Sök:

Sökresultat:

3151 Uppsatser om Värderande uttryck - Sida 2 av 211

NÀr och varför skall man tala? : Ett översiktsarbete i Àmnet retorisk situation

Den hĂ€r uppsatsen analyserar nationalistiska och sociocentriska uttryck i svenska skolsĂ„ngböcker under 1900-talet. Med hjĂ€lp av kanonbegreppet, innefattande kringgĂ€rdande aktiviteter, analyseras sĂ„ngböckernas innehĂ„ll som uttryck av olika typer av nationalism: politisk nationalism, kulturell nationalism och folkhemsnationalism. Även synen pĂ„ andra kulturer fungerar i sĂ„ngböckerna som ett sĂ€tt att upphöja den egna kulturen och nationen pĂ„..

Flickors och pojkars matematiska uttryck i förskolan : Ett genusperspektiv

Denna kvalitativa studie behandlar matematiska uttryck hos förskolebarn. Syftet med studien Àr att undersöka och beskriva flickors och pojkars matematiska uttryck i förskolan samt vilka eventuella skillnader som kan iakttas i deras uttryckssÀtt. Detta mot bakgrund av att matematiken har fÄtt ett allt större utrymme i förskolans verksamhet efter att förskolan fick sin första lÀroplan, Lpfö 98, med uttalade mÄl att strÀva mot. Tidigare forskning visar att pedagoger bemöter flickor och pojkar olika i förskolan. Kan det ha att göra med att de uttrycker sig olika? Med detta som grund ville vi undersöka om det finns skillnader i flickors och pojkars matematiska uttryck.Matematik Àr ett sprÄk och barn i förskolan utvecklar matematisk förstÄelse genom upplevelser i lek och sociala sammanhang.

Min svulstiga, tjocka fÄtölj. En personlig resa genom tycke, smak, funktion, teknik och uttryck

Kan reclinern med ett nytt uttryck men med bibehÄllen funktion, tilltala nya mÄlgrupper? Kan möblers uttryck överordnas av dess funktion? Skulle detta i sin tur kunna visa pÄ att uttryck Àr viktigare Àn funktion i valet av möbel? Med utgÄngspunkt i den amerikanska reclinern arbetar jag med att behÄlla dess funktion men förÀndra uttrycket genom att lÀgga till historiska och personliga vÀrden.Mitt syfte Àr att skapa en recliner som uttrycker mina vÀrderingar och min livsstil. Vidare pÄverka min förestÀllning om reclinern som möbel och pÄ det viset öppna upp för nya frÄgestÀllningar kring möbler i allmÀnhet.Mitt mÄl med ?Min svulstiga, tjocka fÄtölj? Àr att visa ett nytt sÀtt att anvÀnda befintlig mekanik och teknik med ny form och ytskikt. FÄtöljens utformning skall utgÄ ifrÄn de idéer jag har om var reclinern stÄr idag, hur den uppfattas och vad jag sjÀlv vill ge fÄtöljen för uttryck.

?...de kommer aldrig att glömma det. Jag tror det sitter hela livet nÀr man lÀr med kroppen." - en undersökning om Àmnesintegrering av estetiska uttryck.

Uppsatsen problematiserar Àmnesintegreringen mellan de estetiska- och de teoretiska Àmnena i grundskolans tidigare Är. VÄra frÄgestÀllningar berör, om och hur de estetiska uttrycken anvÀnds i undervisningen av teoretiska Àmnen samt vilket utrymme de fÄr och vad detta beror pÄ. För att besvara frÄgestÀllningarna intervjuade vi sex pedagoger som undervisar i grundskolans tidigare Är (förskoleklass ? Äk. 3) och observerade deras arbete i elevgruppen.

FörskollÀrares instÀllning till naturvetenskap : Hur kommer naturvetenskap till uttryck i förskolans verksamhet?

Syftet med studien Àr att beskriva förskollÀrares förhÄllningssÀtt gentemot naturvetenskap och hur Àmnet kommer till uttryck i verksamheten. Respondenterna arbetar i en kommun i Norrbottens lÀn, med barn i Äldern 1-6. Metoden som har kommit till anvÀndning Àr kvalitativa intervjuer, som Àven har spelats in för att underlÀtta efterarbetet. Respondenterna har gett uttryck för hÄllbar utveckling och de traditionella Àmnena som kemi, biologi och fysik nÀr de vÀljer att beskriva hur de arbetar med naturvetenskap i verksamheten. I hÄllbar utveckling Àr det frÀmst kÀllsortering och att tÀnka pÄ miljön som förskollÀrarna nÀmner.

Mobbning : Definitioner, uttryckssÀtt och ett förebyggande arbete inom fritidshem

Denna undersökning visar hur nÄgra utvalda fritidshem aktivt arbetar för att motverka mobbning. Den belyser ocksÄ vilka former mobbning kan ta sig i uttryck pÄ samt hur begreppet definieras. FrÄgestÀllningar Àr enligt följande:Hur arbetar man konkret för att motverka mobbning inom vÄra utvalda fritidshem? Hur definieras mobbning och hur kan det ta sig i uttryck?För att besvara dessa har vi anvÀnt oss av semistrukturerade intervjuer av rektorer och fritidspedagoger. Informanternas svar har vi sedan jÀmfört med varandra för att upptÀcka gemensamma teman och sedan analyserat dessa med hjÀlp av tidigare forskning och litteratur.Resultatet av undersökningen visar att mobbning definieras som negativa handlingar som utförs under en lÀngre tid och att det kan ta sig i uttryck pÄ ett fysiskt, psykiskt, verbalt, icke-verbalt och digitalt sÀtt.Det visar ocksÄ att man pÄ vÄra utvalda fritidshem motverkar mobbning genom socialt samspel, rastaktiviteter, samarbete med övrig skolpersonal, elever och förÀldrar för att fÄ fram ett gemensamt förhÄllningssÀtt och genom att som ledare vara tydlig mot mobbning..

Land, du vÀlsignade : Om skolans sÄngböcker och vad de sÀger om Sverige, svenskhet och omvÀrlden

Den hĂ€r uppsatsen analyserar nationalistiska och sociocentriska uttryck i svenska skolsĂ„ngböcker under 1900-talet. Med hjĂ€lp av kanonbegreppet, innefattande kringgĂ€rdande aktiviteter, analyseras sĂ„ngböckernas innehĂ„ll som uttryck av olika typer av nationalism: politisk nationalism, kulturell nationalism och folkhemsnationalism. Även synen pĂ„ andra kulturer fungerar i sĂ„ngböckerna som ett sĂ€tt att upphöja den egna kulturen och nationen pĂ„..

Lesbiskt sprÄkbruk En beskrivning av ord och uttryck utanför eller i konfrontation med heteronormen.

Den hÀr uppsatsen beskriver en del av det lesbiska sprÄkbruket, det vill sÀga sÀrskilda ord och uttryck som personer som identifierar sig som lesbiska anvÀnder sinsemellan. För att göra detta genomfördes en enkÀtundersökning dÀr personer som identifierar sig som lesbiska fick svara pÄ vilka ord och uttryck som de anvÀnder och kÀnner till om olika företeelser som Àr kopplade till sexualitet.Konstruktionen av enkÀten och analysen av materialet utgÄr ifrÄn ett konstruktivistiskt och queerteoretiskt perspektiv pÄ sprÄk. Resultatet av undersökningen Àr att personer som identifierar sig som lesbiska anvÀnder tvÄ typer av lesbiska ord. Dels ord som mestadels anvÀnds inom den egna gruppen och som bygger upp och stÀrker den gemensamma lesbiska kulturen och den egna sexuella identiteten, dels ord som anvÀnds utÄt i konfrontation med majoritetskulturens heteronormativa förestÀllningar. Eftersom sprÄket Àr prÀglat av och prÀglar heteronormen saknas ord och uttryck i standardsprÄket för företeelser bortom det som anses ?normalt?, men standardsprÄket plockar sakta men sÀkert upp ord eller nya betydelser av ord som kan sÀgas vara lesbiska..

Etik och ansvar inom all inclusive  En kÀnslig frÄga

   SammanfattningI detta examensarbete granskade författarna Jean Marc Brocards vin Chablis Saint Claire Vieilles Vignes, för att undersöka hur kÀnslor, uttryck och ambitioner vidareförmedlas.Syftet Àr att studera en vintillverkares kÀnslor, uttryck och ambitioner bakom sitt vin och hur de vidareförmedlas till importör, vidare till restaurang och hur det sedan förmedlas ut till gÀsterna i Sverige.Metoden som författarna anvÀnde var kvalitativstudie dÀr öppen intervjuteknik anvÀndes som grund. Författarna har intervjuat tre undersökningsgrupper som bestÄr av importör, producent och restauranger.Examensarbetet visar att mellan producent och importör förmedlas kÀnslor, uttryck och ambitioner vÀl, medans restaurangintervjuerna visar att vÀgen bryts och att förmedlingen stannar av.Resultatet visade att kÀnslor, uttryck och ambitioner vidareförmedlas frÄn producent till restaurang i Sverige, men att vÀgen bryter mellan restaurang och gÀster.NyckelordNyckelorden till författarnas examensarbete var: Catering, Knowledge, Restaurants, Sommelier & Wine.    .

Upsala lÀns HÀstförsÀkrings bolag 1876-1891

Den hĂ€r uppsatsen analyserar nationalistiska och sociocentriska uttryck i svenska skolsĂ„ngböcker under 1900-talet. Med hjĂ€lp av kanonbegreppet, innefattande kringgĂ€rdande aktiviteter, analyseras sĂ„ngböckernas innehĂ„ll som uttryck av olika typer av nationalism: politisk nationalism, kulturell nationalism och folkhemsnationalism. Även synen pĂ„ andra kulturer fungerar i sĂ„ngböckerna som ett sĂ€tt att upphöja den egna kulturen och nationen pĂ„..

"Dom som Àr annorlunda Àr oftast varma i hjÀrtat": barns
uttryck för empati i ett utvecklingsarbete med
utgÄngspunkt i skönlitteratur.

Syftet med vÄrt examensarbete var att beskriva och analysera vilka uttryck barns empatiska förmÄga tar sig och hur den utvecklas i ett arbete med utgÄngspunkt i skönlitteratur. Vi bedrev ett utvecklingsarbete under fem veckor, i en skolÄr 2. Datainsamlingen skedde med hjÀlp av intervju, observation och reflektionsschema. Enskilda intervjuer utfördes med Ätta barn. Observationer skedde pÄ alla barn.

En text- och bildanalytisk studie om hur kommersialism och etnocentrism kan komma till uttryck i svensk resejournalistik

Denna uppsats belyser pÄ vilka sÀtt etnocentrism och kommersialism kommer till uttryck i analyserat resejournalistiskt undersökningsmaterial. Med hjÀlp av metoden kritisk lingvistik har utvalda svenska textreportage analyserats för att finna underliggande vÀrderingar som kommersialism och etnocentrism bidragit till. Varje textanalys kompletteras med en mindre bildanalys. Studien Àr komparativ och jÀmförelser sker dels mellan dagstidning och magasin, dels över en tidsperiod av 20 Är. FrÄgestÀllningar som besvaras Àr vilka uttryck finns för etnocentrism respektive kommersialism i de utvalda reportagen samt finns skillnader i tendenser mellan dagspress och magasin och hur har det utvecklats över tid.

En klyscha till kaffet, tack! ? En studie om uttryck i organisationer

VÄr uppfattning Àr att det inom management florerar en mÀngd stÄende uttryck,metaforer, som ledarna gÀrna anvÀnder sig av nÀr de ombeds att beskriva sin verksamhetoch ledarstil. Att samma uttryck tenderade att Äterkomma gÄng pÄ gÄng under de samtalvi har haft med olika ledare under vÄr studietid pÄ Högskolan i BorÄs, gjorde att vi intelÀngre sÄg dem som uttryck utan för oss framstod de istÀllet som klyschor. Det hÀr har isin tur vÀckt nya funderingar hos oss betrÀffande om ledarna verkligen tÀnker igenom sittval eller om det kanske finns vissa uttryck som det faktiskt förvÀntas vÀlja. SamtidigtmisstÀnkte vi att uttrycken mÄste fylla en funktion eftersom samtliga ledare mer ellermindre valde att anvÀnda sig av dem. Det Àr dÀrmed detta omrÄde som den hÀr uppsatsenkommer att beröra.I ett försök att finna klyschornas funktion har vi valt att tillÀmpa en abduktiv metod.

Flickors och pojkars attityd i text : En studie av elevtexter i ar 5.

Den hÀr undersökningen handlar om hur flickor respektive pojkar i en Ärskurs fem anvÀnder vÀrderande uttryck i sina narrativa texter. 22 elevtexter, 11 skrivna av flickor och 11 skrivna av pojkar, har analyserats enligt Appraisal framework. Jag har undersökt hur mÄnga och vilka typer av vÀrderande uttryck eleverna anvÀnder och Àven hur de har fördelat uttrycken över texterna i förhÄllande till den narrativa berÀttelsestrukturen. Resultaten visar att flickorna anvÀnder vÀrderande uttryck i större utstrÀckning Àn pojkarna. Fördelningen över de olika typerna av vÀrderande uttryck liksom fördelningen av uttrycken över texten Àr dock ganska likartad för flickorna och pojkarna.This study concerns the use of evaluation in narrative texts written by pupils in fifth grade.

Olika uttryck av ledarskap - en nÀrstudie av en mikrosituation

Vi finner att ledarskapet tar sig olika uttryck beroende av kontext. Cheferna och medarbetarna har olika uppfattningar om verksamheten. Vi tolkar dessa olika verksamhetsuppfattningar som ett resultat av utebliven kommunikation. Dessutom gör personalen ingen Ätskillnad mellan ledarskap och chefskap. Detta Àr ej heller av avgörande betydelse, sÄ lÀnge det resulterar i att alla har samma uppfattning om organisationens dagliga verksamhet..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->