Sök:

Sökresultat:

886 Uppsatser om Use competence and talent - Sida 2 av 60

En resa till företagets medelpunkt : - en studie av kompetens på mellanchefsnivå

The profit a company makes is dependant of its employees which means that their competence is important for the company to perform well. The middle manager has a central position in the organization and is expected to take on different roles. This probably puts a lot of demands on the middle managers and their competence. We want to contribute with a comprehension of how learning, competence and needs for competence can look at a middle management level. Furthermore we also want to find out what kind of strategy for competence development the middle managers want the company to use so their competence development can be facilitated.

Barns och tonåringars välmående

This paper examined if childrens wellbeing affected their social and academic competence. The data was collected through an anonymous study using questionnaires, where the measuring instruments GHQ12 and EQ was used, and also a number of questions concerning academic competence. The population concisted twentytwo eight grade students, both girls and boys. The population had both Swedish and foreign ancestry. The result showed that wellbeing and the academic competence had a positive correlation.

Barns och tonåringars välmående

This paper examined if childrens wellbeing affected their social and academic competence. The data was collected through an anonymous study using questionnaires, where the measuring instruments GHQ12 and EQ was used, and also a number of questions concerning academic competence. The population concisted twentytwo eight grade students, both girls and boys. The population had both Swedish and foreign ancestry. The result showed that wellbeing and the academic competence had a positive correlation.

Walk the talk : Miljöstrategiskt arbete i praktiken inom offentlig förvaltning

SammanfattningTitel:                                   Talent Management inom den svenska banksektorn.Författare:                         Martin Eriksson och Oscar Alfelt Handledare:                      Timurs UmansNivå:                                  Kandidatuppsats 15 hp, Ledarskap, VT 2012 Frågeställning:                  Hur använder svenska banker talent management processen som en del av sitt HR-arbete? Syfte:                                  Syftet med denna uppsats är att undersöka hur banker använder talent management processen som en del av sitt HR-arbete och på så sätt öka sin konkurrenskraft och effektivisera sitt arbete. Vi ämnar undersöka hur processen kan anpassas till en specifik sektor vilket i vårt fall är den svenska banksektorn.Metod:                               Studien gjordes med ett beskrivande angreppssätt. Vi använde en kvalitativ ansatts med individuella öppna intervjuer. Intervjuerna gjordes över telefon med fem stycken respondenter från svenska banker. Teoretisk referensram:    Den teoretiska referensramen består av tre delar där första delen handlar om att förklara vad talent management är för att sedan presentera två talent management processer samt att beskriva HR inom banksektorn.

Att mäta HR - Ett oviktigt behov? : En studie om att mäta Talent Managements ekonomiska effekter.

SammanfattningExamensarbete, Human Resource Management, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet.Organisation, VT2012. Bakgrund: Intresset för Talent Management har växt allt starkare bland svenska företag men det finns lite forskning som stödjer dess lönsamhet. HR och personalavdelningar har länge försökt att mäta ekonomiska effekter av de aktiviteter som är kopplade till företagens mänskliga resurser. Dessa mätningar förväntas ge HR-avdelningar ett större inflytande i företagen och skulle kunna ge Talent Management teoretisk legitimitet.Syfte: Uppsatsens syfte är att kartlägga i vilken utsträckning svenska företag följer upp de ekonomiska effekterna av Talent Management, hur och varför det görs eller inte görs. Syftet är även att, om de ekonomiska effekterna följs upp, undersöka om företagen kopplar dessa effekter till lönsamhet.Metod: För att besvara studiens syfte har ett abduktivt angreppssätt med en kvantitativ enkätundersökning valts som grund för uppsatsen. Enkäten skickades ut till Sveriges hundra största företag och har följts upp av kvalitativa intervjuer för att skapa en djupare förståelse för enkätresultaten.Resultat och slutsatser: Majoriteten av Sveriges hundra största företag mäter inte effekterna av Talent Management, vilket överensstämmer med tidigare studier inom området.

IT-kompetens : utveckling av ett mätinstrument

Problem: In society of today corporate competence is an important factor for survivor and development. IT is developing rapidly and can not be ignored by companies. Then need for people with IT-competence is conquent increasing. A survey of corporate IT-competence is therefore of interest for companies as well as for local authorities. To determine the IT competence within an organisation, this competence has to be measurable.

Talent Management ? Företagens väg till framgång?

Då konkurrensen mellan företag har blivit hårdare och att behålla de talangfulla medarbetarna blivit viktigare har Talent Management fått större utrymme i dagens forskning och fler företag har börjat använda sig av det. Talent Management handlar om att attrahera och ta vara på talanger i företag och att ha rätt person på rätt plats vid rätt tidpunkt.För att få bättre förståelse för hur företag arbetar med Talent Management och om det är något som är positivt för företag, har vi valt att göra en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer på ett fallföretag inom banksektorn. Vi har utgått från ett företagsledningsperspektiv och har därför valt att intervjua respondenter på ledande positioner. Sex personer har intervjuats och vi har sedan analyserat resultatet med hjälp av olika teorier inom ämnet Talent Management. Syftet har varit att undersöka om Talent Management kan leda till konkurrensfördelar för företaget.Det som framkommit under empirin är att respondenterna är positiva till arbetet med Talent Management och kan se många fördelar till följd av detta.

Vi möts på mitten : - Talent Management på svenska grunder

Inledning: Talent Management är ett begrepp och ett arbetssätt som alltmer implementeras i svenska organisationer och det ligger högt upp på deras agenda. Talang och talangidentifikation är idag en viktig del i att bemöta den ökade konkurrensen. Att identifiera talang är ett sätt att behålla de medarbetare som är viktiga för organisationen samt ett sätt att utveckla organisationen genom att ta tillvara på humankapitalet.Syfte: Att öka förståelsen kring talangidentifikation på svenska organisationer. Vi vill även bidra med en förståelse för hur de individualistiska och kollektiva perspektiven har påverkat svenska organisationer i dess utformning och tillämpning i att identifiera talang. Vi vill även öka förståelsen kring vad dessa perspektiv har att lära av varandra och vad detta resulterar i.

Gryning i den svarta lådan. Hur man utifrån rationella metoder och ett beskrivande angreppssätt kan öka förståelsen för kompetens

Competence is a complex concept that encompasses many facets. This study aims fora better understanding of the concept. Many branches of business administration science would benefit from a better understanding of competence and, through that understanding, find solutions where competence is one of many variables. By combining a positivistic and phenomenological approach, this study has created a broader understanding of the concept of competence.The study combines systematic study of the relevant literature with in-depth interviewswith people representing both the employer and the union within the staffing company world.The results show that quantifying competence is a complex and next to impossible task, as it would involve including the whole concept of competence in the calculations. When this is done, the phenomenon itself becomes so complex that it loses its validity.This is why theorists who want to perform this type of calculations put most of the competence complexity in ?the black box?.

IT-kompetens - utveckling av ett mätinstrument

Problem: In society of today corporate competence is an important factor for survivor and development. IT is developing rapidly and can not be ignored by companies. Then need for people with IT-competence is conquent increasing. A survey of corporate IT-competence is therefore of interest for companies as well as for local authorities. To determine the IT competence within an organisation, this competence has to be measurable.

Kommersiell närvaro på akademisk mark : En studie av talent management och employer branding på svenska universitet och högskolor

Den fundamentala resursen i en kunskapsekonomi är humankapital och jakten på denna resurs tar sig många olika utryck. Många näringslivsaktörer knyter starka band till universitet och högskolor för att positionera sig som attraktiva arbetsgivare för att rekrytera kompetenta medarbetare. Två begrepp som aktualiseras i denna kontext är employer branding och talent management. Denna studie undersöker hur företag inom revision och rådgivningsbranschen engagerar sig på svenska universitet och högskolor utifrån de två koncepten. Frågor som hur och varför de engagerar sig i en akademisk kontext undersöks utifrån en kvalitativ ansats och 10 intervjuer har genomförts med personer med god insyn i företagens relationer med akademin.

Att fånga elden av talang & lojalitet : En kvalitativ studie av de anställdas inställning till lojalitet och Talent management på H&M

Uppsatsen grundar sig i en tanke om en koppling mellan begreppen Talent management och lojalitet. Orsaken till att just dessa begrepp ska studeras är utifrån en praktik på H & M där båda begreppen anses aktuella i organisationen och spännande i ett studiesammanhang inom arbetsvetenskapen. Syftet är att studera de anställdas attityd till begreppen och vilken betydelse det har beträffande de ansä?lldas lojalitet, hur den fo?rhåller sig och uttrycks i en organisation som arbetar med en Talent management strategi. För att besvara syftet med undersökningen ligger dessa frågesta?llningar till grund;Vilka synsätt på lojalitet finns bland de anställda? Uttrycker de anställda en lojalitet i arbetet och i sådana fall, hur är den riktad? Har en Talent management strategi en inverkan på hur lojaliteten riktar sig och om så är fallet, på vilket sätt?H & M är ett värdestyrt företag där en av värderingarna är ?vi tror på människan?, som visar sig i mycket internrekrytering och karriärmöjligheter inom organisationen.

Kompetens i avskedningstider : en treföretagsstudie om att behålla kompetens när man säger upp anställda

Background: As the economy turns up and down, and companies sometimes face loosing employees, it is important for them to make sure they do not loose competence at the same time. Therefore a need to handle competence efficiently exist. Purpose. The purpose of this thesis is to investigate what measures companies take to minimise the risk of loosing competence from the company, at times of layoffs and in general. Methodology: We mainly used interviews to gather information.

Den representativa demokratin och kompetenskraven : En studie av kompetensnivå och kompetenskrav på kommunpolitiker

The local politicians in Sweden are responsible for a great deal of the welfare system why one would assume that there are a lot of demands put on them - demands for certain skills or a certain level of competence. I have in this study tried to find out how the demands on the local representatives concerning the demands for competence and the actual level of competence among the politicians are affecting the local politics. This was done through investigating how the local politicians are perceiving their level of competence and the demands put on them, but also how the employees are perceiving the demands and the level of competence put on the politicians. The study was made in the municipality of Gislaved in Southern Sweden. I was using both quantitative method (an opinion poll among the politicians and employees in the municipality) and qualitative method (interviews with three politicians and three employees and literature studies).In order to investigate the demands for competence I split the concept into ?soft? competence (socially and emotionally based skills), and ?hard? competence (skills based on knowledge, education and experience).

Kompetens som lockbete : En studie i lokala och centrala biblioteksföreträdares syn på marknadsföring av bibliotekariekompetens gentemot lokala politiker

The aim of this study is to explore if and how library managers market their competence in communication with local politicians. It is also our aim to find a definition of the competence of librarians. The report identifies and describes problems and possibilitieswith marketing of competence to politicians on the basis of one Swedish municipality's library managers. In order to fulfil this aim we have used a literature study on marketing, competence, the political process and the librarian profession. We have alsocarried out an empirical study where we interviewed ten library managers in onemunicipality, seven politicians in the same municipality and ten representatives for central professional organisations mainly in Sweden.The results are that most library managers don't market their competence because they don?t believe in marketing competence.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->