
Sökresultat:
6476 Uppsatser om Uppfattning om bibliotek - Sida 63 av 432
Har antalet någon betydelse?
Under vår undersökning har vi tagit del av en artikel och tre rapporter som på olika sätt granskar studie- och yrkesvägledningen inom grundskolan. I granskningen av studie- och yrkesvägledningen enligt rapporterna framkommer det bland annat att antal skolor och antalet elever som en studie- och yrkesvägledare ansvarar för kan påverka kvaliteten på vägledningssamtalet. För att bilda oss en egen uppfattning om det som framgår valde vi att undersöka vilken uppfattning respondenterna har om det som lyfts upp i rapporterna. Syftet med undersökningen var att se om huruvida antalet elever påverkar kvaliteten på vägledningssamtalet samt vilka andra faktorer som påverkar kvaliteten på vägledningssamtalet. Vi valde den kvantitativa metoden och webbenkäter som undersökningsmetod för att besvara våra frågor.
Känslan av ett ljud : En undersökning om ambiens som källa för emotionell uppfattning.
I detta arbete har uppfattningen av känslor via ambiensljud, effektljud och röst undersökts i en ljudberättelse. Detta har gjorts för att få en ökad uppfattning om hur ljud påverkar en situation och om det går att ersätta musiken som känslomässig anknytning till berättelsen.Ljudberättelserna är designade med tre olika känslor i fokus, glädje/lycka, stress/ spänning samt ilska. Analysen av dessa gjordes genom att intervjua 12 personer som sedan svarade på frågor baserade på Tuuris m.fl. tabell om ljuduppfattning. Därefter analyserades resultaten utifrån Michel Chions Semantic och Causal för att se var varje informant fokuserade.
Min lek med dansen
Att arbeta med en installation som inspireras av min syn av boliviansk dans som ensvensk - boliviansk individ. Leka med färger, former och rörelse och beskriva glädjensom jag upplever när jag betraktar ett sånt evenemang och kunna föra vidare det tillbetraktaren.Att gestalta min uppfattning av den bolivianska kulturen genom att skapa eninstallation av flera färgstarka former som framkallar en lek med rörelse och glädje förbetraktaren..
SiLu : Riktlinjer för spelmotor
Spelmotor är benämningen på den komponent som hanterar en del av mekaniken i ett datorspel. Förutom funktioner för grafik, fysik etc. finns också funktioner för rörelser, interaktion med världen etc. I detta examensarbete går vi in på hur en spelmotor för morgondagens mobiltelefon kan se ut, samt vad dagens mobiltelefoners hårdvara och mjukvara saknar för att dagens PC-spel ska kunna portas till dem. Stödet för att spela avancerade spel på mobiltelefoner växer ständigt och inom några år bör hårdvaran vara ungefär densamma som på PC.
?Barnbibliotekarier är rätt kaxiga!?: några svenska barnbibliotekariers arbetssituation idag analyserade utifrån Pierre Bourdieus begrepp.
The purpose of this master thesis is to investigate how some children's librarians view their working situation. There is one main question and three subquestions at issue: How is the working situation of the children's librarians today described by agents on the library field? - Are children's librarians ascribed any value and has this changed during the last three decades'? - What is the apprehension of children's librarians and what qualities should they possess? - What is considered to be most important about work of children's librarians'? The thesis is based on qualitative interviews with children's librarians, library managers and library consultants. The interviews are analysed by the help of Pierre Bourdieu theoretical concepts; capital, habitus, field, doxa and distinction. Today, children's librarians are ascribed capital by their librarian colleagues because of their specialist qualifications.
Det nygamla varumärket : En fallstudie om en återlansering av ett tjänstevarumärke
Ett tjänstevarumärke är uppbyggt av flera olika komponenter och det är inte bara tjänsten i sig som räknas till varumärket. Det är hur kunderna uppfattar vad företaget säger att de erbjuder, hur andra människor ser på varumärket, samt hur väl företaget tar sig an sitt tjänsteutförande som bidrar till kundernas syn och uppfattning om ett tjänstevarumärke. Det gör att ett tjänstevarumärke är mer komplext än ett produktvarumärke. Kunders upplevelser i samband med en tjänst påverkas av vilken syn de har på tjänstevarumärket, samtidigt som värdet i tjänstevarumärkets påverkas av kundens uppfattning gällande sin egen upplevelse. Trots att forskning visar på att ett tjänstevarumärkes komplexa natur gör att det finns mer risker relaterat till att repositionera tjänstevarumärken, finns det inga tidigare studier som specifikt har inriktat sig emot repositionering av tjänstevarumärken.
Belöningssystem sett ur anställdas perspektiv
Den allmänna synen på prestationsbaserad monetär belöning är att den leder till mer motiverade individer, som därmed anstränger sig mer och presterar bättre. Det är dock viktigt att förstå vad som gör en belöning effektiv. De flesta studier av belöningssystem har dock fokuserats på högre ledare inom organisationer såsom VD:n och divisionschefer. Denna fokusering på ledningen kan vara felriktad, eftersom en lyckad verksamhet även påverkas av aktiviteter i andra delar av organisationen. Det här gjorde att vi fann det intressant att undersöka anställdas uppfattning av vilken betydelse belöningssystemet har för deras motivation, ansträngning och prestation.
Metadata enligt Dublin Core : Tillämpningar och konsekvenser i de svenska kvalitetssöktjänsterna SAFARI, Svenska miljönätet och Svesök
This study investigates the individual usage of the Dublin Core metadata format in three Swedish Subject Based Information Gateways, SAFARI, Svenska miljönätet and Svesök. The authors also present the reader with an overview of the metadata concept and explains in particular the Dublin Core Element Set. The approach to the study is investigation of Dublin Core application from the viewpoint of three major issues, user friendliness, interoperability and quality control. The study includes an in-depth comparison of the three different metadata templates, as well as interviews with people in charge of the metadata production at the respective SBIGs and users of the respective SBIGs« templates. The study shows that the three SBIGs are more similar than they are different.
'Förtätning' inom stadsplanering : en studie av syftning och framställning i svensk dagspress
Uppsatsen 'Förtätning' inom stadsplanering bygger på en empirisk artikelstudie och
behandlar hur begreppet 'förtätning' togs upp i dagstidningarna: Dagens Nyheter,
Svenska Dagbladet, Göteborg-Posten, Sydsvenska Dagbladet och Upsala Nya
Tidning, under perioden 1 januari 2007 till 20 april 2008. Fokus har legat på vad
skribenterna kan ha menat när de använt begreppet inom stadsplanering, vilka
argument som togs upp för respektive emot 'förtätning' samt vilken uppfattning
tidningsläsarna kan ha fått om 'förtätning'. Stöd och inspiration hämtades från
diskursanalys.
När begreppet 'förtätning' användes inom stadsplaneringssammanhang gav studien
att skribenterna generellt syftade på någon typ av nybyggnation inom befintlig
bebyggelse. En mångfald av varianter av 'förtätning' förekom beroende på i vilket
sammanhang, i vilken kontext, begreppet förekom.
De argument som framfördes är exempel på kontext som kan ha påverkat betydelsen
av begreppet 'förtätning'. Mängden argument varierade mycket mellan de fem
tidningarna, också den relativa fördelningen mellan antal argument för respektive
emot 'förtätning' var olika mellan tidningarna.
"Döm inte boken efter omslaget" ? en fallstudie om det Levande biblioteket på folkbibliotek
The purpose of this study is to examine the phenomenon ?Living library?, where people are lent out instead of books. First it is looked into what the Living library means to the person who is borrowing a living book and what it means to the living book itself. Than the Living library is put in a public library context. This is done through a case study of the city library of Helsingborg and the city library of Malmö.
Bilderboken som pedagogiskt verktyg i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare
Studien har ett lärarperspektiv och den teoretiska utgångspunkten är Vygotskij?s sociokulturella teori. Vårt gemensamma intresse för böcker och högläsning lade grunden för den här kvalitativa studien. Studiens syfte har varit att undersöka och beskriva arbetet med bilderboken som pedagogiskt verktyg i förskolan samt prioriterade böcker vid högläsningen ur förskollärarnas perspektiv.Datainsamlingen har genomförts med hjälp av kvalitativa intervjuer med sju respondenter vid fyra förskoleavdelningar. Vid intervjuerna hade förskollärarna med sig fem favoritböcker.
Individanpassad undervisning
I Skollagen står det att skolan ska ta hänsyn till elevers olika behov och att de ska ges stöd och stimulans så att de kan utvecklas så långt som möjligt. Jag har under mina år i skolans värld sett att detta inte uppfylls så som det bör göra. Syftet med den här studien är att ta reda på hur pedagoger, elever och rektorer ser på individanpassad undervisning och hur en pedagog kan lägga upp sin undervisning för att individualisera den utifrån varje enskild elev.
Jag har, genom att ha läst litteratur och gjort en egen empirisk forskning, tagit reda på vad individanpassad undervisning är och hur man kan använda detta i klassrummet. Jag intervjuade fyra elever, fyra pedagoger och tre rektorer. Av intervjuerna kompletterat med litteratur inom ämnet kom jag fram till att rätt förhållningssätt, tid och verktyg i form av datorer, tysta rum och bibliotek är faktorer som påverkar resultatet av individanpassning i klassrummet.
?Tala är silver??: En undersökning av användarrecensioner på webben och på biblioteket
The purpose of this bachelor thesis is to examine reviewswritten by users in library online catalogs, online bookstoresand on the web community LibraryThing, in order todetermine whether there are any differences in the way usersreview books, and whether these differences might explainwhy libraries experience difficulties in getting their users toreview books. At the core of web 2.0 and library 2.0concepts lies the thought of user participation, and largerlibraries have sought to implement systems for reviewingand tagging items in the catalog in ways similar to onlinebookstores and other websites.By analyzing the contents of user reviews, however, thisthesis shows that users express themselves differentlydepending on what kinds of literature they review, and inwhat context. Most notably, user reviews of ?the Classics? orcanonized literature recognizes the high status of suchliterature, while users reviewing popular fiction expressthemselves in a way that admits that the reviewed titles areconsidered less valuable. There are also signs that booksreviewed at online bookstores are seen as products ormerchandise, while the reviews at the library to a greaterdegree treat the books as works of literature.The conclusion reached in this thesis suggests that there maybe a relation between the image of the library as a defenderof high culture and the perceived status of literary works,causing users to become hesitant to review books, feelingthat they do not have the knowledge to describe or reviewthem ?correctly?..
Vi äro musikanter, men vill färre och färre spela basfiol och flöjt? : En kvalitativ studie av barns val av instrument till den frivilliga musikundervisningen.
Studien syftar till att få en djupare insikt i hur sociala och kulturella faktorer påverkar barn och ungdomar i deras val av instrument för studier på en kulturskola. I bakgrundskapitlet presenteras tidigare forskning och annan relevant litteratur inom studiens ämnesområde. Studiens teoretiska utgångspunkter utgörs av det sociokulturella perspektivet. Studiens metod utgörs av den kvalitativa intervjun. Sex nybörjare, tre flickor och tre pojkar i åldrarna 8-10 deltog i studien.
Arkiv, bibliotek, museer: en jämförelse av katalogiseringselement vid tre minnesinstitutioner.
This masters thesis concerns three different types of cataloguing within three different memory institutions museums, archives and libraries. The focus lies on the cataloguing elements which are compared in order to illuminate similarities and differences. The Regional Archive and The National Museum of World Cultures - both in Gothenburg - were chosen and compared to KRS, the Swedish counterpart to the Anglo-American Cataloguing Rules, AACR2, 2: nd ed. The purpose of this comparison is partly to display the elements in order to make students disciplines, but also the staff within archives, libraries and museums to become conscious of each others cataloguing methods in regard to future cooperations within the memory institutions and to see if it is possible to create common cataloguing rules for archives, libraries and museums. The questions asked in this thesis are: 1.