Bilderboken som pedagogiskt verktyg i förskolan
En kvalitativ intervjustudie med förskollärare
Picture bookReading aloudPreschoolGenderLibraryImaginationBilderbokHögläsningFörskolaGenusBibliotekFantasi
Studien har ett lärarperspektiv och den teoretiska utgångspunkten är Vygotskij?s sociokulturella teori. Vårt gemensamma intresse för böcker och högläsning lade grunden för den här kvalitativa studien. Studiens syfte har varit att undersöka och beskriva arbetet med bilderboken som pedagogiskt verktyg i förskolan samt prioriterade böcker vid högläsningen ur förskollärarnas perspektiv.Datainsamlingen har genomförts med hjälp av kvalitativa intervjuer med sju respondenter vid fyra förskoleavdelningar. Vid intervjuerna hade förskollärarna med sig fem favoritböcker. Vid två av avdelningarna, en syskon- och en småbarnsavdelning, har det aktuella bokbeståndet undersökts och analyserats. Anledningen till att vi undersökte detta och att de fick ta med sina favoritböckervar för att vi ville se vilket utbud av barnlitteratur som barnen erbjuds i förskolan.Resultatet visade att förskollärarna anger olika syften med bilderbokens läsning.Språkutveckling, att stimulera fantasin, att lära barnen lyssna samt att väcka läsintresset hos barnen är några exempel på varför de läser för barnen. Resultatet visade även att pojkböckerna var överrepresenterade vid högläsningstillfällena.Därför har resultatdiskussionen ett genusperspektiv. Slutsatsen är att bilderboken har en central plats i förskolan men den används mest vid högläsning, enligt förskollärarnas utsagor.