Sök:

Sökresultat:

348 Uppsatser om Unmanned Areal Vehicle - Sida 18 av 24

Framställning av digitala terrängmodeller med totalstation respektive terrester laserskanner

Digitala terrängmodeller (DTM) är mycket användbara geografiska produkter som behövs av många organisationer och företag. Som exempel kan nämnas telekommunikationsföretag som behöver terrängmodeller för analys vid planering av områden för nya master, och försäkringsbolag som använder DTM för att identifiera områden med hög eller låg risk för översvämningar när de fastställer premier. Markbaserad (terrester) mätning är en metod för framställning av DTM där man genom fältmätning insamlar data för objekt vars positioner bestäms med plan- och höjdkoordinater. Dessa objekt används sedan för att beskriva terrängen digitalt. Eftersom terrängmodellerna är generaliseringar av markytan, ställs olika krav på deras kvalitet, beroende på användningsområden. Målet med detta examensarbete var att skapa två digitala terrängmodeller i enlighet med tekniska specifikationen SIS/TS 21144:2004 (specifikation vid framställning av digitala terrängmodeller).

Skogsallmänningars syn på deras bankrelationer

Syftet med denna studie är att bedöma besparingsskogar, allmänningsskogar samt häradsallmänningars, (i följande stycken gemensamt benämnt som allmänningar), behov av banktjänster. Samt vilka faktorer som påverkar valet av bank och skillnader mellan de olika allmänningarna och genom detta bedöma marknadspotentialen för Handelsbanken.Resultatet bygger på intervjumaterial som insamlats genom semistrukturerade intervjuer.Arbetet har avgränsats till att endast omfatta en del av det totala antalet allmänningar och omfattar bara de med störst areal, samt de två förvaltningsbolag som förvaltar ett stort antal häradsallmänningar.Resultat visar på att allmänningarna är en kund som eftersträvar långsiktighet och som väger in andra aspekter än rent ekonomiska faktorer i valet av bank. Dock gör merparten av allmänningarna med jämna mellanrum upphandlingar av de nuvarande banktjänsterna, detta för att t.ex. få förbättrade räntor och avgifter. Allmänningarna uppskattar den personliga kontakten med banken och förordar inte att personalen behöver kunna den skogliga biten, utan kräver istället en mer en bred kunskapsnivå kring allmän företagsrådgivning.

Felisolering av hytt- och chassikomponenter på tunga fordon

This master of science thesis is focusing on how the fault handling on hardware connected toa control unit on a Scania vehicle is working. To the hardware counts buttons levers, sensorsand CAN. The work has been concentrated upon how the fault handling is working and if it ispossible to find any new fault modes.The control unit that has been studied is called the Coordinator and is the core in Scanias threenetworks of control units. The Coordinators work is to transmit messages between the threenetworks and to process signals from buttons, levers and sensors. The values is then usedinternally or is sent to other control units on the CAN networks.

Trycksättning och dimensionering av brandhiss för berganläggning

This thesis deals with the design of a combinated rescue-, personal-, and firefighting elevator for a nuclear waste storage facility to be constructed by the client SKB, Svensk Kärnbränslehantering AB. SKB:s mission is to dispose of all nuclear waste from all swedish nuclear power plants. The storage facility will be built in the rock 450 m under the surface and will consist of several kilometers of tunnel where capsules containing the nuclear waste will be placed. It will also hold a central area which contains spaces necessary for the operation and construction of the facility, such as elevator hall, storage hall etc. The facility will have two ways of access: a vehicle ramp and an elevator shaft.

Pig behaviour during crowding : a study in organic and conventional herds

Rearing in organic pig production differs from conventional rearing; pigs have outdoor access and larger space allowances. Regardless of production system all pigs are transported before slaughter and during transport pigs are crowded together in a new environment and in a space smaller than they are used to. As pigs in organic herds are reared at even larger space allowances than conventional pigs, such crowding could possibly have a stronger impact on pig behaviour and well-being. Six pig producing herds, three conventional and three organic, were visited and pigs from each herd were enclosed during 12 minutes in a test area corresponding to the crowding on a transport vehicle. During the crowding, pigs? behaviour was observed, before and after enclosure in the test area skin lesion scores were recorded, and also measures of heart girth (for weight estimation) was done.

TOMO Hugglink

Tomo Hugglink (TOMO Skog) is an innovation for harvest and transport of biofuels. The system consists of a truck, a chipping unit and crane mounted on a link and a wood chip trailer. The system works in such a way that the chipping unit is disconnected and placed on the site and wood chips are loaded directly into the wood chip trailer.The aim of this study was:- To examine the performance of the TOMO Hugglink system under different conditions such as the size, placement and quality of the pile.- To calculate the cost per raw ton for two vehicle combinations at different transport distances and to examine the effect of a reduction in set-up time and an increase in load weight.- To identify possible improvements with the TOMO Hugglink system.A time study was conducted within the thesis work to make it possible to determine production and time consumption. In the subsequent economic analysis the cost per tone at different transport distances was calculated for two different lorry concepts. Furthermore the effect of a reduction in set-up time and an increase in load weight was calculated.Under current conditions the utilization of the chipper is low and only 29 % of the total system time is occupied by chipping.

Undersökning av flyktiga organiska ämnens påverkan på allokeringen av biomassa vid samodling av majs (Zea mays) och bönor (Phaseolus vulgaris)

I dagens samhälle används alltmer jordbruksmark till byggnation eller görs icke odlingsbar på andra sätt, exempelvis genom försaltning. För att även i framtiden kunna försörja den alltjämt ökande befolkningen blir det därför allt viktigare att kunna leverera ökade skördar från jordbruksmarken. Samodlade grödor har i försök visats ge en ökad avkastning per areal, och kan därför komma att erbjuda ett alternativ till dagens monokulturer. Samodling kan ge ökad avkastning genom att de olika grödorna utnyttjar tillgängliga resurser på olika sätt och även genom ett samspel mellan växterna. Hur det här samspelet mellan grödor som samodlas ser ut måste man ta reda på mer om för att förstå hur samodlingen kan optimeras. I den här studien undersöktes hur plantor som samodlas kan påverka varandra genom olika signaler.

Cykelolyckor i korsningar : Hur kan trafiksäkerheten förbättras?

Stockholm city has recently raised its ambitions for bicycle traffic, the goal is to achieve a larger andsafer bicycle traffic. But cyclists are more vulnerable on the roads than other vehicle users because of the lack of protection. This means that a large proportion of road safety for cyclists is based on the design of the traffic environment. Since most serious bicycle accidents are those that occur in conflict with motor vehicles, and the majority of these accidents occur at intersections, these areas are of great importance forcyclist?s safety.The  purpose  of  this  paper  is  to  highlight  bicycle  accidents  at  intersections  and  to  suggest improvements  in three accident-prone junctions  in Stockholm.  This is  achieved  by  the study of accident statistics, literature and finally three case studies.The literature study focused on cyclists, traffic safety and traffic safety measures.

Utveckling av yteffektivt elfordon för hyrsystem

Dagens bilar är gjorda för långa resor med högt ställda krav på bekvämlighet och komfort. Studier har visat att de flesta resor som görs i Storstockholm är korta, och därför är kravet på prestanda och komfort minimalt.Syftet med detta projekt var att ta fram ett enkelt pendlingsfordon som del av ett hyrsystem. Användaren hyr fordonet vid en station och lämnar av den vid en annan.Fokus har legat på att utveckla en parkeringslösning som spar plats. Att bygga parkeringsstationer i förbindelse med befintlig kollektivtrafik är svårt, och marken i Stockholm är både begränsad och dyr.Efter en omfattande förstudie fastställdes en kravspecifikation som låg till grund för den fortsatta konceptutvecklingen.Det slutgiltiga konceptet blev Electric Commute Vehicle, ett elfordon avsett för personlig transport och pendlingstrafik. Fordonet döptes till X-traffic (Cross-traffic) och har utrustats med en unik parkeringslösning där fordonen packas likt kundvagnar.

?Webbaserad visning av positioner på karta

Today there are a big need for a system that delivers overview of all available units for different municipalities and shipping- and security companies due to the increasing requirements for efficiency. The purpose with this graduation thesis is to find out which systems that is suitable to use while developing cost-effective software for positioning and to produce a prototype for such solution.This assignment has been done at the request of PocketMobile Communications AB. PocketMobile is a company that are specialized on delivering modern mobile software solutions and systems to companies with their own vehicle fleet or mobile workers.This master thesis can be split into two separate parts, the theoretic- and the practical part.The theoretic part includes producing a number of functional requirements in cooperation with PocketMobile and comparing the available systems against the function requirements.The practical part deal with the development of a prototype that demonstrates the software recommended. The development tools that best matched the functionality requirements when the selection was made in May 2007 were Map24 and OpenLayers. The system that was selected to use while developing the prototype was Map24, because this product matches all of the requirements and it is also suited for professional usage regarding support, scalability and reliability.

???????????? ???? ??som?leder oss i triumf??   En exegetisk studie gällande vad Paulus avser för betydelse och funktion med sin metafor i 2 Korintierbrevet 2:14a.

AbstractIn this essay I examine the exegetical problems concerning the interpretation of the metaphor ???????????????? in 2 Corinthians 2:14.The regular idea of the metaphor is that the apostle Paul is using the picture of a Roman triumph to describe the apostle?s and his co-worker?s service for God. This includes that God is leading them into many sufferings finished off with a martyr death as the triumph was very painful for its prisoners and mostly ended with an execution. But since A.D 300 such an interpretation has been questioned. Scholars react primarily to the cruelty of it and ask if that really was Paul?s meaning.

Cito Systems ? Mjukvara i form av ett stödsystem för restaurangbranschen

Stockholm city has recently raised its ambitions for bicycle traffic, the goal is to achieve a larger andsafer bicycle traffic. But cyclists are more vulnerable on the roads than other vehicle users because of the lack of protection. This means that a large proportion of road safety for cyclists is based on the design of the traffic environment. Since most serious bicycle accidents are those that occur in conflict with motor vehicles, and the majority of these accidents occur at intersections, these areas are of great importance forcyclist?s safety.The  purpose  of  this  paper  is  to  highlight  bicycle  accidents  at  intersections  and  to  suggest improvements  in three accident-prone junctions  in Stockholm.  This is  achieved  by  the study of accident statistics, literature and finally three case studies.The literature study focused on cyclists, traffic safety and traffic safety measures.

Storleksoptimering av en etanolfabrik för integrering med ENA Energis kraftvärmeverk. : Baserat på en regional energibalans mellan tillgång på etanolbränsle i Enköping kommun och producerad etanol med hjälp av tillgänglig ånga från ENA kraftvärmeverk.

AbstractThe future of ethanol is depending on good solutions for the production. ENA energy power plant produces electrical power and district heating by heating biofuel. By building an integrated bioenergy plant surplus steam could be used to produce ethanol as fuel to vehicle.This would mean that ethanol is produced renewable energy and the energy for the process derives from the surplus of power.  ENA energy, MDH (the University of Mälardalen) and the energy authority has initiated a research project were different bioenergy combinations integrate with existing power plant.  As a part of the project which size an integrated factory should be to gain the best efficiency for the plant was investigated. Consideration will be taken to the cost of the production in order to be competitive to the price of imported ethanol.  Etanolens framtid vilar på bra lösningar för framställning.  I ENA energi kraftverk i Enköping produceras el och fjärrvärme genom eldning av biobränsle.  Genom att bygga ett integrerat bioenergikraftverk där skulle man kunna använda överskottsånga till att framställa etanol som fordonsbränsle.

Analys och optimering av godsflöden i Linköpings city

Expanderande städer resulterar i ökande behov av godstransporter och för att behålla en fungerande godsdistribution kan åtgärder behöva vidtas. Trafikstockning och försämrad stadsmiljö är negativa effekter som kan förknippas med en dåligt fungerande godsdistribution. Citylogistik handlar om att kontrollera och optimera godstransporter i urbana områden (city) så att negativa effekter minimeras.Olika typer av citylogistiska åtgärder och koncept har identifierats. Till dem hör till exempel samdistribution, reglering av godstransporter och avancerade IT-system. Inom ramen för projektet SAMLIC, som startades i Linköping 2004, genomfördes pilotförsöket PILOT med det övergripande syftet att utvärdera ekonomisk potential med samdistribution i Linköpings city.

Potential för utökad areal sådd inom Holmen Skog

Holmen Skog har som målsättning att öka andelen sådda föryngringsytor från dagens 24 % till 30 %. Erfarenheterna inom Holmen Skog vad gäller sådd är goda, men med ett ökat arealmål blir svårigheterna att hitta lämpliga bestånd större. Syftet med examensarbetet var att få bättre kunskap om hur såddresultatet påverkas av ståndortsfaktorer, såddtidpunkt samt trädslagsval. Målsättningen var att ta fram ett kunskapsunderlag som kan utgöra grund för rekommendationer om vilka ståndorter som är mest lämpade för sådd. För att särskilja olika faktorers inverkan på såddresultatet analyserades återväxtinventeringsresultat från 3 704 bestånd med multivariat- och diskriminantanalys. I en fältstudie undersöktes främst inverkan av ståndortens vattenegenskaper på såddresultatet, där 500 stycken 10 m2-provytor med huvudstammar (plantytor) jämfördes med ytor utan huvudstammar (nollytor).

<- Föregående sida 18 Nästa sida ->