Sök:

Sökresultat:

348 Uppsatser om Unmanned Areal Vehicle - Sida 13 av 24

Bakhjulsupphängning, fyrhjuling

Highland Group AB was helping a customer of theirs to create an All-Terrain Vehicle (ATV), a project Highland has never been involved with before. For the wishbone arms of the wheel suspension, traditional manufacturing methods and tubes with cylindrical or square shaped cross section was preferred. We performed a simulation where the ATV was driving on a bumpy road too see the forces involved. With the results we proceeded to calculate the strength of the concepts to find out which is best suited for the tough environment in which the ATV is used. The concept that turned out to be the best was a wishbone made of circular cross section, which had good structural strength and did fulfill the demands that we required for the construction.

Ett svenskt system i fjärde generationens krigföring

Stridsfordon 90 togs fram för att möta en reguljär motståndare på vårt eget territorium. Dagens krav och förutsättningar är annorlunda då striden främst genomförs i konfliktzoner utomlands, men även på vårt eget territorium. Motståndaren vi möter nyttjar andra metoder för att genomföra sin strid och agerar på ett annorlunda sätt än vad vi är övade vid.Syftet med arbetet är att undersöka hur ett förband med stridsfordon 90 lämpar sig i strid på dagens stridsfält mot en irreguljär motståndare. För att ta reda på detta så beskriver jag fjärde generationens krigföring och stridsfordon9040Cför att sedan kunna analysera och jämföra den taktiska nivån utifrån de grundläggande förmågorna.Användningen av strf 90 och mekskytteplutonens taktik mot en 4GW motståndare är lämpliga att användaapligt på den taktiska nivån. Mekskytteplutonens taktik är flexibel och sätter få begränsningar mot taktiken hos en anfallande 4GW motståndare..

Metafor - Tao : En komparativ studie i metaforik mellan prekonfuciansk tanketradition och svensk nutid

Metaphors and their use as a rethorical vehicle are examined. Two texts, one in Chinese and one in Swedish, are compared and analyzed to determine the extent to which the associations they create successfully capture the author's intent. Seecondarily, a shift from the assumptions that rhetorical analyses often assume (read: antiquity and Aristotles) to a more abstract internal human platform is suggested. Neurological and cognitive research is cited in support of this shift.The essay examines the question: How can metaphoric contribute to conveying the communicator's intention? By comparing metaphorics used by an historical Chinese rhetor with those used by a contemporary Swedish rhetor.

Naturvärden i skog lämnad vid slutavverkning : en inventering av upp till 35 år gamla föryngringsytor på Sundsvalls arbetsområde, SCA

Syftet med detta examensarbete var att undersöka naturvärden i ungskogsområden (yngre än ca. 35 år) på Sundsvalls arbetsområde, SCA. Den äldre, vid avverkning sparade skogen i ungskogsområdena undersöktes. Denna delades in i följande biotopklasser: "Urskogsartad natursko g", "Lövrik skog", "Sumpskog", "Strand-, bäckskog", "Småbiotoper", "Myrholmar", "Häll-, blockmark", "Kulturmark" och "Trivial skog". De sex första biotopklasserna är SCA:s egna definierade sk.

Fundament för kompaktkran : En universell lösning

This thesis describes the universalization, improvement and further development of acompact crane support frame for flatbed trucks. The work has been conducted at Eloch Fordonsteknik AB (henceforth EFAB) in Uppsala.The aim of the work has been to shorten the assembly time of the product. By doingso, the product can be kept on shelf, which in turn results in shorter lead time. Thishas been done by universalizing the support frame to be compatible with most of thechassis EFAB works with. Additionally, the entire construction has been made lighter,which will make it a more attractive choice for customers.A pre-study was conducted and information was gathered internally, as well asexternally, in order to ascertain that no limitation or possibility was overlookedduring the course of the project.One such limitation has been the geometry of the truck bed that the support frameshall be compatible with.

En undersökning av ITs nytta för transportorganisationer

Målet med studien har varit att ta reda på hur man med hjälp av IT kan stödja enimplementering av IT-baserad planering inom transportbranschen, mer specifikt ruttplaneringsamt se vad som krävs för att reducera den stora mängd komplexitet som omger den. I fleraartiklar från Computer Sweden diskuteras det att man med hjälp av IT-stöd kan minskakostnaderna, öka inkomsterna och arbeta på ett mer klimatsmart sätt. För att få kunskap omområdet har Gayialis och Tatsiopoulos artikel Design of an IT-driven decision and supportsystem for vehicle routing and scheduling använts som kunskapskälla och som ett anpassatteoretiskt ramverk efter vår studie. Vidare har litteraturstudier utförts inom logistikområdet.För att bygga upp en empiri har en kvalitativ intervju genomförts samt en undersökning avbranschanpassade IT-lösningar. Resultatet av datainsamlingen blev en punktlista på komplexaparametrar som måste hanteras av den undersökta transportorganisationen för att uppnåeffektiviseringsvinster med hjälp av IT-baserad transportplanering.

Elhybridteknik i bandvagnssystemet : Den militära nyttan i logistikfunktionen

Fossila bränslen är ändliga resurser och FMV menar i sin Tekniska Prognos 2013 att Försvarsmakten redan nu bör planera för en omställning till alternativa tekniker till dagens förbränningsmotor. Den teknik som verkar mest lämplig som interimslösning mellan framtidens vision om ren eldrift och förbränningsmotorn är elhybridteknik. Uppsatsen undersöker hur Försvarsmaktens logistikfunktion påverkas om bandvagnssystemet skulle övergå till seriehybridteknik. Uppsatsens ansats är kvalitativ med en kombination av textstudier, intervjuer samt ett frågeformulär som besvaras av totalt tre personer fördelat på Amf1, FMTS och I19 där samtliga innehar mångårig erfarenhet av bandvagnssystemet. Formulären kompletteras med intervjuer med dessa personer samt personer på BAE Systems som bidrar med teknisk expertis.

Vedlevande mossors krav på sitt habitat

Död ved är mycket viktigt för skogens ekosystem. Minskningen av död ved i dagens produktionsskogar har skapat ett stort problem för flertalet vedlevande arter. Denna studie gjordes för att ge en ökad kunskap om vilka faktorer som spelar in när det gäller förekomst och utbredning av de två vedlevande arterna Anastrophyllum hellerianum och Dicranum flagellare. Täckningsgraden av de två arterna undersöktes på lågor, tillsammans med faktorerna: art, diameter, nedbrytningsgrad, antal lågor i närheten, solexponering, markkontakt och fuktighet i mark. Tre typer av skogar inventerades.

Skogens struktur och ekonomi över 100 år med fast eller varierad skyddszon runt vattendrag

Skogsbruksåtgärder intill vatten kan ge negativa konsekvenser på vattenkvalitén. Ett sätt att minska den negativa påverkan är att skapa skyddszoner. I denna studie simulerades olika skyddszoner i Heureka PlanVis och utvärderades med avseende på ekologiska, ekonomiska och sociala värden sett över längre tid. Tre nivåer av skyddszoner med varierad bredd baserade på djupet till grundvattnet (DTW-index) samt två fasta skyddszoner på 15 och 0 m jämfördes. I DTW-skyddszonerna avsattes mark med ? 1, ? 0,5 respektive ? 0,25 m ner till grundvattnet. I skyddszon DTW ? 1 m uppmättes nedanstående variablers extremvärden.

Skadeanalys och omkonstruktion av HMS Belos A-ram

In order to rescue a distressed submarine crew, the Swedish Navy is able to use a deep submergence rescue vehicle, DSRV. This mini submarine ascends, docks to the downed submarine and picks up the whole crew. The submarine rescue ship HMS Belos has a special crane located in the aft of the ship to lift the surfaced DSRV aboard, which then docks on to the on board pressure chambers located below deck. During inspections the aforementioned crane has shown to have problems with cracks in the structure, most of them located in the bolted joint between the top part of the crane and the two leg parts. A simulation of the forces acting on the structure in heavy sea condition was conducted; these values were then used as input values in a Finite Element Method, FEM, analysis of the joint.

Utmarkers förändring på Kristianstadslätten och Linderödsåsen : utifrån jordarter, storlek, markanvändning och djurhållning.

Syftet med studien är att komplettera den forskning som gjorts inom landskapsvetenskap och kulturgeografi utifrån ett utmarksperspektiv. Studien ska bidra till förståelse för utmarkernas placering och förändring under de senaste 200 åren. Detta görs genom att jämföra två områden med olika naturgeografiska förutsättningar, ett på Linderödsåsen och ett på Kristianstadslätten, utifrån faktorerna jordarter, utmarkers storlek, markanvändning och djurhållning.Utmarkerna var de områden som byns bönder i huvudsak använde till bete. I denna studie kommer det som lantmätaren klassat som utmark, hagmark eller fäladsmark i kartornas protokoll att räknassom utmark. Kartmaterialet av utmarker och inägor sammanställdes till två områden som det gjordes olika analyser inom och för att utföra detta användes geografiska informationssystem.

Användarupplevelse av ett komplext infotainmentsystem i en bil. En verklighetsbaserad studie av gränssnittet mellan människa och fordon

In recent decades here has been a huge development in information technology (IT), where we humans are increasingly using IT in our daily lives, ranging from social media to music streaming services; this has also been a reflection of the technologies developed to our cars. Infotainment systems have become an increasingly regular feature in modern cars where the high degree of integration such as navigation, mobile and Internet has become more common and more sought after. Despite this, relatively little research problemized User Experience of a complex infotainment system in a car. This study thus has the intention to consider the relevance of reality based tests by examining how the user experiences a complex infotainment system in a car. We asked ourselves; How do the user experience a complex infotainment system in a car? We conducted our qualitative study, an interview with researchers in the field of vehicle and road safety and designed a number of system-related activities in a test session where we observed three users.

Utbyggnadsplan för laddinfrastruktur inom Uppsalahem AB:s bostadsområden

The electric car has existed for over a century and producers has tried to commercialize it earlier but has not succeeded. In recent years, however, a change occurred that may be significant for the electric car and it is now to commercialize in the market of passenger cars. The technology has in recent years elaborated as more car manufacturers have started to invest in development in the subject field. This thesis aims to compile an action plan for the development of charging infrastructure for electric vehicles in Uppsalahem ABs residential areas. It is based on a survey of different residential areas and a survey of charging infrastructure.

Modell för dimensionering av AGV-system inom tung industri

Interest in the implementation of AGV-systems (Automated Guided Vehicle) has in recent decades increased. The reason is that it allows companies to perform reliably and secure internal transport while reducing the need of personnel. It is one of todays most advanced and complex material handling system that can independently make their own decisions regarding flow paths and traffic control. An AGV-system consists of transport units carrying cargo from point A to point B, and communicates using a computer.The purpose of this study is to develop a model on how to proceed in order to design an AGV system in heavy industry. The model is tested by a case study of a company in the metal industry to determine if the model works and gives the correct result.

Stormskadornas ekonomiska konsekvenser : hur ser försäkringsersättningsnivåerna ut inom familjeskogsbruket?

Stormskador på skogen är något som alla generationers skogsägare utsätts för och kommer att utsättas för i framtiden.Denna studie redogör för de ekonomiska konsekvenserna som stormskador har för detenskilda svenska familjeskogsbruket och förklarar värderingsmetoder i skogsskadeförsäkringen.Den kvalitativa datainsamlingen till studien gjordes via intervjuer med tre försäkringstjänstemänsamt två skogliga tjänstemän. Frågeguiden bestod av flera frågeställningar kringskogsförsäkringens uppbyggnad och funktion. Beräkningarna av ersättningsnivåerna baseraspå sex gran- och tallbestånd i Götaland. Bestånden har hög, medel och låg bonitet vilka utsättsför skada på sin fulla areal, 1 hektar, vid fyra olika tidpunkter.Resultatet visar att stormskador resulterar i extra arbete och stora förändringar i den skogligaplaneringen både på kort, och lång sikt för skogsägaren. Utifrån deras värderingar får skogsägarenen ersättning som skall täcka delar av skogsägarens förluster.

<- Föregående sida 13 Nästa sida ->