Sök:

Ämnesövergripande arbete i dansundervisningen

Kvalitativa intervjuer med danslärare från låg- och mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet.


Syftet med denna uppsats är att undersöka danslärares förhållningssätt till ämnesövergripande arbete i dansundervisningen. Jag ska ta reda på om danslärare arbetar ämnesövergripande på dansundervisningen och även hur de arbetar ämnesövergripande. Varför använder danslärarna detta arbetssätt och vilka för- och nackdelar finns med att arbeta ämnesövergripande? För att ta reda på detta har jag gjort kvalitativa intervjuer med danslärare från olika grundskolor och gymnasium, två lärare från låg- och mellanstadiet, två från högstadiet och två gymnasielärare. Enligt läroplanen för grundskolan och gymnasiet ska lärare integrera andra ämnen i sin undervisning för att skapa en helhetsförståelse för eleverna. Skolämnena ska inte ses som enskilda ämnen utan det är viktigt att se kopplingen och sammanhanget mellan ämnena. Detta är även något som mina informanter tar upp. Det är viktigt att eleverna får en djupare förståelse för dans, ser helheten och får en vidgad syn på dans. Några självklara nackdelar med arbetssättet finns inte. Samtliga danslärare arbetar ämnesövergripande på något sätt mer eller mindre. Det beror mycket på vilken utbildning eller verksamhet de arbetar i och hur mycket utrymme det finns för ämnesövergripande arbete i styrdokumenten och i den lokala skolplanen. Men det beror även på hur mycket läraren väljer att ta in ämnesövergripande arbete. På låg- och mellanstadiet arbetar danslärarna mycket med tema, fantasi och väver in andra skolämnen. På högstadiet börjar danslärarna komma ifrån tema och andra skolämnen och börjar inrikta sig mot mobbning och andra problemområden. Slutligen på gymnasiet arbetar danslärarna med samhälleliga frågor och dessa problemområden som mobbning med mera.

Författare

Jenny Andersson Kiviharju

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..