Sök:

Sökresultat:

164 Uppsatser om Tvingande vćrd - Sida 10 av 11

Vem tar plats i arkivet? : - Riksarkivet och personarkiven 1901-2002

Uppsatsen behandlar hur Riksarkivet, trots avsaknaden av tvingande juridiska bevarandekrav, agerat i frĂ„gan kring bevarandet av personarkiv och hur detta i sin tur har avspeglats i arkivinstitutionens bestĂ„ndsprofil under perioden 1901-2002. Ämnet Ă€r av intresse dĂ„ tidigare forskning kring personarkiv frĂ€mst koncentrerats till ordnings- och förteckningsprinciper eller frĂ„gor kring personarkivens anvĂ€ndningsomrĂ„den för forskarsamhĂ€llet. Undersökningens teoretiska ramverk utgĂ„r frĂ„n att arkiven inte Ă€r neutrala förmedlare av historien, utan aktivt formas av den rĂ„dande tidsandans idĂ©er och förutsĂ€ttningar. DĂ€rigenom blir arkivarierna, genom sina ageranden och stĂ€llningstaganden, viktiga aktörer i konstruktionen av det förflutna. En annan viktig teoretisk utgĂ„ngspunkt för studien Ă€r hur minneskategorierna; kollektivt minne, personligt minne, arkivminne och historiskt minne, interagerar med varandra för att forma vĂ„r förstĂ„else av det förgĂ„ngna.           Undersökningen bestĂ„r metodologiskt av tvĂ„ delstudier ? en kvalitativt inspirerad studie av myndighetens egenproducerade handlingar för att utröna agerandet i personarkivsfrĂ„gan, och en kvantitativ motsvarighet för att belysa hur detta avspeglats i myndighetens personarkivsbestĂ„nd, dĂ€r kĂ€llmaterialet bestĂ„tt i Riksarkivets bestĂ„ndsöversikt över person- slĂ€kt- och gĂ„rdsarkiv. Resultatet visar att Riksarkivet under Ă„ren 1901-2002 gĂ„r frĂ„n att vara en institution med ett ganska svalt intresse för personarkiv till att bli en aktör som pĂ„ ett aktivt sĂ€tt bĂ„de insamlar och genererar nytt personarkivsmaterial.

Redovisningsproblematik i gruvbolag noterade pÄ stockholmsbörsen - en praxisstudie

SammanfattningTitel:Redovisningsproblematik i gruvbolag noterade pĂ„ stockholmsbörsen ? en praxisstudie NivĂ„: D-uppsats i Ă€mnet företagsekonomi Författare: David Åsenlund och Martin Hammarsten Handledare: Arne Fagerström Datum: Maj 2014 Syfte: Syftet med denna studie Ă€r att ge en bild av hur gruvföretag noterade pĂ„ Stockholmsbörsen tar sig an valmöjligheter som finns i nuvarande redovisningsstandarder. För att kunna ge en bild identifieras faktorer som pĂ„verkar redovisningspraxis. Genom att göra detta kan studien hjĂ€lpa till att skapa en bredare medvetenhet hos anvĂ€ndare av de finansiella rapporterna. Metod: Studiens syfte Ă€r att ge en helhetsbild av redovisningspraxis bland g ruvbolag som finns noterade pĂ„ Stockholmsbörsen.

Vart Àr vi pÄ vÀg? PÄ spÄret mot en hÄllbar mobilitet i KrokslÀtts fabriker

Denna uppsats handlar om mobilitet inom hÄllbar stadsutveckling. Anledningen till valet av Àmne Àr de utmaningar som stadsutveckling och transportplanering i synnerhet, stÄr inför idag. Resurs- och miljöproblem stÀller krav pÄ en ny rumslig organisering av samhÀlleliga och sociala relationer för att en hÄllbar utveckling ska kunna Ästadkommas i framtiden. I dagens samhÀllsplanering Àr det dÀrför viktigt att planera för stÀder med en blandstadskaraktÀr, dÀr nya stadsdelar innefattar flera funktioner. Detta dels för att öka den sociala hÄllbarheten och dels för att underlÀtta för ett minskat resande i vardagen.

Nedskrivning av materiella tillgÄngar ?En kvantitativ studie om samband mellan finansiell stabilitet och nedskrivningar

Bakgrund: Nedskrivningar ska redovisas dÄ tillgÄngens verkliga vÀrde understiger detredovisade vÀrdet. En viktig frÄga Àr dÀrför hur vÀrdet pÄ tillgÄngar ska berÀknas och hurprövningar för nedskrivningsbehov ska genomföras dÀr rÄdande redovisningsstandarderkrÀver subjektiva bedömningar. Dessa bedömningar ger utrymme för ledningen att göraredovisningsval. Tidigare studier har visat att bolagens finansiella stabilitet kan pÄverkastorleken och frekvensen i förekomsten av nedskrivningar.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur vÀl de samband mellan soliditet ochnedskrivningar som Pettersson (2014) finner i sin doktorsavhandling gÀllande nedskrivningarav materiella tillgÄngar (fartyg) och tillÀmpningen av IAS 36. Sambandet ska undersökas pÄen mer övergripande nivÄ oberoende av bransch till skillnad frÄn Petterssons avhandling somundersöker ett urval av europeiska rederier.

MilitÀr krishantering - En analys av den europeiska sÀkerhets- och försvarspolitikens pÄverkan pÄ FN-systemet

VÄr omvÀrld ser inte lÀngre ut som den gjorde efter andra vÀrldskriget och inte heller som den gjorde efter det kalla kriget. Vi befinner oss nu i en vÀrld med allt öppnare grÀnser dÀr de inre och yttre sÀkerhetsaspekterna Àr förenade. De sÀkerhetspolitiska hotbilderna ser inte lÀngre ut som förr. Att det skulle uppblossa ett krig mellan nÄgra av EU:s medlemsstater Àr idag nÀst intill osannolikt. En storskalig aggression mot nÄgon medlemsstat Àr inte heller trolig.

GrÀnsöverskridande hasardspel pÄ internet : ? kompatibelt med den svenska lotterilagen och EU-rÀttens bestÀmmelser om fri rörlighet för tjÀnster?

I Sverige Àr det förbjudet att bÄde anordna och frÀmja deltagande i hasardspel om inte tillstÄnd har meddelats. Genom att kontrollera spelverksamheten, efterstrÀvas en sund och sÀker spelmarknad utan privata vinstintressen, dÀr de bakomliggande skyddsintressena (att skydda konsumenter, att förhindra brott, att motverka sociala och ekonomiska skadeverkningar samt att styra överskottet) ska tillgodoses. I Sverige Àr det endast Svenska Spel och ATG som har tillstÄnd att tillhandahÄlla hasardspel över internet, men trots det bÄde tillhandahÄller och frÀmjar spelleverantörer som Àr etablerade i andra medlemsstater hasardspel över internet pÄ den svenska marknaden, vilket aktualiserar frÄgan huruvida EU-rÀtten ger nÄgot stöd för sÄdant grÀnsöverskridande hasardspel.Hasardspel faller in under bestÀmmelserna om fri rörlighet för tjÀnster förutsatt att spelleverantören Àr etablerad i en annan medlemsstat Àn mottagaren av tjÀnsten. Denna frihet kan begrÀnsas pÄ grund av tvingande skÀl av allmÀnintresse sÄsom exempelvis konsumentskydd, uteslutande av privata vinstintressen och förhindrande av brott. Med anledning av de kulturella och moraliska skiljaktigheter som föreligger mellan medlemsstaterna, har EU-domstolen tillerkÀnt de nationella myndigheterna ett stort utrymme att sjÀlva avgöra vad som krÀvs för att skydda medborgarna.

IAS 24, Upplysningar om nÀrstÄende : TillÀmpas standarden?

Vid ett möte i Lissabon Är 2000 bestÀmdes att det fanns behov av att öka jÀmförbarheten mellan företags Ärsredovisningar i olika lÀnder. Detta skulle Ästadkommas genom att företag inom EU skulle bli tvungna att följa samma redovisningsstandarder vid upprÀttande av sina Ärsredovisningar. Som följd av detta blev IFRS/IAS(International Financial Reporting Standards/International Accounting Standards) Är 2005 tvingande för alla börsnoteradeföretag i Sverige. I denna uppsats har vi valt att studera en del i denna standard nÀmligen IAS 24, Upplysningar om nÀrstÄende.Med en nÀrstÄende relation menas en part som, direkt eller indirekt, har betydande eller bestÀmmande inflytande över ett företag. Med detta menas att parten kan pÄverka ett företags finansiella och operativa strategier.

I vÀntan pÄ K3 - En studie gÀllande K2-regelverket

Bakgrund och problem: BokföringsnÀmnden bestÀmde sig 2004 att Àndra inriktning isin normgivning, detta eftersom reglerna för de mindre företagen var alltför omfattandeoch komplexa. Bakgrundet till att det blivit sÄhÀr Àr att grundtanken i svensk lagstiftninginnebar att alla företag skulle följa samma regler. Den nya norminriktningen leddefram till att ett nytt regelverk togs fram, K-projektet som innehÄller avsnitten K1, K2,K3 och K4 för olika företagsformer. K2-regelverket kunde börja tillÀmpas frÄn Är 2008,det har varit sparsamt med undersökningar gÀllande om företag valt att tillÀmpa regelverketeller inte. KPMG har dock försökt kartlÀgga detta vilket visade att regelverketanvÀnts av ytterst fÄ företag.

Intern Kontroll : Svensk kod för bolagsstyrnings genomslagskraft ur ett motivationsteoretiskt perspektiv

NÀr företag fÄr möjlighet att verka pÄ en vÀl fungerande marknad med ett minimum av offentliga regleringar skapas samhÀllsekonomisk effektivitet. Samtidigt Àr förtroendet för företagen en viktig grundbult för samhÀllsekonomisk tillvÀxt - om förtroendet skadas minskar investeringsviljan, vilket pÄ sikt skadar sÄvÀl företagens som samhÀllets tillvÀxt. Efter företagsskandaler som Enron, Trustor och Skandia har det skapats en diskussion om den interna kontrollen ? sÄvÀl nationellt som internationellt ? vilket lett till att regelverk, normbildning och praxis vÀrlden över har granskats och reviderats. Med bakgrund i detta har ?Svensk kod för bolagsstyrning? utvecklats i Sverige.

VerksamhetsövergĂ„ng till följd av entreprenörsbyte vid offentlig upphandling. ÄndamĂ„lskonflikter och parternas möjligheter att kringgĂ„ eller frambringa anstĂ€llningsskydd.

Vid ett entreprenörsbyte till följd av offentlig upphandling kan under vissa förutsÀttningar det arbetsrÀttsliga skyddsregelverket vid verksamhetsövergÄngar, baserat pÄ direktiv 2001/23/EG, bli tillÀmpligt. Skyddsregleringens tillÀmplighet kan betraktas som konkurrenshÀmmande i sammanhanget, vilket gÄr emot grundÀndamÄlet med offentlig upphandling. Samtidigt Àr skyddsregleringens extensiva tillÀmplighet en förutsÀttning för att dess ÀndamÄl, att trygga arbetstagarnas anstÀllningsvillkor vid ett arbetsgivarbyte, ska kunna uppfyllas. Denna uppsats belyser hur entreprenörerna och den upphandlande myndigheten kan pÄverka huruvida skyddsregleringen ska bli tillÀmplig eller inte, och vilka följder detta fÄr för det arbetsrÀttsliga respektive upphandlingsrÀttsliga regelverkets möjlighet att uppnÄ sina motstridiga ÀndamÄl.EU-domstolen har i sin praxis kring vad som anses utgöra en verksamhetsövergÄng lagt stor vikt vid huruvida den tidigare entreprenörens personal övergÄtt till den övertagande personalen. Detta leder till att om en övertagande entreprenör vÀljer att inte anstÀlla den tidigare entreprenörens personal sÄ föreligger ingen verksamhetsövergÄng, och de anstÀllda har ingen lagstadgad rÀtt till fortsatt anstÀllning hos den nya entreprenören.

Medling med anledning av brott - En diskussion om den reparativa rÀttvisans vÀrden och plats inom straffrÀtten

Denna uppsats undersöker den reparativa rÀttvisans vÀrden och mÄlsÀttningar samt filosofins förhÄllande till det etablerade straffrÀttssystemet. Uppsatsen förankras pÄ det praktiska planet genom att undersöka medling som reparativ process. I fokus stÄr lag (2002:445) om medling med anledning av brott. Denna uppsats fokuserar frÀmst pÄ dessa specifika frÄgestÀllningar:- Vad Àr reparativ rÀttvisa och vilka grundlÀggande vÀrden stÄr den för?- Hur förhÄller sig den reparativa rÀttvisan till det etablerade straffrÀttssystemet?- Vilka Àr de grundlÀggande mÄlen och syftena med medling enligt medlingslagen?- Vilket förhÄllande har medling till det svenska straffrÀttssystemet?Reparativ rÀttvisa Àr en rÀttsfilosofi som har etablerats de senaste 30 Ären och som kÀnnetecknas av att den har formulerat en kritik mot det rÄdande vÀsterlÀndska straffrÀttssystemet.

Brandskyddet i HamnpÄfarten VÀrtan: En alternativ lösning med transversell ventilation och sprinkler

I sta?der byggs va?gtunnlar fo?r att ge rum a?t bosta?der och kontor, i dessa trafikplatser fa?rdas a?rligen miljontals fordon. Bra?nder i dessa insta?ngda utrymmen kan fa? allvarliga konsekvenser och arbetas aktivt med att fo?rhindras. I Va?rtahamnen i Stockholm projekteras mellan 2011 och 2013 en kortare va?gtunnel i slutet av E20.

Är god redovisningssed fortfarande god sed?

SammanfattningBokföringsnÀmnden (BFN) Àr en statlig myndighet under regeringen som Àr statens expertorgan pÄ redovisningsomrÄdet. De ansvarar för att frÀmja utvecklingen av den goda redovisningsseden som enligt definitionen skall grundas utifrÄn praxis. Redovisningen har dock gÄtt frÄn att ha styrts utifrÄn principer och sed till att bli allt mer styrt av regler. PÄ senare tid har nÀmligen BFN antagit en ny strategi genom att utfÀrda regelverk vilket de aldrig tidigare har gjort. De nya regelverken vid namn K-regelverken grundar sig i internationella redovisningsnormer och blir aktuella att tillÀmpa frÄn 2014.Problematiken Àr att BFN inte har nÄgon föreskriftsmakt utan endast fÄr ge ut allmÀnna rÄd. Dessa uppfattas dock ofta som obligatoriska i praktiken vilket leder till att det uppstÄr en konflikt bÄde gÀllande hur reglerna skall tolkas samt vad som gÀller juridiskt.VÄrt syfte Àr att förstÄ hur de kommande regelverken frÄn bokföringsnÀmnden uppfattas samt hur de kommer att pÄverka företagen och den goda redovisningsseden. I uppsatsen anvÀnder vi oss av en kvalitativ studie med induktiv ansats.

En stor del av mikroföretagen fÄr inget revisions-PM : En studie om revisions-PM:ets funktion i Àgarledda mikroföretag

Revisionsplikten omfattar mÄnga företag i Sverige. GrÀnsen för vilka som omfattas gÄr nÀr företaget uppfyller tvÄ av tre grÀnsvÀrden i de senaste tvÄ Ärens redovisningar; Fler Àn tre anstÀllda i medeltal, mer Àn tre miljoner i nettoomsÀttning eller mer Àn 1,5 miljoner i balansomslutning. Företag som inte omfattas kan sjÀlva vÀlja om de vill ha revision. Det finns argument som talar för att revisionsplikten utgör en ekonomisk och administrativ börda för smÄ företag, och att nyttan knappast överstiger kostnaden. Flera lÀnder i Europa har valt att avskaffa revisionen för de flesta mindre företag genom att höja grÀnsvÀrdena, och det Àr troligt att Sverige följer samma trend.Revisorn Àr skyldig enligt lagen att lÀmna tips och rÄd i samband med revisionen som kan leda till en bÀttre redovisning och effektivare rutiner inom företaget, sÄ att felaktigheter undviks i framtiden.

Revisionsbranschens anpassning till CSRD. En kvalitativ studie om h?llbarhetsgranskning

Denna studie unders?ker vilken p?verkan det nya EU-direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) har p? revisionsbranschen. Studien syftar till att f? en djupare f?rst?else f?r hur direktivet kommer att p?verka revisorernas arbete inom h?llbarhetsgranskning. Genom att unders?ka hur svenska revisionsbyr?er f?rbereder sig f?r implementeringen av CSRD och identifiera de huvudsakliga utmaningarna och m?jligheterna i denna process uppfyller studien sitt syfte.

<- FöregÄende sida 10 NÀsta sida ->