Sök:

Brandskyddet i Hamnpåfarten Värtan

En alternativ lösning med transversell ventilation och sprinkler


I sta?der byggs va?gtunnlar fo?r att ge rum a?t bosta?der och kontor, i dessa trafikplatser fa?rdas a?rligen miljontals fordon. Bra?nder i dessa insta?ngda utrymmen kan fa? allvarliga konsekvenser och arbetas aktivt med att fo?rhindras. I Va?rtahamnen i Stockholm projekteras mellan 2011 och 2013 en kortare va?gtunnel i slutet av E20. Stra?ckan a?r en ka?nd farligt godsled och sa?ledes bo?r brandskyddet vara anpassat efter detta.Bra?nder i tunnlar a?r problematiska da? tunnelns insta?ngda natur ger en mycket ho?g a?terstra?lning av va?rme, temperaturer uppemot 1000 °C fo?rva?ntas i tidiga skeden. Da? Hamnpa?farten a?r en ka?nd farligt godsled projekteras brandskyddet med en dimensionerande brand om 100 MW.Sa?kerhet i va?gtunnlar regleras i ett antal regelverk, fo?r tunnlar o?ver 500 m finns lagstadgade regler i Lag (SFS) ? och fo?rordning (SFS) om sa?kerhet i va?gtunnlar. Trafikverket tillhandaha?ller dokumenten Tunnel 11, som dock ej a?r tvingande fo?r andra a?n Trafikverket. Da?remot kan kommuner va?lja att anva?nda dessa riktlinjer i egna projekt. ADR-S a?r den svenska versionen av den europeiska o?verenskommelsen om internationell transport av farligt gods pa? va?g. I detta dokument definieras tunnelklassificeringar fo?r huruvida farligt goda fa?r transporteras i en tunnel eller ej.Hamnpa?farten a?r en c:a 200 meter la?ng tunnel som lutar med c:a 5% och go?r en kraftig sva?ng. I systemhandlingen projekteras inget fast brandskydd, ista?llet projekteras ett utrymningstrapphus i mitten av tunneln. Hamnpa?farten klassificeras i tunnelklass TB, och fo?rva?ntas klassas som en B- klasstunnel enligt ADR-S. De sto?rsta riskerna som identifierats i tunneln a?r bland annat: sammansto?tning mellan fordon, utsla?pp av farligt gods och explosion klass 1. Dock a?r ingen av dessa na?mnva?rt stora.Alternativa metoder fo?r att ha?lla brandskyddet pa? en ho?g niva? innefattar bland annat fasta sla?cksystem och brandventilation. Fo?r att erbjuda samma utrymningsmo?jligheter som med ett trapphus underso?ks effektiviteten av halvtransversell ventilation kombinerad med ett skumbaserat fast sla?cksystem med hja?lp av simuleringar i FDS.Resultaten ur FDS-simuleringarna visade att med de antagna parametrarna sa? klarar systemet inte av den stora brandlasten, da? enbart den norra a?nden uppra?ttha?ller miljo?kraven fo?r utrymning.De simuleringar som genomfo?rts a?r dock gjorda under antaganden fo?r att den transversella ventilationen ska vara godka?nd enligt Tunnel 11. Det dyker a?ven upp en del fra?gor i samband med detta resultat. Hur mycket pengar a?r det va?rt att la?gga ner pa? ett system som i initiala skeden kanske inte alls a?r genomfo?rbart? Det visar sig i Tyre?ns FDS-simuleringar att kritiska fo?rha?llanden i tunneln intra?der efter 9 minuter, det a?r med andra ord inte sa?kert att det ga?r att starta brandskyddssystem efter fem minuter.Fasta brandskydd i tunnlar framsta?r som ett intressant tekniskt omra?de, dock finns det fa? utfo?rda tester pa? stora bra?nder i tunnlar, vilket kan vara intressant att go?ra fler av fo?r att kunna designa skyddssystem som kan hantera dessa bra?nder.

Författare

Anton Westerlund

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..