Sök:

Sökresultat:

21470 Uppsatser om Tvärprofessionellt arbete, - Sida 29 av 1432

Arbete med behörighetsadministration och Ätkomstkontroll i större företag

I takt med att IT har brett ut sig har det uppstÄtt nya former av hot och risker. Arbetet med behörighetsadministration och Ätkomstkontroll Àr en central del av sÀkerhetsarbetet vid ett företag. Detta arbete innebÀr bland annat upprÀttande av rÀttigheter för anvÀndare sÄ att dessa enbart fÄr Ätkomst till den information och de applikationer som de behöver i sitt dagliga arbete.Denna studie Àr utförd pÄ CSC i Linköping, samt Saab AB Linköping och behandlar det sÀkerhetsarbete som utförs avseende behörighetsadministration och Ätkomstkontroll. Inom bÄda företagen Àr sÀkerhetsmedvetenheten hög, vilket till stor del beror pÄ att det Äterfinns mycket information av sekretessbelagd karaktÀr och till och med rena försvarshemligheter.Framkommit i denna studie Àr att bÄde CSC och Saab har vÀl dokumenterade rutiner för behörighetsadministration. Problematiken vad gÀller behörighetsadministration pÄ CSC och Saab ligger i att överblickbarheten inte Àr sÀrskilt tillfredstÀllande dÄ de har mÄnga applikationer, var och en med sitt eget Ätkomstkontrollsystem..

Hur fördelar en lÀrare sin arbetstid? En tidstudie av en lÀrares vardagliga arbete

Syftet med det hÀr arbetet har varit att ur ett tidsperspektiv göra en studie av en lÀrares vardagliga arbete. Detta kommer jag att göra genom att följa en lÀrares vardag med hjÀlp av ett fickminne och en avslutande intervju. Arbetet inleds med en litteraturgenomgÄng dÀr lÀrarnas arbetsuppgifter, tidsuppfattning, skyldigheter och krav tas upp. DÀrefter redovisas den dagboken som en lÀrare vid en grundskola i Linköping fört och en efterföljande intervju av samma lÀrare. Arbetet avslutas med en diskussion dÀr de frÄgestÀllningar jag utgÄtt ifrÄn utgör grunden till jÀmförelsen mellan litteraturgenomgÄngen och resultatet av studien.- Vilka arbetsuppgifter har en lÀrare i skolan?- Hur fördelas en lÀrares tid mellan de olika arbetsuppgifterna?- Hur uppfattar lÀraren tidfördelningen i sitt arbete?- Vilka krav har en lÀrare pÄ sig utifrÄn samhÀllet och inifrÄn skola.

Matematik i sÀrskolan : AnvÀndning av lÀrobok i sÀrskolan

Matematikundervisning Àr ofta likvÀrdig med enskilt arbete i lÀroboken. Ett ofta ensamt arbete dÀr det Àr boken som styr innehÄllet i lektionen. Matematikdelegationen skriver bland annat om att detta enskilda arbete Àr negativt och bör brytas. Man menar att genom att skapa variation ger man alla elever möjlighet att ta till sig undervisningen.I denna uppsats har vi valt att intervjua Ätta lÀrare som arbetar inom grundsÀrskolan, pÄ sÄvÀl lÄg- som mellan- och högstadium. Vi ville ta reda pÄ hur man ser pÄ lÀroboken om den Àr en viktig del i undervisningen och hur den anvÀnds.Resultatet visar pÄ att lÀroboken anvÀnds flitigt i undervisningen, inte minst som stöd nÀr lÀraren planerar, men ocksÄ som en idépÀrm att plocka tips ur.

FramgÄngsfaktorer för ÄtergÄng i arbete inom JÀmtlands lÀns landsting : en kvalitativ studie

Tidigare forskning visar att det finns olika framgÄngsfaktorer för ÄtergÄng i arbete efter en lÄngtidssjukskrivning. Syftet med studien var att identifiera framgÄngsfaktorer för ÄtergÄng i arbete för personer som haft en lÄngtidssjukskrivning, d.v.s. lÀngre Àn 60 dagar, inom JÀmtland lÀns landsting (JLL). UtifrÄn resultatet i denna studie ville vi se om det förelÄg ett behov av mer stöd eller utbildning för JLL:s chefer. Studien var kvalitativ med semistrukturerade intervjuer med fem anstÀllda som varit lÄngtidssjukskrivna.

Coaching av arbetslösa : En kvalitativ studie av coahinggrupper pÄ Arbetsförmedlingen

ÖREBRO UNIVERSITETInstitutionen för beteende-, social- och rĂ€ttsvetenskapC-uppsats i socialt arbete, 41-60pVĂ„ren 2006Coaching av arbetslösaEn kvalitativ studie om coachinggrupper pĂ„ ArbetsförmedlingenFörfattare: Maria JohanssonSammanfattningStudiens syfte var att utvĂ€rdera de coachinggrupper som bedrivs pĂ„ Arbetsförmedlingarna i tvĂ„ mindre orter i Mellansverige. Det som jag ville undersöka var om coaching pĂ„ Arbetsförmedlingen Ă€r en effektiv metod för att fĂ„ ut arbetslösa pĂ„ arbetsmarknaden.Metoden som anvĂ€ndes var kvalitativ och det empiriska materialet inhĂ€mtades genom halvstrukturerade intervjuer. I studien deltog fem respondenter, tre deltagare och tvĂ„ coachingledare. Resultatet analyseras med hjĂ€lp av tidigare forskning och begreppen coaching, lösningsfokuserad korttidsterapi, skam, empowerment och konstruktivism.Resultaten visade att tvĂ„ av tre deltagare Ă€r mycket positiva till att ha deltagit i coachingrupperna. Ingen av respondenterna har Ă€nnu fĂ„tt arbete, men alla har fĂ„tt nya idĂ©er och motivation att fĂ„ ett arbete.

Framtidens chefer. : Unga chefers förestÀllningar om och förhÄllningssÀtt till arbete och arbetsliv.

Som en följd av generationsvÀxlingen kommer chefspositioner i arbetslivet att ersÀttas av yngre generationer. Med bakgrund av detta Àr syftet med denna studie att undersöka och skapa förstÄelse för unga chefers förestÀllningar om och förhÄllningssÀtt till arbete ocharbetsliv. Detta inom aspekter som arbetsförhÄllanden, krav, ung i chefsrollen samt förhÄllandet mellan arbetsliv och privatliv. Det empiriska materialet samlades in genom semistrukturerade intervjuer med sju informanter. Urvalsmetoden var ett snöbollsurval.Studien visar att unga chefers arbetsförhÄllanden innebÀr stressiga arbetsdagar med mÄnga arbetsuppgifter.

Hur pÄverkas arbetsengagemanget av konflikten mellan arbete/familj och arbetsmiljön hos de anstÀllda? : Undersökning av fÀngelsepersonal

Arbetet i ett fÀngelse Àr annorlunda mot de flesta andra arbetsplatser. Det Àr en isolerad arbetsplats med lite insyn frÄn det övriga samhÀllet, samt i hög grad styrt av lagar och förordningar. Det framgick i forskning att fÀngelseanstÀllda har högre arbetsengagemang dÄ de upplever sin arbetsplats som rÀttvis, och dÄ de fÄr stöd frÄn arbetsledare. Studien Àmnade undersöka om det fanns ett samband mellan konflikten mellan arbete och familj och arbetsengagemang, samt om det fanns samband mellan arbetsmiljö (rÀttvisa, kontroll i arbetet och arbetsbörda) och arbetsengagemang. Undersökningen hade en svarsfrekvens pÄ 15 % vilket pÄverkade studiens tillförlitlighet.

Hur fungerar tidig lÀs- och skrivinlÀrning i teori och praktik? : Hur förhÄller sig detta till lÀroplanen, Lpo 94?

SammanfattningSyftet med detta arbete har varit att undersöka hur lÀrare arbetar med tidig lÀs- och skrivinlÀrning, hur det praktiska förhÄller sig till det teoretiska och slutligen hur deras arbete stÀller sig i förhÄllande till styrdokumenten, det vill sÀga dagens lÀroplan.Detta arbete berör Àven svenskundervisningens historiska utveckling, kortfattad definition av lÀsning och skrivning, arbetsmiljö, teorier om inlÀrning och olika arbetsmetoder.Intervjuerna som gjordes till detta arbete har skett i form av kvalitativa samtal. De intervjuade pedagogerna arbetar allesammans pÄ lÄgstadiet.Resultatet av undersökningen Àr att lÀrare inte kan arbeta med lÀs- och skrivinlÀrning efter en fÀrdig mall. LÀrare mÄste anpassa sig sjÀlc, material och arbetsmetod efter barngruppen och dess individer. Ingen arbetsmetod anvÀnds uteslutande, utan en lÀrares uppgift bestÄr i att plocka de bÀsta delarna ur varje metod för att sedan komponera egna arbetssÀtt som passar sÄvÀl lÀrare som mÄlgrupp. Alla lÀrare arbetar med samma mÄlstyrning, Lpo 94, men vÀgarna till mÄlen varierar lika mycket som det finns lÀrare..

?Jag gillar inte heller gatuförsÀljare...? ? En studie om interaktion och kÀnslor i ett serviceyrke

SammanfattningDe kÀnslor som serviceanstÀllda visar upp i sitt arbete pÄverkar kundernas sinnestÀmning och deras instÀllning till en organisation. DÀrför kan företag ha nytta av de anstÀlldas uppvisade kÀnslor för sitt vinstsyfte. KÀnslomÀssigt arbete med mycket kundkontakter visade sig krÀva att den anstÀllde mÄste undantrycka sina verkliga kÀnslor och stÀndigt visa upp ett glatt yttre. I dessa möten tvingas man hantera bÄde sina egna och andras kÀnslor vilket leder till att den anstÀllde kommer att kÀnna sig avpersonifierad och oÀkta. Hon upplever en kognitiv dissonans dÀr agerandet krockar med hennes egna vÀrderingar.

En studie i grönt, en analys av golfklubbars strategiska arbete

Uppsatsen handlar om golfklubbsbranschen och klubbarna strategiska arbete. Problematiken i branschen Àr att mÄttet pÄ framgÄng skiljer sig Ät mellan de olika aktörerna. Syftet Àr dÀrför att analysera det strategiska arbetet i de olika grupperingar som finns inom golfklubbsbranschen, samt att beskriva hur klubbars syn pÄ framgÄng pÄverkar detta arbete. Genom egna erfarenheter har uppsatsen vÀxt fram ur empirin. Empirin bestÄr av tvÄ olika perspektiv dels aktörsperspektivet dÄ vi intervjuat golfklubbsansvariga och dels expertperspektivet dÀr vi intervjuat en expert.

Allt har sin tid : Om arbetet frÄn tanke till konsert

Arbetet handlar om hur förskollÀrare arbetar med antalsuppfattning i förskoleklass och vad de utgÄr ifrÄn för material i detta arbete dÄ deras lÀroplan Lgr 11 (Skolverket, 2011) inte har med nÄgot om antalsuppfattning. Förskoleklass Àr övergÄngen mellan förskola och skola frÄn hösten dÄ eleven fyller sex Är. Det Àr en frivillig skolform. Syftet med arbetet var att besvara följande frÄgestÀllningar: Hur arbetar lÀrare i förskoleklass med antalsuppfattning? Vilket material utgÄr lÀrarna frÄn i sitt arbete med antalsuppfattning? Vi har anvÀnts oss av en kvalitativ undersökning.

GrailÂČ

Detta arbete Àr det första steget i en lÄng process vars slutgiltiga mÄl Àr att utveckla en metod för automatisk övergÄng frÄn en icke-generisk objektorienterad applikation till en generisk.Helst borde stöd för en sÄdan transformation implementeras i en utvecklingsmiljö, IDE. En analogi skulle kunna dras till faktorisering av klasser, en operation som stöds av de flesta utvecklingsmiljöer idag. Som ett första steg i en pÄgÄende process Àr detta arbete tÀnkt att fungera som ett icke-trivialt exempel för framtida analys. Exemplet bestÄr av ett icke-generisk och ett generisk grafpaket som Àr skrivet i Java 1.4.2 respektive Java 5.0. Uppsatsen beskriver övergÄngen frÄn den icke-generiska till den generiska lösningen pÄ systematiskt sÀtt som gÄr att upprepa.

Individuella utvecklingsplaner : En studie om arbetet med och attityderna till IUP pÄ en 7-9-skola

Syftet med examensarbetet var att se om lÀrarna anser att deras arbete har förÀndrats nÄgot sedan IUP infördes i grundskoleförordningen den 1 januari 2006. Undersökningen gjordes med hjÀlp av intervjuer med fem lÀrare pÄ en 7-9-skola. LÀrarnas arbete pÄ skolan har förÀndrats, dock inte sÀrskilt mycket dÄ flera av lÀrarna redan före IUP skrivit protokoll frÄn sina utvecklingssamtal och menar att skillnaden dÀrför inte Àr sÄ stor. Den skillnad som dock finns Àr att alla nu anvÀnder samma dokument som styr deras arbete i samband med utvecklingssamtalen och utformandet av IUP. En del av det som Àr intressant i studien Àr det faktum att de intervjuade lÀrarna ofta inte direkt nÀmner att IUP Àr framÄtsyftande, nÄgot som Skolverket menar Àr det viktigaste med IUP, dock blir mÄlen som man tar fram tillsammans med elev och vÄrdnadshavare av framÄtsyftande karaktÀr..

Arbeta med barns olikheter och skolans organisering kring stödinsatser

Jag har skrivit detta arbete framförallt för att uppmÀrksamma barnens odiagnostiserade olikheter men Àven för att se vilka stödinsatser det finns inom skolan. Syftet med arbetet Àr att identifiera dessa olikheter och ta reda pÄ verksamheternas stödinsatser ? som i detta fall Àr inriktat pÄ gymnasiet. Jag vill se om verksamheterna uppmÀrksammar elevernas olikheter och om man medveten anpassar utbildningsmÄlen och tillgodoser deras individuella behov efter dessa olikheter ? jag vill se om man ser till elever som inte har en diagnos och om dem har samma förutsÀttningar till stöd i deras undervisningssituationer.Jag kommer ta reda pÄ hur specialpedagogerna arbetar med dessa elever och hur dem organiserar deras pedagogiska arbete.

PATTERN ATTACK : Mönster, reklam och egna uttryck i det offentliga rummet

Under mina tre Är pÄ Konstfack har jag arbetat fram en vÀrld av ickefigurativa mönster. I mitt examensarbete lÄter jag mönstren röra sig bortom skolans vÀggar och ut i det offentliga rummet. Genom att titta pÄ hur reklamen idag tar plats i staden, pÄ gator, vÀggar, tidningar och i kollektivtrafiken har jag hittat en för mig ny exponeringsyta.Mitt arbete bestÄr av tvÄ delar:I min processbeskrivning utforskar jag ickefigurativa mönsterbilders vÀrde och roll i bÄde konstnÀrliga och vetenskapliga sammanhang. Jag har ocksÄ studerat hur reklamen tar plats i vÄrt offentliga rum. I mitt praktiska konstnÀrliga arbete har jag anvÀnt dessa teoretiska kunskaper tillsammans med en grupp tillvÀgagÄngssÀtt som jag gett samlingsnamnet PATTERN ATTACK.I mitt konstnÀrliga arbete presenterar jag hur olika PATTERN ATTACKs kan gÄ tillvÀga. .

<- FöregÄende sida 29 NÀsta sida ->