Sök:

Sökresultat:

21470 Uppsatser om Tvärprofessionellt arbete, - Sida 30 av 1432

Strategiskt arbete i unga svenska modeföretag - en fallstudie av ACNE Action Jeans AB, Filippa K AB och Nudie Jeans AB

VÄrt syfte med denna uppsats Àr att undersöka och jÀmföra fallföretagens strategiska arbete, beskriva och analysera detta. Vi Àmnar göra detta genom att finna och anvÀnda de strategiteorier och modeller som pÄ ett mest adekvat sÀtt förklarar och beskriver hur vÄra fallföretags strategiska arbete sker. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod med intervjuer av personer pÄ fallföretagen samt personer i klÀdbranschen PROBLEMFORMULERING:Vad karaktÀriserar det övergripande strategiska arbetet inom fallföretagen? Vilka specifika delar av det strategiska arbetet Àr sÀrskilt viktiga för fallföretagen? Skiljer sig det strategiska arbetet Ät mellan de olika fallföretagen? Hur har fallföretagens strategiska arbete förÀndrats över tiden? Vilka teorier och modeller belyser och förklarar bÀst fallföretagens strategiska arbete? SLUTSATSER:Det mest essentiella för vÄra fallföretag Àr deras resursbas och att denna strategiskt utnyttjas vÀl genom resurskonfigurationer och dynamiska förmÄgor. De viktigaste resurserna Àr; designers, företagskunnande, företagskultur och varumÀrke.

Blixtkrig : fortfarande tillÀmpbart efter andra vÀrldskriget?

I arbetet analyseras Tysklands blixtkrig under andra vÀrldskriget för att ta fram fyra jÀmförelsedimensioner som kan sÀgas Àr det som karaktÀriserar blixtkrig. Dessa jÀmförelsedimensioner anvÀnds sedan i fallstudier för att lyfta fram förfarande för blixtkrig. Jag gör tvÄ fallstudier i mitt arbete pÄ Israels och USA:s krigföring i Sexdagarskriget 1967 och Irakkriget 2003.I andra vÀrldskriget uppnÄdde tyskarna stora framgÄngar i början av kriget tack vare att de anvÀnde sig av blixtkrig. Efter andra vÀrldskriget kan man fundera kring om blixtkrig fortfarande Àr genomförbart och vilka förutsÀttningar som krÀvs för detta. Syftet med mitt arbete Àr dÀrför att granska de viktigaste förutsÀttningarna för blixtkrig efter andra vÀrldskriget.Metoden jag har anvÀnt mig av i mitt arbete Àr kvalitativ textanalys, med utgÄngspunkt i tidigare forskning kring blixtkriget.

Mc-relaterad kriminalitet i VĂ€stmanland

VÄrt syfte med detta arbete Àr att förvÀrva kunskap om den mc-relaterade brottsligheten, som Àr ett mytomspunnet och hotfullt problem i Sverige. Att det sedan blev mer specificerat till just VÀstmanland beror pÄ att vi kommer att göra vÄran aspiranttjÀnst dÀr. Dessutom vill vi ge andra personer som Àr intresserade, en inblick/kunskap om hur den mc-relaterade brottsligheten ser ut och hur polisen i VÀstmanland arbetar mot mc-relaterad kriminalitet. För att detta arbete ska bli sÄ förstÄeligt som möjligt har vi valt att dela upp det i olika stycken med underrubriker. Vi börjar med en kort inblick i hur det ser ut i mc-vÀrlden, skillnaden mellan mc-gÀng och mc-klubbar, vilken slags kriminalitet som mc-gÀngen sysslar med, samt hur polisen i VÀstmanland jobbar mot mc-kriminalitet.

Att arbeta i socialtjÀnsten : En kvalitativ studie om arbetsorganisatoriska hinder och möjligheter i socialsekreterares arbete

Under de senaste Ären har socialtjÀnsten drabbats allt hÄrdare av den rÄdande arbetsmiljön. Arbetsvillkoren har blivit sÀmre samtidigt som arbetsbelastningen blivit högre. DÀr av fokuserar denna studie pÄ att undersöka socialsekreterarnas arbetssituation och om det förekommer stress utifrÄn hur arbetsorganisationen fungerar. Undersökningen har gjorts med en kvalitativ ansats dÀr semistrukturerade intervjuer genomförts. Resultatet visar att det bÄde finns hinder och möjligheter i socialsekreterarnas arbete.

En lÀrares arbete - tillsammans med resurspedagoger

Bjelkengren, Britta & Eriksson, Emilia (2012) En lÀrares arbete ? tillsammans med resurspedagoger (The work of a teacher ? with resource teachers). LÀrarutbildningen, Malmö Högskola. Syftet med vÄr studie Àr att studera hur lÀrare arbetar för att frÀmja alla elevers behov i klassen nÀr det finns elever i behov av sÀrskilt stöd. Som grund för vÄr studie ligger tre kvalitativa intervjuer med klasslÀraren samt en intervju med resurspedagogen som arbetar 100 % i klassen.

Var lÀgger coacher sitt fokus pÄ; individ, relation eller sakfrÄgor?

I vÄrt arbete utgick vi frÄn följande frÄgestÀllningar: ? Hur ser coachers arbete med lÄngtidsarbetslösa ut? ? Vad anser coacher vara de avgörande faktorerna för att en lÄngtidsarbetslös ska fÄ ett arbete? - En del coacher anser att de har lyckats fÄ ut förhÄllandevis mÄnga lÄngtidsarbetslösa i arbete. Hur skiljer sig deras arbetsmetoder frÄn de övriga coachernas? För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar anvÀnde vi oss av kvalitativ metod. Totalt ingick sju coacher i vÄr undersökning.

HögstadielÀrares syn pÄ specialpedagogiska resurser

Detta examensarbete ger en bild av hur högstadielÀrare ser pÄ specialpedagoger och deras arbete pÄ högstadiet. Det visar ocksÄ lÀrarnas instÀllning till specialpedagoger och deras arbete. Resultatet visar att instÀllningen hos lÀrarna varierar men man har tillit till specialpedagogernas kompetens. LÀrarna anvÀnde sig av de specialpedagogiska resurserna i varierande grad, dÀr lÀrarna i kÀrnÀmnena anvÀnde sig mer av den specialpedagogiska resursen Àn övriga lÀrare..

Högskolan i Halmstad som arbetsplats för smÄbarnsmammor - förutsÀttningar och hinder för kvinnor att kombinera arbete och familj

Familj och arbete Àr tvÄ centrala omrÄden i mÀnniskans liv. Vi Àgnar inte bara stor del av vÄr tid Ät arbets- och familjeliv, mycket av vÄra tankar, ambitioner och drömmar kretsar ocksÄ kring dessa omrÄden. DÀrför utgör arbets- och familjeförhÄllanden betydelsefulla faktorer i mÀnniskors liv. Med utgÄngspunkt i den livspusseldebatt som sÄ ofta diskuteras idag Àr vÄrt syfte att ta reda pÄ hur kvinnor hanterar sin studie eller arbetssituation. Genom intervjuer med fem studenter och fem anstÀllda pÄ Högskolan i Halmstad med hemmavarande barn i Äldern 0- 6 Är försöker vi fÄ en djupare förstÄelse kring vilka förutsÀttningar de har, vilka hinder och svÄrigheter de möter samt vilka val och prioriteringar de gör.

Samverkansklasser : Hur elever med autism, utan utvecklingsstörning, samt elever med autismliknande tillstÄnd kan inkluderas i grundskolan

I vÄrt arbete utgÄr vi ifrÄn den nya bestÀmmelse som Skollagen har gett ut och den innebÀr att de elever som har autism, men utan utvecklingsstörning, samt de elever som har autismliknande tillstÄnd ska gÄ under grundskolans lÀroplan istÀllet för grundsÀrskolan. Denna nya bestÀmmelse gjorde oss nyfikna pÄ hur denna inkludering kunde ske ute i skolorna och vilka möjligheter det finns samt hur pedagogerna stÀller sig till detta. I detta arbete vill vi dÀrför med hjÀlp av verksamma pedagoger lyfta ett sÀtt pÄ vilket inkludering av dessa elever kan ske i grundskolan. PÄ denna nya bestÀmmelse kan det ske mÄnga olika tolkningar och genomförande. I kommunen som vi har valt att undersöka har de kommit lÄngt med inkluderingsprocessen och mÄnga andra kommuner har denna implementering framför sig.

"- man stÄr ut med att ha ont i tre timmar istÀllet för Ätta" Fyra kvinnor med diagnosen fibromyalgi: upplevelser av arbete och anpassningar

Fibromyalgi innebÀr smÀrta i muskelfibrer och Àr en komplex sjukdom med mÄnga och skiftande symtom. Sjukdomen Àr som mest utbredd bland kvinnor i arbetsför Älder och kan pÄverka arbetsförmÄgan. Syftet med vÄr studie var att undersöka och beskriva vilka arbetsuppgifter personer med fibromyalgi upplever som svÄra att utföra. Vi ville Àven undersöka vilka anpassningar som Àr av betydelse för att en person med fibromyalgi ska kunna stanna i eller ÄtergÄ till arbete. Studien genomfördes i form av halvstrukturerade intervjuer med fyra kvinnor som hade diagnosen fibromyalgi.

?SocialtjÀnstens relation till sociala medier? ? en explorativ studie.

Syftet med denna explorativa studie Àr att undersöka hur socialtjÀnsten förhÄller sig till sociala medier. Detta görs genom socialsekreterarnas Äsikter. VÄra frÄgestÀllningar handlar om vilka erfarenheter socialsekreterarna har kring att anvÀnda det i sitt arbete samt hur man anser att socialtjÀnsten hanterar frÄgan. VÄr metod Àr kvalitativ och bestÄr av dels traditionella intervjuer och dels av intervjuer via e- post. De flesta informanter har erfarenheter kring att anvÀnda sig av sociala medier i sitt arbete eller har erfarenheter av kollegor som har gjort det.

Den blomstertid nu kommer...Eller? : Om lÀrares eventuella arbete för att skapa samma förutsÀttningar för alla elever.

Detta arbete syftar till att ta reda pÄ om och i sÄ fall hur lÀrare motverkar och förebygger klasskillnader, mellan akademikerbarn och arbetarbarn i skolan. Jag genomförde en kvalitativ undersökning i form av semistrukturerade intervjuer med tvÄ verksamma lÀrare och tvÄ lÀraraspiranter. Resultatet bearbetas, analyseras och diskuteras utifrÄn olika teorier som behandlar klasskillnader, socialisation samt lÀroplaner. Arbetet mynnar ut i ett resultat som kan bekrÀfta att akademikerbarn klarar sig bÀttre Àn arbetarbarn i skolan och att lÀrare inte har nÄgon speciell plan för hur man ska arbeta för att motverka dessa skillnader. Intervjupersonerna menar att orsaken till att man inte kan bemöta detta pÄ bÀsta sÀtt beror dels pÄ att det krÀvs mer resurser i skolan, dels att det krÀvs en större medvetenhet bland lÀrare om detta segregeringsfenomen..

GROWTH : En studie om hur man kan skapa liv i en post-apokalyptisk spelvÀrld

Detta arbete undersöker frÄgan om hur man kan gÄ tillvÀga för att skapa en kÀnsla av liv i en postapokalyptisk spelvÀrld med hjÀlp av fÀrger, former och animationer i en egen spelproduktion. Arbetet tar upp flera teorier kring spelutveckling, post-apokalyptisk fiktion och fÀrglÀra. Arbetet tar ocksÄ upp verktyg som anvÀndes i produktionen av det spel som skapades och hur arbetet fortskred. Diskussionen som följer tar upp hur metoderna som anvÀndes pÄverkade resultatet och vad resultatet blev, samt hur man gick tillvÀga för att tolka det. Slutsatsen som dras i diskussionen visar att det Àr möjligt att skapa en kÀnsla av liv i en postapokalyptisk spelvÀrld i en egen produktion och hur man kan förbÀttra de metoder som anvÀnts i en eventuell uppföljning av detta arbete.

NÀrstÄendes rÀttsliga stÀllning inom hÀlso- och sjukvÄrden : enligt lex generalis

Tidigare forskning om skapande verksamhet i socialt arbete berör ofta bara en form av skapande, riktad till en specifik mÄlgrupp som exempelvis konst eller trÀdgÄrdsodling för gruppen psykisk ohÀlsa eller teater för gruppen funktionshindrade. Denna studie syftar till att undersöka hur skapande verksamhet, oavsett form fungerar som metod i socialt arbete.Skapande verksamhet i socialt arbete, Àr en kvalitativ studie som bygger pÄ deltagares upplevelser av att anvÀnda sig av skapande metoder, inom det sociala arbetets verksamhetsfÀlt.Studiens teori utgÄr ifrÄn analysmetoden grounded theory och bygger pÄ intervjumaterial ifrÄn fyra fokusgrupper som representerar olika sociala verksamheter i Sverige.BÀttre sjÀlvförtroende, identitetsskapande och lÀttare integration i samhÀllet Àr nÄgra av slutsatserna som presenteras..

Hur pÄverkar belöningssystem ett medelstort detaljhandelsföretags arbete inom kundrelationer?

Detaljhandelsföretagens vill utveckla en lÄngsiktig kundrelation för att bibehÄlla sin position pÄ marknaden dÀr kunderna har mÄnga butiker att vÀlja utifrÄn. För att ge sin personal motivation att utveckla en god kundtillfredsstÀllelse anvÀnds belöningssystem som motivationsverktyg. Denna uppsats kommer att behandla arbetet med customer relationship managent Àven kallat CRM samt belöningssystem. Uppsatsen kommer undersöka ett medelstort detaljhandelsföretag i LuleÄ som arbetar med kollektivt belöningssystem och CRM arbete. Intervjuer har skett enskilt med fyra representanter frÄn arbetslaget och en frÄn företagsledningen i butiken.

<- FöregÄende sida 30 NÀsta sida ->