Sök:

Arbeta med barns olikheter och skolans organisering kring stödinsatser


Jag har skrivit detta arbete framförallt för att uppmärksamma barnens odiagnostiserade olikheter men även för att se vilka stödinsatser det finns inom skolan. Syftet med arbetet är att identifiera dessa olikheter och ta reda på verksamheternas stödinsatser ? som i detta fall är inriktat på gymnasiet. Jag vill se om verksamheterna uppmärksammar elevernas olikheter och om man medveten anpassar utbildningsmålen och tillgodoser deras individuella behov efter dessa olikheter ? jag vill se om man ser till elever som inte har en diagnos och om dem har samma förutsättningar till stöd i deras undervisningssituationer.Jag kommer ta reda på hur specialpedagogerna arbetar med dessa elever och hur dem organiserar deras pedagogiska arbete. Arbetet kommer till stor del att utgå från deras synvinkel eftersom deras arbete handlar om att tillgodose elevernas individuella svårigheter och anpassa utbildningssituationer för att dem ska kunna nå målen. Jag vill även lägga vikt på studievägledarens roll på grund av min kommande framtid som studievägledare och deras viktiga arbete inom skolan och som samarbetspartner med specialpedagogen.

Författare

Madelene Hansson

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..