Sök:

Sökresultat:

8743 Uppsatser om Tvärkulturell kommunikation - Sida 62 av 583

The sound of scilence : Hur tyst kommunikation kan gestaltas i klassrum

Fo?religgande uppsats handlar om den tysta kommunikationen som gestaltas i klassrum av la?rare och elever i skolan. Syftet har varit att utifra?n tre valda aspekter; tyst kunskap, tysta relationer och tysta redskap analysera och kartla?gga den tysta kommunikationens uttryck. Genom en systematisk litteraturstudie besvaras fra?gesta?llningar ro?rande vardera ovan na?mnda aspekter na?mligen; Hur kan tyst kunskap komma till uttryck hos la?rare, vad kan ske i tysta relationer mellan la?rare ? elev och elev ? elev samt vad kan kropp respektive miljo? som redskap ha fo?r betydelse fo?r kommunikationen.

Att vara matematisk - Elevers och lÀrares sprÄk och begreppsanvÀndning inom matematiken

Syftet med vÄr undersökning Àr att studera elever och lÀrares sprÄkliga kommunikation i en matematiksituation i grundskolan, skolÄr fyra. Fokus Àr riktat mot anvÀndningen av de vardagliga och matematiska begreppen elever och lÀrare anvÀnder sig av. Grunden i vÄr teori Àr det sociokulturella perspektivet som utgÄr frÄn att utveckling sker genom social kommunikation med andra mÀnniskor. Det Àr miljön, kommunikationen och sammanhanget som Àr i centrum. Metoden Àr av kvalitativ struktur som bestÄr av observation och intervju. Observationerna, som utfördes av tvÄ observatörer, riktar sig mot lÀrare och elever och intervjuerna riktar sig enbart mot eleverna.

Medarbetarnas ansvar : en undersökning om ansvarsfull kreditgivning pÄ Handelsbanken

CSR Àr ett begrepp som det senaste decenniet har blivit ett allt mer omdiskuterat Àmne. En av företagets mÄnga intressenter att ta hÀnsyn till Àr medarbetarna. Medarbetarnas engagemang kan förbÀttra företagets CSR-arbete, dÄ det genom medarbetarna blir enklare att förmedla Àmnet vidare till kunderna. Med hjÀlp av en kvalitativ studie Àr syftet med uppsatsen att undersöka hur Handelsbankens Upplands VÀsbys medarbetare uppfattar arbetat med socialt ansvarstagande gÀllande ansvarsfull kreditgivning. Vidare har vi undersökt hur medarbetarna blir involverad i arbetet.

Konflikter i förskolan - Pedagogers sÀtt att lösa konflikter

BakgrundKonflikter Àr en vanlig företeelse i förskolans vardag. BÄde den litteratur vi tagit del av och pedagogerna i undersökningen tar upp att en konflikt innebÀr en oenighet mellan barnen. Undersökningen tar upp att kÀnslor Àr en stor orsak till mÄnga konflikter. För att konflikten ska kunna hanteras pÄ ett konstruktivt sÀtt Àr det betydelsefullt med bra kommunikation.SyfteSyftet med vÄr undersökning Àr att ta reda pÄ hur pedagogerna gÄr till vÀga för att lösa de konflikter som uppstÄr mellan barnen i förskolan.MetodUndersökningen Àr genomförd med hjÀlp av observationer och intervjuer i förskolan. Vi har observerat nÄgra konfliktsituationer i förskolan för att pÄ sÄ sÀtt fÄ syn pÄ pedagogernas sÀtt att hantera dessa.

VarumÀrkesanalys för effektiv kommunikation - att presentera den nya produktionen pÄ Novozymes Biopharma Sweden AB.

Denna examensrapport har kommit till som resultat av en varumÀrkesanalys av bioteknikföretaget Novozymes nya varumÀrke "Rethink Tomorrow". Syftet med studien har varit att komma fram till hur jag ska presentera varumÀrket samt den nya produktionen pÄ dotterbolaget Novozymes Biopharma Sweden AB i en stillbildsfilm. Utöver varumÀrkesanalysen har jag Àven gjort en kvalitativ enkÀtstudie dÀr dels tidigare kunder och dels potentiella nya kunder var mÄlgrupperna. EnkÀtstudien visade pÄ vad som Àr viktigt att poÀngtera i filmen nÀr det gÀller information om sjÀlva företaget och produktionen..

Patienters upplevelse av tvÄng : -Inom psykiatrisk vÄrd

Bakgrund: Inom psykiatrin utsÀtts patienter för olika sorters tvÄng. TvÄng i sin tur kan leda till lidande. Kan man genom att analysera tidigare forskning pÄ omrÄdet tvÄng belysa hur patienten upplever tvÄng, sÄ har det skapats en god grund för ökad förstÄelse. Syfte: Syftet var att beskriva patientens upplevelse av tvÄng inom psykiatrisk vÄrd. Metod: Systematisk litteraturstudie.

Att lÀra med hörselskada

Syftet med vÄr examensuppsats har varit att undersöka pedagogers förestÀllningar kring kommunikation i ett klassrum dÀr minst en elev lider av hörselnedsÀttning. För att nÄ vÄrt syfte har vi intervjuat 7 pedagoger som arbetar i en sÄdan klass. För att sammanstÀlla vÄr empiri har vi valt att anvÀnda oss av en matris, dÀr vi delade upp intervjustoffet i fyra kategorier, kommunikation, relation, miljöanpassning och hjÀlpmedel. UtifrÄn matrisen analyserade och tolkade vi vÄra respondenters svar utifrÄn vÄra frÄgestÀllningar. Vi kom slutligen fram till att estetiska uttrycksmedel kan vara lÀmpliga att utgÄ ifrÄn bÄde för den hörselskadade eleven och för de hörande.

Visuellt orienterade kommunikativa praktiker : -en klassrumsstudie pÄ Riksgymnasiet för Döva

SAMMANFATTNINGUppsatsens syfte Àr att övergripande göra en kartlÀggning över hur kommunikationen ser ut i ett gymnasieklassrum med döva elever. PÄ sÄ sÀtt önskar vi fÄ en uppfattning om hur kommunikationen ter sig i ett sÄdant klassrum och vad som försvÄrar respektive underlÀttar kommunikationen.Genom litteratur som vi funnit relevant för vi ett resonemang kring det komplexa begreppet kommunikation samt dess olika uttryckssÀtt. För att som lÀsare kunna följa tankegÄngen med metodvalet i C-uppsatsen beskrivs etnografisk ansats och utifrÄn den Àven deltagande observation. Genom analys av fÀltstudien har följande teman utvecklats: Klassrummets miljö och lektionernas gÄng och Parallella kommunikationsprocesser. I vÄr analys försöker vi visa pÄ de hinder samt möjligheter för kommunikation som studerats i klassrummet för att vidare knyta ihop pÄsen med en diskussion dÀr de erhÄllna resultaten knyts an till den tidigare forskning som presenterats, i förhÄllande till det identifierade problemet.I studien framkommer vid ett flertal tillfÀllen att parallella konversationer sÄsom videomobilsamtal förekommer och tillÄts, att sen ankomst sker i stor utstrÀckning, att personer utestÀngs ur kommunikationer till följd av talsprÄksanvÀndande, att grupparbeten inte existerar, att kulturkompetens Àr betydelsefullt och att en visuellt orienterad praktik har unika kommunikationsmöjligheter.

Kommunikativt arbetssÀtt : En studie om lÀrares syn pÄ kommunikativt arbetssÀtt

Maria AntemarKommunikativt arbetssÀttEn studie om lÀrares syn pÄ kommunikativt arbetssÀttCommunicative working procedure- a study about teachers sight of communicative working procedure.Antal sidor: 37Syftet med studien Àr att beskriva och tolka hur lÀrare uppfattar kommunikativt arbetssÀtt, med fokus pÄ hur de planerar, genomför och vad de vill uppnÄ med ett kommunikativt arbetssÀtt. För att uppnÄ syftet har jag genomfört en kvalitativ undersökning, dÀr jag har intervjuat fyra stycken lÀrare samt observerat tvÄ stycken lÀrare i en klassrumsmiljö. Den teoretiska grunden för studien ligger i att inledningsvis förklara, kommunikation, kommunikation i grupp för att sedan gÄ över till lÀraren i sammanhanget av kommunikativt arbetssÀtt. Resultatet av min undersökning visar att delaktighet Àr av stor vikt i kommunikativt arbetssÀtt. Vidare framkommer det att eleverna har stor inverkan pÄ arbetssÀttets innehÄll och att sociala mÄl vid kommunikativt arbetssÀtt Àr viktiga.

En fallstudie om en internationell fusion och förvÀrv : UtvÀrdering och analys av kommunikations- och styrningsprocessen, samt kulturens gestalt före och efter ett amerikanskt förvÀrv av ett svenskt företag

Bakgrund: Globalisering ger förutsÀttningar för tillvÀxt av internationella fusioner och förvÀrv. Vad gÀller att de svenska företagens framkant inom IT-branschen drar till sig amerikanernas intresse för förvÀrvning av det svenska för att komma Ät egenskapen som det svenska företaget innehar.Problemformulering: Vilka kommunikations- och styrningsfaktorer Àr viktiga vid internationella fusioner och förvÀrv?Syftet: Att skapa förstÄelse för internationella fusioner och förvÀrv genom att analysera och utvÀrdera kommunikation och styrningsprocessen, samt kulturens gestalt före och efter ett amerikanskt förvÀrv av ett svenskt företag.Metod: Undersökningen Àr en fallstudie med kvalitativ ansats och bestÄr av intervjuer med ledningen som har varit inblandade före och efter det internationella fusion och förvÀrvet.Slutsats: Det Àr viktigt att ta hÀnsyn till följande styrningsfaktorer: företagets storlek och hemmamarknad, organisationsstruktur och kÀrngrupp/ledaren samt kommunikationsfaktorerna: extern kommunikation, intern kommunikation och kommunikationens riktning, dÄ dessa har en avgörande roll i integrationsprocessen av en internationell fusion och förvÀrv.  .

SprÄkanvÀndning i matematikundervisning- utifrÄn lÀrarens pespektiv

Sammanfattning I denna studie undersöks hur nÄgra lÀrare ser och anvÀnder sprÄk i matematikundervisning. Genom studien undersöks hur matematiska begrepp och kommunikation anvÀnds i matematikundervisning för att stödja elevers lÀrande av Àmnet utifrÄn ett antal lÀrarens perspektiv. Dessutom undersöks hur laborativa material pÄverkar elevers inlÀrning av matematiska begrepp. Metoden som anvÀnts i studien Àr intervjuer med sex olika grundskolelÀrare. Intervjuerna fokuserar pÄ lÀrarnas arbetssÀtt att anvÀnda sig av vardagssprÄk, matematiska begrepp, kommunikation och laborativa material i matematikundervisning, samt hur dessa delar kan vara viktiga för utveckling av Àmnet.

Digitala teknikers pÄverkan pÄ rÀddningstjÀnstens kommunikation

Syftet med uppsatsen var att beskriva och undersöka om system byggda pÄ TETRA standard kan förbÀttra kommunikationssituationen för public safety myndigheterna pÄ en operationell nivÄ. För att uppfylla syftet genomfördes en fallstudie. Vi genomförde fyra intervjuer pÄ brandstationer i Finland samt tog del av en rapport frÄn en pilotstudie i Norge. Alla har gemensamt att de har gÄtt frÄn ett analogt radiosystem till den digitala standarden TETRA. Den empiriska undersökningen visade att stora förbÀttringar dÀrigenom kommit till pÄ omrÄdena tÀckning, samverkan, samband och sÀkerhet, samt att nya möjligheter vÀxt fram vilka inte funnits med tidigare analoga system.

Pedagogers agerande vid konflikter i förskolan

I denna studie problematiseras huruvida pedagoger anvÀnder sig av konflikthantering i förskolan. Syftet med studien Àr att studera hur pedagoger agerar nÀr det uppstÄr konflikter i deras förskolemiljö. Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod, vi har observerat och intervjuat för att nÄ vÄrt syfte. Vi har anvÀnt oss av tvÄ frÄgestÀllningar. NÀr uppkommer svÄrigheter i att bemöta konflikter i förskolan mellan barnen? Vilka strategier anvÀnder sig pedagoger för att lösa konflikter? Resultatet bygger pÄ en fenomenologisk ansats.

Facebook och ansikte mot ansikte-kommunikation : En undersökning bland 100 ungdomar i Karlstads kommun om deras kommunikativa vanor

This essay deals with the subject of communication through Facebook. In this survey we studied 100 youths from Karlstad and their communication habits and behavior patterns on Facebook. The social network site Facebook has since its start in 2004 made a mark in modern communication. Today in 2010 the site has more than 500 million users. This paper wants to study what happens to other types of communication.

Hör du vad jag ser? -Kommunikation för koordination av skadeplatsarbete genom awareness

Skadeplatsarbete Àr en arbetsform med en speciell karaktÀr. Det som formar denna karaktÀr Àr dess uppkomst genom intrÀffandet av en olycka av nÄgot slag. Detta medför att olika aktörer och aktörsgrupper temporÀrt stÄlar samman och genomför ett samarbete med utgÄngspunkt frÄn platsen för det intrÀffade. Ambulans, brandkÄr, polis och SOS Alarm AB Àr de vanligaste aktörsgrupperna pÄ en skadeplats. Att rÀdda liv Àr ett samarbete mellan olika aktörsgruppers pÄ en skadeplats.

<- FöregÄende sida 62 NÀsta sida ->