Sök:

The sound of scilence

Hur tyst kommunikation kan gestaltas i klassrum

Fo?religgande uppsats handlar om den tysta kommunikationen som gestaltas i klassrum av la?rare och elever i skolan. Syftet har varit att utifra?n tre valda aspekter; tyst kunskap, tysta relationer och tysta redskap analysera och kartla?gga den tysta kommunikationens uttryck. Genom en systematisk litteraturstudie besvaras fra?gesta?llningar ro?rande vardera ovan na?mnda aspekter na?mligen; Hur kan tyst kunskap komma till uttryck hos la?rare, vad kan ske i tysta relationer mellan la?rare ? elev och elev ? elev samt vad kan kropp respektive miljo? som redskap ha fo?r betydelse fo?r kommunikationen. Det har a?ven gjorts en ja?mfo?rande analys inom aspekterna men a?ven mellan dem. Resultatet visar pa? vikten av att medvetandego?ra de tysta uttrycken i kommunikationen, dels bland la?rare och dels bland eleverna som ma?nga ga?nger talar med kroppen i kommunikation och relation. A?ven miljo?n har visats sig ha stor betydelse fo?r kommunikation och kunskapsintag. Resultatet visar ocksa? pa? la?rares sa? kallade tysta kunskaper som till stor del ligger till grund fo?r la?raryrket men som sa?llan artikuleras eller uppma?rksammas. Litteraturstudien har gett upphov till nyckelord sa?som fingertoppska?nsla, intuition och medvetenhet.

Författare

Lisa Walther Jenny Jonesjö

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..