Sök:

Sökresultat:

8743 Uppsatser om Tvärkulturell kommunikation - Sida 40 av 583

FörbÀttrad kommunikation kan ge bÀttre resultat pÄ medarbetarenkÀter

En chef anvÀnder olika fÀrdigheter i sin vardag t ex kommunikation,relationsskapande och beslutsfattande. LikvÀl som chefen agerar med olikaledarstilar utifrÄn kontexten och medarbetarna. Kvaliteten pÄ chefensfÀrdigheter och agerande kan bedömas i en medarbetarenkÀt dÀrmedarbetaren Àven bedömer sitt och gruppens vÀlbefinnande. EnmedarbetarenkÀt ska vara ett stöd för chefen att utveckla sitt ledarskap ochsin verksamhet. Denna uppsats analyserar de tio bÀsta och de tio sÀmstaenheterna frÄn en medarbetarenkÀt i ett landsting.

Hundar och kommunikation

I dagslÀget saknas det erforderlig mÀngd litteratur kring hur en konfliktlös kommunikation mellan hundar och mÀnniskor som inte Àr bekanta med varandra bör inledas. Rapporten syftar till att, med hjÀlp av litteraturstudier och intervjuer, sammanstÀlla information om hundsprÄk och hundars beteende pÄ ett sÀtt som gör att lÀsaren enkelt kan tillgodogöra sig innehÄllet. Rapporten innehÄller Àven en fördjupning som erbjuder lÀsaren en möjlighet till bredare kunskap om de bakomliggande faktorer som pÄverkar hundars beteende. Rapportens bygger pÄ en omfattande litteraturstudie som har resulterat i en förenklad och en fördjupad del, dÀr lÀsaren sjÀlv kan styra sin egen kunskapsinhÀmtning..

Strategisk kommunikation i Sociala Medier : En studie om Röda Korsets anvÀndning av Twitter - en mÄnad med ebola

Studien innefattar Röda korsets hela kommunikation gÀllande ebolautbrottet i VÀstafrika via det sociala mediet Twitter mellan den 1:a och den 31:a oktober 2014. Studien förhÄller sig teoretiskt till strategisk kommunikation och syftar specifikt till att titta pÄ Röda korsets strategiska kommunikation i samband med ebola-krisen. Studien berör relevanta omrÄden som anseende, gemensam identitet och gemenskap men ocksÄ förtroende- och relationsskapande kommunikation samt dialog.Genom ansatsen kvalitativ innehÄllsanalys har materialet kodats och tematiserats i tre steg för att dels titta pÄ vad som kommuniceras men ocksÄ hur det kommuniceras. Den inledande tematisering av materialet innefattar samtliga 345 tweets under hela oktober 2014 pÄ tre valda Röda korset konton, Internationella rödakorskommittén (ICRC), Internationella rödakors- och rödahalvmÄnefederationens (IFRC) och Svenska Röda korset. Materialet genomgÄr i det hÀr lÀget en inledande tematisering i form av en geografisk tematisering som en del i urvalsprocessen.

Det balanserade styrkortet som grÀnsobjekt

Det balanserade styrkortet Àr ett redskap som har anvÀnts av organisationer vÀrlden över. Ett av de syften styrkortet har Àr att kommunicera organisationens strategi och vision bland alla anstÀllda, vilket innebÀr att det ska göras över mÄnga organisatoriska grÀnser. Dessa organisatoriska grÀnser skiljer sÄ kallade sociala vÀrldar Ät. I detta verk har vi undersökt om styrkortet kan agera grÀnsobjekt mellan sociala vÀrldar, det vill sÀga om styrkortet kan finnas i och tillfredsstÀlla informationsbehoven av dessa vÀrldar. GrÀnser mellan sociala vÀrldar Àr dessutom av olika typer som stÀller olika krav pÄ kommunikation.

Email i den moderna organisationen : en empirisk studie av emailvanor i en verksamhet

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om det finns negativa konsekvenser av att anvÀnda sig för mycket av email istÀllet för av andra typer av kommunikation inom organisationen.Det skickas stora mÀngder email varje dag inom organisationer, men mÄnga organisationer saknar policy för att styra denna kommunikation. DÀrför genomförs denna undersökning av emailvanor och hur email upplevs pÄ Sörman Information AB.För att besvara syftet har en kvalitativ datainsamlingsmetod anvÀnts. Vi har genomfört tio intervjuer pÄ en av avdelningarna pÄ fallföretaget Sörman Information AB.Undersökningen har visat att email Àr den vanligaste kommunikationsvÀgen för arbetsrelaterad kommunikation mellan anstÀllda pÄ det undersökta företaget.Slutsatsen blir dÀrmed att email till viss del har negativa konsekvenser för en organisation men de flesta problem gÄr att minimera genom att behandla email pÄ rÀtt sÀtt. Som ett hjÀlpmedel för detta har vi utformat ett utkast till en emailpolicy..

"Kommunikation Àr ju allt" : En kvalitativ studie om relationen mellan vÀrdet av att mÀta kommunikation och kommunikatörers status och legitimitet i organisationer.

Titel:"Kommunikation Àr ju allt" ? en kvalitativ studie om relationen mellan vÀrdet av att mÀta kommunikation och kommunikatörers status och legitimitet i organisationer.Författare:Emilia Dahlqvist och Daniela LundqvistKurs, termin och Är:Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), C-uppsats 15 hp, HT-2013Antal ord i uppsatsen:17 009 ordProblemformulering och syfte:Strategisk kommunikation har under de senaste 25 Ären haft svÄrigheter att utveckla mÀtmetoder som visar pÄ dess vÀrde. Strategisk kommunikation kÀmpar för akademisk prestige, vilket Àr en stor utmaning för legitimeringen av yrket. Yrkesutövare har svÄrt att argumentera för vilket vÀrde de tillför organisationen, utan att kunna visa detta genom mÀtbara resultat. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka relationen mellan kommunikationsansvarigas uppfattningar om mÀtning av kommunikation och yrkets legitimitet.

Se mig som en medmÀnniska : En litteraturstudie om sjuksköterskans stöd till den lidande patienten

Bakgrund: Tidigare studier har visat pÄ betydelsen av kommunikation, bÄde verbal och icke-verbal, i mötet med den lidande patienten. En mellanmÀnsklig relation bygger pÄ ett möte mellan mÀnniskor som inte Àr fast i sina roller, som sjuksköterska och patient. Det Àr bara genom mötet sjuksköterskan kan fÄ tillgÄng till patientens egentliga lidande, detta Àr nödvÀndigt för att kunna vÄrda, ge tröst och stöd. Syfte: Beskriva vilket stöd den lidande mÀnniskan/patienten pÄ sjukhus önskar av sjuksköterskan. Metod: Metoden som anvÀnts Àr en litteraturstudie med kvalitativ ansats, innehÄllsanalysen har gjorts med hjÀlp av Graneheim och Lundman (2004).

Den kommunikativa arbetsgivaren

Syftet med uppsatsen Àr att kartlÀgga och visualisera hur all medveten kommunikationen av arbetsgivarvarumÀrket sker internt i företag idag. PrimÀr data har samlats in via tio stycken intervjuer. Samtliga intervjuer har skett semistrukturerat med öppna frÄgor. SekundÀr data har samlats in via tidigare studier inom uppsatsens huvudomrÄden, arbetsgivarvarumÀrket och intern kommunikation i syfte att skapa ett teoretiskt ramverk för att analysera primÀrdata. Kommunikationen av ett arbetsgivarvarumÀrke Àr en process som bestÄr i att i första hand sÀtta förvÀntningar hos arbetstagarna och i andra hand leverera de vÀrden som utlovats.

Strategisk kommunikation i Ideella organisationer : En jÀmförande analys mellan Ideella organisationer och deras kommunikationsstrategier

Studien underso?ker samt diskuterar vilka kommunikationsstrategier ideella organisationer anva?nder fo?r att na? externa intressenter och svarar pa? fo?ljande fra?gor: Vilka kommunikationsstrategier anva?nder ideella organisationer fo?r att na? externa intressenter? Finns likheter respektive skillnader i hur ideella organisationer kommunicerar, vilka? Studiens teoretiska ramverk bygger pa? ideella organisationers mo?jligheter samt utmaningar med perspektiv pa? strategisk kommunikation. Den prima?ra metod som anva?nds a?r en kvalitativ textanalys av Cancerfondens samt Ung Cancers hemsida da? vi granskar hur organisationerna strategiskt arbetar i sin kommunikation. Textanalysen kombineras med kvalitativa samtalsintervjuer och anva?nds som komplement fo?r att lyfta samt sto?dja resonemang.

Sjuksköterskors tillvÀgagÄngssÀtt vid smÀrtbedömning av Àldre patienter

Bakgrund: SmÀrta Àr ett flerdimensionellt fenomen och ett vanligt problem inom ÀldrevÄrden. SmÀrtbehandling finns att tillgÄ, trots detta Àr smÀrta underbehandlat hos Àldre patienter.Syftet: Syftet med studien Àr att belysa hur sjuksköterskor bedömer fysisk smÀrta i omvÄrdnad av Àldre patienter.Metod: Litteraturöversikt med kvalitativ ansats har anvÀnts. Datamaterialet bestod av fem kvantitativa och fyra kvalitativa vetenskapliga artiklar.Resultat: Det framkom tre huvudkategorier: smÀrtbedömningsprocesser, smÀrtbedömningsmetoder och smÀrtbedömningsredskap. Ur huvudkategorierna urskildes sex underkategorier: smÀrtidentifiering, smÀrtbedömningssvÄrigheter, kommunikation med patienterna för att bedöma smÀrta, smÀrtobservation, smÀrtbedömningsinstrument och dokumentation.Slutsatser: För att göra en smÀrtbedömning behövs en god relation till patienten, nÀrstÄende och övrig personal dÀr kommunikation har central roll. Sjuksköterskan mÄste tro pÄ patientens egen skattning och smÀrtupplevelse..

Kommunikation inom Virtuella Team: konsten att mötas pÄ distans

Jag har i denna uppsats genomfört de empiriska studierna vid AstraZeneca i Lund. Personerna som intervjuades arbetade i olika former av virtuella team, med kollegor sÄvÀl inom Sverige som utomlands. Genom den snabba tekniska utvecklingen under senare Är har det uppstÄtt nya möjligheter för mÀnniskor att kommunicera med kollegor som Àr fysiskt placerade utanför det lokala kontoret. Samtidigt Àr mÄnga företag verksamma pÄ global basis i likhet med det undersökta företaget AstraZeneca. I mitt uppsatsarbete har jag haft för avsikt att undersöka vilka faktorer som Àr sÀrskilt betydelsefulla för att fÄ ett vÀl kommunicerande och fungerande virtuellt team.

Medborgardialog, kommunikation och social kompetens : En kvalitativ studie av svenska kommuners anvÀndning av sociala medier utifrÄn ett strategiskt perspektiv

Sociala medier har skapat nya vÀgar för kommunikation och nÀtverkande. Genom sociala medier har offentliga förvaltningar möjlighet till ett nytt och utvidgat sÀtt att kommunicera med sina medborgare.Kommunen Àr till för medborgarna och mÄste dÀrför bemöta deras krav pÄ information och behov av kommunikation. För att vÄga ge sig ut i en okÀnd kanal krÀvs en strategi och ett förhÄllningssÀtt till nya vÀgar att kommunicera. I den hÀr uppsatsen har vi stÀllt frÄgan; Varför anvÀnder kommuner sociala medier för att kommunicera med sina kommuninvÄnare?För att fÄ svar pÄ vÄr frÄga har vi undersökt hur tre svenska kommuner arbetar med sociala medier, utifrÄn ett strategiskt perspektiv.

VÄr uppgift Àr att fÄ dem att vilja.

Syftet med vÄrt examensarbete har varit att ta reda pÄ hur erkÀnt duktiga lÀrare arbetar med kommunikation som en del av det pedagogiska handlandet, samt vilken syn de har pÄ eleven bÄde ur ett kunskapsperspektiv och ur ett rent mÀnskligt perspektiv. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ studie dÀr vi valt att observera tre av de lÀrare som medverkade i Tv-dokumentÀren Klass 9A pÄ Dvd. Innan vi gjorde vÄr observation skaffade vi oss en utökad förförstÄelse genom att ta del av vad bÄde forskning och annan relevant litteratur tar upp inom omrÄdet kommunikation, skolan som demokratisk arena samt lÀrarens yrkesroll.Resultatet av vÄr studie visar att det finns nÄgra saker som Àr viktiga för att skolan ska bli en plats dÀr elever kÀnner trygghet och lust till lÀrande. Kommunikativ kompetens, ett genuint intresse för eleven och ett personligt engagemang bildar den helhet som enligt oss, behövs för att lÀrarna skulle kunna skapa goda relationer med eleverna. Dessa relationer anser vi vara mycket betydelsefulla för att elever ska utvecklas bÄde kunskapsmÀssigt och pÄ det personliga planet..

Lojalitet i tvÄ relationer inom bemanningsbranschen : I relation mellan bemanningsanstÀlld och bemanningsföretaget samt i relation mellan bemanningsanstÀlld och kundföretaget.

BemanningsanstÀllda arbetar inte fysiskt pÄ det företag de Àr anstÀllda pÄ, utan istÀllet Àr uthyrda till olika kundföretag och arbetar under kundföretagens förfogande, dÀrmed anses branschen som unik. Studien undersöker bemanningsanstÀlldas uppfattning av lojalitet som utgÄr frÄn bakomliggande faktorer sÄsom utbildning, belöning samt kommunikation till bÄde bemanningsföretag samt kundföretag. .

Det offentliga rollspelet : En textanalys av tre kommuners offentliga kommunikation pÄ Facebook

Aim With this study we want to highlight and analyze the media spin of the PR campaign Miss Skinny by clarifying; a diffusion pattern which covers posts published by bloggers and journalists; a framing pattern from the first audited post to the last; how journalists are influenced by user generated content, and what consequences this may have for the news coverage.Method We have conducted a studied of news posts and blog posts about the Swedish PR campaign Miss Skinny through content analysis, diffusion analysis and mapped direct links between blog posts and news posts.Main result We found that a surprisingly large amount of news postings contained direct links to previous blog posts and that the former media serial no longer can be applied on today's modern media where journalists and other players come together on the converged media arena. .

<- FöregÄende sida 40 NÀsta sida ->