Sök:

Strategisk kommunikation i Ideella organisationer

En jämförande analys mellan Ideella organisationer och deras kommunikationsstrategier


Studien underso?ker samt diskuterar vilka kommunikationsstrategier ideella organisationer anva?nder fo?r att na? externa intressenter och svarar pa? fo?ljande fra?gor: Vilka kommunikationsstrategier anva?nder ideella organisationer fo?r att na? externa intressenter? Finns likheter respektive skillnader i hur ideella organisationer kommunicerar, vilka? Studiens teoretiska ramverk bygger pa? ideella organisationers mo?jligheter samt utmaningar med perspektiv pa? strategisk kommunikation. Den prima?ra metod som anva?nds a?r en kvalitativ textanalys av Cancerfondens samt Ung Cancers hemsida da? vi granskar hur organisationerna strategiskt arbetar i sin kommunikation. Textanalysen kombineras med kvalitativa samtalsintervjuer och anva?nds som komplement fo?r att lyfta samt sto?dja resonemang. Resultatet visar att Cancerfonden och Ung Cancer pa? olika vis a?r duktiga kommunikato?rer inom ramen fo?r ett gott anseende. Cancerfonden med fokus pa? forskningsfinansiering och kunskapsspridning a?r transparenta och konsistenta i sin kommunikation da? statistiska redogo?relser och resultat genomsyrar hemsidan. Ung Cancer la?ter pa? ett systematiskt sa?tt integrera frivilliga i kommunikationsprocessen och go?r sig mer mottaglig samt o?ppen fo?r dialog med externa intressenter, vilket resulterar i mer intima relationer med medlemmar. Vad som fo?renar organisationerna a?r deras initiativ att go?ra skillnad. Trots lika engagemang mynnar deras visioner ut i olika spa?r da?rmed kra?vs olika kommunikationsstrategier i den externa kommunikationen. 

Författare

Cornelia Iwarsson Jovanna Karlsson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..