Sök:

Sökresultat:

8743 Uppsatser om Tvärkulturell kommunikation - Sida 20 av 583

Förskolebarns kommunikation i leken : Lek, kommunikation och sprÄk i sammanhang

The aim of this study is to observe Swedish preschool children in their natural habitat and without any intervention. Four different observations are made and thereafter analyzed. Throughout the whole study the subject of interest is the children's communication in their play. Children can communicate with each other in various ways, for instance with speech and without speech, i.e. with their physical language, aesthetic and multi language.

KommunikationsÀngslan i den kommunikativa skolan : En enkÀtstudie om elevers Àngslan vid muntlig kommunikation i olika skolkontexter

Detta examensarbete har undersökt hur muntlig kommunikationsÀngslan, eller med andra ord en hög grad av nervositet i samband med muntlig kommunikation, ter sig för ett urval av elever pÄ högstadiet. KommunikationsÀngslan som forskningsobjekt har beskrivits för att i studien kunna definieras innan genomförandet av undersökningen och analysen av resultatet. Forskningsöversikten har ocksÄ beskrivit de olika kommunikativa situationer som elever stÀlls inför i dagens skola. Syftet med studien har varit att undersöka elever i högstadiets nionde Ärskurs och deras sjÀlvrapporterade kommunikationsÀngslan vid muntlig kommunikation. Metoden som anvÀndes var en enkÀtundersökning, dÀr resultatet analyserades utifrÄn respondenternas kön och det betyg de hade i svenska eller svenska som andrasprÄk.

Kommunikation av CSR hos fast fashion företag- En fallstudie av H&M

- En granskning av Kairos Future. I SĂ€ffle sparar kommunen pengar genom att slĂ€cka var tredje gatlykta utanför centrum och tĂ€nker flytta delar av gymnasieskolan till ÅmĂ„l. Samtidigt har kommunen lagt flera hundra tusen pĂ„ ett pĂ„gĂ„ende visionsarbete i samarbete med konsultföretaget Kairos Future..

Kommunikationens roll vid implementering av Balanserat Styrkort : En studie om förbÀttrad kommunikation vid implementeringen

Abstrakt Titel: Kommunikationens roll vid implementering av Balanserat Styrkort -En studie om förbÀttrad kommunikation vid implementeringen Författare: Cecilia Dorbell, Emelie Carlsson och Lotta Norrena Handledare: Katrin Franander Institution: Institutionen för Industriell ekonomi, Blekinge Tekniska Högskola Kurs: Kandidatarbete i Företagsekonomi, 15 högskolepoÀng Syfte: Den hÀr studien syftar till att förbÀttra samt ge en större förstÄelse för kommunikationen vid implementeringen av balanserade styrkort. Metod: Vi har genomfört en kvalitativ studie och undersökningen baseras pÄ intervjuer gjorda bland fyra kommunala bolag i Sverige. Slutsatser: Studien leder fram till att ett samband identifieras mellan kommunikation, motivation och mÄluppfyllelse, samt mellan kommunikation, kultur och lÀrande. Detta samband kan anvÀndas för att förstÄ och förbÀttra kommunikationen vid implementering av balanserat styrkort. .

Filmmusik - skapande och kommunikation : kompositionsprocess för examensfilm

The aim with this master's thesis is to describe the work process with the graduation film Player, by a composers perspective and given conditions. It provides a detailed insight into how the work was done from the script stage to the end result, scene by scene reflecting about both the musical performance and the collaboration between the director and me as a composer. The work was done during the spring term of 2012 at the Royal College of Music in Stockholm and Stockholm Academy of Dramatic Arts..

?Vi kunde kommunicera, men pÄ ett annat sÀtt? ? En intervjustudie om sjuksköterskans kommunikation med patienter dÀr ett gemensamt sprÄk saknas

Bakgrund: MÀnniskors tillvaro baserar sig pÄ relationer till andra och det Àr kommunikationen som utgör grunden för dessa relationer. Avsaknaden av ett gemensamts sprÄk mellan sjuksköterska och patient upplevs som ett hinder för att ge vÄrd av god kvalitet. PÄ en akutmottagning trÀffar sjuksköterskorna, under en kort och intensiv period, ett stort antal patienter och gör en snabb bedömning och prioritering. För att det ska fungera mÄste sjuksköterskan förstÄ patientens kommunikation. Syfte: Syftet med studien Àr att beskriva sjuksköterskors kommunikation med patienter dÀr ett gemensamt sprÄk saknas, pÄ en akutmottagning. Metod: Författarna gjorde en kvalitativ intervjustudie pÄ en akutmottagning. Materialet analyserades inspirerade av Graneheim och Lundmans modell.

Att kommunicera pÄ distans: En kvalitativ studie

Utvecklingen av teknik och tekniska hjĂ€lpmedel har lett till att det finns fler sĂ€tt att lĂ€ra ut pĂ„ Ă€n de traditionella klassrumslektionerna. Studenterna behöver inte vara bundna till en specifik tid eller plats, nĂ€r lĂ€randet kan göras mobilt. Syftet med detta examensarbete Ă€r att undersöka hur studenter vid distanskurser upplever att kommunikationen fungerar samt vilka för- och nackdelar de finner. Åtta intervjupersoner har intervjuats i arbetet och de utförda intervjuerna har transkriberats och tolkats. Det framkom att intervjupersonerna till största del anvĂ€nde e-mail och icke-verbala chattar för att kommunicera med varandra och med lĂ€rare.

Det samtalande klassrummet : Fyra gymnasielÀrares syn pÄ ledarskap och arbetsro i klassrummet

Syftet med denna studie Àr att undersöka fyra gymnasielÀrare syn pÄ ledarskap i klassrummet och vilken betydelse dessa lÀrare anser att ledarskapet har för arbetsron i klassrummet. Detta undersöktes genom en kvalitativ studie i form av intervjuer med de deltagande lÀrarna. I resultatet framgick att lÀrarna förknippade god kommunikation med ett gott ledarskap och pÄ samma vis förknippade dÄlig kommunikation med ett dÄligt ledarskap. Studien fann Àven en koppling mellan lÀrares kommunikation och arbetsro, eftersom lÀrarna anvÀnde kommunikativa verktyg för att skapa arbetsro i klassrummet. Studien drar slutsatsen att det Àr viktigt att efterstrÀva ett samtalande klassrum, dÀr det sker ett kommunikativt utbyte mellan lÀrare och elev.

Kommunicera för bestÄende kunskaper! Att skapa jÀmlika förutsÀttningar för lÀrande oavsett genus och etnicitet

Arbetet undersöker huruvida en konstruktivistisk undervisning som fokuserar pÄ elevernas egen kommunikation kan ge mer bestÄende kunskaper inom NO. Olika elevgrupper jÀmförs för att se om det finns nÄgra skillnader beroende pÄ genus eller etnicitet..

Demokratiskt förhÄllningssÀtt i förskolan : En studie om delaktighet och inflytande vid kommunikation

Detta examensarbete handlar om hur pedagoger i förskolan kommunicerar med barn i den dagliga verksamheten. Syftet med uppsatsen Àr att beskriva pedagogers demokratiska förhÄllningssÀtt, med fokus pÄ hur barn ges möjlighet till delaktighet och inflytande vid kommunikation.Med inspiration av en deliberativ demokratiuppfattning dÀr kommunikation bygger pÄ delaktighet, inflytande och engagemang redogörs för hur pedagogers tankar om ett demokratiskt förhÄllningssÀtt samverkar med de uttryck kommunikation mellan pedagog och barn tar vid planerade och oplanerade situationer. UtgÄngspunkt tas med hjÀlp av följande frÄgestÀllningar: -hur beskriver pedagoger, i undersökningens tvÄ förskolor, ett demokratiskt förhÄllningssÀtt vid kommunikation med barn?, -vilka möjligheter och hinder anser pedagoger att barn har att utöva delaktighet och inflytande vid kommunikation? och -hur kommunicerar pedagoger med barn under förskoledagen vid planerade respektive oplanerade situationer? Genom reflektion över betydelsen av barnsyn, samspel, kommunikation och miljö söks förstÄelse av resultatet.Kvalitativa intervjuer och observationer utgör empirin och resultatet visar att pedagoger har stora ambitioner, de anser att demokratiska vÀrden tydligt ska förmedlas men i praktiken rÄder inkonsekvens. Intervjusvaren tyder pÄ att pedagogerna Àr insatta i lÀroplanens formuleringar men att de saknar förutsÀttningar för genomförauppdraget fullt ut.

Kommunikativa samspel : En studie med observationer pÄ den mÄngkulturella förskolan

Denna studie Àr en kvalitativ forskningsstudie med en etnografisk ansatts. Studien belyser hur barn i den mÄngkulturella förskolan integrerar med varandra genom bÄde icke verbal kommunikation och verbal kommunikation. Genom observationer pÄ tvÄ mÄngkulturella förskolor kan vi se problematiken att samspel och interaktion mellan barnen blir ett hinder dÄ missförstÄnd och frustration synliggörs pÄ grund av att sprÄket mellan barnen inte samspelar. Genom alla sociala möten barnen befinner sig i kan ett verbalt sprÄk underlÀtta i de situationer dÀr det icke verbala sprÄkets förutsÀttningar inte rÀcker till..

Samverkan och kommunikation : ett mÄste i organisationer

Föreliggande studie syftar till att i en kommun undersöka förvaltningars allmÀnna upplevelser och Äsikter kring samverkan och kommunikation som sker mellan dem och arbetsgivarenheten. Vi har i studien valt att med en kvalitativ ansats inhÀmta empiriskt material genom att genomföra intervjuer med nio respondenter fördelat pÄ olika förvaltningar inom organisationen.Genom kvalitativa intervjuer har fyra frÄgestÀllningar besvarats. För det första vilka Äsikter och uppfattningar förvaltningarna har pÄ samverkan mellan dem och arbetsgivarenheten. För det andra vilka Äsikter och uppfattningar förvaltningarna har pÄ kommunikationen mellan dem och arbetsgivarenheten. Det tredje vilka positiva samt negativa faktorer som förvaltningarna upplever att det finns kring samverkan och kommunikation mellan dem och arbetsgivarenheten.

Kommunikation mellan sjuksköterska och patient. En viktig del i vÄrdmötet

Kommunikation Àr en central del i vÄrdmötet mellan sjuksköterska och patient. Det finns flera anledningar till att kommunikationen mÄste fungera, för att patienten ska fÄ möjlighet att vara delaktig i vÄrden och för att fÄ information om behandling.Syftet med arbetet Àr att kartlÀgga vad som pÄverkar kommunikationen mellansjuksköterska och patient. Metoden Àr en litteraturstudie baserad pÄ 13 artiklar somvi fick fram via sökning i databaserna Cinahl, PubMed och Scopus.Kvalitetsgranskning har utförts utifrÄn kriterier utformade efter Willman, Stolt ochBahtsevanis (2011) mall. Resultatet I resultatet framkom fyra teman:kommunikation nödvÀndig för att bygga en relation, kommunikationen Àr intepersoncentrerad, patientens syn pÄ kommunikation och kommunikationshinder.Resultatet visar att sjuksköterskorna har kunskap om hur kommunikation skallutföras. För att kommunikationen ska vara sÄ god som möjligt krÀvs en relationmellan sjuksköterska och patient.

ProfilklÀder, nÄr budskapet fram?

Syfte: Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att ge en ökad förstÄelse om hur man kan kommunicera genom profilklÀder pÄ ett effektivt sÀtt. Metod: I vÄr uppsats har vi ett hermeneutiskt förhÄllningssÀtt och ett deduktivt tillvÀgagÄngssÀtt. Vilket har lett till en kvalitativ studie med ett antal djupintervjuer. Teoretiska perspektiv: Vi har skapat en teoretisk referensram utifrÄn teorier inom omrÄdena kommunikation, klÀder och profilering. Empiri: Vi har stÀllt frÄgor kring pÄverkan och kommunikation till ett antal respondenter.

Elevers och lÀrares initiativ till effektiv kommunikation vid lektioner i matematik

Föreliggande studie Àr ett examensarbete pÄ avancerad nivÄ inom grundlÀrarutbildningen F-3 i fördjupningsÀmnet matematik och lÀrande. Syftet med arbetet har varit att undersöka vilka initiativ som tas av lÀrare eller elever för att göra den verbala klassrumskommunikationen effektiv under matematiklektioner. SprÄket Àr ett viktigt verktyg under stÀndig utveckling varför vi ansÄg det viktigt att undersöka den verbala kommunikationen i en matematisk kontext. Till insamlingen av det empiriska materialet har strukturerade observationer anvÀnts som metod. Undersökningen genomfördes pÄ tvÄ grundskolor i södra Sverige.

<- FöregÄende sida 20 NÀsta sida ->