Sök:

Sökresultat:

121 Uppsatser om Träbroar - Sida 1 av 9

Development of concrete compressive strength: a study of Swedish bridges constructed during the 20th century

TryckhÄllfasthetsutveckling hos broar. En studie av svenska broar byggda under 1900-talet.

En historisk brokonstruktion för nutida bruk

Uppsats för avlÀggande av filosofie kandidatexamen i KulturvÄrd, Bygghantverk, 27 hp. VT 2009.

Direktgjuten slitbetong pÄ broar: stÄlfiberarmerad och
sjÀlvkompakterad

Vanligaste belĂ€ggningen pĂ„ broar Ă€r asfalt pĂ„ ett tĂ€tskikt/broisolering av bitumen. Dessa krĂ€ver mycket underhĂ„ll och har kort livslĂ€ngd. BetongbelĂ€ggning ersĂ€tter bĂ„de asfalten och broisoleringen. DĂ€rmed minskar riskerna med skador man inte kan inspektera okulĂ€rt samt man undviker en relativt sett underhĂ„llsintensiv asfaltbelĂ€ggning. Vid följande fall Ă€r direktgjuten slitbetong (stĂ„lfiberarmerad & sjĂ€lvkompakterande) att föredra enligt mig: • stora geografiska avstĂ„nd dĂ€r inspektioner och underhĂ„ll krĂ€ver lĂ„nga resor • klimat som krĂ€ver dubbdĂ€ck under lĂ„ng tid • broar dĂ€r underhĂ„ll försvĂ„ras tack vare hög trafikintensitet.

GIS-stöd för tunga rundvirkestransporter pÄ vÀg

För att framföra en timmerlastbil med 74 tons bruttovikt i svensk trafik,krĂ€vs ett tillstĂ„nd frĂ„n Trafikverket. TillstĂ„ndet bestĂ„r av ett dokument somvisar vilka vĂ€gar och broar fordonet fĂ„r trafikera och vilka regler som gĂ€llernĂ€r man kör lastbilen.Skogsbolaget Sveaskog startade ett examensarbete med syfte att skapamöjlighet att i realtid presentera för lastbilsföraren vilka vĂ€gar och broarsom Ă€r en del av transportdispensen. Detta skulle ske genom att utveckla ettkartstöd för lastbilens fordonsdator med anslutning till GPS för attvisualisera dispensdokumentet med de angivna vĂ€gstrĂ€ckorna och broarna.Resultatet av examensarbetet Ă€r ett kartstöd som anvĂ€nder tjĂ€nster frĂ„nArcGIS Online för att presentera geografisk information för anvĂ€ndaren.Bakgrundskartan bestĂ„r av en grundkarta frĂ„n ArcGIS Online. Övergrundkartan ligger ett GIS-skikt med vĂ€gar och ett annat skikt med broar.Information om huruvida fordonet för nĂ€rvarande fĂ€rdas pĂ„ en vĂ€g somingĂ„r i tillstĂ„ndet eller inte, samt information om regler som gĂ€ller för broarpĂ„ vĂ€gavsnittet, presenteras för föraren i realtid. Denna informationuppdateras vid varje uppdatering av GPS-positionen..

Slitbanebetong för broar: Inventering och inverkan av krympning

AnvÀndning av direktgjuten slitbetong som farbana Àr ett intressant belÀggningsalternativ. Men för att kunna implementera alternativet i en större omfattning bör en Àndring pÄ formeln enligt bro 2004 del 62.323 för direktgjuten slitbetong göras. Detta pÄ grund av att formeln ger för hög stÄlfiber mÀngd. DÀrför Àr denna rapport en del av förbÀttringen av formeln.I rapporten gör författaren en inventering dÀr bl.a antal broar som har direktgjuten slitbetong som farbana, i vilka intervaller i bÄde lÀngd och broyta de finns samt var och nÀr dessa broar byggdes tas fram. Det görs Àven en inventering om vilka typ av skador dessa broar har.

GrundlÀggningsmetoder för mindre broar: en teknisk och
ekonomisk studie

I Norrbottens och VĂ€sterbottens lĂ€n finns det över 1800 broar i det allmĂ€nna vĂ€gnĂ€tet och flertalet av dessa Ă€r betongbroar. Även om brobestĂ„ndet underhĂ„lls kontinuerligt Ă€r det ibland nödvĂ€ndigt att byta ut en bro. Utöver detta tillkommer nya broar i samband med nya vĂ€gstrĂ€ckningar och förbĂ€ttringar av trafiksĂ€kerheten. Dessa Ă„tgĂ€rder Ă€r en stor kostnad för samhĂ€llet och dĂ€rför Ă€r det viktigt att broarna byggs pĂ„ det mest tekniskt och ekonomiskt optimala sĂ€ttet. Denna undersökning baseras pĂ„ studier av 15 stycken mindre plattrambroar belĂ€gna i Norrbottens och VĂ€sterbottens lĂ€n.

Visualisering av tomten Pelarsalen, VÀlle Broar

This Degree project summarizes how it is to work in the CAD program Revit Architecture. This was done because AQ Arkitekter in Eskilstuna is interested in how Revit works. Especially compared to AutoCad which is the software they are using today. Will their work become more efficient with the new software?The starting point was to find out how it is to work with Revit when you only used AutoCAD Architecture before.

Sprickbildningsproblem i freivorbau broar

Sprickor i tvÄ nya freivorbau broar gav anledningen att undersöka om det finns brister i de svenska normerna BBK 94. MÄnga kunniga inom omrÄdet har skrivit om problemet. De har ocksÄ genomfört berÀkningar och jÀmfört de svenska med andra normer för att se om det finns grund att tro att de svenska inte uppfyller de krav pÄ sÀkerhet som man förvÀntar sig. Under-sökningarna har centrerat sig kring berÀkningen av tvÀrkraftkapaciteten, utan nÄgon ingÄende analys av sprickbreddskriterier. DÀrför har detta examensarbete koncentrerat sig pÄ sprick-breddberÀkningar med hjÀlp av BBK 94 och jÀmfört dessa med andra normer.Utvecklingen av freivorbau broar gÄr hand i hand med framsteg inom spÀnnbetong och konsolutbyggnadsmetoder.

Att fÄnga stunden i mötet med den Àldre i hemsjukvÄrden : sjuksköterskans upplevelse

Bakgrund: Sjuksköterskan i hemsjukvÄrden har hög arbetsbelastning i förhÄllande till tid och antal patienter. Vilka förmÄgor hos henne upplevs skapa förutsÀttningar för att "fÄnga stunden" med den Àldre trots att mötena mÄnga gÄnger Àr korta?Syfte: Att tolka och förstÄ sjuksköterskors upplevelser av att fÄnga stunden i mötet med den Àldre i hemsjukvÄrden.Metod: Hermeneutisk tolkning av intervjuer med sju sjuksköterskor.Resultat: Tre huvudteman framkom vilka var "att bjuda in", "att vara nÀrvarande" och "att bygga broar". "Att bjuda in" innefattade " att förmedla trygghet", " att förmedla förtroende och vÄga vara nÀra" och " att vara ödmjuk, lyhörd och tillgÀnglig". "Att vara nÀrvarande" innefattade " att vara hÀr och nu och lÀgga allt annat Ät sidan", " att kÀnna av, ha tÄlamod och ta sig tid".

BÀrande broar : En studie om en kommuns förutsÀttningar att skapa en bra samverkan mellan förskola och förskoleklass.

Syftet med studien var att studera vilka försÀttningarna Àr för en kommun med att skapa ?bÀrande broar? d.v.s. en bra övergÄng och samverkan mellan förskola och förskoleklass. Vad Àr det man vÀrdesÀtter, saknar och vill förÀndra i samverkansarbetet? Med hjÀlp av en enkÀtundersökning har jag velat undersöka hur kommunen arbetar med övergÄng och samverkan.

Mellan tvÄ broar : Ett kulturhus i Istanbul

Gestaltning av ett nytt kulturhus i Istanbul. De sjÀlvstÀndiga volymer som utgör kulturhusets permanenta program binds samman av en takstruktur, under vilken programmet Àr förÀnderligt och stadens myller och mÄngfald tillÄts ta plats.  .

Operation Gazelle : Hur förmÄgan att skapa rörlighet över vattendrag kan bidra till ett högt tempo i striden

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ om Försvarsmakten har förmÄga att genomföra övergÄng av större vattendrag med tyngre materiel. Detta gör jag genom att göra en fallstudie pÄ Operation Gazelle för att förklara hur israelerna nyttjade sin förmÄga till övergÄng av vattendrag för att fÄ ett högt tempo i sin strid. Jag undersöker ocksÄ den materiel vilken utbildning och vilka förband Försvarsmakten har för att bygga fÀrjor och flytande broar.  Inledningsvis förklarar jag viktiga begrepp sÄsom tempo, rörlighet, OODA-loopen/beslutscykeln och vattendrag. Jag anvÀnder mig av dessa begrepp senare i uppsatsen dÀr jag kopplar detta till hur Israel anvÀnde sig av fÀltarbetsresurser för rörlighet för att fÄ ett högt tempo i sin strid.Slutsatserna Àr att Israel till stor del lyckades med Operation Gazelle tack vare att de hade förmÄgan att genomföra en vattenövergÄng över Suezkanalen. Försvarsmakten har i dag en förmÄga att genomföra övergÄngar av större vattendrag.

Mellan tvÄ brofÀsten: Lejonströmsbron - en unik byggnad

Syftet med arbetet var att som blivande historielÀrare lyfta fram kunskaper om Lejonströmsbron för att vÀcka intresse kring den som en lÀmplig utgÄngspunkt i skolarbete och i undervisande form. En viktig hÀndelse inom kommunikationsomrÄdet var att det Är 1686 kom en kyrkolag i Sverige som sade att alla mÄste vara medlemmar av statskyrkan, besöka gudstjÀnsterna regelbundet och nÀrvara med de husförhör som prÀsterna höll för att kontrollera kristendomskunskaperna hos sina församlingsbor. Kristendomens spridning bidrog pÄ det sÀttet till bÀttre vÀgar eftersom mÀnniskor var tvungna att ta sig till kyrkan och att röja vÀg och bygga broar ansÄgs vara en religiös handling. En annan sida pÄ satsningen att utveckla kommunikationerna under 1600-talet var att frÀmja integrationen av landets olika delar men ocksÄ för att underlÀtta transporter. Manskap, material och inte minst information till och frÄn slagfÀlten kan utgöra exempel pÄ sÄdana transporter.

Startpunkt Österlen och Nya broar - En utvĂ€rdering av tvĂ„ samverkansprojekt för arbetslösa ungdomar

Uppsatsen Ă€r en utvĂ€rdering av Startpunkt Österlen och Nya broar som Ă€r tvĂ„ arbetsmarknadsprojekt för arbetslösa ungdomar i Tomelilla och Simrishamn, respektive Skurup, Sjöbo och Ystad. Projekten drivs i samverkan mellan frĂ€mst arbetsförmedling, och kommun, och syftar till att under ett visst antal veckor kartlĂ€gga och utbilda deltagaren och coacha denne till arbete. UtvĂ€rderingen har en bred ansats och har fyra olika frĂ„gestĂ€llningar som alla fokuserar pĂ„ olika delar av projekten. Den första frĂ„gestĂ€llningen undersöker hur mĂ„nga som har fĂ„tt arbete. Den andra hur deltagare har upplevt projekten och resultatet av sitt deltagande.

SÀttningar i jordfyllning vid brolandfÀsten

Vid byggande av broar och viadukter strĂ€var man efter att undvika sĂ€ttningar av brofundament samt jordfyllningen kring fundamentet, detta för att fĂ„ en bekvĂ€m pĂ„- och avfart. Man har hittat metoder för att minimera sĂ€ttningar av brofundament men problem med sĂ€ttningar i jordfyllningen kvarstĂ„r dock fortfarande. SĂ€ttningar i jordfyllningen Ă€r vad som kommer att undersökas i detta arbete. MĂ„let med examensarbetet Ă€r att beskriva vilka faktorer som pĂ„verkar sĂ€ttningarna samt ge Ă„tgĂ€rdsförslag för att eliminera/minimera dessa problem. Arbetet har bedrivits som en kombination av fallstudie, litteraturstudie, intervjuer och erfarenhetsĂ„terföring. I fallstudien har bron över SalmibĂ€cken, ÖvertorneĂ„ studerats. Undersökningar om vad som gjorts samt vilka skador som uppstĂ„tt har utförts. Skadorna vid SalmibĂ€cken har berott pĂ„ felaktigt materialval vid konstruerande av erosionsskydd, hög andel finmaterial i motfyllningen, felaktig motfyllnadslutning samt att vattenpackning ej har utförts.

1 NĂ€sta sida ->