Sök:

Sökresultat:

26 Uppsatser om Tredjepartslogistik - Sida 2 av 2

Informationsflöden i e-logistik : En studie av elektroniskt informationsutbyte i den nya logistiken

Elektroniska affärer mellan företag har skapat en ny generation av logistik, e-logistiken. I e-logistiken är kraven på informations- och kunskapstillgänglighet större än på fysiska resurser. E-logistik bygger på att ha tillgång till rätt information på rätt plats i rätt tid. Det är därför viktigt att ha en så klar bild som möjligt av informationsutbyten i logistikprocesserna. Detta arbete syftar på att belysa vilka informationsflödena är i dagens e-logistik, samt vilka aspekter är viktiga att beakta med avseende på elektroniska informationsflöden i e-logistiken?En tänkbar uppdelning av informationsflödena i e-logistik är före, under och efter transport.

Processutveckling inom lagerhållning : Analys och utveckling av processer hos Delta Terminal AB

Företagen idag står ofta inför ständiga utmaningar och förändringar. För attkunna konkurrera på marknaden gäller det att effektivisera och utveckla sinverksamhet. Att basera en verksamhetsutveckling på processer och ettprocessorienterat synsätt har visat sig vara effektivt. I dagsläget finns det mångaerkända metoder för processmodellering, processanalys och processutveckling.Det är därför viktigt att studera metoder som kan anpassas till ett specifikt fall.Denna studie har baserats på en fallstudie hos Delta Terminal AB, ettTredjepartslogistikföretag, som bedriver lagerhållning. Studien syftar till attundersöka hur processer kan utvecklas i ett Tredjepartslogistikföretag.

Distribution från butik till slutkonsument

Syftet med examensarbetet är att på lång sikt minska ett företags kostnader för transport från butik till slutkonsument. För att uppnå detta syfte är följande frågeställningar besvarade i examensarbetet:Vad kostar företagets transportlösning i nuläget? Vad kostar det att anlita ett externt transportföretag för att sköta alla transporter till slutkonsument, och vad kommer att förändras, jämfört med nuläget? Vad blir kostnaden om det externa transportföretaget även tillhandahåller konsolideringspunkter, alltså en terminal för uppsamling av gods, i de städer där företaget har fler än en butik, och vad kommer att förändras, jämfört med nuläget?I examensarbetet finns ett beslutsunderlag bestående av två delar. Första delen innehåller en nulägesbeskrivning över kostnaderna för den befintliga transportlösningen. Den andra delen består av två kostnadsförslag från det externa transportföretaget.

Att etablera ett tredjepartslogistikföretag i Kina

Syftet med detta examensarbete är att ur ett Supply Chain Management perspektiv undersöka förutsättningar för att implementera ett Tredjepartslogistikföretag från EU i ett växande industriområde i Kina. Detta examensarbete fokuserar på distriktet Xiaohe i staden Guiyang i provinsen Guizhou.Logistikbranschen är en av de snabbast växande industrierna i Kina. Den kinesiska regeringen föreslår en främjande policy för en logistikexpandering som innefattar skattereduceringar och nedsatta priser på lokalhyra och markpriser för logistikföretag. Den största skillnaden mellan marknaden i EU och marknaden i Kina är de kulturella skillnaderna i sättet att göra affärer och att umgås. Korruption kan förekomma i Kina och det är värt att undersöka de kinesiska företagen innan ett samarbete inleds.

Minskad kapitalbindning genom effektivare lagerstyrning

Bakgrunden till detta arbete har varit att, på uppdrag av Green Cargo Road&Logistics, finna möjligheter att sänka kapitalbindningen vid Goodyears nordenlager i Norrköping. Lageromsättningshastigheten är i nuläget inte tillfredställande och även en generell minskning av lagernivåerna är önskvärd. En nulägesanalys har genomförts medelst intervjuer och studiebesök. Därefter har en grundlig litteraturstudie och en detaljstudie av ett urval artiklar i lagersystemet utförts. Utifrån dessa båda studier samt utförd problemanalys rekommenderas ett antal förslag på förbättringsåtgärder.

Beslutsstöd för lagerhantering : Matematisk optimeringsmodell för godsplanering och simulering

Det är allt vanligare inom Tredjepartslogistik att kunder hyr en yta för lagring. För den uthyrande parten, i detta fall Delta Terminal, är arean den begränsande faktorn för hur stor yta som kan hyras ut. Idag använ-der sig Delta Terminal av beslutsunderlag i form av lokalernas area och erfarenhet vart gods ska placeras och har inget hjälpmedel för att beräkna vart och hur mycket gods som kan allokeras för att använda så liten yta som möjligt. Studiens syfte har därför varit att ta fram ett faktabaserat hjälpmedel som kan användas som beslutsunderlag. För att uppnå syftet har en matematisk modell utvecklats för att optimera hur gods kan placeras till olika lokaler för att använda så liten area som möjligt och även kunna simulera förändringar.

Effektivisering av transporter i gruvindustrin: En studie vid Boliden Mineral AB:s gruva i Kankberg

Marknaderna blir idag, oavsett industri, alltmer globala vilket bidrar till högre konkurrens. Stort fokus ligger vid optimering av produktionen för att minimera kostnaderna samtidigt som att maximera sin output. Logistik har blivit en allt viktigare del av företag vid optimering eftersom det är ett brett område med stora förbättringsmöjligheter för de flesta aktörer. Transporter är en del av logistikområdet som med högre bränslekostnader, krav på förkortade ledtider och minimala kostnader är en viktig del för företag. Boliden Mineral AB, som studien utförts hos, är ett företag inom gruvindustrin som sedan 1924 varit aktivt med säte i Boliden strax utanför Skellefteå.

EFFEKTIVARE UTLASTNING FÖR LAGER UNDER HÖGSÄSONG PÅ HUSQVARNA AB

Husqvarna AB operates two warehouses located in the area of Jönköping. The most important task is to manage the large volume fluctuations during the peak season. DHL Exel Supply Chain (DESC) run the warehouses and the domestic transportations is outsourced to DHL Express. A number of forwarder agents are responsible for distributing the export gods. In the present situation a bottleneck occurs at the warehouse loading section, and the consequence is fulfill the time of delivery for all customer orders.

Outsourcing : En analys av transportplaneringsprocessen vid BT - Europe

Syftet med den här undersökningen är att beskriva och analysera vilka fördelar och nackdelar det finns med att utkontraktera en transportplaneringsprocess till en extern part. Undersökningen genomfördes på uppdrag av BT-Europe i Mjölby på avdelningen som ansvarar för distribution av produkter och reservdelar. BT är i grunden ett svenskt företag som startade sin verksamhet 1946 och är idag världsledande tillverkare av eldrivna lagertruckar. År 2000 förvärvades BT av Toyota och detta skapade en världsledande konstellation inom truckbranschen.Bakgrunden till undersökningens syfte är att arbetet med att effektivisera och förbättra transportplaneringsprocessen inom BT har blivit eftersatt på grund av den kraftiga produktionsökningen de senaste 5 åren. Detta har lett till stigande kostnader för distribution av färdiga produkter och reservdelar.I dagsläget finns inget centralt kontrollorgan över transportplaneringsprocessen på BT utan all transportplanering av produkter och reservdelar till truckar, sker lokalt på varje marknadsbolag i Västeuropa.

Förbättringsförslag till inrikes vägtransporter hos Draka Kabel Sverige AB

Logistik handlar om att skapa effektiva materialflöden. Distribution är den del av logistikflödet som har stor betydelse för företags konkurrensförmåga och lönsamhet. Hur företag väljer att distribueras sina tjänster eller produkter har en stor påverkan på deras transportkostnader och leveransservice. Hos Draka Kabel Sverige AB finns i nuläget ingen uttalad leveransstrategi gällande uppbokning av inrikestransporter, utan detta sker efter kundönskemål. Detta leder till många små leveranser som resulterar i högre transportkostnader och ostrukturerade arbetsrutiner. I dagsläget samarbetar Draka Kabel Sverige AB med en speditör, Höglands Logistik AB, och all inrikes vägtransport sker med speditören.

Förbättringsåtgärder för Carlsbergs pallhantering

I detta projekt presenteras förbättringsförslag för Carlsbergs pallhantering. Carlsberg har sedan en tid tillbaka haft problem med sin pallhantering. Ca 40 000 pallar som skickas ut returneras aldrig från kund. Detta leder till förluster för företaget då företaget tvingas köpa nya pallar då brist uppstår. Ett annat problem är att det ej finns något tillförlitligt system för att se hur många pallar som egentligen existerar inom företaget eller vilken typ av pallar det är. Uppgiften är att identifiera de största problemområdena och komma med förslag på åtgärder för dessa. Under projektarbetets gång har det framkommit att rutiner för pallhantering finns på de flesta anläggningar men att många av rutinerna ej efterföljs.

<- Föregående sida