Sök:

Effektivisering av transporter i gruvindustrin

En studie vid Boliden Mineral AB


Marknaderna blir idag, oavsett industri, alltmer globala vilket bidrar till högre konkurrens. Stort fokus ligger vid optimering av produktionen för att minimera kostnaderna samtidigt som att maximera sin output. Logistik har blivit en allt viktigare del av företag vid optimering eftersom det är ett brett område med stora förbättringsmöjligheter för de flesta aktörer. Transporter är en del av logistikområdet som med högre bränslekostnader, krav på förkortade ledtider och minimala kostnader är en viktig del för företag. Boliden Mineral AB, som studien utförts hos, är ett företag inom gruvindustrin som sedan 1924 varit aktivt med säte i Boliden strax utanför Skellefteå. Bolidenområdet har under årens lopp innefattat cirka 30 gruvor och gruvan som agerat som fallstudie i denna studie är Kankberg där främst mineraler som guld och tellur bryts. Kankberggruvan öppnades på nytt under 2012 efter att den 1997 stängdes ned. Eftersom gruvan vid Kankberg är nyöppnad har det funnits vissa funderingar över hur organisationen skall utformas och hur den dagliga verksamheten skall skötas. Denna studie har fokuserat på hur malm- och gråbergstransporterna under jord fungerar i dagsläget och hur de i framtiden bör utformas.Syftet med studien var att analysera hur dagens transporter är utformade, för att med det som underlag rekommendera framtida investeringar samt regiform. Dagens transportsystem analyserades med hjälp av intervjuer samt observationer på plats i Kankberggruvan och baserat på resultaten kunde framtida investeringsmöjligheter identifierats och bedömas. Vid datainsamlingen framkom det att många parametrar bör tas i beaktning när en specifik investering diskuteras. Ingen gruva är den andra lik vilket gör att nya parametrar tillkommer respektive kan bortses från vid jämförelse av liknande studier som gjorts vid andra gruvor eller verksamheter. I en gruva är verksamheten ständigt i rörelse och föränderlig vilket innebär att platsen för produktionen ständigt ändras, vilket bidrar till att det som var optimalt först inte nödvändigtvis är det efter en tid, det är få industrier som har en verksamhet som rör på sig liknande gruvindustrin, om ens någon. Grundat i detta måste transportsystemet vara flexibelt men till en låg kostnad. De rekommendationer som tagits fram i denna studie är att Boliden Mineral AB bör investera i två olika sorters fordon, två stycken gruvtruckar som klarar av lastvikten 60 ton tillsammans med en lastbil med en lastvikt på 28 ton. Tillsammans uppvisade de det lägsta nettonuvärdet sett till tidshorisonten på tio år. Gällande regiformen rekommenderas Boliden Mineral AB behålla den regiform som används idag, förutsatt att det finns entreprenader som är villiga till en investering av de fordon som rekommenderas.

Författare

My Lindblad Jenny Svensson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..