Sök:

Sökresultat:

1058 Uppsatser om Transportörer - Sida 22 av 71

Riskbedömning vid Saltvikens kopparverk

AbstractAt Saltvikens copperindustry, which is located in the municipality of Oskarshamn, copper was refined from sulphiteore some hundred years ago. The ore underwent several steps in the process before the final product was received. These steps all had an influence on the environment through discharge of heavy metals. The area where the copper industry was located is today considered to be of specific national interest due to its valuable nature and cultural values, as well as its value for recreational outdoor activities. Therefore, it is important to determine the present level of contamination and if any transport of contaminants have occurred, and to identify the risks that are associated with the site both at present and in a longer time perspective.Thirtynine soil samples and 16 sediment samples have been analyzed.

Lojalitetsprogrammet Eurobonus fall inom det svenska inrikesflyget

Den 30:e september 1998 mottog Konkurrensverket ett klagomÄl ifrÄn Braathens Sverige AB, enligt vilket SAS (Scandinavian Airline System) anklagades för att pÄ olika samverkans förfarande missbrukat sin dominerande stÀllning pÄ den svenska inrikesflygmarknaden. NÄgra veckor efter klagomÄlet frÄn Braathens beslutade Konkurrensverket att avsluta klagomÄlsÀrendet och istÀllet pÄ eget initiativ pröva SAS förfarande. Den 12:e november 1999 beslutade Konkurrensverket att SAS inte fick tillÀmpa sitt Eurobonussystem pÄ inrikeslinjerna dÀr det fanns andra konkurrenter. I praktiken rörde det sig om linjerna Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö samt Stockholm Sundsvall..

Undersökning om transportelevers inlÀrningsstilar

Syftet med min undersökning Àr att försöka introducera och att arbeta med olika inlÀrningsstilar, utvÀrdera om eleverna blivit uppmÀrksammade pÄ vilket sÀtt de lÀr sig bÀst, det vill sÀga vilken/vilka som Àr deras starkaste preferens/er. Undersökningen genomfördes med gymnasielever i Ärskurs tre inriktningar Transport, vÄrterminen 2011. Via en stilenkÀt utsÄgs tio försökspersoner av eleverna. De fick genomföra en lektion, som utformats utifrÄn inlÀrningsstilar. Slutligen blev eleverna intervjuade. Man kan inte bara syfta pÄ en inlÀrningsstil.

Kan miljömedventenhet pÄverkas av stadsplanering?

Uppsatsens mÄl Àr att undersöka strategier inom stadsplanering för att skapa ett större miljöengagemang och ett mer miljömedvetet beteende hos mÀnniskor. Detta syftar till att ge landskapsarkitekten verktyg för att kunna pÄverka mÀnniskor till ett större miljöintresse. FrÄgestÀllningar i arbetet Àr: Kan mÀnniskors miljöengagemang och beteende pÄverkas? Hur sker sÄdan pÄverkan? Hur kan miljömedvetenhet pÄverkas genom stadsplanering? Varför anvÀnds inte strategier för ökad miljömedvetenhet mer ofta? Resultatet undersöks genom en litteraturstudie i vilken psykologiska teorier kring miljöengagemang och hur detta engagemang kan pÄverkas beskrivs. Vilka strategier som anvÀnds i praktiken idag tas ocksÄ upp i litteraturstudien. Som ett komplement har Àven tre intervjuer gjorts dÀr kommunanstÀllda stadsplanerare beskriver metoder som anvÀnds inom respektive kommun för att pÄverka mÀnniskors miljöintresse och beteende. För att pÄverka mÀnniskan till en mer miljövÀnlig livsstil kan en sÄ kallad förÀndringsstrategi utformas som dels bör bygga pÄ strategins förutsÀttningar och dels pÄ de faktorer som formar mÀnniskans miljömedvetenhet. De strategier som beskrivs i litteratur och intervjuer kan delas upp i tvÄ grupper, de som syftar till att pÄverka individens miljöengagemang och de som syftar till att pÄverka beteendet hos individen.

Adaptiv katalysatormodell för reglering

This master?s thesis describes the development of a model of the catalystsystem aiming at control by an MPC. A well functioning model, which is suitable in control purpose, is important while emission legislation become more and more hard to fulfill for the car manufacturers. Much research has been done in the field of physical modeling of the system, but in this work a linear adaptive time discrete ARX-model is developed and validated.The systems tendency to change its dynamic during usage implies that the model must be adaptive. The developed model proved to be well functioning and shows promising conditions for the MPC design.

Fysisk planering ur ett folkhÀlsoperspektiv ? fallstudie i Hjo

Hur samverkar de nationella folkhÀlsomÄlen med fysisk planering, och pÄ vilket sÀtt kan folkhÀlsomÄlen beaktas för att förbÀttra förutsÀttningarna för ökad fysisk aktivitet hos barn? Denna studie Àr en fallstudie i Hjo kommun. Studien tar utgÄngspunkt i kommunens folkhÀlsoproblematik som visar att det finns en hög förekomst av övervikt hos barn. Intentionen Àr att undersöka vilka organisatoriska processer som kan underbygga det kommunala arbetet med folkhÀlsomÄlen, liksom att ta reda pÄ vilka faktorer i den fysiska miljön som skapar förutsÀttningar för barns fysiska aktivitet. Avsikten med studien har varit att skapa ett underlag för Hjo kommuns översiktliga planering.

Konstruktion av robotlÄs

Examensarbetet gick ut pÄ att konstruera ett robotlÄs. Ett robotlÄs hÄller fast roboten i sitt transport/utskjutningsrör till det Àr dags för roboten att avfyras. Det första som gjordes var att förutsÀttningslöst försöka komma pÄ sÄ mÄnga grundidéer som möjligt. Efter detta togs de krav vi hade fÄtt med. Dessa bestod av mÄtt- krafts- tids- och miljökrav.

Byggnation av ett tak i Lwengo Basilla : En fÀltstudie med fokus pÄ infÀstningar, pelare och bÀrlÀkt pÄ en skola i Demokratiska Republiken Kongo

The Swedish Transport Administration manage nearly 4,000 railway bridges in different condition and age around the country. These bridges is in constant need of maintenance and requires continuous inspections. This thesis is designed as a damage investigation on a single-track railway bridge south of Solvarbo in SĂ€ter municipality. The railway bridge is in operation and serves over 10,000 trains a year, everything from speed trains to freight trains. The bridge is built as a beam bridge, simply supported over a road.

Men vi tÀnker ju ta... : En fokusgruppstudie om undomars instÀllning till körkort

Due to the decrease in obtaining driver?s licenses among young people, the main purpose of this study was to acquire a deeper understanding of young people?s attitudes towards driver?s license and towards driver?s education. This is a qualitative study with a theoretical approach, which combines Bourdieu with post modern theories. By using focus groups a wide rage of attitudes among young people have been gathered. Having a driver?s license is still considered a standard among young people even though their attitude mostly depends on their need for one.

Mekanisk slamavvattning : vid Sibbhults avloppsreningsverk

Detta examensarbete behandlar slamhanteringen pĂ„ Sibbhults avloppsreningsverk (Sarv).I denna rapport tas det upp hur avvattningen och förtjockningen av slammet gĂ„r till i dagslĂ€get och vilka förĂ€ndringar som kan göras för att förbĂ€ttra dessa processer.HĂ€r visas Ă€ven vilka eventuella vinster som kan fĂ„s med förĂ€ndringar och eventuella investeringar i en avvattningsapplikation. Redan med smĂ„ medel kan förtjockningen av slammet förĂ€ndras, Ă€ven om det inte införskaffas en mekanisk avvattnare, som t ex med inblandning av polymerer i avloppsvattnet.För att finna olika fungerande alternativ har information insamlats frĂ„n flera företag som tillhandahĂ„ller applikationer för slamavvattnare. Information har Ă€ven införskaffats genom egen erfarenhet under min verksamhetsförlagda utbildnings (VFU) period pĂ„ SArv, och vid diskussion med personal som arbetar vid vatten- och avloppsreningsverken i Östra Göinge kommun..

LÄngsiktigt spÄrvÀxelunderhÄll - FörutsÀttningar och möjligheter

Due to their complexity and heavy wear from rail traffic, switches are a sensitive part of the railway infrastructure and moreover expensive to maintain. Furthermore, increasing railway traffic not only accelerates the wear rate but also obstructs the necessary maintenance measures. This paper examines the opportunities for a transition to a long-term maintenance strategy in the Swedish railway network. It contains a study of the maintenance strategy of Banverket, and also analyses statistics of errors in the railway infrastructure. The survey was completed utilising interviews with infrastructure managers, maintenance contractors, planners of railway operations and the Banverket material service department.

Prisskillnader pÄ asfalt frÄn Mellan- till Sydsverige

5 till 7 miljoner ton asfalt har tillverkats och lagts ut under de senaste Ären i Sverige och anlÀggningsbranschens Ärliga omsÀttning ligger pÄ ca 4 mljarder kronor per Är. Samtidigt har asfaltmarknadsbranschens upphandlingsmetoder varit ett diskutabelt Àmne runt om i vÀrlden.Examensarbetet bestÄr av en geografisk prisjÀmförelse av asfalt och studera de ingÄende faktorer som pÄverkar priset. Intervjuer har gjorts med belÀggningsentreprenörer frÄn olika företag i Mellan- till Sydsverige. Resultatet pÄverkas av att reliabiliteten Àr lÄg eftersom relativt fÄ aktörer har svarat pÄ frÄgeformulÀret, men visar pÄ kraftiga prisskillnader mellan olika regioner. Totalkostnaden för belÀggning, emulsion, bergmaterial, transport, maskin och hantverk skilde nÀstan 50 % mellan den med lÀgst och den med högst pris.

Materialhantering i tillverkningsindustrin: En fallstudie som behandlar utformning och styrning av materialhanteringssystem

Materialhantering Àr den del av produktionslogistiken som hanterar det interna materialflödet, vilket innefattar intern lagerhÄllning och transport. MÄlet med den interna materialhanteringen Àr att sÀkerstÀlla tillgÄngen av material till produktionssystemet dÀr hanteringen ska ske utan skador pÄ material eller personal. I ett tillverkande företag kan en betydande del av den totala produktionskostnaden hÀrledas till den interna materialhanteringen. Enligt Lean Production ska bÄde transport och lagerhÄllning betraktas som slöseri. Det Àr dÀrmed viktigt att effektivisera den interna materialhanteringen samtidigt som det inte fÄr ske pÄ bekostnad av sÀmre leveransprecision till produktionssystemet eller sÀkerheten.

Findus Sverige AB:s distribution av frysta Àrtor via cross-docking : KartlÀggning och utvÀrdering av sÀsong 2008

Findus Sverige AB, referred to asFindus from now on, harvests peas during a period ofaround 50 days during the summer. The harvest generates about 30 000 tonnes of peas which gives around 40 000 pallets to distribute to the warehouses which Findus uses for final storage. Three hours after the peas are picked in the fields, they have to be frozen to keep their good taste and quality. Because of this the pallets are marked with a preliminary label with quality classification of the content. The Findus quality department then has one day to determine the correct quality of each pallet.

Transportolyckor med farligt gods: Inventering och insatsplaner för RĂ€ddningstjĂ€nsten Östra Skaraborg

Denna rapport gjordes pĂ„ uppdrag av RĂ€ddningstjĂ€nsten Östra Skaraborg dĂ„ de kĂ€nde ett behov av att ha insatsplaner för olyckor vid transport av farligt gods. Rapporten innebĂ€r ett första skede i hur framtagning av insatsplaner ska gĂ„ till och hur de ska se ut. Behovet av insatsplaner kommer frĂ€mst frĂ„n att de ska verka istĂ€llet för den erfarenhet som Ă€r sĂ„ svĂ„r att fĂ„ för stora olyckor med farligt gods. Insatsplanen ska vara ett stöd i beslutsfattandet och pĂ„minna om viktiga Ă„tgĂ€rder. Det finns ingen speciell mall för hur en insatsplan ska se ut, dĂ€rför har inspiration hĂ€mtats frĂ„n andra rĂ€ddningstjĂ€nster och dokument med hur dess uppbyggnad kan se ut.För att bedöma vilka Ă€mnen som insatsplanerna skulle innehĂ„lla och var olycksscenariona skulle utspela sig sĂ„ gjordes en inventering av det farliga godsflödet i och genom regionen och dĂ€refter en sannolikhets- och konsekvensbedömning av detta.

<- FöregÄende sida 22 NÀsta sida ->