
Sökresultat:
1058 Uppsatser om Transportörer - Sida 23 av 71
Solceller som energikÀlla och solskydd för tÀlt
This degree project is an investigation of solar cells and their ability to deliver electric power as well as reducing the need for cooling. The main object of interest is a BASE-X shelter. The shelter is purchased by the Swedish Defence Materiel Administration, FMV to be used for command and camp in the new force called Nordic Battlegroup, NBG. The demand on the equipment is firstly that it should have a small weight to be easy to transport and handle and secondly to be easy to bring up fast. Therefore the choice of solar cell technology fell on thin film cells.
Effektivare informationsutbyte vid kombinerade land- och sjötransporter av farligt gods
Vid transporter av farligt gods Àr informationen en avgörande faktor. Att rÀtt information vid rÀtt tidpunkt finns tillgÀnglig Àr vÀldigt viktigt vid hÀndelse av olycka. Informationen utgör Àven en viktig faktor vid transportuppdrag som omfattas av flera olika transportslag i en dörr till dörr transport. Ett transportslag som i hög grad Àr beroende av andra transportslag för att utföra den hÀr typen av transportuppdrag Àr sjöfarten. Sam-tidigt som internationella krav stÀlls pÄ ökad sÀkerhet vid sjötransporter Àr Sjöfartsverket i hög grad intresserade av att effektivisera sjöfarts-nÀringen.
Djurtransporter i Europeiska Unionen-En analys av Eurogroup for Animals pÄverkan i EU:s beslutsprocess
Our thesis is a single-case study in which we try to answer the question: Why didn?t the lobbygroup Eurogroup for Animals get enough support for their demands in the latest regulation regarding transport of animals? As an example of their cooperation with their memberorganisations, we have chosen the Swedish organisation Djurens RĂ€tt. Through interviews with key-persons involved in the process and with the use of Jeremy Richardson's theory regarding lobbying in the EU, we found that there were many different factors that effected Eurogroup for Animals chances to get an animal friendly legislation. For example by setting too ambitious demands Eurogroup for Animals wasn?t considered to be a serious actor during the legislation process.
Avtal om styckegodstransport och befraktningsavtal. Var gÄr grÀnsen?
Fokus i denna uppsats ligger pÄ grÀnsdragningen mellan avtal om styckegodstransport och befraktningsavtal. Syftet med uppsatsen Àr att beskriva skillnaderna mellan avtalstyperna och hur man rÀttsligt kan avgöra vilken avtalstyp som Àr förhanden. I syftet ligger en ambition att tydliggöra motiven bakom uppdelningen och med detta som bakgrund tydliggöra vilka rÀttsliga och kommersiella faktorer som Àr relevanta att ta hÀnsyn till vid en hÀrledning till avtalstypen i oklara fall. Uppsatsen har en delvis tillbakablickande karaktÀr vars primÀra syfte Àr att tydliggöra den kommersiella och rÀttsliga utveckling som resulterat i sjölagens uppdelning i avtal om styckegodstransport och befraktningsavtal. Men uppsatsen Àr ocksÄ framÄtblickande dÄ ett ytterligare syfte Àr att peka pÄ de skillnader som FN-konventionen om transport av gods helt eller delvis till sjöss (Rotterdamreglerna) kan komma att medföra för den nÀmnda grÀnsdragningen..
Fysisk planering vid Ăstra sjukhuset
I takt med att besökare och patienter ökar mĂ„ste kontinuerligt Ăstra sjukhuset verksamhet utvecklas. Detta medför omlĂ€ggningar i trafiken och förflyttningar av verksamheter. Idag finns flertalet brister kring Ăstra sjukhusets fysiska planering som behöver ses över, dessa Ă€r bland annat trafikflöden, sĂ€kerhetsaspekter och parkeringsmöjligheter.Rapporten redogör för förĂ€ndringar i den fysiska planeringen som förbĂ€ttrar dess utformning. Genom studier av relevant litteratur och diskussioner med expertis har förslag av problemomrĂ„den tagits fram. Dessa har sedan bedömts efter listor av deras respektive för- och nackdelar som kunnat urskiljas.Arbetet visar framtagandet av ett vĂ€l fungerande förslag som kan verka som en bas för idĂ©er till nutida och framtida förĂ€ndringar kring den fysiska planeringen.
Arbetskravsanalys för tunneltÄgförare och spÄrvagnsförare
Syftet med detta examensarbete var att utföra en arbetskravsanalys för tunneltÄgförare och spÄrvagnsförare vid Veolia Transport AB. FrÄgestÀllningarna var: Vilka personliga egenskaper, teoretiska förmÄgor och vÀrderingar Àr viktiga i yrket som tunneltÄgförare och spÄrvagnsförare? Undersökningen gjordes genom intervjuer, enkÀt och teorier om personliga egenskaper, teoretiska förmÄgor, arbetsvÀrderingar och interpersonella vÀrderingar. Resultaten visar att de viktigaste personliga egenskaperna var ansvar/pliktmedvetenhet, noggrannhet/ordning, personlig stabilitet och stresstolerans och att de viktigaste teoretiska förmÄgorna var perceptiv noggrannhet/snabbhet/uthÄllighet, rumsuppfattning/avstÄndsbedömning samt simultankapacitet medan de viktigaste vÀrderingarna var tydlighet i kommunikationen, noggrannhet/ordningsamhet och trygghet/sÀkerhet. Rekommendationen Àr att uppdatera befintlig arbetskravspecifikation och att se över bruket av testbatteri vid urval och nyanstÀllning för att möjliggöra bÀttre matchning mellan arbetskrav och individ..
JÀmförelse av tjÀnstgöringsbestÀmmelser i BCL-D och EU-OPS : En fallstudie för West Air Sweden
För ett flygbolag Àr det viktigt att ha en effektiv planering av sina resurser. Att kunna utnyttja personal och flygplan pÄ rÀtt sÀtt Àr en förutsÀttning för en fortsatt överlevnad pÄ marknaden. Flygbolagens tjÀnstebestÀmmelser regleras idag enligt nuvarande BCL-D 1.15. Under vÄren 2004 har Luftfartsverket behandlat en remiss som utgör ett förslag pÄ en eventuell förÀndring av dessa tjÀnstebestÀmmelser. Remissen Àr ett förslag som skall gÀlla det gemensamma regelverket EU-OPS.
En jÀmförelse av 6 aktuella bostadsomrÄden i Sverige med uttalad inriktning pÄ hÄllbart stadsbyggande
Under det senaste a?rhundradet har det dykt upp ma?nga miljo?problem som har lett till att vi idag ma?ste fokusera mer pa? en ha?llbar utveckling av va?ra sta?der.Allt fler ma?nniskor va?ljer att bo i sta?der och da?rfo?r a?r det viktigt fo?r va?r framtid att stadsplaneringen blir sa? ha?llbar som mo?jligt.Denna rapport beskriver och va?rderar 6 olika ha?llbara stadsdelar i Sverige. Dessa har identifierats och va?rderats utifra?n 6 ha?llbarhetsaspekter som anses vara viktiga.Studierna har begra?nsats till ha?llbar utveckling inom stadsplanering, de pa- rametrar som tas upp i examensarbetet ?En ja?mfo?relse av 6 aktuella bo- stadsomra?den i Sverige med uttalad inriktning pa? ha?llbart stadsbyggande? a?r; Transport, Social Ha?llbarhet, Gro?nskande Utomhusmiljo?, Ha?llbara Transporter, Ha?llbart Energisystem, Miljo?anpassade Bosta?der & Lokaler, Ha?llbart Vatten & Avlopp och Ha?llbar A?tervinning. .
JÀrnvÀgens banutnyttjandeplanering : nulÀge och förbÀttringsförslag
The Swedish National Rail Administration has changed in the past decade, from its origin after a less dramatic separation from the Swedish State Railways to becoming an authority with its own identity. Today the National Rail Administration is a large organisation with several different departments, each with its own unique function. To operate train services the railway needs to be ?in shape?, leading to a need for maintenance, reinvestments and new investments. For this purpose, the National Rail Administration carries out public procurement where contractors, who are able to perform maintenance and new construction, submit tenders.
Snart i var mans hand : Egenskaper med mobil surfning
Teknikens utveckling har gÄtt fort fram de senaste Ären, dagens smartphoneanvÀndare harmöjligheten att utföra Àrenden som det för nÄgot Är sedan krÀvdes en dator för. I denna studieutfördes en undersökning av mobila Internet-anvÀndares vanor och vad som Àr utmÀrkandeför mobilt internetanvÀndande. Tio respondenter förde loggbok dÀr de fyllde i ett detaljeratschema för varje aktivitet, bl.a. var och vad de besökte. De tio respondenterna intervjuadessedan för att fÄ ett djupare intryck av deras mobila internetavÀndande.Resultaten visar att den vanligaste platsen för surfning skedde i hemmet, respondenternatrodde dock att de skedde under transport.
Strategisk/taktisk vÀgplan :
The purpose of this thesis was to create a strategic/tactical road access plan. This was done by designing an analytical method which gives the road manager a template to create long-term road access plans. The analytical method will help to identify and appraise roads to be upgraded and give information when it is time for building new roads.
The study method involved developing an analytical method. The method was comprised of five main parts: the harvest plan, analysis of the road network, transport costs, quality and storage costs and finally, identification of investment alternatives.
Glacialgeologi i fjÀllranden : Undersökning för att spÄra vÀrdberget till ett zinkmineraliserat block
The valleys southwest of Storuman has been exploration targets for sulfide mineralizationslike the Laisvall Pb-Zn deposit since the late 1900 when several mineralized boulders wherefound. No previous glaciogeological survey has been made. This report focus on thedirections of local paleoiceflows and glacial transportation in the area of Skikkisjön, thelocation of the westernmost mineralized boulder, found in 2010. The aim of this study hasbeen to create a picture of the glaciogeological evolution of the area in order to determinatepossible hostrock areas. My results suggest that the geomorphology and transportationoccurred during a western icedivide located in the nearby mountainrange.
AffÀrsmodellspÄverkan vid införande av HCT i Sverige : Implikationer för fordonstillverkare vid förÀndrade villkor för styckegodstransporter
Syfte ? Studiens syfte Àr att öka kunskapen om hur fordonstillverkares affÀrsmodeller pÄverkas vid förÀndring av statliga regelverk genom att studera ett framtida införande av HCT i Sverige. HCT, High Capacity Transports, Àr ett samlingsnamn för lastbilar som Àr tyngre och/eller lÀngre Àn vad gÀllande lagstiftning tillÄter. RegelförÀndringen övervÀgs för att sÀnka kostnader och miljöpÄverkan. Metod ? Arbetet har genomförts i form av en case-studie.
Transportflödesanalys pÄ Peab/Skandinaviska Byggelement
Detta examensarbete utgör resultatet av en studie pÄ uppdrag av byggföretaget Peab och dess dotterbolag Skandinaviska Byggelement. Syftet med studien har varit att undersöka transporternas pÄverkan till följd av en högre grad prefabricering vid byggnationer av flerfamiljshus. Med hjÀlp av kartlÀggning och data har en analys renderat i rekommendationer för företagen.FrÄn Skandinaviska Byggelements fabrik i Katrineholm transporteras prefabricerade skalvÀggar till Peab och övriga kunder. Studien har dÀrmed en helhetssyn frÄn underleverantörer till kund för att försöka identifiera problem som stör transportflödet genom försörjningskedjan.Transporter till och frÄn Skandinaviska Byggelement fungerar i nulÀget tillfredsstÀllande, med fÄ praktiska problem och en tillfredsstÀllande fyllnadsgrad. Transporterna Àr vÀl integrerade i Skandinaviska Byggelements strategi att hÄlla lÄga lagernivÄer pÄ ingÄende material.
Kartering av markföroreningar inom SkutskÀrs Bruk samt utvÀrdering av spridningsrisker enligt NaturvÄrdsverkets MIFO fas 2
With the prospect of future construction on the SkutskÀr Pulp Mill property, Stora Enso Fine Paper has initiated an investigation of soil contaminants and a risk assessment of these contaminants. A soil and groundwater investigation has therefore been conducted on an open area of about 16 000 square meters, situated between the current wood room and digester house. To be able to integrate this study into an investigation for the whole industrial property, the study has been carried out as a phase 2 study according to the Swedish Environmental Protection Agency?s Methods of Inventories of Contaminated sites (MIFO).The site investigation has involved soil and groundwater sampling, together with the analysis of heavy metals and organic contaminants. The degree of hazard posed by the contaminants, the level of contamination, the potential for migration of the contaminants, as well as the degree to which protection of human health and the environment is required in the area, have been weighed together for an overall risk assessment of the area with regard to human health and the environment.The investigated area was built up by filling in the coastal waters.