Sök:

Sökresultat:

544 Uppsatser om Translation of advertising - Sida 28 av 37

Livet efter döden : Svenska tidningar anpassar sig till en digital framtid

The media industry in general and the newspaper in particular is going through major changes ? technological, logistical, economical ? due to the dropping sales and width of the printed daily newspaper. Few organisations have been spared the necessary rationalizations and cut-downs in staff. All of them are expected to produce more and better content, in more and new channels and platforms, with less resources. Some have been preparing for this a long time, others have never entered the digital world of news.

Översättning av Nöjd Kund Index : Verksamhetsutveckling med kundfokus på JM AB

Titel: Översättning av Nöjd Kund Index - Verksamhetsutveckling med kundfokus på JM ABFörfattare: Grundström, Johan; Åberg, FilipHandledare: Blomgren, MariaKurs: Kandidatuppsats, 15hp, Företagsekonomiska institutionen, VT 2010Bakgrund: I samhället cirkulerar mängder av managementidéer. För att en organisation ska kunna använda en idé så måste den översätta idén till organisationens förutsättningar. Kundfokus har kommit att spela en allt viktigare roll för företagens lönsamhet vilket har lett till ett ökat kundfokus de senaste decennierna. JM AB, ett företag verksamma inom bostadsutveckling, införde år 2002 Nöjd Kund Index för att kunna mäta deras kunders nöjdhet. Hur har idén om Nöjd Kund Index översatts på företaget?Syfte: Syftet med denna kandidatuppsats är att genom en studie av JM AB beskriva hur Nöjd Kund Index översätts och hur konceptets funktioner utvecklas.Metod: En kvalitativ metod valdes, där såväl intervjuer genomförts och dokument från JM använts.Resultat: Studien visar att översättningsprocessen är en process vilken tar form och ändrar karaktär beroende på faktorer både inom och utanför företaget.

Modebloggarnas dolda budskap?

The accounting scandals that have attracted attention in recent years have led to internal control becoming a more central part of business activity. Doubts about what firms actually do have increased, all caused by the attention of accounting scandals. To counter this, frameworks and laws evolved and gained a significant role in the organization and its surroundings. The aim of the present study is to find out how four companies in the Kristianstad region are working to ensure its internal control and how they work to minimize risk and reduce uncertainty. We have used a qualitative method and interviewed a person in a senior position in each company.

Mexikansk Sinuhé kontra spansk Sinuhé : Kontrastiv studie av Mika Waltaris roman Sinuhe egyptiläinen och dess två översättningar på spanska

Inom fältet för översättningsstudier har det traditionellt varit ett angeläget forskningsområde att erhålla kunskap om hur man hanterat samma källtext i olika kulturella kontexter. På våren år 1950 utkom en spansk översättning av den finske författaren Mika Waltaris historiska roman, Sinuhe egyptiläinen (Sinuhe egyptiern), och senare samma år, i Mexiko, nyöversattes verket för Latinamerika som en respons på den första. Föreliggande uppsats är en fallstudie och har genomförts i syfte att undersöka på vilket sätt och varför detta originalverks två översättningar på samma språk skiljer sig åt. Översättningarna har jämförts parallellt med dess källtext och studerats kontrastivt genom en kombination av kvantitativ och kvalitativ analys med hjälp av shift som teoretiskt verktyg. Resultaten av denna fallstudie visar att översättningarna skiljer sig åt i vissa innehållsmässiga aspekter och att dessa skillnader med all sannolikhet härrör från de samhälleliga politiska kontexter där de producerats.

Att planera, genomföra och utforma en föredömlig reklamkampanj

As the field of marketing becomes increasingly competitive, creative tools to reach the intended consumer needs to be utilized. In order to break through the crowded airways and packed ad space, one can choose to direct the message through channels that relate to currenttrends in society, while using innovative artistic concepts. The fundamental purpose behind this report is to provide a roadmap for creating a successful and unique marketing campaign. In addition, we have attempted to identify how visual methods can add valuable attributes to the campaign, ensuring a more progressive and distinct impression. To illustrate our claims, we have chosen to analyze Wasabröd?s latest marketing effort, ?Change Bread,? by dividing it into three sections, including planning, execution, and the visual creation.

Media och dess inverkan : exponering av idealiserade könsroller och dess inverkan på unga människor

The purpose of this study is to examine the impact that idealised body images found in media have on the body-image and wellbeing of young men and women. The study was carried out using questionnaires based on the BAQ and HAD scales to examine the participants' views of themselves as well as symptoms of anxiety and depression. Time spent by the participants using different kinds of media, as well as their degree of social support, was used with the purpose of examining relations and differences in body-image between men and women. The questionnaire contained advertising images to examine whether short time exposure had any impact on the participants. In order to determine this, one half of the questionnaires contained idealised body-images, whilst the other half contained images without human objects.

Gerillakampanjer ? karakteristika och reklambyråns arbetssätt : En djupintervjuundersökning med särskilt fokus på visuella gerillakampanjer

Syftet med denna studie var att genom semistrukturerade djupintervjuer, med särskild fokus på visuella gerillakampanjer, kartlägga de av byråerna benämnda karaktärsdragen för gerillakampanjer samt byråernas arbetssätt för dessa kampanjer.Fem semistrukturerade djupintervjuer genomfördes på respektive respondents arbetsplats utvalda genom ett kombinerat strategiskt och bekvämlighetsurval.Resultaten visade tydliga karaktärsdrag för en gerillakampanj. Utifrån dessa har följande definition tagits fram: en gerillakampanj kännetecknas av att den saknar köpt medieexponering och ofta karaktäriseras av en kreativ, ofta situations- och miljöanpassad, utformning som på egen hand väcker stort intresse eller uppmärksamhet relativt mot den nyttjade budgeten i syfte att skapa djupare relationer med mottagaren.Arbetssätten för en visuell gerillakampanj och vanliga gerillakampanjer skiljer sig inte nämnvärt mot arbetssätten för en traditionell reklamkampanj. Vid framtagandet av en gerillakampanj görs juridiska överväganden om huruvida lagöverträdelser kan komma att krävas. Det framkom även att spridningen i efterhand av en gerillakampanj var viktig för att få så stort genomslag som möjligt genom nyttjandet av traditionell media..

Keyword advertising. Om annonsörers och tjänsteleverantörers ansvar vid sökordsbaserad annonsering ur ett varumärkesperspektiv

Syftet med uppsatsen är att undersöka repatriaters upplevelser av repatriationsprocessen. Fokus ligger på arbetsrelaterade aspekter i syfte att utvidga förståelsen för hur repatriaters upplevda relation till organisationen påverkar tankar om uppsägning bland repatriater. Teorin är uppdelad i fyra avsnitt. Repatriatens uppfattning om hemkomsten samt arbetsvillkoren efter hemkomsten. Som efterföljs av repatriaterna i hemorganisationen för slutligen redogöras för vad den normativa teorin har för goda råd till företag.

Strategisk anarki : en utredning av WeActivists strategiska funktion inom WeSC

ABSTRACTTitle: Strategic Anarchy ? a study on WeActivists' communicative function inside WeSC.Number of pages: 69Authors: Frida Leijonborg, Nils Lindstro?mTutor: Jessica GustafssonCourse: Media and communication studies CPeriod: Second term 2013University: Division of Media and Communication, department of information science, Uppsala UniversityPurpose: Our aim with this paper is to examine the communicative role WeActivists play in WeSC's external communication, and also to investigate what it means to be part of the activist concept as individuals. This will be done by presenting WeSC's key values and investigate whether these are portrayed by the representation of the activists in market campaigns and personal interviews.Material/Method: We have conducted a qualititave study where we interviewed three WeActivists of various age and profession. Furthermore we did a semiotic analysis of 10 images from 7 advertising campaigns.Main results: Our results indicate that WeActivists play a significant role in WeSC?s external communication, and thus signifying that they play a major part in creating WeSC's brand identity.

Förstudie kring ledningssystem vid reklambyrån Confetti

The aim of the project is to develop a tool for a management system at the advertising agency ofConfetti. The company has during a longer period of time felt a need of introducing a quality and environmentalsystem but have a lack in resources of knowledge, time and money. Their goal is to have aconcrete documentation which describes their quality policy and the function of the activity.The work has been performed by mapping and analyzing the processes of the company according tothe process model with focus on one pilot process. New routines have been developed and documentedin a management system.Confetti would like their management system to fulfil the ISO-standard so that they eventually inthe future can be certified. Therefore a literature study has been done according to management systemsand standards.

Ekolådan : En fallstudie av ett ekologiskt livmedelsföretag, som finns på nätet

AbstractFor several years, the organic food sales have increased, and more are choosing to buyorganic food of more diverse causes. Unfortunately the sales have slowed down the past year,a lot depends on the Swedish economy has been in decline and it has led to more will checkone more time on the price. But even if the sale value has decreased, the amount of organicfood has increased, it is because many stores have their own organic brands and they can pushprices down.The internet has become a great help in our daily lives, we do most our business via theInternet. But now we are not just paying our bills through the Internet anymore, we shopclothes, movies, music and books too. E-commerce was become more serious last decade andhas grown every year that has passed.

Reklamensförmedling av militär profession : En kritisk granskning av Försvarsmaktens reklamsatsning 2012 ? 2013

Försvarsmakten spenderar årligen stora finansiella medel på diverse reklamkampanjer i syfte att marknadsföra sig samt för att locka nya individer till yrken som Försvarsmakten tillhandahåller. Något som såklart är ett behov vid en yrkesarmé. Syftet med studien har varit att redogöra för vilket budskap Försvarsmaktens reklamkampanjer sänder ut, vad i dessa som förespråkar samt om det finns faktorer som verkar mottsättande för den militära professionen och Försvarsmakten.För att utreda detta har en kvalitativ studie bedrivits genom att tillämpa Norman Faircloughs kritiska diskursanalys kompletterad av bildanalys baserad på semiologi samt teorier om medias påverkan och medieretorik.Studien har resulterat i att Försvarsmaktens reklamkampanjer vill uppmana sin mottagare att ta ställning till de olika situationer som gestaltas samt att försöka ta sig innanför konsumentens personliga sfär. Alla kampanjer kan på olika vis kopplas till Försvarsmaktens värdegrund där konceptet ÖRA - öppenhet, resultat samt ansvar- är centralt. Även kopplingar till visionen vi verkar, syns och respekteras har identifierats.

Mångfald och interkulturell utveckling : En studie av två kulturverksamheter i Värmland

AbstractFor several years, the organic food sales have increased, and more are choosing to buyorganic food of more diverse causes. Unfortunately the sales have slowed down the past year,a lot depends on the Swedish economy has been in decline and it has led to more will checkone more time on the price. But even if the sale value has decreased, the amount of organicfood has increased, it is because many stores have their own organic brands and they can pushprices down.The internet has become a great help in our daily lives, we do most our business via theInternet. But now we are not just paying our bills through the Internet anymore, we shopclothes, movies, music and books too. E-commerce was become more serious last decade andhas grown every year that has passed.

Private Equity-bolags styrning av portföljbolag; En fallstudie av värderingsmodellens översättning till olika organisationsnivåer.

The aim of this thesis is to investigate how a valuation model of a Private Equity firm is interpreted into a management control system within the company's different organizational levels. A case study was developed based on the infra-net company Eltel. The management control systems developed by Malmi and Brown (2008)(1) was used to characterize the control systems at each organizational level. The building blocks of this system are planning, cybernetic, reward/compensation, administrative and culture. Miller and O'Learys (2007)(2) theory of mediating instruments and technology roadmaps was applied to analyze the mediating process of the valuation model.

Föreställningen om reklam : Reklammakarnas syn på reklam år 2013

Syfte: Syftet med uppsatsen är att skapa förståelse för de idéer, föreställningar och normer som format underlaget för vår empiriska undersökning. Vår ambition ämnar beskriva reklammakarnas syn på reklam idag och vilka val som påverkat kampanjernas utformande. Syftet ska besvaras med hjälp av frågeställningen, vilka strategiska val ligger bakom skapandet av reklam i vårt konvergerande mediesamhälle?Metod/Material: Vår uppsats är baserad på en kvalitativ forskningsmetod där empirin, som utgörs av personliga intervjuer, står i fokus. Studien speglas av tre teman, vilka reflekterar vår frågeställning om vilka strategiska val som ligger bakom skapandet av reklam.

<- Föregående sida 28 Nästa sida ->