Sök:

Sökresultat:

6124 Uppsatser om Traditionell svensk röstbehandling - Sida 2 av 409

Rullande prognoser som alternativ till traditionell budgetstyrning: en fallstudie hos Atos Origin Norr AB

TjÀnsteföretagen befinner sig i en dynamisk omgivning och för att öka sin konkurrenskraft mÄste de snabbt kunna reagera pÄ förÀndringar pÄ marknaden. DÄ en viktig strategisk strÀvan för tjÀnsteföretagen Àr ökad flexibilitet, Àr det vÀsentligt Àven med en flexibel styrning. Ekonomistyrningen Àr ett centralt verktyg för att möta kundernas krav och för att till en lÄg kostnad kunna hÄlla en hög kvalitet pÄ sina tjÀnster. Idag anvÀnds traditionell budgetstyrning i de flesta företag trots att det har framkommit kritik gentemot detta styrmedel. En kontinuerlig och mer aktuell styrning, som kan förbÀttra flexibiliteten och lÀtt kan signalera om förÀndringar i omvÀrlden, Àr rullande prognoser.

Traditionell skolmatematik : En studie av undervisning och lÀrande under en matematiklektion

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka undervisning och lÀrande under en matematiklektion som prÀglas av traditionell skolmatematik. Metoden för undersökningen var en deltagande observation av en matematiklektion i Äk 3 pÄ gymnasiet. Med hjÀlp av begreppen matematikens lÀrandeobjekt, matematiska resurser, eleven som lÀrande aktör och sociomatematiska normer har jag tolkat de resultat som genererats frÄn observationen. TvÄ slutsatser som kan dras av undersökningen Àr att eleverna stimuleras till att bli oberoende lÀrande aktörer i undervisningen av traditionell skolmatematik samt att det i första hand Àr lÀraren som synliggör potentiella matematiska resurser för eleverna. Medvetenheten om elevernas anvÀndande av matematiska resurser skulle kunna pÄverka elevernas lÀrande genom att lÀraren synliggör matematiska resurser pÄ ett mer medvetet sÀtt..

E-sport och Media: Mötet mellan elektronisk sport och traditionell media

Titel: E-sport och Media: Mötet mellan elektronisk sport och traditionell media Författare: Erik Sjölin & Nicholas Ranégie Uppdragsgivare: Eget Àmne Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Termin: VÄrterminen 2014 Handledare: Malin Sveningsson Sidantal: 48 Antal ord: 19 499 (exklusive framsida, tacksida, innehÄllsförteckning,executivesummary, referenslista och bilaga). Syfte: Analysera hur medieaktörer i Sverige resonerar kring sitt arbete med e-sport. Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer av informant- och respondentkaraktÀr.

LÀs- och skrivinlÀrning : En jÀmförande studie av metoder och lÀrmiljöer i traditionell förskoleklass och I Ur och Skur

VÄrt val av Àmne grundar sig pÄ att vi ville undersöka vilka olika arbetssÀtt inom lÀs- och skrivinlÀrning samt lÀrmiljöer som sexÄringarna möter nÀr de börjar i förskoleklass. DÄ vi tidigare i vÄr utbildning stött pÄ och intresserat oss för utomhuspedagogiken sÄ ville vi se om arbetssÀtt med lÀs- och skrivinlÀrning eller lÀrmiljöer skiljer Ät mellan traditionell förskoleklass och förskoleklass med I Ur och Skur-inriktning.Vi har genomfört en kvalitativ undersökning med intervjuer och observationer i fyra förskoleklasser, tvÄ I Ur och Skur samt tvÄ traditionella förskoleklasser.Det som framkommit i vÄr undersökning Àr att arbetssÀtten inte skiljer sig Ät beroende pÄ om det Àr en traditionell eller I Ur och Skur-förskoleklass. De skillnader som vi sett beror snarare pÄ lokala arbetsplaner och lÀraren/lÀrarna. DÀremot Àr en slutsats att lÀrandemiljöerna skiljer Ät mellan traditionell och I Ur och Skur-förskoleklass. I de traditionella Àr det mer skollikt och den pedagogiska verksamheten Àr förlagd inomhus.

Motiv till produktplacering i svensk media : -hur ser framtiden ut?

MÄnga har tröttnat pÄ traditionell reklam och utvecklingen gÄr mot att finna nya sÀtt att marknadsföra produkter och varumÀrken. Produktplacering möjliggör detta genom att vÀva in produkter som en del av handlingen i vanliga filmer och TVserier. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka det relativt nya fenomenet produktplacering, hur det anvÀnds idag och hur det kommer att förÀndras i framtiden. NÄgra av de slutsatser vi dragit Àr att produktplacering ses som ett nytt och ytterligare sÀtt att synas pÄ. TV och film har stor potential att pÄ kort tid öka varumÀrkeskÀnnedomen för en produkt samtidigt som man fÄr en snabb geografisk spridning genom medierna.

Den svenska e-sportscenen

Den svenska e-sportscenen har pÄ kort tid gÄtt frÄn en klubb för intern beundran till en massrörelse som visas pÄ bÀsta sÀndningstid i flera TV-kanaler. Samtidigt finns det fÄ som gÄtt pÄ djupet med svensk e-sport och dess utövare. NÀstan allt som skrivs i media Àr personportrÀtt av engagerade personer, rubriker om miljonvinster och referat av spelade matcher. Vi har valt att försöka ta oss bakom kulisserna och se hur e-sporten i Sverige Àr uppbyggd.I en serie samtalsintervjuer med nyckelpersoner, storstjÀrnor och spelare pÄ vÀg upp har vi undersökt vilka de svenska proffsspelarna Àr, vad de har för förutsÀttningar i dag och hur de ser pÄ sin framtid.Vi har mött en ung och oorganiserad bransch som sjÀlva ser stor potential att vÀxa, men samtidigt efterlyser mer struktur. Mycket av den infrastruktur som traditionell sport har saknas helt eller delvis i e-sport, och det Àr ett stort och spretigt fÀlt dÀr varje spel har sina egna spelare och sina egna förutsÀttningar.Arbetet har utmynnat i radiodokumentÀren Den svenska e-sportscenen dÀr ett tiotal personer fÄr ge sin bild av svensk e-sport..

Idiomekvivalens i tvÄsprÄkiga ordböcker En undersökning av svensk-islÀndsk och islÀndsk-svensk lexikografi

Nordiska sprÄk, avancerad nivÄVÄrterminen 2011Handledare: Emma Sköldberg och Anna Helga Hannesdóttir.

Guerrilla Advertising: JÀmförelse av effektivitet mellan traditionell annonsering och gerillaannonsering

För att trÀnga igenom dagens enorma brus i media krÀvs stÀndigt nya metoder att kommunicera med sin mÄlgrupp. Detta yttrar sig inte minst inom en av de mest klassiska kanaler för marknadsföring, annonsering. En annons definieras som ett betalt meddelande med en identifierad sÀljare som söker att sprida ett budskap till en sÀrskild mÄlgrupp. Gerillamarknadsföring kan definieras som anvÀndande av okonventionella metoder för att nÄ marknadsföringsmÄl, och fenomenet blir ett allt mer frekvent inslag i marknadsföring idag. Gerillamarknadsföring tillÀmpat i annonsering kallas ?guerrilla advertising?, eller gerillaannonsering pÄ svenska.

De pedagogiska idétraditionernas grepp om den svenska skolan: om hur en polariserad skoldebatt tar sig uttyck i riksdagsmotioner och bland lÀrare i grundskolan

Med utgÄngspunkt i de idétraditioner som format den svenska skolan och i ljuset av dagens skolpolitiska debatt om "plugg och flumskola", studeras i denna studie förslaget om betyg/omdöme i ordning och uppförande. Genom djupintervjuer med lÀrare pÄ grundskolan och en kvalitativ analys av riksdagsmotioner avses att utreda huruvida förslaget om ordningsbetyg kan ses som uttryck för en mer traditionell/kategorisk elevsyn och om det finns en tydlig polarisering mellan en traditionell/kategorisk kontra en progressiv/relationell elevsyn inom den svenska skolan. Slutsatserna Àr att polariseringen inte Àr sÀrskilt pÄfallande bland lÀrarna och att dessa hellre leder över diskussionen till frÄgor om inkludering och exkludering och vad skolan kan göra för att verka för ett bÀttre förÀldraengagemang. I riksdagsmotionerna framtrÀder förslaget om ordningsbetyg frÀmst som ett medel för att korrigera ett felaktigt beteende hos eleven men ocksÄ för att upplysa förÀldrarna. Förslaget Àr en reaktion mot den socialdemokratiska progressiva skolpolitiken och i motionerna som föresprÄkar ordningsbetyg finns Àven andra förslag som vittnar om en traditionell/kategorisk utbildningsideologi..

De pedagogiska idétraditionernas grepp om den svenska
skolan: om hur en polariserad skoldebatt tar sig uttyck i
riksdagsmotioner och bland lÀrare i grundskolan

Med utgÄngspunkt i de idétraditioner som format den svenska skolan och i ljuset av dagens skolpolitiska debatt om ?plugg och flumskola?, studeras i denna studie förslaget om betyg/omdöme i ordning och uppförande. Genom djupintervjuer med lÀrare pÄ grundskolan och en kvalitativ analys av riksdagsmotioner avses att utreda huruvida förslaget om ordningsbetyg kan ses som uttryck för en mer traditionell/kategorisk elevsyn och om det finns en tydlig polarisering mellan en traditionell/kategorisk kontra en progressiv/relationell elevsyn inom den svenska skolan. Slutsatserna Àr att polariseringen inte Àr sÀrskilt pÄfallande bland lÀrarna och att dessa hellre leder över diskussionen till frÄgor om inkludering och exkludering och vad skolan kan göra för att verka för ett bÀttre förÀldraengagemang. I riksdagsmotionerna framtrÀder förslaget om ordningsbetyg frÀmst som ett medel för att korrigera ett felaktigt beteende hos eleven men ocksÄ för att upplysa förÀldrarna.

Traditionell ekonomistyrning vs modern verksamhetsstyrning : en fallstudie av ett vÀxande företagsstyrfilosofi

The purpose with this paper is that trough a description of the management control at Jitech AB find out if traditional management control have been abandoned for benefit for modern management control and in which extent the transition have happened. Further is the second purpose with this paper to find out which decisions that lies behind the design of the management control and how these are in opposition to with the theory..

Traditionell miljöundervisning eller undervisning för hÄllbar utveckling?

FN har deklarerat Är 2005 till Är 2015 som ett decennium för utbildning om hÄllbar utveckling. DÀrför var det intressant att undersöka om det har fÄtt nÄgon genomslagskraft i den gymnasiala undervisningen. Syftet med den hÀr undersökningen var att undersöka om ett skifte frÄn traditionell miljöundervisning till undervisning för hÄllbar utveckling har skett.Det empiriska materialet bestÄr av sex kvalitativa intervjuer med tvÄ fysiklÀrare, tvÄ naturkunskapslÀrare och tvÄ samhÀllskunskapslÀrare. Resultatet av denna studie visade att kunskaperna för hÄllbar utveckling varierar bland lÀrarna och att det inte har skett ett skifte frÄn traditionell miljöundervisning till undervisning för hÄllbar utveckling fullt ut. Den undervisning som idag bedrivs ligger inom den normativa miljöutbildningen.

MPLS kontra traditionell IP-routing : en jÀmförelse av resursÄtgÄng

Multi Protocol Label Switching (MPLS) Àr en routingteknik som blir allt vanligare i dagens nÀtverk. Vid implementation av MPLS i nÀtverk Àr det grundlÀggande att hÄrdvaran har tillrÀckligt hög prestanda för att hantera tekniken. Om sÄ inte Àr fallet kan det leda till negativa konsekvenser sÄsom paketförluster eller i vÀrsta fall att routern havererar. Syftet med arbetet var att ta reda pÄ hur processorbelastningen pÄ en router skiljer sig nÀr MPLS var implementerat jÀmfört med traditionell IP-routing. Routingprotokollen BGP, OSPF och RIP anvÀndes tillsammans med de olika routingteknikerna för att se vilket av dessa som krÀvde minst processorkraft.För att ta reda pÄ hur processorbelastningen pÄverkades skapades en experimentmiljö.

Traditionell ekonomistyrning vs modern verksamhetsstyrning - en fallstudie av ett vÀxande företagsstyrfilosofi

The purpose with this paper is that trough a description of the management control at Jitech AB find out if traditional management control have been abandoned for benefit for modern management control and in which extent the transition have happened. Further is the second purpose with this paper to find out which decisions that lies behind the design of the management control and how these are in opposition to with the theory..

UTANFÖR - Bilden av romer i svensk press

Avslut. MÄnga bra artikeluppslag föds i den plötsliga reaktionen över nÄgot. SÄ Àven hÀr. En text i Göteborgs-Posten satte fart pÄ tankarna om hur romer egentligen behandlas i svensk media..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->