Sök:

Sökresultat:

1328 Uppsatser om Traditionell samhällssyn - Sida 30 av 89

AnvÀndning av georadar som hjÀlpmedel vid prospektering av grus- och bergtÀkter

Georadar, GPR, anvÀnds idag inom en mÀngd olika omrÄden: för kartering av sprickor och kaviteter i tunnlar, undersökning av grundvattennivÄer i grusÄsar, planering för losshÄllning ur berg i naturstenstÀkter mm. Metoden Àr enkel att anvÀnda och lÀmnar inga spÄr efter sig i naturen. Informationen som georadarn ger lÀmpar sig Àven mycket vÀl vid planerandet av grus- och bergtÀkt. Detta Àr idag nÄgot som dock ej sker i nÄgon större utstrÀckning. Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka möjligheterna att anvÀnda sig utav georadar vid prospektering av grus- och bergtÀkter samt att ge en enkel beskrivning av hur en georadar fungerar.

Northern Sea Route - transportörens ansvar för sjövÀrdighet och tillbörlig omsorg med sÀrskilt fokus pÄ köld/frysskador : en jÀmförelse av traditionell engelsk-amerikansk rÀtt, Haag-Visbyreglerna & Rotterdamreglerna

Syftet med studien Àr att undersöka specialpedagogers och klasslÀrares uppfattningar av elevhÀlsans uppdrag och funktion i skolan. Syftet Àr framförallt att belysa uppfattningarna av det hÀlsofrÀmjande och förebyggande arbetet. Vi har utgÄtt frÄn en kvalitativ metod och har en fenomenografisk ansats. I vÄr studie innebÀr det att vi har anvÀnt oss av semistrukturerad intervjuform, dÄ vi vill fÄ fram specialpedagogers och klasslÀrares uppfattningar av fenomenet elevhÀlsan. I analysen av vÄrt empiriska material har vi anvÀnt oss av ramfaktorteoretiskt perspektiv och Antonovskys teori om KASAM.

Marknadsföring 2.0 : Produktplacering och filmer i USA, Frankrike och Sverige: 1980-talet till idag

Den samtida individen kommer idag i kontakt med ett orÀkneligt antal verksamheters försök till kommunikation. Detta kan vara önskvÀrt, ofrÄnkomligt, avsiktligt eller omedvetet. Faktum Àr att dagens konsument har möjligheten att vÀlja nÀr och var denne vill kommunicera. Nutida teknik tillÄter konsumenten att styra över hur pass effektiv företagens kommunikation blir. Dessa försöker dÀrför Äterta kontrollen genom att hitta nya medel utöver de traditionella sÄsom reklam, PR, personlig försÀljning etc.Produktplacering i filmer har vÀxt som kommunikationskanal under de senaste 30 Ären och kommit att bli en mÄngmiljardverksamhet.

Drama och entreprenörskap. Det entreprenöriella lÀrandet i dramaundervisningen.

Denna studie har som övergripande syfte att utifrÄn hur tre lÀrare beskriver sin dramaundervisning undersöka om det bedrivs entreprenörskap pÄ dramalektionerna i skolan. För att fÄ svar pÄ mina frÄgor anvÀnde jag mig av kvalitativa intervjuer och intervjuade tre verksamma dramalÀrare inom gymnasieskolan. Mitt resultat visar att det utifrÄn lÀrarnas utsagor inte bedrivs nÄgon entreprenörskapsundervisning i traditionell mening pÄ dramalektionerna. Men begreppet entreprenörskap i skolan har flera definitioner. UtifrÄn definitionerna i GY11 om hur entreprenörskap i skolan ska tolkas bedrivs det dÀrför entreprenörskapsundervisning pÄ dramalektionerna i form av entreprenöriellt lÀrande.

Mörningsprocessen i nötkött och en kartlÀggning av mörningsmetoder praktiken

Studiens syfte var att genom litteraturstudier undersöka mörningsprocessen i nötkött samt studera hur vakuummörning, hÀngmörning samt mörning i Tublin mörningspÄse pÄverkar nötköttets Àtkvalité. Studien innefattar ocksÄ intervjuer dÀr syftet med dessa var att kartlÀgga vilka mörningsmetoder som idag tillÀmpas hos svenska smÄskaliga slakterier/ styckningsanlÀggningar. Av det nötkött som idag produceras i Sverige Àr variationen i kvalité stor. Konsumenten kan dÀrför inte garanteras ett nötkött med liknande egenskaper vid varje inköpstillfÀlle, trots att köttet kommer frÄn samma typ av styckningsdetalj. För att kunna konkurrera med den ökade importen av nötkött Àr det viktigt att svenskt kött hÄller hög och jÀmn kvalité.

Hur anvÀnds digitala redskap i skolan?

IKT och digitala redskap Àr nÄgot som stÀndigt förÀndras, utvecklas och blir en allt större del av undervisningen i den svenska skolan. Syftet med studien Àr att undersöka hur IKT anvÀnds i undervisningen och hur eleverna ser pÄ anvÀndningen av IKT, bÄde fördelar och nackdelar. I studien anvÀnds en kvantitativ metod i form av enkÀtundersökning med smÄ inslag av kvalitativa frÄgor som vi lÀt 83 elever besvara. Eleverna gÄr pÄ högstadiet eller gymnasiet i södra Sverige. I resultatet presenteras hur IKT anvÀnds i skolan, vilka fördelar och nackdelar IKT har enligt de tillfrÄgade eleverna.

Konsten att fatta ett vÀlgrundat beslut : Den organisatoriska utformningens betydelse för anvÀndandet av Business Intelligence

Organisationers intresse fo?r att kunna utvinna information ur data och da?rigenom erha?lla konkurrensfo?rdelar har o?kat under senare a?r. En strategi som mottagit mycket uppma?rksamhet a?r Business Intelligence (BI). Det har emellertid visat sig att fa? organisationer upplever de fo?rva?ntade fo?rdelar som BI a?r ta?nkt att leverera.

?Ohistoriskt mög? - Kontrafaktisk historia som pedagogisk metod

Vi ville undersöka nÄgra svenska gymnasielÀrare i historias attityder till att lÄta sina elever arbeta kontrafaktiskt. Vilka svÄrigheter de ser med arbetet, hur de arbetar eller kan tÀnka sig att arbeta med det och om de sÄg nÄgra specifika för- eller nackdelar jÀmfört med mer traditionell undervisning? För att ta reda pÄ detta utförde vi kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma lÀrare. Vi hörde inte av oss pÄ förhand om huruvida de arbetat kontrafaktiskt tidigare och vi vÀntade oss en viss skepsis mot arbetssÀttet. Men vad vi fann var att Àven om inte alla medvetet arbetat med det sÄ var alla insatta i, och positiva till, metoden.

Intellektuellt kapital under utveckling: en fallstudie över modeller, mÄlgrupper och motiv i fem företag

De kunskapsintensiva företagen har ökat sin nÀrvaro pÄ marknaden. Dessa företag har en annan sammansÀttning Àn traditionell industri gÀllande företagens tillgÄngar vilket ger upphov till att den traditionella bilden av redovisningens innehÄll börjar ifrÄgasÀttas. Detta arbete har till syfte att beskriva vilka modeller, mÄlgrupper och motiv företag har för att redovisa intellektuellt kapital i Ärsredovisningen. UtifrÄn ett urval pÄ 200 företag genomfördes en fallstudie pÄ fem företag som i nÄgon bemÀrkelse presenterat intellektuellt kapital i Ärsredovisningen. Resultatet pekar pÄ att det intellektuella kapitalet börjar fÄ en framtrÀdande roll inom kunskapsintensiva företag.

Fördjupning inom karaktÀrsanimation : Realistisk animation ?Rytmisk sportgymnastik?

Uppsatsen Àr en reflekterande och behandlar ett verk som har skapats inom ramen för examensarbete i medier vid Högskolan i Skövde. Verket bestÄr av en datoranimerad sekvens med rytmisk sportgymnastik. Texten inleds med idén bakom verket och de mÄl som har satts upp för arbetet.Efter det ges en kort introduktion till rotoscoping och varför de vanliga metoderna inte fungerar i just detta fall. DÀrefter följer hur jag anpassat den traditionella rotoscoping-metoden till 3D-verktyget Maya och utvunnet rörelsedata för att vidare förÀdla rörelsen med hjÀlp av nÄgra av Disneys 12 animationsprinciper.Sedan tillkommer en redovisning av de estetiska moment som har ingÄtt i framstÀllandet av min animation och klarlÀgger den tekniska och kreativa processen bakom verket. Den centrala slutsatsen som presenteras i rapporten Àr att en utvecklad form av traditionell rotoscoping kombinerad med ett par av Disneys 12 animationsprinciper har anvÀnts och fungerat för att avbilda rytmisk sportgymnastik med band med hjÀlp av tekniskt lÄg kvalitativ referensmaterial..

Monolog eller dialog? : En studie om samtyckeslagstiftningens betydelse för sexualbrott

I detta examensarbete har jag undersökt samtyckesutredningen gÀllande vÄldtÀkt av Madeleine Leijonhufvud. Jag har valt att studera hur den gÀllande rÀtten inom omrÄdet ser ut, varför den ser ut som den gör, samt vilka de senaste förÀndringarna Àr. Vidare har jag undersökt hur samtyckesregleringen Àr föreslagen att vara utformad, hur utredarna för samtyckesregleringen motiverat införandet av den, samt varför förslaget om samtyckesregleringen avfÀrdades. Arbetet bygger pÄ en kvalitativ och deskriptiv traditionell juridisk metod, med bl.a. lagtext, förarbeten, doktrin, praxis och offentligt tryck.

Validering som metod i karriÀrutvecklingsprocessen

Syftet med min undersökning Àr att genomföra en pilotstudie om svensklÀrares attityder till sitt Àmne och se om dessa pÄverkas av skolform. Jag har genomfört 4 kvalitativa intervjuer pÄ tre gymnasieskolor varav en Àr offentlig och de övriga tvÄ fristÄende. Genom att jÀmföra resultatet av mina intervjuer med tidigare undersökningar samt forskning kring den fristÄende gymnasieskolan har jag försökt svara pÄ frÄgestÀllningen: Finns det hos svensklÀrare attitydskillnader till Àmnet svenska som kan kopplas till skolform? Studiens svar pÄ frÄgestÀllningen visar sig kunna tolkas pÄ tvÄ sÀtt, beroende pÄ vilka faktorer som lÀggs i begreppet attityder till sitt Àmne. Enligt en traditionell tolkning av begreppet sÄ blir svaret pÄ frÄgestÀllningen negativt.

Gerillareklam - överraskande effektivt: En jÀmförelse mellan gerillareklam och traditionell reklam

The consumer of today is bombarded by an increasing number of commercial messages, which makes it harder and harder for brands to cut through the clutter. Because of this, new methods are developed and introduced to the market every day. One of the most widely discussed of these methods is guerrilla advertising. Even though the method has received numerous praises there are not any academic proofs supporting these arguments. The authors, of this thesis, have examined if guerrilla advertising is more or less effective compared to traditional advertising and what the reasons for the result are.

?Det dÀr Àr bara fejk-rosa!?: Barns förestÀllningar om genusmönster i barnböcker

Syftet med vÄr studie var att undersöka hur elevers uppfattningar om genus pÄverkas av litteratur och boksamtal som belyser genusmönster. FrÄgestÀllningarna vi har försökt besvara Àr: Vilka förestÀllningar har elever om genus och genusmönster? Och hur pÄverkas elevers förestÀllningar om genus och genusmönster av höglÀsningsböcker och boksamtal som belyser genusmönster? Vi har undersökt tvÄ klasser i Är 1 och anvÀnt observation som informationsinhÀmtande metod. Det vi observerat för att kunna ta reda pÄ elevernas förestÀllningar om genusmönster Àr deras rörelser och samtal under vÀrderingsövningar. Resultatet visar att elevernas förestÀllningar om genus skiljer sig Ät mycket.

SprÄk Àr allt : Hur förskollÀrare kan arbeta för att frÀmja barns sprÄkutveckling

Studien syftar till att undersöka hur förskollĂ€rare arbetar med att frĂ€mja barns sprĂ„kutveckling i förskolan utifrĂ„n barns olika förutsĂ€ttningar.  Fokus i studien Ă€r att se likheter och skillnader mellan en förskola som arbetar med en specifik metod (Öjaby- metoden) och en förskola som arbetar ?traditionellt? med sprĂ„kutveckling utan nĂ„gon specifik metod. Jag tar ocksĂ„ upp de olikheter som kan finnas i barns sprĂ„k och vikten av att barn fĂ„r sitt sprĂ„k stimulerat pĂ„ en rad olika sĂ€tt. BĂ„de i hemmet och i förskolan.För att undersöka detta har jag anvĂ€nt mig av en kvalitativ ansats dĂ€r jag intervjuade fyra förskollĂ€rare. TvĂ„ förskollĂ€rare pĂ„ en traditionell förskola och tvĂ„ pĂ„ en förskola som arbetar med förhĂ„llningssĂ€ttet tidig lĂ€s- och skrift.I resultatet framkom det att förskollĂ€rarna Ă€r vĂ€l medvetna om sprĂ„ket och det Ă€r verkligen nĂ„got som de arbetar med pĂ„ mĂ„nga olika och kreativa sĂ€tt.

<- FöregÄende sida 30 NÀsta sida ->