Sök:

Grammatik på ett lustfyllt sätt

verb är lätt för det gör man
ju hela tiden


Syftet med detta arbete var att pröva en arbetsmetod som vi själva utformat. Arbetsmetoden gick ut på att lära elever de tre största ordklasserna, substantiv, adjektiv och verb på ett enkelt och lustfyllt sätt. Tyngdpunkten i metoden utgår från lek, rörelse och skapande, eftersom vi alltför ofta upplevt att grammatikundervisning varit mycket traditionell med enbart genomgångar och arbetsblad. Vi ville även ta reda på elevernas attityder till arbetsmetoden samt om de lärt sig något. Arbetet utfördes i en årskurs tre i Luleå, som inte arbetat med ordklasser tidigare. Vi såg det som en utmaning att ge eleverna en inspirerande introduktion till de tre ordklasserna men även som en introduktion för deras framtida studier i grammatik. Eleverna hade en positiv inställning till metoden och efter det avslutande testet som vi utformat som en tipsrunda visade det sig att eleverna hade fått goda kunskaper i ämnet.

Författare

Malin Aspviken Ann-Louise Lindström

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..