Sök:

Sökresultat:

832 Uppsatser om Trade label - Sida 28 av 56

?Bara för att jag inte kan prata betyder det inte att jag inte har något att säga? : En kvalitativ studie om hur självbestämmande kan påverkas av att ha god man för brukare med intellektuella funktionsnedsättningar, flerfunktionshinder och ickeverbal

Uppsatsen behandlar ämnet turism och rättvis handel ur en geografisk synvinkel. Utgångspunkten är den ideella organisationen Tourism Concerns kriterier för en rättvis turism, som poängterar researrangörernas uppfostrande roll i marknadsföringen. Enligt detta NGO-perspektiv borde researrangören tillgodose resenären med information som möjliggör ett medvetet val, uppmuntrar resenären till ett mer ansvarsfullt och rättvist beteende väl på destinationen samt en rättvis beskrivning av destinationer i marknadsföringen. De menar att en påläst turist bidrar till ett mer rättvist förhållande mellan turist och lokalbefolkning. Fair Trade ? rättvis handel inom turism behandlas i uppsatsen dels som ett medel för en mer rättvis regionalgeografisk beskrivning av platser, dels som en väg till regional utveckling.Uppsatsen syfte är att beskriva och analysera de tre största svenska researrangörerna, Apollo, Fritidsresor och Vingresor, information till resenären gällande ansvarsfullt och rättvist resande, dels genom konkreta råd till resenären, dels i marknadsföringen av destinationer i utvecklingsländer.

Kvalitativ analys av Holmen Skogs internprissättningsmodell :

Transfer pricing has attracted considerable interest among tax authorities in recent years. One of the reasons for this is that various countries have now begun to protect their own tax bases to a greater extent than they did in the past. Sweden has introduced a law on the documentation on the grounds that the tax office to review the pricing of transactions that occur within multinational corporations. The purpose of the law is that companies should apply a transfer pricing that meet arm's length principle, which means that internal pricing reflects market prices. The EU Commission has, together with the EU member states formed a Forum, the EU Joint Transfer Pricing Forum (JTPF), since cross-border trade within groups constitute a threat to the internal market. The Forum has drawn up a code of conduct which includes a model of documentation.

Styrning Mot Högre Motivation: En fallstudie av ICA Kvantum Flygfyren

The aim of this paper is to examine how the design of management control in a retail trade company affects motivation among its employees. Our purpose is to identify what actions create motivation and how management can benefit by developing and promoting such activity from its high-performing employees. Motivated personnel have become increasingly important in companies today, and companies are increasingly reliant on individual employees? capabilities. The study covers all parts of the management control system, to see how these align to create goal congruence in an organizational context.

Sponsring som finansieringsmetod : Kulturens nya villkor

Sponsoring is today a more common form for corporation in the trade of culture. This has led to a situation, in which companies and institutions of culture, must be more versed in sponsorship. In this essay, we aim at understand and give an account for how the corporation, in a sponsorship relationship might work.A sponsorship relationship also means that a lot of knowledge is needed in other doctrines. The law aspect is one of these, which we also will concern in this essay, another aspect is the integrity of the culture.The main purpose with this essay is to find information, which might work recommendingly, for organizations that works with sponsorship. Mainly we will considerate sponsorship as a source for the financing of culture.In this essay we have discovered that sponsoring has become increasingly important for financing cultural activities, and a good corporation demands a great deal of commitment from both parties.

Diversifiering genom företagsförvärv - En fallstudie av Bergendahls förvärv av Glitter

Forskningsfråga: I vilket avseende kan ett företag stärka sin konkurrenskraft via diversifiering genom företagsförvärv?Syfte: Syftet med uppsatsen är att belysa vilka bakomliggande motiv som finns vid ett företagsförvärv.Metod: Vi har gjort en kvalitativ fallstudie med en abduktiv ansats. Fyra intervjuer utgör våra primärdata medan diversifierings- och förvärvsteoretisk litteratur utgör våra sekundärdata.Slutsatser: Våra slutsatser är att förvärvet har skett till följd av tre bakomliggande huvudmotiv; marknadsstrukturella, samordningsfokuserade och personliga. Genom att öka motståndskraften gentemot nedgångar på dagligvarumarknaden, skapa skal- och samordningsfördelar vid inköp samt fortsätta sin expansion inom specialvaror förstärks möjligheterna för Bergendahls att skapa varaktiga konkurrensfördelar..

Den kreativa staden: en fallstudie om en stads kreativa näringar

The purpose with this thesis was to describe the importance of the creative industries for a town. We thought that towns could design a strategy to attract creative industries and creative people to establish their business in the town. During the study some important topics, such as a town brand, a town image and a town identity has been identified as factors that can influence and attract people and creative industries. Towns can use these topics in their marketing of the town. The method that we used was a case study: we conducted interviews to collect information about the chosen case study, the town of Skellefteå.

Skräddarsydd Skönhet : Etableringsmöjligheter av etnisk kosmetik på den svenska marknaden

This is a project in Entrepreneurship and Creativity on masters? degree. The purpose was to verify whether the Swedish retail trade within the beauty care business was ready for an in-troduction of colour cosmetics. Through the qualitative research grounded theory, I made several phone interviews with independence retail traders within the Swedish beauty care business. The selection of respondents is based on statistical facts and geographic coverage of Swedish beauty care shops.

Främmande kapital i kapitalstrukturen : En empirisk studie om fastighetsbolag

Bakgrund och problem: Betra?ffande de svenska fastighetsbolagen finns det ett tomrum i studier ga?llande vilka faktorer som ligger bakom valet av kapitalstruktur. Fo?r bolag med ho?g skuldsa?ttningsgrad som vill utnyttja ha?vsta?ngseffekten blir la?nat kapital viktigt, men om nu mo?jligheten till att finansiera sig a?r begra?nsad, vilka alternativa finansieringsformer finns da? mot den traditionella bankkrediten? Skulle det vara ba?ttre fo?r bolagen att enbart anva?nda sig av eget kapital fo?r att slippa ra?ntekostnaderna? Eftersom bankerna i samband med finanskrisen 2008 och den pa?ga?ende eurokrisen tvingats strama a?t sin kreditgivning.Syfte: Syftet med studien a?r att beskriva hur svenska fastighetsbolags kapitalstruktur fo?ra?ndrats o?ver en angiven period samt beskriva ta?nkta bakomliggande orsaker.Avgra?nsningar: Studien har avgra?nsats sig till fastighetsbranschen och svenska fastighetsbolag. Vidare har studien avgra?nsats till bolag som varit bo?rsnoterade pa? Stockholmsbo?rsen fra?n 2005 till 2012 med huvudverksamhet inriktad pa? fastighetsfo?rvaltning och uthyrning.

Civilsamhällets mobilisering i demokratiseringsprocessen -en fallstudie av Sydafrika

This essay captures the process toward a democratic transition in South Africa and tempts on analyzing the efforts made by civil society before the negotiation with the government in the beginning of the 90´s. The method used is a case study.By applying the theory of Elisabeth Jean Wood about the importance of continued mobilization, I try to answer the question: to what extend did civil society influence the democratization process. The focus of the study lies on the years of intensified popular mobilization, from the start of the 80´s until the beginning of the 90´s.The results following this study shows that COSATU, Congress of South African Trade Unions) and ANC(African National Congress) played both a crucial role for the democratization process in South Africa. UDF, however played a role in the process, but not in the same significant way that COSATU and ANC..

Bilden av muslimer i media - en innehållsanalys av tidningsmedia veckan efter 11 september 2001.

Studiens syfte är att studera vilken bild av muslimer som förmedlas i svensk tidningsmedia veckan efter terrorattacken mot World Trade Center i New York den 11 september 2001. Undersökningen tar sin teoretiska utgångspunkt i postkolonial teori och Saids ?orientalism?-begrepp. Jag har valt att använda mig av en riktad kvalitativ innehållsanalys för att undersöka vad källmaterialet förmedlar och har utifrån innehållet skapat kategorier som ska tydliggöra detta. Slutresultaten visar att den bild som tidningarna förmedlade av muslimer efter terrordådet den 11 september 2001 var präglad av stereotyper om Orienten, där muslimer bland annat beskrivs som känslostyrda, omoderna och religiösa.

En ordförandegrupps känsla av samanhang

Back, I. & Hörberg, A. (2009). En ordförandegrupps känsla av sammanhang. C-uppsats i pedagogik.

Nya landskapselement i Infra City :

My work deals with large scale design of the urban fringe. The thesis is divided in three parts; ?Current viewpoints?, ?Infra City ? conditions ? and ?Infra City ? project?. In the first part, I go through the history of trade shortly. Then I discuss the concept of nature, which ends up in a linkage between natural science and aesthetics in landscape architecture. The link between those two makes a project stronger and more multifunctional. The object of my case, Infra City, is a mall situated north of Stockholm on both sides of the E4 motorway going to Arlanda airport.

Utflaggning och omstrukturering. : Sju verksamheter på sjöfartsintensiva Åland berättar om sina upplevelser.

This paper concerns the flagging out of merchant navy vessels and its consequenses. Flaggingout is method used by ship owners in order to gain advantages. Under a different flag, thevessel's legal residence become the subject of another country´s laws. Toward the end of thefirst decade of the 20th century ferry -and passangervessels trading in the Baltic Sea wereflagged out from Åland to the flag of Sweden. Flagging out to Sweden is not common but thespecific circumstances for this trade has made the Swedish ship's register interesting for shipowners.

Relationsmarknadsföring via mobiltelefonen- ett nytt sätt att nå fram genom mediebruset

Reklam i mobiltelefonen är ett relativt nytt fenomen inom området relationsmarknadsföring. För att undersöka hur företag idag arbetar med marknadsföring via mobiltelefonen använder vi oss av ett antal caseföretag och deras erfarenheter. Det empiriska materialet samlades in genom intervjuer. Dessa analyseras med hjälp av traditionella relationsmarknadsförings- och kommunikationsteorier. Våra slutsatser är att väldigt olika företag använder sig av tjänsten på mycket liknande sätt samt att företagen inte använder sig av tekniken i den utsträckning de skulle kunna göra.

En affärsplan i ekologins anda

Syftet med det här projektet är att starta en butik som säljer ekologiska och miljövänligakläder. Genom att utarbeta en affärsidé, affärsplan och göra en marknadsundersökningfår vi reda på om detta är möjligt. Idén har vuxit fram under utbildningensgång då många kurser tagit upp den miljöpåverkan våra kläder står för. En annan anledningär att Borås nyligen blivit en Fair Trade City, vilket innebär att Borås stad skaha ett visst utbud av ekologiska och miljömärkta varor.För att kunna skapa en affärsplan behövs olika verktyg och metoder, några av dessaär litterära, muntliga och undersökningar. Undersökningarna består av en påstan intervjuoch en enkätintervju som bl.a.

<- Föregående sida 28 Nästa sida ->