Sök:

Relationsmarknadsföring via mobiltelefonen- ett nytt sätt att nå fram genom mediebruset


Reklam i mobiltelefonen är ett relativt nytt fenomen inom området relationsmarknadsföring. För att undersöka hur företag idag arbetar med marknadsföring via mobiltelefonen använder vi oss av ett antal caseföretag och deras erfarenheter. Det empiriska materialet samlades in genom intervjuer. Dessa analyseras med hjälp av traditionella relationsmarknadsförings- och kommunikationsteorier. Våra slutsatser är att väldigt olika företag använder sig av tjänsten på mycket liknande sätt samt att företagen inte använder sig av tekniken i den utsträckning de skulle kunna göra. Vi anser att marknadsföring via mobiltelefon ligger relativt tidigt i sin livscykel och därmed fortfarande har nyhetens behag. Företag kan signalera nytänkande och skapa en image av att vara ett företag i tiden genom att använda sig av denna nya teknik. De blir så kallade first-movers i dagens mobila, snabbrörliga samhälle.

Författare

Maria Lindqvist Celia Olsson Emily David

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..