Sök:

Sökresultat:

267 Uppsatser om Tillsyn och miljömćl - Sida 16 av 18

Farligt gods i samhÀllsplanering: en vÀgledning för LuleÄ kommun

Mot bakgrund av den stora mÀngd farligt gods som transporteras i Sverige har syftet i denna rapport varit att undersöka hur dessa transporter kan beaktas vid samhÀllsplanering. Tanken Àr att rapporten ska kunna utgöra underlag för hur risker kan hanteras i olika processer. Rapportens omfattning avgrÀnsas till att behandla vÀgtransporter av petroleumprodukter. Transporter av tryckkondenserade gaser, radioaktiva Àmnen etc. behandlas inte i denna rapport.

"En stor stark, tack!" En studie om Alkohollagens tillÀmpning ur ett rÀttssociologiskt perspektiv

Syfte: Uppsatsens syfte Àr dels att undersöka hur alkohollagen tillÀmpas pÄ krogar i centrala Göteborg vad gÀller legitimationskontroll vid servering till unga. Ett annat syfte Àr att studera domsluten för brott mot Alkohollagen vad gÀller servering av alkohol till underÄriga för att se om lagstiftningens intentioner efterlevs. UtifrÄn dessa tvÄ studier presenteras de diskurser som kan utlÀsas kring servering av alkohol till unga utifrÄn rÀttskÀllor och andra texter vi analyserat.Metod: Uppsatsen anvÀnder sig av olika metoder för de olika studierna, vilket innebÀr att vi genomfört 100 provköp för att undersöka i vilken utstrÀckning serveringspersonalen efterfrÄgar legitimation vid ölförsÀljning till unga. Dels en studie av domar för att utlÀsa hur alkohollagen Äberopas i domslut. Vidare analyserades diskurser fram kring servering av alkohol till unga.

Revisionskvalitet : Artikel 19, 35 och 40 och dess inverkan pÄ intern och extern kvalitetskontroll

Författare: Daniel Lundberg, Anders Verf och Daniel WestinTitel: Revisionskvalitet - Artikeln 19, 35 och 40 och dess inverkan pÄ intern och externkvalitetskontroll.Bakgrund och problem: Revisorns roll hade till följd av finanskrisen 2008 ifrÄgasatts i denmening hur de kunde skriva rena revisionsberÀttelser utifrÄn företagens finansiella rapporter.Artikel 19 och 35 (kompletterat med artikel 40) var tre av de artiklar som EU-kommissionensförslag bestod av som en reaktion pÄ finanskrisen. Dessa berörde den interna och externakvalitetskontrollen. Regleringsförfarandet skedde hÀr med hjÀlp av lagstiftning och en diskussionhar förts angÄende nÀr lagstiftningsförfaranden ska pÄbörjas och om det Àr en adekvat ÄtgÀrdefter kriser. ProblemstÀllningen fokuserade pÄ att hantera kvalitetsfrÄgan i revisionen relaterat tillde nya förordningarna och direktiven om intern och extern kvalitetskontroll. Hur regleringenstillvÀgagÄngssÀtt möttes av branschen var Àven en del av den problemformulering som lÄg tillgrund för uppsatsen.Syfte: Med den ovan angivna problemstÀllningen som grund var syftet att beskriva och förklaravad branschen förvÀntade sig till följd av artikel 19 och 35 i revisionspaketet nÀr det gÀllde deinterna och externa kvalitetskontrollerna och hur det i förlÀngningen kunde pÄverka revisionensolika kvalitetsaspekter.

Konsumentskyddet vid finansiell rÄdgivning. ChimÀr eller realitet?

Den pÄgÄende skuldkrisen i Europa, och den dÀrav föranledda starka tendensen till vÀrdeminskning av olika placeringar i finansiella instrument, har gett frÄgan om effektiviteten i konsumentskyddet vid finansiell rÄdgivning förnyad aktualitet. I svensk media har pÄ senare tid stark kritik riktats mot sÄvÀl utformningen av det regelverk som Àr avsett att skydda konsumenter vid sÄdan rÄdgivning, som dess pÄstÄtt otillrÀckliga praktiska genomslag. Den lÄga andelen konsumenter som fÄr gehör för sina klagomÄl angÄende finansiell rÄdgivning i allmÀnna reklamationsnÀmnden, samt den omstÀndigheten att lagen om finansiell rÄdgivning (2003:862) aldrig blivit föremÄl för prövning i Högsta Domstolen, kan möjligtvis vara symptom pÄ att systemet för konsumentskydd pÄ detta omrÄde Àr behÀftat med vissa brister. En nÀrmare studie av det preventiva och reparativa konsumentskydd som lagen om finansiell rÄdgivning tillhandahÄller ger vid handen att det torde finnas en viss sanningshalt i de anmÀrkningar som framförts i media. Ett flertal svagheter existerar bÄde i de regler som skall minimera risken för förekomst av vÄrdslös finansiell rÄdgivning till konsumenter, och i de regler som tar sikte pÄ konsumentens möjligheter att erhÄlla kompensation för ekonomisk skada som orsakats genom oaktsamt utförande av rÄdgivningsuppdraget.

Vilket brÀnsle gÄr du pÄ? : En kvantitativ studie om anvÀndandet av kosttillskott

Syfte och frÄgestÀllningar Syftet var att undersöka anvÀndandet av kosttillskott bland 200 motionÀrer i Stockholm. FrÄgestÀllningarna löd enligt följande:Skiljer sig anvÀndandet av kosttillskott mellan mÀn och kvinnor?Skiljer sig anvÀndandet av kosttillskott beroende pÄ hur mÄnga gÄnger man trÀnar per vecka?Metod Studien baseras pÄ en kvantitativ tvÀrsnittsstudie bestÄende av enkÀter, dÀr de tillfrÄgade bestod av motionÀrer i Stockholm. EnkÀten innehöll; en kort förklaring till vad kosttillskott Àr, bakgrundsfrÄgor (kön, Älder, trÀningsform, trÀningsduration) samt frÄgor om kosttillskott (om man anvÀnder, vilken stort samt av vilken orsak). All data analyserades dÀrefter i SPSS dÀr vi anvÀnde bÄde chi- 2 test och envÀgs ANOVA test.

Livet med Övervakningspanelen - En studie av Panelens relation till den konventionella revisionen och dess effekt pĂ„ redovisningen i Sverige

Syfte: Undersökningen syftar till att utreda den effekt införandet av en granskning, vid sidan av revisionen, av finansiella rapporter fÄr pÄ dels synen pÄ redovisning och revision, dels den faktiska redovisningen. Uppsatsen syftar Àven till att diskutera möjligheten för Panelen att utföra den faktiska övervakningen av företagens finansiella rapporter. Metod: DÄ det studerade fenomenet Àr relativt nytt har vi anvÀnt en utforskande, kvalitativ ansats som har varit inriktad mot att kartlÀgga tidigare outforskat omrÄde. En induktiv inriktning har valts, till stor del för att befintlig teori saknas. Vi har anvÀnt ett upplÀgg dÀr respondenterna tillfrÄgats om sina Äsikter i en enkÀt och delats in i grupper som har olika intressentförhÄllande till de studerade företagens finansiella redovisning.

En banks organisationskultur i tvÄ lÀnder : En studie om Handelsbanken i Sverige och Luxemburg

Författare: Daniel Lundberg, Anders Verf och Daniel WestinTitel: Revisionskvalitet - Artikeln 19, 35 och 40 och dess inverkan pÄ intern och externkvalitetskontroll.Bakgrund och problem: Revisorns roll hade till följd av finanskrisen 2008 ifrÄgasatts i denmening hur de kunde skriva rena revisionsberÀttelser utifrÄn företagens finansiella rapporter.Artikel 19 och 35 (kompletterat med artikel 40) var tre av de artiklar som EU-kommissionensförslag bestod av som en reaktion pÄ finanskrisen. Dessa berörde den interna och externakvalitetskontrollen. Regleringsförfarandet skedde hÀr med hjÀlp av lagstiftning och en diskussionhar förts angÄende nÀr lagstiftningsförfaranden ska pÄbörjas och om det Àr en adekvat ÄtgÀrdefter kriser. ProblemstÀllningen fokuserade pÄ att hantera kvalitetsfrÄgan i revisionen relaterat tillde nya förordningarna och direktiven om intern och extern kvalitetskontroll. Hur regleringenstillvÀgagÄngssÀtt möttes av branschen var Àven en del av den problemformulering som lÄg tillgrund för uppsatsen.Syfte: Med den ovan angivna problemstÀllningen som grund var syftet att beskriva och förklaravad branschen förvÀntade sig till följd av artikel 19 och 35 i revisionspaketet nÀr det gÀllde deinterna och externa kvalitetskontrollerna och hur det i förlÀngningen kunde pÄverka revisionensolika kvalitetsaspekter.

Det allmÀnna barnbidraget : FörÀldrarförvaltning eller gÄva?

SammanfattningDen som Ă€r under arton Ă„r Ă€r omyndig, vilket innebĂ€r att denne inte fĂ„r rĂ„da över sina tillgĂ„ngar och ingĂ„ avtal med bindande verkan enligt FB 9 kap. 1§. Vanligtvis Ă€r den omyndiges förĂ€ldrar bĂ„de vĂ„rdnadshavare och förmyndare för sitt barn. Det Ă€r förmyndares ansvar att förvalta barnets tillgĂ„ngar. Överstiger vĂ€rdet pĂ„ dessa tillgĂ„ngar Ă„tta gĂ„nger prisbasbelopp eller har tillgĂ„ngar ett sĂ€rskilt ursprung och karaktĂ€r enligt FB 13 kap.

Passivitet i en mÄlstyrd skola : en intervjustudie om att undervisa elever som riskerar att inte uppnÄ kunskapsmÄlen

LÀroplanens övergripande mÄl Àr att alla elever ska uppnÄ kunskapsmÄlen. Det finns dock mÄnga elever som riskerar att inte uppnÄ dessa mÄl. Med utgÄngspunkt frÄn studiens syfte om att öka förstÄelsen för arbetet med elever som riskerar att inte uppnÄ kunskapsmÄlen pÄ grund av passivt beteende har vi undersökt hur lÀrare beskriver dessa elever. Vi har Àven undersökt hur lÀrare utformar undervisning och klassrumsmiljö för dessa elever, samt vilket pedagogiskt bemötande lÀrare ser som viktigt för att elever med passivt beteende ska kunna uppnÄ kunskapsmÄlen. Vi har ocksÄ sökt svar pÄ vilka svÄrigheter lÀrarna upplever i arbetet med dessa elever.

Miljökrav mobila kommunikationssystem

Examensarbetet har utförts pÄ Saab Security and Defence Solutions i Arboga. Syftet med arbetet har varit att ta fram nya miljökrav för stativlÄdor med innehÄllande elektronikutrustning som behövs för upprÀttandet av en mobil flygplats, samt att ta fram lösningar för hur dessa miljökrav kan uppfyllas. Arbetet begrÀnsades till att frÀmst undersöka nya miljökrav för stativlÄda AP-F (innehÄller elektronik för kommunikation) som Àr en av stativlÄdorna. Tanken Àr dock att analysen och lösningarna ska kunna tillÀmpas pÄ övriga stativlÄdor. Den elektroniska utrustningen inuti stativlÄdorna producerar vÀrme som mÄste föras bort för att inte riskera att tillförlitligheten försÀmras hos utrustningen.

Styrning och Kontroll : - Skolans finansiering och reglering

Detta Ă€r ett arbete som gjorts i samband med studier pĂ„ Uppsala universitet, dĂ€r en textanalys har gjorts med fokus pĂ„ den juridikiska- och ekonomi styrning av skolan dĂ„ de har till sin funktion att stödja skolverksamhetens möjligheter att förverkliga mĂ„l inom de befintliga ramarna. Skollagen Ă€r en lag som skolan ska arbeta utefter och detta trots sin generella natur. Även ekonomiska faktorer pĂ„verkar hur skolan som organisation och verksamhet ska se ut. Studien skapar en övergripande bild av finansieringen inom skolverksamheten pĂ„ riks- samt kommunalnivĂ„, med fokus pĂ„ Uppsala kommun, samt hur resurserna fördelas frĂ„n statlig till kommunnivĂ„ och sist lokal verksamhetsnivĂ„. Det Ă€r den politiska ledningen i exempelvis kommuner (ex nĂ€mnder, kommunfullmĂ€ktige) som ska styra skolverksamheten genom att planera, följa upp och kontrollera.

Intressekonflikter i livbolagen : Hur Àr riktlinjer i livbolagen utformade för att sÀkerstÀlla att negativa intressekonflikter reduceras vid koncerninterna transaktioner?

LivförsÀkringsbranschen har Äsamkats bristande förtroende frÄn deras försÀkringstagare och samhÀllet i stort de senaste Ären. Finansinspektionen har riktat kritik mot livbolagens hantering av interna transaktioner som kan leda till att negativa intressekonflikter uppstÄr. Anledningen till att denna problematik Àr viktig att belysa Àr att felaktigt hanterade interna transaktioner drabbar försÀkringstagare i form av att deras kapital riskerar att överföras till andra intressenter inom koncernen, exempelvis aktieÀgare. Den 1 juli 2004 infördes en lagÀndring som innebÀr att livbolagens styrelse ska faststÀlla riktlinjer för hantering av intressekonflikter. Denna uppsats Àmnar undersöka och öka förstÄelsen hur riktlinjer samt den interna kontrollen Àr utformade i livbolagen för att sÀkerstÀlla att negativa intressekonflikter reduceras vid koncerninterna transaktioner.

SlÀckmedel inom uranhanterade omrÄden pÄ Westinghouse Electric AB Sweden VÀsterÄs

Sedan lagen (SFS 2003:778) om skydd mot olyckor trÀdde i kraft har allt större krav stÀllts pÄ verksamhetsutövaren som individ och Àgare till objektet med avseende pÄ brandskydd. Denna lag innebÀr att den statliga mÄlstyrningen har rÀtt att utöva tillsyn pÄ diverse aktörer. Innebörden av lagen som trÀdde i kraft första januari (2004) Àr att verksamhetsutövaren sjÀlv stÄr för ansvaret för att brandskyddsdokumentation ska finnas upprÀttad. Detta innebÀr att rÀddningstjÀnstens ansvar Àr att kontrollera att brandskyddsdokumentation finns tillgÀngligt. Syftet med examensarbetet Àr att komma med ÄtgÀrdsförslag/-förbÀttringar gÀllande det befintliga brandskyddet inom urankontrollerade omrÄden pÄ Westinghouse brÀnslefabrik.

Kraven pÄ revision: Àr professionellt upptrÀdande det som rÀknas?

I Sverige har vi en RevisorsnÀmnd som sköter tillsynen av Sveriges revisorer. Det Àr ocksÄ denna nÀmnd som delar ut pÄföljder dÄ revisorer handlat i strid mot yrkesmÀssiga och lagstadgade regler. Thomas Carrington kom i en studie frÄn 2010 fram till att det Àr professionalismen som Àr viktigast i RevisorsnÀmndens bedömning av en revisors felaktiga handlande. Efter 2000-talets företagsskandaler har tillsynen skÀrpts genom nya lagar och krav pÄ revisorerna. Dessa nya lagar och krav gör det intressant att studera RevisorsnÀmndens disciplinÀrenden idag för att se om nÄgot har förÀndrats.

Transport av hÀstar pÄ passagerarfÀrjor : regelverkets efterlevnad och möjliga problem

Detta arbete kom till pÄ inrÄdan frÄn Jordbruksverket som tagit emot telefonsamtal frÄn hÀstÀgare som haft problem med att fÄ titta till sina hÀstar i samband med fÀrjetransporter. Regelverket kring transport av djur Àr omfattande och detaljerat och man mÄste ta hÀnsyn till bÄde den nationella djurskyddslagstiftningen och EU:s regelverk, RÄdets förordning (EG 1/2005). Jordbruksverket var frÀmst intresserade av efterlevnaden vad gÀller de regler som hanterar tillsyn av hÀstarna samt ventilation och placering/fixering av transporten pÄ fÀrjan. Enligt transportföreskrifterna (DFS 2006:9) ska transporten placeras nÀra ett friskluftsintag och hÀstarnas tillstÄnd ska kontrolleras varannan timme under fÀrjeöverfarten. Det Àr lÀnsstyrelsens djurskyddskontrollanter som har i uppdrag att kontrollera lagens efterlevnad, bÄde pÄ land och till sjöss.Transport av djur ökar risken för lidanden sÄsom hunger, törst, obehag, smÀrta, frustration rÀdsla och oro.

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->