Sök:

Sökresultat:

1089 Uppsatser om Tidiga skolćren - Sida 7 av 73

?Du mÄste vara i den röken för att förstÄ? - Klubbkultur: En subkulturs framvÀxt i det tidiga nittiotalets Malmö. ?You?ve got to be in that smoke to understand? Club Culture: The emergence of a subculture in Malmö early nineties

Denna undersöknings syfte har varit att utreda nÀr och hur subkulturen klubbkultur vÀxte fram i Malmö, vilka som tog den hit, vad som dÄ definierade kulturen och hur detta skiljer sig frÄn idag.Ytterligare syfte har varit att undersöka hur klubbkulturen som sÀgs genomsyras av en universal jÀmlikhet, pÄ olika sÀtt, sÄvÀl inkluderat som exkluderat mÀnniskor frÄn att delta i den. Genom kvalitativa intervjuer med sju aktörer aktiva inom klubbkulturen under det sena Ättiotalet och tidiga nittiotalet, men ocksÄ genom min egen bakgrund som besökare, arrangör och DJ, mÄlar detta arbete med hjÀlp av muntlig historia, ett kulturanalytiskt perspektiv och med Sarah Thorntons teorier om klubbkultur och subkulturellt kapital upp historien av hur Malmös klubbkultur vÀxt fram samt de viktiga faktorer som definierade den och pÄ vilka sÀtt kulturen bÄde exkluderade och inkluderade. Resultatet berÀttar en historia om en ny upprorisk motkultur som under det tidiga nittiotalet utvecklades frÄn att ha varit en brett inkluderande, men samtidigt en underjordisk gör-det-sjÀlv-kultur, till att bland annat genom tyst exkludering i form av nischade smakgemenskaper och konsumtionssymboler, utvecklas till en uppdelad kultur som inte bara positionerade sig mot det sÄ kallade mainstreamsamhÀllet utan Àven mot andra klubbkulturer..

LÀs- och skrivutveckling i förskolan : En studie om fyra förskolors arbetssÀtt

Föreliggande examensarbete studerar och diskuterar lÀs- och skrivutveckling i förskolan. Syftet med examensarbetet Àr att fÄ kunskap om de olika arbetssÀtt som förskolor anvÀnder sig av nÀr de arbetar med lÀs- och skrivutveckling. De frÄgestÀllningar som vi har utgÄtt frÄn Àr Vad har pedagogerna för uppfattningar om barns tidiga lÀs- och skrivutveckling?, Hur arbetar de fyra olika förskolorna med att stimulera barns lÀs- och skrivutveckling? och Varför har man pÄ förskolan valt just detta arbetssÀtt? Vi har valt att anvÀnda oss av kvalitativa intervjuer med fyra olika förskollÀrare. Detta för att vi ville fÄ en djupare förstÄelse för hur de olika förskolorna arbetar med lÀs och skrivutveckling.

Gemener och Versaler : och deras pÄverkan pÄ den tidiga lÀs- och skrivutvecklingen

Den hÀr studien handlar om vilken pÄverkan omstÀllningen frÄn versaler till gemener har pÄ den tidiga inlÀrningen av bokstÀver i skrift och lÀsning. Studien handlar Àven om det pedagogiska material som affÀrer som tillexempel lÄgprisvaruhus och bokhandeln sÀljer och vilken effekt ett material som lekmÀn utformat har pÄ ett barns inlÀrning av skrift och lÀsning. Studien berÀttar Àven om vilket pedagogiskt material som förskolan och skolan anvÀnder sig av och det materialets pÄverkan pÄ inlÀrningen av bokstÀver. Den metod som anvÀnts Àr att jag lett gruppdiskussioner dÀr vi arbetat med semistrukturerade frÄgor för att pÄ det sÀttet komma djupare in i Àmnet. FrÄgestÀllningen har varit hur dagens aktiva pedagoger resonerar om versaler (stora bokstÀver) och gemener (smÄ bokstÀver), dessutom behandlas hur pedagogerna resonerar om elever som blandar versaler och gemener i en mening eller ett ord.

LÀrares syn pÄ disciplin, ordning och ansvar i klassrummet: Sverige respektive Ryssland

Syft?t m?d mitt ?rbete a?r ?tt underso?k? la?rar?ns syn pa? disciplin, ordning och ansvar i klassrummet. Exam?nsarbete a?r ja?mfo?rand? studi? ?m hur la?r?rer i ?lika la?nd?r na?mlig?n Ryssland och Sv?rige s?r pa? begr?pp dis?iplin och ordning i skol?. Vilka mo?jlig? faktor?r kan pa?verka la?r?rens upplev?lser av disciplin i Sv?rige och Ryssland? J?g obs?rverade ?ch int?rvjuade sex la?r?re fra?n a?rskurs 6-9 i ?n grundskol?.

Attityder till NO

Uppsatsen handlar om attityder till naturvetenskap. Syftet med min undersökning Àr att ta reda pÄ vilken definition pedagogerna hade av NO, vilka attityder som pedagogerna ansÄg fanns hos pedagogerna sjÀlva, deras kollegor och deras elever i grundskolans tidiga skolÄr samt vilket förhÄllningssÀtt pedagogerna hade till lÀrande i NO. Jag intervjuade fem pedagoger i skolÄr F-6 och analyserade deras svar för att fÄ fram likheter och skillnader genom tillÀmpning av en fenomenografisk analys. Resultatet visade att definitionen av NO var snarlik hos samtliga respondenter samt att de var intresserade av NO och menade att det var viktigt. PÄ grund av att det Àr ett svÄrt Àmne och eftersom kÀrnÀmnena som mÀts genom nationella prov ofta gÄr före NO bedrivs inte sÄ mycket naturvetenskaplig undervisning i grundskolans tidiga skolÄr.

Pedagogisk utredning som arbetsredskap En innehÄllsanalys med hermeneutisk ansats Pedagogical investigation as a working tool. An hermeneutic analysis

Sammanfattning/abstract Linda Gustavsson (2015). Pedagogisk utredning som arbetsredskap. En innehÄllsanalys med hermeneutisk ansats. Pedagogical investigation as a working tool. An hermeneutic analysis. Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, LÀrande och samhÀlle, Malmö högskola Bakgrund Det saknas forskning om pedagogiska utredningar och om i vilken utstrÀckning utredningen kan vara ett anvÀndbart redskap för pedagoger.

Johannes Fundberg : en Dalslandssnickare

Möbelsnickaren Johannes Fundberg var verksam i Dalsland under 1800-talets första decennier, dÀr han tillverkade ovanliga och vackra möbler Ät vÀlbÀrgade bönder.Som skrÄutbildad stadssnickare under det sena 17- och tidiga 1800-talet i Sverige var man hÄrt styrd av snickarÀmbetets strÀnga regler. För de hantverkare som ville skapa sin möbelkonst efter eget sinne var den enda möjligheten att arbeta pÄ landsbygden, dÀr tvÄnget att följa modets vÀxlingar inte fanns.Uppsatsen ger en kort beskrivning av möbelstilarnas vÀxlingar under det sena 17- till tidiga 1800-talet hos de högre stÄnden och hur möbeltillverkningen hos allmogen utvecklades under samma period. Fundbergs personliga historia och förutsÀttningarna för hans yrkesverksamhet beskrivs, för att sedan gÄ vidare till hans materialval och tekniker. Ett golvur som man nyligen insett kan vara tillverkat av Fundberg undersöks. Detaljer i möblernas konstruktion och skÄdeytor jÀmförs.

Alternativa behandlingsmetoder för kvinnor med tidiga klimakteriebesvÀr.En litteraturstudie

Syftet med denna studie var att kartlÀgga alternativa behandlingsmetoder för behandling av tidiga klimakteriebesvÀr, kring menopaus. Studien genomfördes som en litteraturstudie med beskrivande design, dÀr tjugo vetenskapliga artiklar granskades. Resultatet visar fem alternativa behandlingsmetoder: akupunktur, yoga, fysisk aktivitet, naturlÀkemedel och fytoöstrogener. BÄde akupunktur och yoga gav en signifikant förbÀttring vad det gÀller vÀrmevallningar, nattliga svettningar, sömnkvalitet och livskvalitet. Med ökad fysisk aktivitet upplevde kvinnorna fÀrre fysiska och psykiska besvÀr kopplade till klimakteriet och förbÀttring av allmÀnna vÀlbefinnandet, ingen skillnad sÄgs vad det gÀller vasomotorbesvÀr.

LÀrares syn pÄ barns skrivutveckling i förskolan

Bakgrund:SprÄkforskare Àr idag eniga om att barn sÄ tidigt som möjligt bör möta skriftsprÄket. Vi vet att det i förskolan Àgnas mycket tid Ät lÀsning och sprÄklekar, men det sÀgs inte sÄ mycket om skrivning. LÀrarna i förskolan har inte ansett sig ha den kompetens som krÀvs för att lÀra barnen skriva. Skrivning och lÀsning hör ihop och utvecklas parallellt och vi vill belysa hur lÀrare i förskolan och skolan ser pÄ skrivning i förskolan. Vi menar att det Àr intressant för lÀrare i de olika verksamheterna att ta del av varandras synsÀtt gÀllande barns skrivutveckling.Syfte:Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur lÀrare i förskola och skolans tidiga Är ser pÄ arbetet med barns skrivutveckling i förskolan.

Uppfattningar om sambandet mellan fonologisk sprÄkförsening och lÀs- och skrivsvÄrigheter

Anette Dalling. (2007). Uppfattningar om sambandet mellan fonologisk försening och lÀs- och skrivsvÄrigheter (Perceptions of the link between phonological speech delay and reading and writing difficulties). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbildning, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Syfte Syftet med följande arbete Àr att förklara sambandet mellan fonologisk försening och lÀs- och skrivsvÄrigheter. Metod Arbetet ger en dels en historisk överblick av fonologi och dels en översikt av den forskning som finns i dag om sambandet mellan fonologisk försening och lÀs- och skrivsvÄrigheter. Med hjÀlp av intervjuer ville jag se vilka kompetenser, erfarenheter och metoder specialpedagoger med vidareutbildning inom tal- och sprÄk har för att upptÀcka och förebygga för de fonologiskt försenade barnen.

Vad innebÀr det att se en text?

Syftet Àr att undersöka hur nÄgra verksamma lÀrare uppfattar döva och hörselskadade elevers tidiga lÀs- och skrivutveckling. Metoden Àr kvalitativa intervjuer med fyra lÀrare i en specialskola för döva och hörselskadade elever. Jag strÀvar efter att fÄ en bild av vilka faktorer som kan pÄverka döva och hörselskadade elevers lÀs- och skrivutveckling. Vidare vill jag ta reda pÄ hur man kan förbÀttra döva och hörselskadade elevers tidiga lÀs- och skrivutveckling. Sammanfattningsvis visar det sig att det finns flera olika faktorer som pÄ olika sÀtt kan pÄverka döva och hörselskadade elevers lÀs- och skrivutveckling. Det kan vara elevernas sprÄkliga bakgrund, lÀrarnas förhÄllningssÀtt till döva och hörselskadade elever, lÀrarnas arbetssÀtt, motivation hos eleven, lÀraren och Àven personer i elevens omgivning, avsaknad av anpassat lÀromedel och eventuellt ytterligare funktionshinder hos eleven.

Segmentering av miljöbilskonsumenten : - en beskrivande studie av 2000-talets tidiga miljöbilsköpare

Det finns idag en ökande miljömedvetenhet i samhÀllet dÀr mÄnga börjat ifrÄgasÀtta den miljöpÄverkan vi orsakar i vÀrlden genom det sÀtt vi lever. Ett hÄllbart samhÀlle Àr det sjÀlvklara mÄlet för mÄnga, men vi verkar ÀndÄ inte vara villiga att förÀndra vÄr livsstil trots alarmerande rapporter frÄn forskarsamfundet vÀrlden över. De förÀndringar som ÀndÄ sker i samhÀllet gÄr visserligen mot ett mer miljövÀnligt och hÄllbart samhÀlle, men det gÄr förhÄllandevis lÄngsamt. Koldioxidens skadliga inverkan pÄ miljön Àr nÄgot man bör lÀgga sÀrskild energi pÄ att försöka minska eftersom koldioxiden Àr sÄ starkt kopplad till klimatförÀndringen. Dagens ökande bilförsÀljning Àr en av orsakerna till de förhöjda koldioxidutslÀppen i vÀrlden.

Kognitiva funktioner hos 18-Äringar med och utan ADHD-symtom : En pilotstudie frÄn Stockholm Neonatal Project (SNP)

Årligen slutar 30 procent av eleverna gymnasieskolan utan betygsbehörighet. PĂ„ individuella program (IV) Ă€r siffran 85 procent. För att kartlĂ€gga skolsituationen för en elevgrupp pĂ„ IV-programmet intervjuades 24 elever. Utöver detta gjordes en kognitiv bedömning samt en sjĂ€lvskattning av upplevd psykisk hĂ€lsa. Huvuddelen av eleverna presterade pĂ„ en ojĂ€mn kognitiv nivĂ„, inom normalvariationen.

Fra?n mo?rkret stiga vi mot ljuset : den tidiga svenska arbetarro?relsens strategiska musikanva?ndning

Den ha?r uppsatsen handlar om den svenska arbetarro?relsens musikanva?ndning. Ro?relsens anva?ndande av musik belyses och analyseras ur ett historiskt, politiskt och strategiskt perspektiv. Uppsatsen belyser arbetarro?relsens tidiga period i Sverige, vilket inneba?r att senare a?r och nutida perspektiv inte sta?r i fokus.

Idéskapandet i produktutvecklingens tidiga faser: en fallstudie av fyra livsmedelsföretag

Den ökade globaliseringen har lett till att omgivningen numera kÀnnetecknas av intensifierad konkurrens, varierande marknader, kraftfulla slutkonsumenter och snabbt förÀndrad teknologi. Med detta som grund har produktutveckling blivit en avgörande konkurrensfaktor för framgÄng eller misslyckande i mÄnga företag. Behovet av att lyssna till kunderna har blivit en nyckelfaktor för en framgÄngsrik produktutveckling. MÄnga författare menar att det Àr viktigt att slutkonsumenterna involveras aktivt i produktutvecklingsprocessen, det vill sÀga att kunden intar en aktiv roll i produktutvecklingsarbetet och blir en i teamet. Andra författare menar att företagsledningen mÄste förlita sig pÄ de anstÀlldas mentala kapacitet att skapa nya och meningsfulla idéer för att pÄ ett effektivare sÀtt kunna svara pÄ dagens snabbt förÀndrade och högt komplexa affÀrsmiljö.

<- FöregÄende sida 7 NÀsta sida ->