Sök:

Sökresultat:

1089 Uppsatser om Tidiga skolćren - Sida 8 av 73

Åt var bov efter behov? En kvalitativ undersökning av interners högskoleutbildning och lĂ€rande i skol- och biblioteksmiljö pĂ„ kriminalvĂ„rdsanstalten Hall

This paper addresses the need to review the modern presentation of textile archaeology in museums. It is time to look at textiles in archaeology with new eyes. The reality behind archaeological textilestudy is holistic, embracing many different aspects of society. The presentation of textiles has in my opinion become old-fashioned. I will show in my paper that Jonathan Adams? `seven constraintsÂŽ model, developed for research on ancient ships, can also be applied to textile research.

OmvÄrdnadsÄtgÀrder för att bemöta vÄldsamma och aggressiva patienter som sjuksköterska: En litteraturöversikt

Inom vÄrden har vÄld blivit vanligare och Àr ett allvarligt arbetsmiljöproblem. Syftet med denna systematiska litteraturöversikt Àr dÀrför att undersöka vilka omvÄrdnadsÄtgÀrder som anvÀnds i mötet med vÄldsamma och aggressiva patienter samt vilka omvÄrdnadsÄtgÀrder som tillÀmpas för att förebygga aggression och vÄld inom vÄrden.. Studien genomfördes som en systematisk litteraturöversikt. Litteratursökning utfördes i databaserna CINAHL, PubMed och PsychINFO, vilket resulterade i 12 valda artiklar som kvalitetsgranskades. Analysen resulterade i sex kategorier; KÀnnedom om patienten, Medvetandegöra attityder och förhÄllningssÀtt, Bemöta patienten med respekt och bevara vÀrdighet, FrÀmja god social och fysisk miljö, Identifiera tidiga varningstecken och Arbeta preventivt.

Barns lÀsinlÀrning : Betydelsen av att kartlÀgga elevers lÀs- och skrivförmÄga under de tidiga skolÄren

God lÀsförmÄga Àr en förutsÀttning för att elever ska kunna tillgodogöra sig kunskaper i skolan. DÀrför Àr det viktigt att tidigt uppmÀrksamma de elever som Àr i riskzonen att utveckla lÀs- och skrivsvÄrigheter. Genom förebyggande arbete under de tidiga skolÄren borde antalet elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter minska. Studiens syfte var att undersöka om tidig kartlÀggning kan hjÀlpa oss att finna elever i riskzonen för att utveckla lÀs- och skrivsvÄrigheter. TvÄ skolors dokumenterade testresultat har utgjort grunden för studien.

LÀrande genom lek : En studie av hur pedagoger anvÀnder lek som pedagogiskt verktyg

Studiens syfte Àr att studera hur lek anvÀnds som pedagogiskt verktyg i förskolan och i de tidiga skolÄren. Uppsatsen behandlar forskares syn pÄ lek och lÀrande och lek som pedagogiskt verktyg. Den belyser ocksÄ integrationen förskola-skola, dÀr förskoleklassen ses som en brobyggare mellan de olika pedagogiska förhÄllningssÀtten. För att fÄ svar pÄ syftet anvÀnds bÄde observation och frÄgeformulÀr som metod i den empiriska studien. I studien medverkar pedagoger verksamma i förskola, förskoleklass och skolÄr 1.

MatematiksvÄrigheter i grundskolans tidiga Är : En studie om hur tidiga matematiksvÄrigheter kan uppfattas, upptÀckas och avhjÀlpas enligt nÄgra erfarna pedagoger

Aktuella forskningsresultat pekar pÄ att det Àr angelÀget att tidigt uppmÀrksamma ochhjÀlpa elever som riskerar utveckla matematiksvÄrigheter. Syftet med min undersökning Àr att fÄkunskaper om hur nÄgra utvalda pedagoger beskriver sitt arbete med barns tidigamatematiksvÄrigheter och hur de anser att lÀrarna kan möta dem pÄ bÀsta sÀtt. För att nÄ syftethar jag anvÀnt kvalitativ intervju som forskningsmetod. PÄ det sÀttet fick jag en detaljeradbeskrivning av pedagogernas tankar runt Àmnet samt beskrivning av deras arbete. I första delenav uppsatsen presenterar jag en bakgrund till min undersökning utifrÄn forskningslitteraturen.Den ger möjlighet för att diskutera studiens resultat med hÀnsyn till andra studiers resultat.

Tristessens ansikte : En studie om möjligheter och svÄrigheter för en laborativ NO/teknikundervisning i de tidiga Ären

Syftet med denna studie var att belysa NO/teknik, gruppuppgifters - samt den laborativa NO/teknikundervisningens möjligheter och svÄrigheter. För att uppnÄ detta lÀt jag genomföra ett temaarbete pÄ tvÄ olika skolor, i tvÄ olika klasser. Temaarbetet innehöll fyra NO/tekniklektioner och föresprÄkade ett laborativt, problembaserat arbetssÀtt. Undervisningen grundade sig pÄ tidigare forskning och pÄ styrdokumenten. Efter genomförandet intervjuades 34 av eleverna och 2 lÀrare kvalitativt.

Olika vÀgar till skriftsprÄket: en studie om lÀrares
kunskapssyn samt hur detta kan pÄverka valet av arbetssÀtt
vid barns tidiga lÀs- och skrivutveckling

Studien syftar till att undersöka lÀrares kunskapssyn samt hur detta kan pÄverka valet av arbetssÀtt vid barns tidiga lÀs- och skrivutveckling. Kvalitativa intervjuer har anvÀnts för att fÄ en djupgÄende förstÄelse kring lÀrares kunskapssyn och arbetssÀtt. Resultatet visar pÄ att bÄde traditionella lÀs- och skrivmetoder och nya modeller finns representerade ute bland skolorna, dÀr Tragetons modell - att skriva sig till lÀsning Àr mest förekommande. Det pÄfallande resultatet i studien visar Àven att lÀrarna efterstrÀvar kontinuerlig utveckling inom lÀs- och skrivomrÄdet, nÄgot som de tillÀgnat sig genom att ta del varandras lÀrarkompetenser och perspektiv pÄ lÀrandet i form av pedagogiska caféer. Enligt studien verkar lÀrarnas egen kompetensbildning vara en förutsÀttning för att kunna uppdatera bÄde kunskap kring omrÄdet samt synen pÄ lÀrandet nÀr skolan mÄnga gÄnger vÀljer att spara pÄ kompetensutveckling trots att samhÀllet och skolan stÀndigt förÀndras..

DistriktstrÀnarnas syn pÄ ungdomsfotboll i JÀmtland/HÀrjedalen och förslag för ökad utveckling

Syftet med studien var att undersöka distriktlagstrÀnarnas syn pÄ hur ungdomar i J/Hförbereds tekniskt, taktiskt och socialt för att spela fotboll pÄ elitnivÄ samt förslag pÄförÀndringar för att uppnÄ högre resultat. Metod: Fyra distriktstrÀnare för pojkar ochflickor i J/H intervjuades med semistrukturerade intervjuer. Genom innehÄllsanalyskondenserades svaren för att korta ner intervjun men samtidigt behÄlla kÀrnan ibudskapet. Intervjuerna innehöll fem teman talang, tidiga avhopp frÄn fotbollen,budskap/lÀrande, omgivning och satsning mot elit. Resultatet frÄn studien visade atttalang Àr subjektivt och svÄrt att definiera.

Sjukgymnasters upplevelse av rehabiliteringsplaner som en del i arbetet pÄ strokeenhet

Syfte: Att undersöka en grupp sjukgymnasters erfarenheter och upplevelser av att anvÀnda rehabiliteringsplaner för patienter pÄ strokeenheter i Landstinget GÀvleborg.Design och metod: Deskriptiv kvalitativ design. Semi-°©?strukturerade intervjuer av fem sjukgymnaster. Kvalitativ innehÄllsanalys anvÀndes för databearbetning.Resultat: Sjukgymnasterna sÄg rehabplan som ett anvÀndbart arbetsinstrument i akut strokevÄrd. Tidiga samtal om mÄl bidrog till att ge patienterna motivation och insikt om sin situation men hjÀrnskadan kunde försvÄra patientdelaktighet.

LÀs- och skrivproblematik i skolan - upptÀckt och tidiga insatser

ProblemomrÄde Att kunna lÀsa och förstÄ vad man lÀser Àr viktigt för att man som elev ska nÄ framgÄng i skolans alla Àmnen. Det Àr ocksÄ fÀrdigheter som Àr nödvÀndiga för att delta i samhÀlles demokratiska processer. I vÄr digitaliserade vÀrld Àr skriftsprÄket viktigt och de allra flesta arbeten förutsÀtter en god lÀsförmÄga. I skollagen stÄr det att utbildningen ska vila pÄ vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Hur anvÀnder dÄ pedagogerna den beprövade erfarenheten för elever i behov av stöd i den tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen? Syfte och frÄgestÀllningar Syftet med undersökningen var att fÄ en bild av hur pedagoger, i förskoleklass och i de tidiga skolÄren, uppfattar stöd och tidiga insatser för lÀs- och skrivsvÄrigheter.

Barns tidiga skrivande - En studie om förhÄllningssÀtt till barns tidiga skriftsprÄksförsök i förskolan

According to the LÀroplan för förskolan, Lpfö 98, are pre-schools suppose to introduce the written language and embrace childrens curiosity about the ability to communicate with the written language. The purpose with this research is therefor to study the attitudes of pre-school teachers towards three- to five years olds writing and also to shred some light over which role teachers and other adults have when children learn to write. The earlier research contains different theories about how children in pre-schools conquer the written language and the teachers role in this process. Teachers attitudes towards and thoughts about childrens early writing could be made visible through interviews with teachers who all currently work at pre-schools. The results indicate that pre-school teachers have different attitudes towards childrens early attempts to write.

Generationsskifte i lantbruk : fallstudie pÄ gÄrd med maskinstationsverksamhet

I denna studie undersöktes frostkÀnsligheten hos matÀrt (Pisum sativum var. sativum), foderÀrt (Pisum sativum var. arvense) och sojaböna (Glycine max) vid tre olika stadier i plantans tidiga utveckling. Syftet med studien Àr att öka kunskapen kring hur kulturerna pÄverkas av lÄga temperaturer, och genom detta bidra till en ökad odlingssÀkerhet, som i sin tur kan optimera avkastning och kvalitet i fÀlt. Plantorna utsattes för en simulerad frost (-2 ?C, 10 h) i klimatkammare vid tre olika tidiga utvecklingsstadier.

Sveriges LÀrarförbunds arbete med Lgr 80

Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur Sveriges LÀrarförbund arbetade med införandet av en ny lÀroplan, Lgr 80. De frÄgor som jag har valt att inrikta mig pÄ Àr Hur Sveriges LÀrarförbund arbetade med Lgr 80 och vilka förÀndringar som Sveriges LÀrarförbund ville göra i Lgr 80. Sveriges LÀrarförbund var med under hela arbetet med att ta fram den nya lÀroplanen genom att bÄde arbeta med lÀroplanen inom förbundet och att vara med i de arbetsgrupper som skol-överstyrelsen tillsatt. KÀllor som jag frÀmst har anvÀnt mig av till undersökningen Àr Sveriges LÀrarförbunds remissyttrande, LÀroplansförslaget och sammantrÀdesprotokoll frÄn Sveriges LÀrarförbund.Nyheter som Lgr 80 innebar var bland annat en revidering av betygssystemet, decentraliserad skola och ett nytt tillvalssystem. Sveriges LÀrarförbund kunde pÄverka arbetet med lÀroplanen bÄde genom sin medverkan i arbetsgrupperna samt genom sitt remissyttrande..

Utmaningar med att fÄnga och behandla slutanvÀndarnas behov inom processutveckling: Internt samarbete i tidiga faser av processutvecklingsprojekt

Syfte ? Syftet med detta examensarbete Àr att skapa ytterligare förstÄelse för och kartlÀgga de utmaningar som projektorganisationen stÀlls inför nÀr brukarnas och slutanvÀndarnas behov skall fÄngas, tillvaratas och föras vidare via kravspecifikationen i det tidiga projektskedet.Metod ? Examensarbetet Àr utfört i form av en explorativ, abduktiv, kvalitativ inbÀddad fallstudie. Data kommer frÄn insamlad dokumentation och explorativa samt semi-strukturerade intervjuer. Tre olika projekt har undersökts och totalt genomfördes ca 15 intervjuer. Insamlad data kodades, tematiserades och kategoriserades genom s.k.

"Du fÄr titta i min bok!" : Fem förskolelÀrares tankar om barnbibliotekens funktion i barns tidiga lÀs- och skrivförmÄga.

This study aims to examine preschool teachers' thoughts about the child libraries functions. The purpose is to highlight preschool children's early read and writing skills, before they even can read and write, which is a theory called emergent literacy.This is made by conducting five qualitative interviews, with the intention to investigate how the preschool teachers think about the cooperation and the function of the child library, partly for their own work with the children and partly for their organization. By using a tablechart which shows each preschool teachers mostly common thoughts in the interview and by using a model based upon Harrysson and Joelsson (2006) model, which shows the functions of the public library in the society. The results of the study are presented in the four categories of the model which are; to borrow, to learn, to ask and to find, to reside. These are functions that the preschool teachers see with the library, for their work with the childrens' early literacy.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->