Sök:

Sökresultat:

1089 Uppsatser om Tidiga skolćren - Sida 56 av 73

Arbete med elever i matematiksvÄrigheter : En intervjustudie med speciallÀrare/specialpedagoger

Syftet med föreliggande studie var att undersöka det specialpedagogiska stödet till elever i matematiksvÄrigheter i skolans tidigare Är. Vi anvÀnde oss av kvalitativa intervjuer dÀr vi intervjuade tio speciallÀrare/specialpedagoger pÄ nio skolor i tvÄ olika kommuner. Majoriteten av pedagogerna hade specialpedagogexamen, men de flesta arbetade i praktiken som speciallÀrare. Samtliga speciallÀrare/specialpedagoger hade lÄng undervisningserfarenhet, dock inte specifikt av matematiksvÄrigheter. I litteraturgenomgÄngen framgick att det rÄder oenighet mellan forskare om hur matematiksvÄrigheter ska definieras.

Distriktssköterskors erfarenheter av att stödja familjer med ett överviktigt barn till en mer hÀlsosam livsstil

Bakgrund: Övervikt Ă€r ett internationellt hĂ€lsoproblem. Tidiga insatser av barnhĂ€lsovĂ„rden Ă€r betydelsefulla och kan förebygga och förhindra framtida komplikationer.Syfte: Syftet var att beskriva distriktssköterskors erfarenheter av att stödja familjer med ett överviktigt barn till en mer hĂ€lsosam livsstil.Metod: Kvalitativa intervjuer genomfördes med Ă„tta distriktssköterskor inom barnhĂ€lsovĂ„rden i södra Sverige. Analysen av intervjuerna genomfördes med en metod för kvalitativ manifest innehĂ„llsanalys.                  Resultat: Studiens resultat redovisas i tre kategorier: ?Relationer mellan distriktssköterskor och förĂ€ldrar?, ?Betydelsen av förĂ€ldrarnas insikt och vilja att förĂ€ndra? samt ?Stödja familjerna till hĂ€lsosammare matvanor och motion? . I studien framkom att förĂ€ldrarnas insikt och vilja att förĂ€ndra samt motivation var avgörande för att en förĂ€ndring till en mer hĂ€lsosam livsstil skulle ske nĂ€r ett barn var överviktigt.

Betydelsen av fysisk aktivitet för att lindra depressiva besvÀr hos ungdomar

Syfte: Att utifrÄn litteratur belysa betydelsen av fysisk aktivitet för att lindra depressiva besvÀr hos ungdomar. Design: Studien har utförts som en litteraturöversikt. Metod: Litteratur som publicerats mellan 2001-2012 söktes fram i databaserna PsycINFO och CINAHL. Sammanlagt 14 vetenskapliga artiklar har granskats och anvÀnts i litteraturöversikten. Resultat: Fysisk aktivitet har visat sig ha en positiv effekt pÄ depression hos ungdomar.

FlersprÄkighet och sprÄkutveckling i mÄngkulturella skolor

Bakgrunden till arbetet Àr att Sverige blir ett alltmer mÄngkulturellt samhÀlle och att mÄnga barn idag Àr flersprÄkiga och vi uppfattar det som viktigt att stÀrka barns modersmÄl vilket Àr en förutsÀttning för att utveckla ett andrasprÄk. Syftet Àr att belysa vilket stöd i form av modersmÄlsundervisning eleverna fÄr grundskolans tidiga Är och vad pedagoger i F till Är 5 anser vara ett sprÄkutvecklande arbetssÀtt i skolan. För att kunna undersöka Àmnet har vi stÀllt oss tvÄ huvudfrÄgor; Hur ser modersmÄlsundervisningen i mÄngkulturella skolor? Hur arbetar pedagoger sprÄkutvecklande i mÄngkulturella skolor? Vi har valt att genomföra en kvalitativ undersökning och har intervjuat sammanlagt tio pedagoger; fyra klasslÀrare, fyra modersmÄlslÀrare och tvÄ fritidspedagoger pÄ tvÄ olika skolor ? bÄda med stor andel barn med annan Àn svensk kulturell bakgrund Resultatet visar att pedagogerna menar att drama, lÀsning, diskussion, att skriva, musik och bild Àr de viktigaste aktiviteterna för elevernas sprÄkutveckling. ModersmÄlslÀrarna lyfter fram lÀs- och skrivfÀrdighet, grammatik och samtal som viktiga delar i undervisningen. Innemiljön och skolornas utrustning och material tas ocksÄ upp. Alla arbetar pÄ olika sÀtt, men nÀmner ÀndÄ samma hjÀlpmedel och aktiviteter som stöd till den sprÄkliga utvecklingen. SprÄkutvecklingen Àr individuell och en skapande process som krÀver en aktiv engagemang frÄn inlÀrarens sida.

Upplevelser av att vara nÀrstÄende till en person med stroke

Bakgrund Stroke Àr en sjukdom som drabbar mÄnga mÀnniskor. Strokeanfall medför inte bara bestÄende förÀndringar för den strokedrabbade utan pÄverkar Àven de nÀrstÄendes situation. Det Àr inte ovanligt att nÀrstÄende hamnar i en krissituation i det tidiga skedet av en stroke. Syftet Syftet med studien Àr att beskriva upplevelsen av att vara nÀrstÄende till en person med stroke. Metod Detta Àr en litteraturstudie baserad pÄ 10 vetenskapliga artiklar med kvalitativ ansats.

Inverkan av tidiga osmolÀra förÀndringar pÄ utfallet hos extremt underburna nyfödda barn (GA ?27+6) i form av morbiditet och mortalitet

Bakgrund: Sjuksköterskeprogrammet  vid Uppsala universitet innefattar 49,5 högskolepoÀng verksamhetsförlagd utbildning (VFU). I termin 2 har studenterna fyra veckor VFU inom basal omvÄrdnad och handledes dÄ av undersköterska. Handledning Àr ett sÀtt att lÀra ut och utveckla kompetens och innefattar bÄde teoretiskt och praktiskt kunnande. Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka undersköterskornas upplevelser av att handleda sjuksköterskestudenter under deras verksamhetsförlagda utbildning i termin 2 pÄ sjuksköterskeprogrammet. Metod: Kvalitativ intervjustudie med deskriptiv design.

?Det kan kÀnnas som att man bara spelar gammal musik hÀr ? : ? En studie om komposition inom klassisk instrumentalundervisning pÄ musikhögskolan.

Uppsatsens syfte Àr att undersöka mÀnniskors förhÄllningssÀtt till musik i landet St. Vincent och Grenadinerna. Studien bygger pÄ fÀltarbete som genomfördes dÀr under tre veckor i april 2011 och undersöker hur begrepp som musik, musikalitet och ?bra? musik definieras. Vidare beskrivs hur musik kan pÄverka mÀnniskan samt musikens funktioner i det dagliga livet. Studien bygger pÄ sex stycken kvalitativa intervjuer av personer med olika Älder, kön, och bakgrund frÄn St.

ETT VARDAGSPUSSEL MED UTMANINGEN ATT F? IHOP ALLA N?DV?NDIGA BITAR -Upplevelse av aktivitetsbalans hos f?r?ldrar till barn med autism i f?rskole?ldern

Bakgrund F?r?ldrar till barn med autism i den tidiga barndomen och f?rskole?ldern upplever mer stress j?mf?rt med f?r?ldrar till ?ldre barn med autism. F?r?ldrarna har sv?rt att hantera stressen som tillkommer med barnet och den drastiska omst?llningen i vardagen. De upplever psykisk oh?lsa och har ?ven ett stort behov av professionell hj?lp i ett tidigt skede.

Medborgardialog - tilll vilket pris? : Kan tidseffektivitet och demokrati samexistera i en planprocess?

För att kunna planera det framtida goda samhÀllet krÀvs det att medborgarna som ska leva i samhÀllet fÄr vara med och bestÀmma hur de anser att framtiden ska se ut. Att inkludera medborgarna i beslutsprocessen Àr dock ofta en komplicerad frÄga dÄ en vÀl genomförd medborgardialog ofta har negativ inverkan pÄ tidseffektiviteten i processen. Problemet som diskuteras i denna uppsats Àr just hur frÄgan kring effektivitet och demokrati ska tacklas, dÄ det Àr tvÄ aspekter som det idag efterstrÀvas en förbÀttring kring. Uppsatsen bygger mycket pÄ litteratur kring demokratifrÄgor och hur planprocessen ser ut, dÄ frÄgestÀllningarna förutom tidigare nÀmnda innehÄller frÄgor kring vad syftet med medborgardialoger Àr, och vilken pÄverkan tidpunkt för dialog har för effekt pÄ processen. Undersökningen har vidare baserats pÄ tvÄ intervjuer och en rapportgenomgÄng, vilka samtliga har bidragit till den slutsats som presenteras.Enligt intervjuerna och rapporten finns inga tendenser pÄ att en tidig medborgardialog minskar antal överklaganden av planer, men att det tidiga dialogarbetet ÀndÄ Àr vÀrdefullt att ta till vara pÄ av andra orsaker.

Barnlitteratur i ett genusperspektiv

Vi har ett samhÀlle och en skola som genomsyras av en strÀvan efter jÀmstÀlldhet mellan könen. Trots styrdokumentens betoning pÄ flickors och pojkars lika förutsÀttningar, tycker jag mig ha sett allt för lite av genusperspektivet i den dagliga pedagogiska verksamheten under min verksamhetsförlagda tid. I arbetet under de tidiga skolÄren Àr mycket fokus pÄ lÀsning och lÀskunnighet. Men vad Àr det dÄ eleverna lÀser och vad speglar texterna utifrÄn vÄr strÀvan? Uppsatsen behandlar hur könsroller gestaltas i barnlitteratur.

VÄrt uppdrag som lÀrare : En studie om lÀrares roll i undervisningen

Syftet med detta examensarbete var att undersöka nÄgra lÀrares syn pÄ arbetet med elevers muntliga framstÀllning, eftersom jag saknar studier som undersöker de tidiga Ärskursernas muntliga arbete. Den empiriska delen bygger pÄ semistrukturerade intervjuer med fem lÀrare verksamma i Ärskurs 1-3. De intervjuade lÀrarna har en yrkeserfarenhet mellan fem och fyrtio Är och de arbetar pÄ tre olika mellansvenska skolor.Studiens resultat visar att det finns en medvetenhet och en vilja hos de intervjuade lÀrarna att arbeta med muntlig framstÀllning i klassrummet, men om det ska bli meningsfullt krÀvs att gruppens klimat Àr tillÄtande och att eleverna upplever en trygghet i situationen. Mycket av lÀrarnas arbete den första tiden gÄr Ät till att skapa dessa förutsÀttningar, och de arbetar pÄ olika sÀtt med detta. Den största svÄrigheten med det muntliga arbetet i klassrummet Àr att momentet krÀver en engagerad publik, vilket leder till att nÄgra lÀrare anser att det var svÄrt att planera in detta i undervisningen.

Att skriva sig till lÀsning : en fallstudie om datorn som verktyg i lÀs- och skrivinlÀrningen

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur en pedagog arbetar med datorn som verktyg i den tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen, vilka för- och nackdelar pedagogen ser med arbetssÀttet, samt elevernas attityder till arbetet. Undersökningen Àr en fallstudie av en pedagogs sÀtt att arbeta med Tragetonmetoden. SÄvÀl observationer som intervjuer av pedagogen och elever har genomförts.Resultatet visar att pedagogens sÀtt att arbeta med datorn som verktyg kompletteras med andra lÀs- och skrivinlÀrningsmetoder och Tragetonmetoden utgör sÄledes ett av flera sÀtt för eleverna att lÀra sig lÀsa och skriva. Resultatet visar att pedagogens instÀllning till datorn pÄverkar huruvida den anvÀnds för lÀrande och hur vÀl arbetet vid datorerna utvecklas. Pedagogen menar att eleverna lÀr sig skriva lÀttare och snabbare med hjÀlp av datorn och att arbetet pÄ datorn Àr lÀtt att nivÄanpassa efter varje elevs behov.

Det Àr ju samma barn och ungdomar vi arbetar med ? En intervjustudie om samverkan mellan skola, skol- och folkbibliotek pÄ Gotland

This master?s thesis deals with problems and opportunities when it comes to cooperation between compulsory schools, upper secondary schools, school libraries and public libraries on Gotland. The goal of this thesis is to investigate which ideas exist among public librarians, school librarians and headmasters when it comes to taking responsibility for the students? information literacy, basic library knowledge and passion for books. It also examines some of the problems they meet when trying to work together around these tasks.

Grunden för barns lÀs- och skrivutveckling : Om lÀrares förhÄllningssÀtt till den grundlÀggande lÀs- och skrivinlÀrningen

SamhÀllets förÀndringar, i och med ökad informations- och kommunikationsteknologi, stÀller ett ökat krav pÄ oss invÄnare som flexibla och nytÀnkande sprÄkskapare. Detta leder till att lÀrare har ett stort ansvar för att lyckas med den grundlÀggande lÀs- och skrivundervisningen i dagens skola. Syftet med denna studie Àr att undersöka lÀrares uppfattningar till sin lÀs- och skrivundervisning i de tidiga skolÄren. Genom intervjuer med tolv lÀrare har vi undersökt deras uppfattningar om sin egen lÀs- och skrivundervisning och vad de övervÀger i sitt tillvÀgagÄngssÀtt. Vidare har vi Àven fokuserat pÄ hur lÀrarna uttrycker sig om sina kunskaper samt hur de uttrycker sig angÄende individualisering.Sammanfattningsvis tyder resultatet i studien pÄ att lÀrarna har elevernas bÀsta för ögonen.

Intag av frukt, grönsaker och fett och utförda kostinterventioner hos patienter med schizofreni : - En litteratustudie

Patienter med schizofreni har betydligt större andel överviktiga jÀmfört med övriga befolkningen och har en ökad förekomst av livsstilsrelaterade sjukdomar och förtidig död, vilket kan sÀttas i relation till dÄlig kosthÄllning. Syftet med studien var dÀrför att undersöka schizofrenipatienters intag av frukt, grönsaker och fett och jÀmföra det med Livsmedelsverkets rekommendationer. Syftet var ocksÄ att beskriva vilka interventioner som utförts för att förÀndra schizofrenipatienters kostvanor. Livsmedelsverket och riktlinjer för hÀlsofrÀmjandeintervention anvÀndes som referensramar. Metodvalet var en systematisk litteraturstudie dÀr sökning efter artiklar skedde bÄde systematiskt via databaser och manuellt.

<- FöregÄende sida 56 NÀsta sida ->