Sök:

Sökresultat:

1089 Uppsatser om Tidiga skolćren - Sida 42 av 73

NÀr lÀsningen inte bÀr, vad gör vi dÄ? : En kvalitativ studie om lÀrares och speciallÀrares arbete kring och stöd till elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter.

Syftet med studien Ă€r att undersöka lĂ€rare och speciallĂ€rares uppfattningar och erfarenheter av elever i lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter. FrĂ„gestĂ€llningarna handlar om förutsĂ€ttningar för lĂ€randet, upptĂ€ckt och identifiering, vilket stöd elever med lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter fĂ„r och hur stödet för dessa elever organiseras. Andra frĂ„gor rör undervisningsmetoder och arbetssĂ€tt som enligt lĂ€rarna och speciallĂ€rarna Ă€r framgĂ„ngsrika för elever med lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter.Studien Ă€r en kvalitativ studie som utgĂ„r frĂ„n ett specialpedagogiskt perspektiv. Den metod som anvĂ€nts Ă€r halvstrukturerade intervjuer, vilka har analyserats med hjĂ€lp av kvalitativ innehĂ„llsanalys.Resultat: FörutsĂ€ttningar för att lĂ€sinlĂ€rningen ska fungera handlar om miljömĂ€ssiga faktorer dĂ€r barnets tidiga möte med sprĂ„ket och texter Ă€r av betydelse. Även individbundna faktorer som fonologisk medvetenhet, kopplingen fonem-grafem och förmĂ„ga till koncentration, Ă€r exempel pĂ„ förutsĂ€ttningar för den första lĂ€sinlĂ€rningen.

Patienters upplevelser av livet efter en stroke : En litteraturstudie baserad pÄ sjÀlvbiografier

Bakgrund: Årligen drabbas 30 000 personer i Sverige av stroke. Det Ă€r den vanligaste orsaken till funktionsnedsĂ€ttning och de som drabbas Ă€r i behov av lĂ„nga vĂ„rdtider. Den forskning som finns tillgĂ€nglig belyser frĂ€mst patienters upplevelser i det tidiga skedet efter att ha drabbats av stroke.Syfte: Syftet med studien var att belysa hur personer upplever sin livsvĂ€rld efter att ha drabbats av stroke.Metod: Studien utgick frĂ„n en kvalitativ ansats. Fem sjĂ€lvbiografier valdes för att belysa personers upplevelser av att drabbas av stroke. Analysen gjordes utifrĂ„n Lundman och Graneheims kvalitativa innehĂ„llsanalys.Resultat: Det framkom att de drabbade genomgick stora förĂ€ndringar i livet.

VÀgledare pÄ fristÄende gymnasieskola

I vÄrt examensarbete undersöker vi hur vÀgledare pÄ fristÄende gymnasieskolor i tvÄ lÀn i södra Sverige beskriver och upplever sin arbetsmiljö. Vidare tittar vi pÄ hur skol- och syvkulturen kan pÄverka deras arbete men Àven hur arbetsorganisationen inom skolan pÄverkar deras arbetssÀtt. Tanken bakom vÄr studie bygger pÄ det vÀxande antal friskolor som börjar ta plats i det svenska samhÀllet. Tidigare forskning inom detta omrÄde Àr nÀst intill obefintlig dÄ denna skolform Àr en relativt ny företeelse. Ur detta föddes idén till att undersöka hur det Àr att arbeta som vÀgledare pÄ en fristÄende gymnasieskola.

Undvik chocken : Sjuksko?terskans a?tga?rder fo?r att tidigt uppta?cka sepsis

Problem: Utfallet av att vara infekterad i sepsis a?r beroende av tidigt insatt behandling. Pa? grund av det snabba sjukdomsfo?rloppet a?r det avgo?rande fo?r patientens o?verlevnad att adekvat behandling ges tidigt i fo?rloppet, detta kra?ver att sjuksko?terskan har kunskap om de tidiga tecknen som uppvisas vid sepsis. Syfte: Syftet var att underso?ka vilka a?tga?rder sjuksko?terskan ska vidta fo?r att tidigt uppta?cka sepsis hos patienter.

Genom Bo Lindes ögon : En studie i det svenska musikklimatet pÄ 1950- och 60-talet

Victoria Strömberg: Genom Bo Lindes ögon. En studie i det svenska musikklimatet pÄ 1950- och 1960-talet. Uppsala: Musikvetenskap, 60 p., 2002.Det första syftet med denna uppsats Àr att visa Bo Lindes egen uppfattning av den tid han levde i, det andra att försöka balanseraen bild av 50- och 60-talets musikklimat sÄsom den ofta framstÀlls i litteraturen, och det tredje att undersöka hur vÀrderingen av Bo Lindes insatser for det svenska musiklivet kommit att uppfattas efter hans död. KÀllmaterialet bestÄr frÀmst av ett urval tidningsartiklar dÀr Bo Linde debatterar olika musikfrÄgor, dÀrjÀmt artiklar om Linde. För att fÄ en bild av de omrÄden pÄ vilka debatterna fördes, och hur de vÀxlade genom Ären, har materialet delats in efter Àmne och tidsföljd.

Förekomsten av "mobbing" i förskolan

"Mobbing" i förskolan Àr ett relativt outforskat omrÄde om man jÀmför med mobbing i skolan. Till en början skulle studien handla om förskolornas likabehandlingsplaner, men i det tidiga sökandet efter information kring detta sÄ uppstod nya funderingar. det visade sig att forskare verkade vara lite oense om huruvida "mobbing" existerade i förskolan eller inte. Denna studie har som syfte att öka kunskapen och förstÄelsen kring begreppet "mobbing" i förskolan. Den övergripande frÄgan Àr om "mobbing" i förskolan existerar eller inte? Hur visar sig "mobbing" pÄ förskolorna? Och om "mobbing" inte existerar pÄ förskolan, vad Àr det dÄ? Och om det inte Àr mobbing i förskolan, vilket annat begrepp bör vi dÄ anvÀnda oss av? I studien anvÀnds ordet krÀnkande behandling i samband med mobbing dÄ det inte Àr helt klart om det finns eller inte i förskolans vÀrld.För att fÄ fram kvalitativ data har intervjuer och observationer anvÀnts i studien.

Kvinnors upplevelse av och symtombild vid hjÀrtinfarkt : en litteraturstudie

SammanfattningSyftet med denna litteraturstudie var att undersöka och beskriva hur hjÀrtinfarktsymtom yttrar sig och upplevs av kvinnor och vilka atypiska symtom sjuksköterskan bör vara uppmÀrksam pÄ i mötet med kvinnor i sjukvÄrden. En beskrivande litteraturstudie genomfördes dÀr vetenskapliga artiklar av kvalitativ och kvantitativ karaktÀr analyserades. Huvudresultatet visade att central bröstsmÀrta var ett vanligt rapporterat symtom men att mÄnga kvinnor inte hade bröstsmÀrta som det enda och huvudsakliga symtomet. Kvinnor tenderade mer ofta Àn mÀn att uppleva besvÀr frÄn kÀke, hals och nacke. Rygg och skulderbladsmÀrta visade sig förekomma i liknande utstrÀckning som bröstsmÀrta hos kvinnor med hjÀrtinfarkt.

Jag hoppade av skolan. Och? I'm a Dropout. So what?

Syftet med vÄr studie har varit att ta reda pÄ varför vissa ungdomar gör avbrott frÄn sin gymnasieutbildning. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod och genomfört totalt Ätta semistruktuerade intervjuer. VÄra respondenter Àr tvÄ dropoutungdomar, som vi intervjuat för att fÄ en inblick i och djupare förstÄelse för individuella och strukturella orsaker som ligger bakom beslutet att hoppa av skolan. De övriga sex respondenterna Àr samtliga studie- och yrkesvÀgledare, varav fyra Àr verksamma pÄ kommunala och fristÄende gymnasieskolor, en inom grundskolan och en arbetar inom det kommunala uppföljningsansvaret. Intervjuerna med dessa professionella personer har vi gjort i syfte att undersöka vilka subjektiva och objektiva förklaringar de har till att elever slutar skolan i förtid och hur de arbetar med dropoutsen.

Shinto i Meiji regimens Japan - En studie av religionens pÄverkan pÄ politiken

Den judiske historieskrivaren Flavius Josefus som i Rom skrev sitt verk Antiquitates Judaicae om det hebreiska folkets historia betonade starkt den hebreiska profetismen, profeterna och profetian. Den tidiga kristna kyrkan byggde sin tro pÄ de gamla hebreiska profeternas skrifter och den fortsatta uppenbarelsen man uppfattade under första Ärhundradet. Föreliggande studie bygger dock pÄ frÄgestÀllningen om vad som var den hebreiska profetismens egentliga vÀsen och religiösa funktion enligt Josefus beskrivning i Antiquitates Judaicae 5-11? I studien anvÀnds Mircea Eliades religionsteori som heuristiskt redskap för att finna svar pÄ frÄgestÀllningen. Undersökningen visar att den hebreiska profetismens egentliga vÀsen enligt Josefus var Guds manifestation, hierofani och uppenbarelse hos vissa mÀnniskor, genom att de blev uppfyllda av Guds ande (????? ??????).

Fyra lÀrares tillvaratagande av elevers förförstÄelse i den tidiga NO-undervisningen

UtifrÄn kvalitativa djupintervjuer med fyra lÀrare tolkas utsagor kring NO-undervisning med avseende pÄ elevernas förförstÄelse. Studiens fokus ligger pÄ elevernas förförstÄelse, hur lÀraren beskriver begreppet, om lÀraren tar reda pÄ den och anvÀnder förförstÄelsen i sin NO-undervisning. I undersökningen har olika förhÄllningssÀtt framkommit som kan relateras till olika syn pÄ lÀrande. LÀrarens förhÄllningssÀtt till elevernas förförstÄelse pÄverkar de valda undervisningsmetoderna. Enligt vÄra resultat lÄter de intervjuade lÀrarna sina elever pÄ nÄgot sÀtt uttrycka sin förförstÄelse.

Klassrummet - lÀrare och elevers syn pÄ det ideala klassrummet

Uppsatsen bygger pÄ en bÄde kvantitativ och kvalitativ analys av elever och pedagogers teckningar, dels av deras nuvarande klassrum och av deras önskade idealklassrum. I den empiriska undersökningen deltog elever i Är 3 och 4 samt pedagoger verksamma i de tidiga Ären. Syftet Àr att beskriva elever och lÀrares syn pÄ sin klassrumsmiljö. Uppsatsen har som mÄl att besvara följande syftesfrÄgor: Hur vill elever/pedagoger att ett klassrum ska se ut? Hur upplever elever/pedagoger sin nuvarande klassrumsmiljö? Finns det skillnader mellan den faktiska och den önskade klassrumsmiljön? Finns det skillnader mellan hur lÀrare och elever ser pÄ klassrumsmiljön? Finns det teoretiska idéer eller forskningsresultat som styrker pedagogernas och elevernas tankar? Den fysiska miljön diskuteras sÀllan nÀr det gÀller pedagogisk undervisning. Befintlig forskning kring samspelet mellan lÀrande och fysisk miljö Àr mycket sparsam, detta trots att de flesta Àr överens om att den fysiska miljön har betydelse för inlÀrningen. VÄra teoretiska utgÄngspunkter har varit teorier om barns utveckling och forskning kring den fysiska miljöns betydelse för lÀrandeprocesser.

Sjuksköterskans omvÄrdnadsÄtgÀrder vid postoperativt illamÄende

?Postoperativt illamÄende och krÀkning (PONV- Postoperative Nausea and Vomiting) Àr en vanlig förekommande kirurgisk komplikation. Orsaken till PONV Àr inte helt faststÀlld, till skillnad frÄn patofysiologin vid generellt illamÄende. För patienten innebÀr PONV ett ökat lidande och lÀngre vistelse pÄ sjukhus. För att förebygga och lindra tillstÄndet PONV kan sjuksköterskan identifiera riskfaktorer hos patienten.

Tidiga minnen av lÀsupplevelser : en intervjustudie

Ett stort förtroende för sin nĂ€rmaste chef Ă€r inte alltid en sjĂ€lvklarhet. MĂ„nga olika faktorer pĂ„verkar vilket förtroende medarbetare inom en organisation kĂ€nner för chefen, och denna studie har fokuserat pĂ„ olika faktorer relaterade till kommunikation; uppföljning, uppskattning, feedback, tydlighet, meningsfullhet samt hantering av konflikter/relationer. Det kan ocksĂ„ skilja sig Ă„t mellan hur mĂ€n och kvinnor vĂ€rderar dessa faktorer, och att studera detta ingĂ„r ocksĂ„ i syftet för denna undersökning. Tidigare forskning pĂ„ omrĂ„det har visat pĂ„ tydliga skillnader mellan hur kvinnor och mĂ€n upplever och vĂ€rderar kommunikation. Även denna studies resultat visar pĂ„ att det finns kommunikativa skillnader mellan kvinnor och mĂ€n, samt att de vĂ€rderar faktorerna pĂ„ olika sĂ€tt.

Fem kvinnliga gymnasieelevers upplevelser av ensemblespel

Syftet med vÄrt arbete Àr att fÄ insyn i fem unga kvinnors upplevelser av att vara instrumentalist i ensemblespel vid ett musikestetiskt program. Vi har valt att intervjua fem unga kvinnor vid ett gymnasium i norrland. Intervjuerna spelades in och skrevs ner ordagrant. Svaren frÄn intervjuerna sammanstÀlldes och bearbetades i förhÄllande till fyra rubriker som tÀcker vÄrt syfte. Resultatet har vi sedan jÀmfört med tidigare forskning inom omrÄdet.

Ordets tillblivelse : aspekter av Nietzsches tidiga sprÄkfilosofi

The thesis examines the nineteenth century German philosopher and philologist Friedrich Nietzsche?s early notion of how a word is generated in the process of perception. It does so by looking at the ?metaphorical transitions? Nietzsche talks about in the essay ?Über Wahrheit und Lu?ge im außermoralischen Sinne? (?On Truth and Lie in an Extra-MoralSense?). According to the relevant passage in ?On Truth and Lie?? an image is first created as a metaphor for a stimulus and a word is then created as a metaphor for the image.

<- FöregÄende sida 42 NÀsta sida ->