Jag hoppade av skolan. Och? I'm a Dropout. So what?
Syftet med vår studie har varit att ta reda på varför vissa ungdomar gör avbrott från sin
gymnasieutbildning. Vi har använt oss av en kvalitativ metod och genomfört totalt åtta
semistruktuerade intervjuer. Våra respondenter är två dropoutungdomar, som vi intervjuat för att få en inblick i och djupare förståelse för individuella och strukturella orsaker som ligger bakom beslutet att hoppa av skolan. De övriga sex respondenterna är samtliga studie- och
yrkesvägledare, varav fyra är verksamma på kommunala och fristående gymnasieskolor, en
inom grundskolan och en arbetar inom det kommunala uppföljningsansvaret. Intervjuerna
med dessa professionella personer har vi gjort i syfte att undersöka vilka subjektiva och objektiva förklaringar de har till att elever slutar skolan i förtid och hur de arbetar med dropoutsen. Med denna undersökning har vi kommit fram till att de bakomliggande orsakerna till att vissa elever hoppar av skolan alltid är personliga, men att bakgrunden utgörs av en
blandning av individuella och strukturella faktorer. Vårt resultat av intervjuerna har vi tolkat och analyserat med hjälp av Becknes teorier om objektiva och subjektiva förklaringar till studieavbrott. Vi har även utgått från Becknes teori om tidiga och sena avbrytare och delvis kunnat kategorisera våra två dropoutrespondenter enligt denna.