Sök:

Sökresultat:

1089 Uppsatser om Tidiga skolćren - Sida 34 av 73

Personers upplevelser av att leva med Alzheimers sjukdom i ett tidigt skede : En litteraturstudie

Alzheimers sjukdom a?r en degenerativ demenssjukdom. I det tidiga skedet av sjukdomen a?r personen medveten om att na?got fo?ra?ndras, genom att exempelvis glo?mma avtalade tider eller fa? sva?rt att finna ord. Syftet med studien var att beskriva upplevelserna av att leva med Alzheimers sjukdom i tidigt skede.

Nordens Sorrento : BĂ„stads utveckling som badort 1900-1939

Under 1800-talet var BÄstad redan etablerad som badort. Orten marknadsfördes som kurort som bl.a. erbjöd havsbad som medicinsk behandlingsmetod. BadgÀsternas ökande krav pÄ förströelse och nöjen kom att medföra en utveckling, dÀr dessa attraktioner fick allt större betydelse för badorten. I denna studie undersöks vilka faktorer som pÄverkade turistutvecklingen i BÄstad under tiden före andra vÀrldskriget.

LÀs- och skrivsvÄrigheterOm hur specialpedagoger arbetar för att frÀmja en god lÀs- och skrivinlÀrning

Syftet med arbetet Àr att undersöka hur specialpedagogen arbetar i Är f-5 för att frÀmja en positiv lÀs- och skrivutveckling hos elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter. Studien baseras pÄ tio semikvalitativa intervjuer med specialpedagoger inom en medelstor skÄnsk kommun. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning om hur lÀs- och skrivutvecklingen frÀmjas gÀllande inlÀrningsprocess och utveckling samt metodval. Den belyser Àven specialpedagogens roll och adekvata teorier.Sammanfattningsvis pekar resultatet pÄ att informanterna ansÄg sig ha en viktig roll i att frÀmja en god lÀs- och skrivutveckling hos elever i svÄrigheter. Majoriteten av respondenternas arbetsuppgifter var förlagd till undervisning av enskilda elever.

Konkret material i matematikundervisningen : fördelar och nackdelar

Undersökningen hade som syfte att studera för- och nackdelar med att arbeta med konkret material som förstÀrkning i matematikundervisningen. För att utforska detta utfördes dels lÀrarformulÀr för att se hur lÀrare sÄg pÄ Àmnet. Dels utfördes tvÄ olika typer av lektionspass, ett teoretiskt och ett praktiskt. Under lektionspassen observerades eleverna och deras beteenden antecknades. InhÀmtade kunskaper mÀttes sedan i ett kunskapsprov.

Skrivande i de tidiga skolÄren : En studie av flersprÄkiga elevers texter

I denna studie har det genomförts textanalyser pÄ flersprÄkiga elevers texter, med syftet att undersöka flersprÄkiga elevers skriftsprÄksutveckling i ett bredare perspektiv. Det analyserade materialet bestÄr av 28 elevtexter, skrivna av fyra elever under perioden ht-11 till vt-13. Elevtexterna bestÄr av Ätergivande, berÀttande och beskrivande texter.Ett bredare syfte till studien var att finna en metod som var lÀmpad för att analysera flersprÄkiga elevers skriftsprÄksutveckling. För den hÀr studien och för framtida analyser av flersprÄkiga elevers texter utformat en egen analysmetod, efter de aspekter somansetts centrala för studiens syfte.Resultatet visar att det skett en utveckling hos alla elever, men att utvecklingen Àr högst individuell. Resultatet visar ocksÄ att alla eleverna har generella svÄrigheter vad betrÀffar andrasprÄksinlÀrning, t.ex.

Den krokiga vÀgen till lÀsning : En kvalitativ studie om lÀrares arbete med elevernas tidiga lÀsinlÀrning

The purpose of this study is to contribute to our knowledge about what methods? teachers say they use in the work with pupils? early reading acquisition, and how they evaluate the pupilsÂŽ reading development. I also like to find out what educational interventions teachers believe that pupils with reading difficulties need, and how they say they work to meet the needs of these pupils. The project is based on the following questions: What methods do teachers say they use in the work with pupils early reading acquisition? What extra resources do teachers consider that pupils with reading difficulties need? How do teachers evaluate children's reading development? In order to answer my questions, I've done qualitative interviews with three teachers, at two schools, in two medium-sized municipalities.

Socialt utsatta barn i förskolan : En intervjustudie om socialt utsatta barn och samverkan mellan förskola och socialtjÀnst.

Syfte: Hur ser samarbetet ut mellan förskola och socialtjÀnst? Hur arbetar förskolan med socialt utsatta barn? Hur uppfattar förskolan sin anmÀlningsskyldighet?Metod: Detta Àr en kvalitativ intervjustudie av hur förskolelÀrare arbetar med socialt utsatta barn. Under arbetets gÄng har förskola, socialsekreterare samt förskolechef deltagit i intervjuer för att fÄ svar pÄ dessa frÄgor.Resultat: Under vÄra intervjuer har vi kommit fram till att förskollÀrare ofta kÀnner att de saknar utbildning för att vÄga göra en anmÀlan. DÀremot berömmer socialtjÀnsten förskolan dÄ det gÀller att göra en anmÀlan och att se tidiga tecken pÄ barnen.Diskussion: Förskolan kan arbeta med socialt utsatta barn utefter mÄnga metoder, en utav de metoderna Àr samtalet. Samtalet kan till exempelvis vara ett utvecklingssamtal.

Kameleont eller dirigent : En kvalitativ studie av fem specialpedagogers erfarenheter av handledning

SammanfattningDenna studie Àr av kvalitativ art och intresserar sig för hur skolor arbetar med pedagogiska utredningar inför ett eventuellt upprÀttande av ÄtgÀrdsprogram. I studien har tre rektorer, fyra specialpedagoger och en speciallÀrare intervjuats om deras erfarenheter av pedagogiska utredningar och om deras uppfattningar om vad som Àr viktiga faktorer i detta arbete för att sÄsmÄningom kunna ge eleverna adekvat stöd. I analysen av intervjuerna har begreppen proaktiv och reaktiv verksamhetskultur (Lundgren och Persson 2003) spelat en viss roll. Intervjuerna har kompletterats med analys av tio skrivna utredningar frÄn skolor dÀr nÄgra av informanterna arbetar för att ge en fördjupad bild av hur elever och deras behov beskrivs i dessa utredningar.I analysen av utredningarna har det kompensatoriska perspektivet (Nilholm 2007a) och det relationella perspektivet (Persson 2001) spelat en framtrÀdande roll. Resultaten av denna studie visar att de pedagoger som gör utredningarna grovt sett fokuserar pÄ tre olika aspekter som i denna studie benÀmns dÄtid, nutid och framtid.

Skönlitteraturens möjligheter i undervisningen : en studie om sex lÀrares uppfattningar om skönlitteratur som lÀromedel i skolans tidigare Är

Bakgrunden till vÄr studie Àr vÄrt gemensamma intresse för skönlitteratur och vÄr nyfikenhet över hur den anvÀnds i dagens skola. Syfte var att ta reda pÄ om samt hur lÀrare, verksamma inom skolans tidiga Är, anvÀnder sig av skönlitteratur i sin undervisning. Vi har undersökt hur lÀrare tÀnker kring skönlitteratur i sin undervisning och i vilka syften som skönlitteratur anvÀnds. Genom kvalitativa intervjuer med sex verksamma lÀrare fick vi det material som vi sedan analyserade. Vi fann att lÀrarna var vÀl medvetna om skönlitteraturens möjligheter, inte bara i svenska utan i skolans alla Àmnen.

Den som finge göra bekantskap med en sÄdan kvinna. En studie om Madame de Staël och det tidiga 1800-talets litterÀra offentlighet.

The purpose of this Masters thesis is to investigate and describe the literary life of Madame de Staël, during the period of the French Revolution and the time shortly after. My intention is to do research on her impact and influence. I also want to examine her effect on Swedish literary society, with special references to Swedish authors. The method used is a qualitative one, where I have studied nonfiction and fiction connected with the field, for example Mme de Staëls own writings, which I make use of to illustrate the phenomena. During this period the society was dominated by patriarchical values and patterns of life.

Alla fÄr vara med? : En studie om pedagogers erfarenheter av barn som inte fÄr vara med i leken

FrÄn att ha haft en central roll i den tidiga psykoanalysen, har sexualiteten kommit att ges mindre utrymme i psykodynamisk psykoterapi. Syftet med denna studie var att undersöka patienters erfarenheter av hur sex och sexualitet behandlas i psykodynamisk psykoterapi. UtifrÄn ett bekvÀmlighetsurval genomfördes sju semistrukturerade kvalitativa intervjuer, och materialet analyserades med fenomenologisk metod. MÄnga av informanterna upplevde sex och sexualitet som svÄrt eller omöjligt att tala om i sina terapier, och flera av dem upplevde ocksÄ att deras terapeuter hade svÄrt att hantera dessa Àmnen. Endast tvÄ informanter beskriver erfarenheter av att terapeuten initierat samtal om sex och sexualitet.

Skillnader och likheter mellan tvÄ friskolors arbete med lÀsförstÄelse

Syftet med vÄrt examensarbete har varit att undersöka likheter och skillnader mellan tvÄ friskolor i arbetet med lÀsförstÄelse. Vi ville ta reda pÄ hur lÀrarna pÄ tvÄ friskolor arbetar för att uppfylla kunskapskraven nÀr det gÀller lÀsförstÄelse, samtidigt ville vi se om lÀrarna ger eleverna möjlighet att prova olika arbetssÀtt och arbetsformer nÀr det gÀller lÀsförstÄelse. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer med sex stycken pedagoger frÄn Ärskurs 1 - 3 . Vi har valt att skriva om Vygotskjis teorier, dÄ han anses vara förgrundsfiguren för ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrandet. Genom hela vÄrt arbete har vi anvÀnt oss av Barbro Westlunds litteratur som behandlar lÀsförstÄelse och samt hur forskning ser ut kring Àmnet. Genom höglÀsning, samtal och i diskussioner utvecklar pedagogerna elevens lÀsförstÄelse. Det visade sig vara viktigt att eleven hittar lÀslusten nÀr pedagogerna utmanar eleverna utifrÄn deras olika behov i sin förstÄelseprocess.

Introduktionen av addition och subtraktion i Ärskurs ett. : Med fokus pÄ lÀroböcker och lÀrares förhÄllningssÀtt till dessa.

Syftet med detta examensarbete Àr att studera hur addition och subtraktion introduceras i Ärskurs ett. Fokuset kommer att ligga pÄ lÀroböckerna. I studien kommer det att undersökas hur lÀroböcker vÀljer att introducera addition och subtraktion samt hur lÀrare vÀljer att förhÄlla sig till dessa lÀroböcker och hur de anvÀnder sig av dem i undervisningen av addition och subtraktion. De valda metoderna för att undersöka detta syfte Àr samtalsintervjuundersökningar och kvalitativ textanalys. Fyra stycken lÀrare har blivit intervjuade och utifrÄn dem har tre lÀroböcker valts ut till analys.

LÀxor - en del av undervisningen? : En studie kring lÀrares förhÄllningssÀtt och intentioner rörande lÀxor

VÄr kvalitativa studie utgÄr frÄn vad lÀrare sÀger sig ha för intentioner med lÀxor och vilket förhÄllningssÀtt de har till dem. Vi ville skapa oss en bild om hur vi kan förhÄlla oss till lÀxor i vÄr kommande yrkesroll som lÀrare. För att uppnÄ syftet med studien intervjuade vi fyra lÀrare i de tidiga skolÄren. UtifrÄn materialet intervjuerna gav kom vi fram till fyra olika kategorier kring lÀrares förhÄllningssÀtt till lÀxor: LÀxor som tradition och rutin, LÀrares syn pÄ lÀxor med hÀnsyn till eleven, LÀxans tidsvinst och tidskostnad samt FörÀldrar som lÀxhjÀlp och samarbetspartner. Resultatet visar att för lÀrare Àr lÀxor viktiga för att upprÀtthÄlla en bra och nÀra relation till förÀldrar och för att förÀldrarna ska bli delaktiga och kunna se vad deras barn presterar och arbetar med i skolan.

Design av materialhanteringssystem vid MetaSphere Technology

PÄlagt skratt Àr nÄgot som har anvÀnts i hela tevens historia och anvÀnds Àn idag. FrÄn början fick man inspirationen frÄn radions tidiga dagar dÄ man ofta spelade in sina program eller shower framför en publik. Det pÄlagda skrattet har funnits i din teveapparat i nÀstan 70 Är, men i din radio hör du det aldrig. Varför inte det? Mitt examensarbete syftar till att göra ett humorprogram i radio med pÄlagt skratt och undersöka vad folk tycker om detta grepp i radio.

<- FöregÄende sida 34 NÀsta sida ->