Sök:

Sökresultat:

924 Uppsatser om Tidig läsning - Sida 2 av 62

Nyblivna förÀldrars upplevelse av tidig hemgÄng i glesbygd

Utskrivning inom 48 timmar efter födseln har blivit allt vanligare bÄde i Sverige och internationellt. Regler och rutiner för tidig hemgÄng varierar mellan olika sjukhus i landet. Distriktssköterskan möter nyblivna förÀldrar och barn i ett tidigt skede efter förlossningen, vilket innebÀr att denne blir en lÀnk mellan förlossningsklinik och BVC. I arbetsuppgifterna ingÄr att se till att förÀldrar fÄr det stöd och den hjÀlp som de Àr i behov av. Nio semistrukturerade intervjuer utfördes i syfte att beskriva nyblivna förÀldrars upplevelse av tidig hemgÄng i glesbygd.

Tidig engelskundervisning : ett utvecklingsprojekt i förskoleklass

Detta utvecklingsprojekt syftar till att undersöka hur mottagliga barn i förskoleklass Àr för engelskundervisning samt undersöka vilka aktiviteter som lÀmpar sig i undervisning för barn i 6-ÄrsÄldern. .

Mentorskap - professionsutveckling i förskolan

Att skriva sig till la?sning, ASL, a?r en metod som mer och mer anva?nds i svenska skolor. Denna metod byter ut pennan mot datorn i den tidiga la?s- och skrivinla?rningen. Eleverna la?r sig la?sa genom sitt eget skrivande.

Att skriva sig till lÀsning : En intervjustudie om la?rares resonemang kring en la?s- och skrivinla?rningsmetod (ASL)

Att skriva sig till la?sning, ASL, a?r en metod som mer och mer anva?nds i svenska skolor. Denna metod byter ut pennan mot datorn i den tidiga la?s- och skrivinla?rningen. Eleverna la?r sig la?sa genom sitt eget skrivande.

Blivande mammors graviditetsrelaterade oro, beslutskonflikt samt tillfredsstÀllelse med informationen i samband med tidig fosterdiagnostik- : Àr det av betydelse att vara överens med sin partner?

Bakgrund Tidig fosterdiagnostik Àr en undersökning med syfte att upptÀcka eventuella kromosomavvikelser i fostret. FörÀldrar kan komma att stÀllas inför flera svÄra val under graviditeten. För att göra ett informerat val avseende tidig fosterdiagnostik krÀvs god information till de blivande förÀldrarna frÄn vÄrdgivaren. Syfte I denna studie undersöks om paret Àr överens eller inte avseende informerat val och huruvida det pÄverkar kvinnans graviditetsrelaterade oro, beslutskonflikt, nöjdhet med informationssamtalet samt om det pÄverkar hennes beslut att göra tidig fosterdiagnostik.Metod Femtiotre kvinnor, tidigt in i sin graviditet, deltog i studien. Kvinnorna delades upp i tvÄ grupper, dÀr den ena var överens med sin partner avseende informerat val och den andra inte.

Historiebruk i demokratins tjÀnst : En studie av undervisande gymnasielÀrares syn pÄ historiebruk i kursen historia 1a1

Denna studie a?r en fo?rdjupning i huruvida motivation pa?verkar andraspra?ksinla?raresresultat i la?sning. Gardner och Lamberts (1972) ursprungsmodell fo?r motivationsstudier har fungerat som underlag i denna underso?kning som har utfo?rts pa? en grupp vuxna L2- inla?rare av svenska som i nula?get studerar pa? SFI, kurs C och D. Fra?gesta?llningen a?r huruvida elever med ho?g motivation uppna?r ba?ttre resultat pa? la?stest a?n elever med la?gre motivation.

Mödrars upplevelse av tidig hemgÄng efter förlossning i Sverige : En systematisk litteraturstudie

Syftet med denna systematiska litteraturstudie var att beskriva mödrars upplevelse av tidig hemgÄng efter förlossning i Sverige. Artikelsökning gjordes i databaserna Elin@Dalarna, PubMed, Blackwell Synergy och SveMed+. Studierna skulle vara vetenskapliga och gjorda i Sverige. Kvalitativa och kvantitativa granskningsmallar anvÀndes vid kvalitetsanalysen av artiklarna. Totalt ingick 15 artiklar.

Förebyggande arbete i förskolan : LÀs- och skrivsvÄrigheter ur ett pedagogiskt perspektiv - att detektera, analysera och utrÀtta.

Att skriva sig till la?sning, ASL, a?r en metod som mer och mer anva?nds i svenska skolor. Denna metod byter ut pennan mot datorn i den tidiga la?s- och skrivinla?rningen. Eleverna la?r sig la?sa genom sitt eget skrivande.

EngelskinlÀrning i förskolan och grundskolans tidiga Är : En kvalitativ studie om lÀrarnas uppfattningar om tidig engelskinlÀrning

Syftet med undersökningen var att undersöka lÀrarnas uppfattning om betydelsen av tidig engelskinlÀrning i förskola och skola. LÀrarnas utmaningar med att ta vara pÄ de ungas kontakt med engelska via fritiden och bygga pÄ denna i undervisningen. Vidare lÀrarnas utmaningar med flersprÄkiga elever.Studien utfördes pÄ fem skolor av olika karaktÀr: En mÄngkulturell skola. En skola belÀget i ett? högstatusomrÄde?, en skandinavisk skola i Spanien, en skola som satsar pÄ projektet ?Engelska spÄret? och en förskola dÀr en engelsksprÄkig pedagog arbetar med barnen tillsammans med svenska pedagoger.

Ho?gla?sning i skolan : En studie om hur tre la?gstadiela?rare arbetar med ho?gla?sning ? fo?resta?llningar och motiv

The aim of the study was to investigate how teachers work with reading aloud. The aim also included examining their ideas about and motives for reading aloud. The study consisted of interviews with three teachers at the lower level of compulsory school along with observation of one of these teachers during a reading aloud session. The interviewed teachers work at three different schools in the same geographical area.The analytical tools chosen for the study were the theories of Rosenblatt. The three basic skills that Damber et al.

Sambandet mellan motivation och lÀsförstÄelse hos andrasprÄksinlÀrare : En studie av vuxnas inlÀrande av svenska som andrasprÄk

Denna studie a?r en fo?rdjupning i huruvida motivation pa?verkar andraspra?ksinla?raresresultat i la?sning. Gardner och Lamberts (1972) ursprungsmodell fo?r motivationsstudier har fungerat som underlag i denna underso?kning som har utfo?rts pa? en grupp vuxna L2- inla?rare av svenska som i nula?get studerar pa? SFI, kurs C och D. Fra?gesta?llningen a?r huruvida elever med ho?g motivation uppna?r ba?ttre resultat pa? la?stest a?n elever med la?gre motivation.

Tidig hemgÄng frÄn förlossningen : Mödrarnas uppfattningar

Bakgrund: Tidig hemgÄng innebÀr att mor och barn Äker hem 6-12 timmar efter förlossningen. En barnmorska gör hembesök hos familjen under första dagarna för att undersöka hur mor och barn mÄr. Syfte: Studiens syfte var att undersöka mödrars uppfattningar av vÄrd och stöd kring tidig hemgÄng efter förlossningen. Syftet var ocksÄ att undersöka personkaraktÀristika samt hur amningen upplevs hos denna grupp. Metod: En enkÀtstudie gjordes bland kvinnor som fött barn pÄ Akademiska sjukhuset i Uppsala under mars och april 2013 och gÄtt hem efter 6-12 timmar med vÄrd frÄn ?BB pÄ vÀg?.

Anknytningsteori i kriminologisk forskning. En litteraturstudie om anknytningsteorins möjliga betydelse för kriminologisk forskning

I ett försök att Äterinföra samarbetet mellan tvÀrvetenskapliga discipliner och efterfrÄga ett mer holistiskt synsÀtt pÄ vetenskap, Àr uppsatsens syfte följande: Genom en litteraturstudie undersöka ifall det förekommer forskning pÄ tidig anknytning i anslutning till kriminologisk teoribildning. Undersökningen sker genom en sökning pÄ tre viktiga sökord i ett antal kriminologiska databaser. Artiklarna som vÀljs ut lÀses sedan igenom för att finna kopplingar till forskning pÄ tidig anknytning. Analysen visade att forskningen inom kriminologin ganska ofta tittar pÄ anknytning som en oberoende variabel, dock Àr den anknytning som tas upp mer i enlighet med sociala bandteorins begrepp attachment Àn med tidig anknytning hos spÀdbarn..

Kvinnors upplevelser av omvÄrdnad i samband med spontanabort i tidig graviditet. : En litteraturstudie

Spontanabort i tidig graviditet hos kvinnor Àr den vanligaste typen av spontanabort och drabbar 10-35 % av alla gravida kvinnor. Syftet var att beskriva kvinnors upplevelser av omvÄrdnad i samband med spontanabort i tidig graviditet. Metoden som anvÀndes var systematisk litteraturstudie som totalt inkluderade nio studier. Datainsamlingen genomfördes i databaserna Cinahl, PubMed och PsycINFO. Studierna kvalitetsgranskades, och resultatet analyserades utifrÄn syftet.

?Var det en tigercirkus?? : - En studie om barns delaktighet vid bokla?sning och boksamtal vid anva?ndandet av print referencing som bokla?sningsmetod

Syftet med studien var att underso?ka hur barn a?r delaktiga vid bokla?sning, med tillho?rande boksamtal. Underso?kningen utgick fra?n ett sociokulturellt perspektiv med fokus pa? att allt la?rande a?r situerat, samt att la?rande sker i interaktion tillsammans med andra individer. Fo?r att synliggo?ra barns delaktighet vid bokla?sningstillfa?llena och boksamtalen valde vi att anva?nda videofilmade observationer som metod fo?r att samla in material, detta gjordes a?ven fo?r att inte ga? miste om va?rdefull information.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->