Sök:

Historiebruk i demokratins tjänst

En studie av undervisande gymnasielärares syn på historiebruk i kursen historia 1a1

Denna studie a?r en fo?rdjupning i huruvida motivation pa?verkar andraspra?ksinla?raresresultat i la?sning. Gardner och Lamberts (1972) ursprungsmodell fo?r motivationsstudier har fungerat som underlag i denna underso?kning som har utfo?rts pa? en grupp vuxna L2- inla?rare av svenska som i nula?get studerar pa? SFI, kurs C och D. Fra?gesta?llningen a?r huruvida elever med ho?g motivation uppna?r ba?ttre resultat pa? la?stest a?n elever med la?gre motivation. Den antagna hypotesen sa?ger att a?r man mer motiverad uppna?r man ett ba?ttre resultat a?n om man a?r mindre motiverad. Studien a?r kvantitativ i sin ansats. Metoden utgo?rs av en surveyunderso?kning med kvalitativ ansats och utgo?rs i form av ett la?sfa?rdighetstest samt en motivationsenka?t. Resultaten av de ba?da testerna har analyserats i fo?rha?llande till varandra genom Pearsonkorrelationer. Eftersom inga statistiska samband kunde sa?kersta?llas mellan prestation pa? la?stestet och motivationsindex bland deltagarna i denna underso?kning a?r slutsatsen att motivation inte a?r en direkt faktor fo?r att uppna? bra resultat i la?sning. 

Författare

Emil Sjöö

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..