
Sökresultat:
1809 Uppsatser om The humanities - history - Sida 44 av 121
Validering - Ett sätt att synliggöra informell kunskap
Studien visar på hur informell kunskap blir synliggjord genom användandet av
validering i skolmiljö. Inom ramen för dagens snabba samhällsutveckling ställs
det höga krav på moderna, flexibla metoder för det livslånga, livsvida
lärandet. Detta kräver att utbildningsanordnare är uppdaterade och
förändringsbenägna i sitt ledarskap. Det är också viktigt att lyfta blicken och
informera sig om vad som händer och sker i världen. För att kunna uppfylla
dessa krav har det krävt förändringar i nationella styrdokument.
Tre studenter med ADHD berättar om upplevelsen av att läsa i högre utbildning
Research shows that there is a lack of knowledge of adult students with ADHD.
Most of all research focuses on children with ADHD in school. The purpose of
this study was to gain a better understanding of how adult learners with ADHD
experience academic studies related to cognitive difficulties, emotion,
motivation, and their experience of SOC. The questions tried to determine how
any cognitive difficulties and emotions are perceived, how students' motivation
to study impacted and their experience of SOC based on studies in higher
education. To answer the purpose and questions used qualitative interviews
based on three students with ADHD using a hermeneutic method.
I tid och rum : en upplevelseanalys av Kärnan
In 2005 Gunhild Eriksdotter published Behind The Facades in which she analyses the ways of approaching historical buildings in archaeology. Eriksdotter emphasizes that the archaeology of buildings is in dire need of renewal videlicet the traditional outlook on buildings as two-dimensional objects need to change. She develops a method of analysing the spatial dimensions in a three-dimensional world. By fusing theories and methods in excavating archaeology and architecture, she is able to give us a new way of approaching buildings. Her method includes the analysing of a buildings material, spatiality and use.
Etniska konflikter ? när uppstår de inte? En fallstudie av Zambia från självständigheten till idag
Zambia är ett land med 71 olika folkgrupper där många olika språk talas, ändå är känslan av etnisk tillhörighet inte särskilt stark. I motsats till grannländerna där våldsamma konflikter utefter etniska skiljelinjer har varit vanligt har detta aldrig utgjort en grund för våldsam konflikt i Zambia. Inte ens de olika regimomvandlingarna, kallat de tre republikerna, som landet genomgått har haft någon större inverkan på konflikter i samhället. Vi använder oss av teorier kring varför etniska konflikter uppstår för att försöka förklara varför Zambia har varit skonade från dem. När Zambia studeras närmre inser man att det inte verkar så självklart att det ?borde? vara drabbat av etniska konflikter.
Ett studium av olika aspekter av tid i Göran Tunströms roman Juloratoriet
Rosengren, Anna, 2006: Samiska kvinnor och osynlig historia. En komparativ studie av svenskar och samer vid 1600-talstinget. (Saami Women and Invisible Histories. A Comparative Study of Swedes and Saamis in Court during the 17th Century.)The purpose of the paper is to gain new knowledge about Saami women in the 17th century using court protocols in the Luleå and Torneå Lappmarks, supplemented by secondary sources.Saami women did not write their own history, nor did Saami men. Information available about Saami is written by male representatives of the Swedish crown and church.
HUNTER'S BEND - med vad vi bär berättelse
The Hunter?s Bend project is about how our personal possessions affect our perceived identity and in what way the value of an object may increase with the relationship that is built up towards the user. I have looked upon traces of time as an extension of an existing object. The outcome is a series of leather cases made out of one piece of folded leather, hardened and locked within itself. The history contained in leather, as a living material has been an important part of the project as well as how its features are used in the making and then allowing the product to change after use..
Framtidens barnbibliotek - Verksamhet och visioner
The aim of this Master's thesis is to examine the theories and visions of five futuristic projects at children's libraries in Sweden and Denmark to investigate if these projects have approaches that are significantly different from today's best practices of the libraries and the current theories behind the children's sections.More specific questions are also asked:Are the projects taking advantage of the children's perspective or is it the adult vision of children's needs that is governing?Are the projects promoting collaborations with other actors, thereby facilitating a future development of the children's library by others than librarians?The comparisons reveal that new methods and tools are beeing developed, while the traditional ambitions and views on children and children's needs are essentially unchanged. The role of the library as a social room and meeting place has increased, while its role as a place for finding and transferring information has been challenged by Internet and home computers. The library can still compete as a public place offering relevant contents and assistance by attentive, well-educated adults.In conclusion, the futuristic projects are expected to promote greater variations between children's libraries, by presenting literature, media and information in many different and more innovative ways. Such greater diversity and multiplicity would allow the libraries to market themselves with a clearer message in order to compete with other (commercial) activities for children..
Att blogga biblioteket - en kvalitativ undersökning om marknadsföring av folkbibliotek via bloggar
The aim of this Master's thesis is to examine how blogs are used by public libraries for marketing purposes, and how librarians who blog perceive their blog as a marketing tool. The thesis is based on a qualitative study conducted using asynchronous e-mail interviews with librarians representing eleven different library blogs. The theoretical framework and concepts are taken from marketing theory, including Kotler's marketing mix, relationship marketing, and theories on the marketing of non-profit organisations, knowledge organizations, the Internet, and blogs. Our results and analysis reveal that libraries use blogs because they are an easy tool to use, they represent a new way to inform users about the library, they are a way to improve contact with the users and a way to reach potential users. According to the librarians we interviewed, blogs can be used to market libraries in a number of different ways: by disseminating information on the library and its various media and events, by providing a forum to demonstrate the skills of the librarians, and as a way of changing the image of the library.
Mysteriernas mästare : En jämförande studie mellan tre manliga detektiver och deras likheter och olikheter
Rosengren, Anna, 2006: Samiska kvinnor och osynlig historia. En komparativ studie av svenskar och samer vid 1600-talstinget. (Saami Women and Invisible Histories. A Comparative Study of Swedes and Saamis in Court during the 17th Century.)The purpose of the paper is to gain new knowledge about Saami women in the 17th century using court protocols in the Luleå and Torneå Lappmarks, supplemented by secondary sources.Saami women did not write their own history, nor did Saami men. Information available about Saami is written by male representatives of the Swedish crown and church.
Skogen,stormen Gudrun, röjningsarbetet och kulturmiljöerna.
Uppsatsen är ett försök till att öppna upp en dialog mellan arkeologin, myndigheterna och skogsbruket i hopp om en öppnare syn till bevarande och en säker fortlevnad för kulturmiljöerna i våra skogar. Detta gjordes genom dokumentationer efter stormen Gudrun, kontakt med relevanta instanser samt en fältstudie.Resultatet visade att det i det studerade området inte skett så stora skador som i begynnande skrivskede befarats..
Lärande organisation med stöd av facilitation
En av de viktigaste nycklarna till en lärande organisation, är teamlärande.
Samarbetar och arbetar de anställda tillsammans så överstiger det den enskildes
kunnande. Facilitatorer arbetar med förändringsprocesser där de anställda
utmanas och coachas mot att samverka aktivt för att tillsammans bilda en
lärande organisation, där ett mål med processen är att leda organisationer mot
att fortlöpande vilja eftersträva förbättringar med andra ord bli en lärande
organisation. Det har visat att det finns en viss problematik kring att skapa
grupper som frambringar förutsättningar för lärande och utveckling. Vi kände då
att vi kunde bidra till den pedagogiska vetenskapen i anknytning till detta
problem genom vår studie som riktar sig mot facilitatorns upplevelser av hur de
påverkar förutsättningarna för utveckling och lärande i/hos arbetsgrupper.
Samiska kvinnor och osynlig historia : En komparativ studie av svenskar och samer vid 1600-talstinget
Rosengren, Anna, 2006: Samiska kvinnor och osynlig historia. En komparativ studie av svenskar och samer vid 1600-talstinget. (Saami Women and Invisible Histories. A Comparative Study of Swedes and Saamis in Court during the 17th Century.)The purpose of the paper is to gain new knowledge about Saami women in the 17th century using court protocols in the Luleå and Torneå Lappmarks, supplemented by secondary sources.Saami women did not write their own history, nor did Saami men. Information available about Saami is written by male representatives of the Swedish crown and church.
Kroppsställningar och rödockra i gravarna i Skateholm I
Denna uppsats tar upp mönster och skillnader mellan rödockra, kroppsställningar och kön hos trettio av individerna i gravarna i Skateholm I, samt vad ockran och de olika kroppsställningarna kan ha för betydelse i sammanhanget. Undersökningen har visat att det finns många olika möjligheter till hur ockran hamnat i gravarna och vad ockran och ställningarna haft för betydelse..
Upplevelsen av praktisk erfarenhet som kompetensutveckling
Utbildning och livslångt lärande är idag aktuella begrepp i samhället och det
finns en självklarhet i att skaffa sig en formell yrkesutbildning. Dock finns
än i dag arbeten som kräver fysiska handlingar och praktiska erfarenheter.
Yrken där individer tillsatt sig kunskap genom att arbeta, inte genom att
studera. Badmästare är en sådan yrkesgrupp, där flertalet anställda saknar
formell utbildning. Genom en fenomenologisk forskningsansats undersöks på vilka
sätt en praktisk yrkesgrupp upplever kompetensutveckling och möjligheten att
utvecklas i arbetet.
Perspektiv på museum - Utvecklingen av Lunds Universitets Historiska Museum
Denna C-D uppsats har som syfte att urskilja hur de olika arkeologiska perspektiven (kulturhistorisk-, processuell- och den postprocessuella arkeologin samt genus perspektivet) under 1900-talet fram till idag och hur de har påverkat den arkeologiska utställningen till form och innehåll. Uppsatsen tar upp utvecklingen av Lunds universitets historiska museum, och även dess framtida bild (LUHM)..