
Sökresultat:
3413 Uppsatser om The World Bank - Sida 5 av 228
Venture Capital & Banklån : Småföretagsfinansiering
There are many different forms of financing for small businesses and two common financing options mentioned in the study, bank loans and Venture Capital.Venture Capital is a form of risk capital financing, investing in unlisted stock market. The feature of the arrangement is that those people are trying to find companies that can offer unique, attractive and in demand products on a strong growing market. Since VC-firms are taking a big risk in cooperation with the investment, the VC-company strong demands while assessments are made on the company will generate a return in the future.Bank loans are the most common form of financing for companies in the market. Requirements and assessment under the law is hard especially for small businesses because financing entails high risks. Banks require that the liquidity management in the enterprise should be stable because the bank's main objective is to repayment of debt and the interest payable on the capital.The purpose of this study is to examine the requirements and assessments VC-firms and banks make use of the financing of small businesses. .
Inträdes- och utträdesbarriärer : småföretagens rörlighet på den gotländska bankmarknaden
The main purpose of this study was to investigate which enter- and exit barriers that exist on the banking market for small enterprises located within the region of Gotland. The reason was to examine and identify which barriers that could affect the mobility among small enterprise bank customers on the bank market. To identify the barriers, the study was carried out partly by a quantitative survey with 33 small business owners respondents located at three different concentrated small enterprise areas within the region of Gotland. And partly by qualitative interviews that were conducted with two employees at Länsförsäkringar Gotland Bank.The result indicated that the enter barrier mostly depended on the aspect that business owners of small enterprises believed that bank switching were complicated. The business owners did also consider bank switching as time demanding.
Islamic Banking i Sverige : En studie om hur en islamisk bank skulle kunna marknadsföras och finansieras på den svenska marknaden
Idag finns det många muslimer i Sverige som inte har ett alternativ vad gäller val av banker som agerar i linje med deras tro där det råder ett förbud mot ränta. Studien ämnar undersöka hur man kan marknadsföra och finansiera en islamisk bank i Sverige, vilka nyckelfaktorer som finns samt vilka som går att använda för en lyckad positionering i den svenska bankmarknaden. Vi har använt oss utav kvantitativa och kvalitativa ansatser genom primär data i form av intervjuer och en enkätstudie. Vi har kombinerat marknadsföringsteorinValue Innovation med finansieringsteorin Bootstrapping i syfte att få en undersökning som är övergripande för hela uppsatsen.Resultaten tyder på att marknadsföringen av en nyetablerad islamisk bank i Sverige bör göras med fokus på att den är i linje med islamiska principer, men även att den följer vissa etiska principer, för att bredda målgruppen till andra än muslimer. Grundfinansieringen bör skötas av utländska investerare på ett sätt som undgår de restriktioner som finns gällande inflöde av utländskt kapital..
VAD ÄR DET JAG HAR FÅTT BETYG PÅ? : Om lärares sätt att förstå och implementera kunskap och betygskriterier och elevers tankar om vad betygen mäter.
Titel: Kundens val av bank Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Sanna Westling och Angelica Kjellin Handledare: Lars-Johan Åge Datum: 2012- januari Syfte: Syftet med denna studie är att belysa vilka faktorer som påverkar kunden i valet av bank och jämföra dessa med bankernas syn på vilka faktorer som avgör kundens val av bank. Målet är att presentera ett resultat som kan vara till nytta för bankerna i deras framtida marknadsföring. Metod: En kvantitativt inriktad enkätundersökning har via metoden snowballing spridits till respondenter. Resultat har mätts och presenterats empiriskt via staplar och diagram. Kvalitativa intervjuer har skett med bankerna där resultatet har kopplats till enkätundersökningen och en diskussion förts med kopplingar till teorierna vi presenterat och bearbetat med inhämtad sekundärdata. Resultat & slutsats: Vår studie utmynnade i att de tre viktigaste faktorerna för val av bank är kunskap, kundbehandling och säkerhet. Det visade sig att bankerna var på ungefär samma linje men att det fortfarande finns några kunskapsluckor här att fylla ut. Förslag till fortsattforskning: Vi har bara skrapat på ytan bland alla de orsaker som kan finnas till valet av bank.
What makes generation Y jump : en kvantitativ studie av hur den nya generationen bankanställda motiveras av monetära och icke-monetära incitament
Right now a major generational change is taking place within the banking sector. The new generation entering the labor market is often referred to as generation Y and it consists of individuals born between 1980 and 1995. Previous research has shown that the banking industry as a whole put a widespread emphasis on monetary incentives within the reward system. At the same time several studies highlight that individuals from generation Y are rather motivated by primarily non-monetary incentives.The aim of this dissertation is to explain how various monetary and non-monetary incentives affect the motivation of bank employees from generation Y. A positivistic research philosophy has been used with a deductive approach and a quantitative research method.This study indicates that bank employees from generation Y are motivated by retirement savings as well as a personal mentor or chief who draws attention to their development.
EUROPEISKA INVESTERINGSBANKEN (EIB) OCH ?TRANSPARENS SOM F?RTROENDETS VALUTA? En studie av policy och praktik inom EIB
This thesis explores how the concept of ?legal corruption? manifests itself within the
European Investment Bank with a modern approach to the theoretical understanding of anticorruption
efforts. This approach conceptualises the idea of complementing theories based on
contextual applicability rather than focusing on their competing qualities. The European
Investment Bank (EIB), as the world?s largest multilateral lender, is an underexplored yet
vital organ of the European Union, which has recently faced criticism for its alleged lack of
transparency and dubious application of policy.
Behovet av eget kapital vid köp av jordbruksfastighet :
My purpose with this study was to find out if it is possible to buy a farm today for a person who want to start a farm but has very little own capital. In old study?s they have come to the conclusion that you will need at least 20 % own capital to succeed to management the farm. But in the last year the cost for arable land approxley has increased with 30 % in Sweden and the crops have doubled in price. So it would be interesting to see if the banks have a new vision on the need of the own capital when you buy a farm.
I have chosen two different farms who was for sale in Östergötland, one dairy farm and the other farm was a plant farm.
Interaktionsprocessen mellan fastighetsmäklare och bank : en observationsstudie av relationen mellan Svensk Fastighetsförmedling och Nordea
Syftet med denna uppsats är att beskriva interaktionsprocessen mellan företagen Svensk Fastighetsförmedling och Nordea. Detta har undersökts i en observationsstudie av interaktionen mellan fastighetsmäklare och bank i samband med en bostadsförsäljning mellan två privatpersoner. Som analysverktyg används en bearbetning av IMP Groups interaktionsmodell bestående av kortsiktiga flöden och långsiktiga anpassningar som utbyts mellan aktörer. Interaktionsmodellen baseras på nätverkteorins grundtanke om att aktörer utbyter resurser i aktiviteter. Syftet med relationen mellan mäklare och bank tycks vara att få del av varandras kunder.
Betalningsförmedling enligt svensk och tysk rätt
A majority of the payments that are carried out today are executed through the electronic payment systems. Payments that are executed through these systems are administrated by payment service providers, these providers are, in general, banks. In spite of the socio-economic importance of payments and payment intermediation, there is an uncertainty regarding the legal status of payments and payment intermediation. Some describe payment intermediation as transport of means of payments, while some describe it in terms of claims and intermediation of information. There is, in other words, a need for clarification.
Vad anser du vara en verklighet? : Kan en virtuell värld vara en verklighet?
Contents:The evolution of today?s computer influenced society has taken giant steps towards virtual reality, game addictions and the possibility of not having to meet the people we communicate with. What is a reality today?To give a more concrete image of our question we?ve chosen the online game World of Warcraft as an example and to describe our connection to an alternative reality. We have performed different investigations, interviewed both gamers and non gamers, all this to give us the opportunity to see if the term reality has started to change in a direction that will allow us to call this alternative world a reality, or if it?s just a world wide phenomena of for example gaming addiction.
Unga konsumenters val av bank : påverkande faktorer och lojalitet
Privatbankmarknaden är under förändring och det har skett många nyinträden under de senaste åren. Det är allt ifrån nystartade nischbanker till stora etablerade företag som bestämt sig för att satsa på att tillhandahålla olika banktjänster. Eftersom antalet aktörer ökar, och det hela tiden dyker upp nya sätt att erbjuda banktjänster på, så innebär det att bankerna måste bli duktigare på att skaffa nya kunder och att behålla befintliga kunder. Mycket forskning är gjord på bankkunder och deras preferenser, men det finns ett behov av att ta reda på vad just unga konsumenter prioriterar när de ska välja bank och vad som får dem att stanna kvar hos sin bank. Denna undersökning bygger på problemformuleringarna:? Vad finns det för olika faktorer som främst påverkar unga konsumenter vid val avbank?? Hur kan banker använda kunskapen om vad unga människor prioriterar vid val av bank?Syftet med denna undersökning är att kartlägga faktorer som är viktiga för unga människor vid val av bank.
Avgörande erbjudanden och kvalitetsfaktoerer för bankkunder ?Hur kunden väljer bank
Då stora förändringar skett på den svenska bankmarknaden de senaste 30 åren, dels på grund av den finansiella avregleringen men även som följd av den tekniska utveckligen, har konkurrenssituationen stärkts. Antalet banker som konkurrerar om kunderna har ökat och bankerna måste därför arbeta hårt för att både behålla befintliga samt få nya kunder.Kunderna utsätts regelbundet för marknadsföringskampanjer där de lockas med diverse erbjudanden samt av nya eller utvecklade tjänster. Bankerna försöker finna sätt att tillhandhålla något som kan höja värdet av tjänsten/produkten för kunden.Samtidigt är kunderna på bankmarknaden lojala mot sina banker och förhållandevis få kunder byter bank, oavsett huruvida de är nöjda med den bank de har eller inte. Konkurrensverket gör bedömningen att trots de goda valmöjligheterna för konsumenterna och den starka konkurrensen bland bankerna är konsumentrörligheten väldigt trög i Sverige.Syftet med den här uppsatsen har varit att undersöka vilka preferenser konsumenter värdesätter i valet av sin bank, samt ur ett kundperspektiv beskriva de viktigaste delarna i ett erbjudande. Detta har undersökts genom att kvalitativt datamaterial har samlats in samt analyserats.I undersökningen har vi arbetat utifrån två problemformuleringar som rör vilka betydelsefulla delar som bör ingå i ett bankerbjudande samt vilka kvalitetsfaktorer som är mest betydelsefulla för den enskilda konsumenten.
En sekulariserande la?robok? : En kvalitativ och kvantitativ studie om fo?ra?ndringar i la?robo?cker i religionskunskap fo?re och efter GY11
The purpose of this study is to investigate whether the new Swedish curriculum, GY11 brought with it changes to how non-religious world-views are presented in five different books in religious education, RE. The method used to analyze the material was a qualitative content analysis as well as counting the pages that dealt with secular world-views. This was later analyzed using philosopher Charles Taylors description and theory on secularization. This was used to identify secular processes as well as to define wether the books definition and description of secular world-views using Taylors concept of ?exclusive humanism?.The research questions are:? What are the authors writing about when describing the secular world- views?? What differences and similarities are there between the different editions prior and after the implementation of the new curriculum, GY11?? Are the secular world-views presented in a way that is compatible with Taylors concept of ?exclusive humanism??The results that are being presented are, first of all that the change between the different editions are not big.
Den informella organisationen : Jämställdhetsutredning inom bank-och finansbranschen
Hösten 2007 genomfördes denna jämställdhetsutredning inom bank- och finansbranschen.Syftet med utredningen var att belysa hur informella aspekter inom Bank AB kunde förstås i relation till jämställdhet. Den konkreta och övergripande frågeställningen är: Vilka hinder och möjligheter framträder för jämställdhet i Bank AB:s organisation? För att besvara den övergripande frågan ställdes följande frågor till mitt material: Framträder det några skillnader inom organisationen som är relaterade till kön/genus? Hur framställs kvinnor och män i interntidningen? Vilka föreställningar finns om kön/genus i organisationen?Utredningen utfördes via enkäter, därefter undersöktes personaltidningen och slutligen genomfördes intervjuer. Teoretisk utgångspunkt är organisationsteori med genusperspektiv uppdelat i begrepp som gäller strukturer, ledarskap, symbolism och förändring. Även teoretiska resonemang om systemförändrande/systembevarande jämställdhetsarbete applicerades på materialet.
Hur ser dagens bankkunder ut med hänsyn till den allt mer konkurrensutsatta bankmarknaden? : En surveyundersökning av bankkunder i Stockholmsområdet
Den svenska bankmarknaden har förändrats radikalt sedan avregleringen i mitten av 1980-talet. Konkurrensen har blivit allt hårdare då nya aktörer har etablerat sig på den svenska marknaden och de redan etablerade finansiella företagen har utvidgat sin verksamhet. Den välutvecklade tekniken och den ökade konkurrensen har medfört att privatpersoner på ett enkelt sätt byta bank eller skaffa en till bank. Men då allt fler aktörer befinner sig på marknaden har valet av bank även blivit ett allt mer komplext val. Därmed ska privatpersoners bankvanor, nöjdhet och relation till banken kartläggas.