Sök:

VAD ÄR DET JAG HAR FÅTT BETYG PÅ?

Om lärares sätt att förstå och implementera kunskap och betygskriterier och elevers tankar om vad betygen mäter.

Titel: Kundens val av bank Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Sanna Westling och Angelica Kjellin Handledare: Lars-Johan Åge Datum: 2012- januari Syfte: Syftet med denna studie är att belysa vilka faktorer som påverkar kunden i valet av bank och jämföra dessa med bankernas syn på vilka faktorer som avgör kundens val av bank. Målet är att presentera ett resultat som kan vara till nytta för bankerna i deras framtida marknadsföring. Metod: En kvantitativt inriktad enkätundersökning har via metoden snowballing spridits till respondenter. Resultat har mätts och presenterats empiriskt via staplar och diagram. Kvalitativa intervjuer har skett med bankerna där resultatet har kopplats till enkätundersökningen och en diskussion förts med kopplingar till teorierna vi presenterat och bearbetat med inhämtad sekundärdata. Resultat & slutsats: Vår studie utmynnade i att de tre viktigaste faktorerna för val av bank är kunskap, kundbehandling och säkerhet. Det visade sig att bankerna var på ungefär samma linje men att det fortfarande finns några kunskapsluckor här att fylla ut. Förslag till fortsattforskning: Vi har bara skrapat på ytan bland alla de orsaker som kan finnas till valet av bank. Förslaget är att gå djupare och använda sig av fler faktorer i undersökningarna. Uppsatsens bidrag: Bidraget som vår studie har resulterat i är att den presenterar ny data som komplement till liknande undersökningar som har några år bakom sig. Den har även fyllt den kunskapslucka som existerar idag genom att omfatta kundsegment i alla åldrar. Nyckelord: Marknadsföring, bank, kundbehandling, köpprocess och konsumentbeteende, kundens val av bank, kundlojalitet.

Författare

Martin Winberg

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..