Sök:

Sökresultat:

84 Uppsatser om Teredo Tunnel - Sida 2 av 6

Inverkan av fukthärdning och relativ fuktighet på
sprutbetongens krympning

Efterbehandling på sprutbetongen skall enligt regelverk som BV-tunnel och Tunnel 2004 ske direkt efter sprutning. Fukthärdning av sprutbetongen behöver tillämpas då den relativa luftfuktigheten understiger 90 % vid betongytan. Fukthärdning skall då utföras så att betongytan ständigt är fuktig, under hela härdningsperioden fram tills att betongen har fått tillräcklig hållfasthet. Då cementet hydratiseras bildas olika kristaller som ger cementmaterialet dess hårdhet och hållfasthet. Med krympning menas här rörelser i betongen som orsakas av vattenavgång i form av avdunstning från betongen och genom kemiska reaktioner i hydratationsprocessen.

Aerodynamisk optimering av vindkraftverks rotorblad med en genetisk algoritm, BEM-teori, och XFOIL

This study presents a methodology that enables the annual average power of a wind turbine to be increased by automatically optimizing it?s airfoil, twist and chord dis- tribution. As a part of the study the software SiteOpt has been developed. This software connects the open source software XFOIL with the blade element momen- tum theory. XFOIL gives lift and drag coefficients which enable the blade element momentum theory to predict the power of a wind turbine at different wind and ro- tational speeds.

Grundvattensänkning till följd av järnvägstunnel genom Hallandsås : miljökonsekvenser relaterade till förändrad kväveomsättning i mark

This thesis was carried out to give some background information to a report of SLU (Swedish University of Agricultural Sciences) for the Swedish National Rail Administration (Banverket). The requested information was to provide basic data for an environmental impact assessment of the construction of the tunnel through Hallandsås. The aim with the thesis work was to discuss and quantify the leaching of nitrate and the emission of nitrous oxide from the soil at the groundwater level established through the tunnel project. The nitrogen related processes that could be affected were described and discussed. The different areas where a decreased groundwater level can cause changes in the nitrogen processes are the wet and moist areas.

Mikrosimulering för analys av Mästergatans förlängning i Enköping

Two of the main approach roads into the city of Enköping are Salavägen and Stockholmsvägen. They are connected to each other through the street Bangårdsgatan in the roundabout Salatullen and crossing Fannakorset, respectively. These crossings are from time to time heavily loaded, which is why the municipality plan for a new street in parallel to Bangårdsgatan. The traffic will then be spread out and is thereby reducing the density. The new street is actually an extension of the existing Mästergatan, a side street to Salavägen, to the east and connecting it to Stockholmsvägen or a street nearby.The purpose of this Master thesis is to show how the new street can be drawn in order to discharge the traffic in the area between the roundabout Salatullen and the crossing Fannakorset.

Effekter på grundvattnet vid ett slutförvar i Laxemar.

 I detta arbete behandlas de grundvattenproblem som kan uppstå om ett slutförvar för använt kärnbränsle byggs i Laxemar. Riskerna undersöks dels från ett miljömålsperspektiv, dels från Laxemars lokalbefolknings perspektiv..

Brandskyddet i Hamnpåfarten Värtan: En alternativ lösning med transversell ventilation och sprinkler

I sta?der byggs va?gtunnlar fo?r att ge rum a?t bosta?der och kontor, i dessa trafikplatser fa?rdas a?rligen miljontals fordon. Bra?nder i dessa insta?ngda utrymmen kan fa? allvarliga konsekvenser och arbetas aktivt med att fo?rhindras. I Va?rtahamnen i Stockholm projekteras mellan 2011 och 2013 en kortare va?gtunnel i slutet av E20.

Störs laxens lekvandring i en kraftverkspåverkad älvsträcka? :

The upstream spawning migration of Atlantic salmon (Salmo salar) at the confluence area between the power-station outlet and the bypass-channel in river Umeälven (flow 430 m3s-1) was compared in 2004 and 2005, two years with different experimental flow-regimes. In 2004 the water flow in the bypass-channel was altered during the day with increased flows during the nights while the water flow in 2005 mainly was altered between the weekdays and weekends. Salmon showed altered migratory behaviour in this confluence area, assessed with telemetry (n=116) and echo-sounding, with up- or downstream responses depending on flow-changes in both the bypass and the power station outlet. Increased turbine flow through the power-station generally attracted salmon into the tunnel outlet area while increased spill-flows facilitated salmon to enter the bypass. Echo-sounding in the confluence area showed an increased swimming activity up- and downstream due to time in the day and flow-rates through the tunnel outlet. No changes in activity could be detected due to increasing or decreasing flow through the hydro-power facility.

Uppföljning av laddning i konturhål, Törnskogstunneln Norrortsleden

Vid kontursprängning i en tunnel uppstår med jämna mellanrum fenomenet med kvarstående bergmassor i konturen, dessa bergmassor kallas glasögon. Resterna som blir kvar bidrar till ett stort bekymmer, eftersom det blir tvunget att spränga bort dem. Dessa glasögon kostar företaget tid och pengar som skulle kunna användas till bättre ändamål. Studierna i denna rapport berör två olika sprängämnessorter som laddas i konturen, SSE 7000P samt Cord 80g/m..

Utrymning från tunnlar i höga trappschakt: En intervjustudie

I denna intervjustudie har utrymning uppåt i höga trappschakt studerats. Syftet har varit att studera vilken lagstiftning och vilka bakomliggande krav som styrt utformningen, huruvida utmattningsproblematiken vid utrymning uppåt analyserats samt klarlägga räddningstjänstens syn på problematiken med utrymning uppåt och insats nedåt.Undermarksanläggningar så som vägtunnlar, tågtunnlar och tunnelbana blir allt vanligare i dagens samhälle och vid en olycka i dessa sker utrymning ibland uppåt i trappschakt. Det finns dock en brist på forskning och utförda studier kring utrymning uppåt och den utmattningsproblematik som kan uppstå. Ett problem för räddningstjänsten då de går ner i dessa trappschakt är att de riskerar att möta de utrymmande och hälsofarliga brandgaser. Detta skapar en farlig miljö vilket försvårar räddningstjänstens insatsförmåga och möjlighet att bistå utrymningen.

Sjukgymnastiska behandlingsmetoder vid karpal- och tarsaltunnelsyndrom

Perifera nervskador uppkommer oftast till följd av trauma mot nervstrukturerna. Karpaltunnelsyndrom innebär att det har blivit en skada på n. medianus till följd av tryck mot nerven. Symtom som uppkommer vid skadan är stickningar, domningar och smärta i nervens utbredningsområde och patienterna vaknar ofta på nätterna till följd av parestesier i den drabbade handen. Tarsaltunnelsyndrom liknar karpaltunnelsyndrom och innebär att patienterna drabbas av stickningar och domningar i n.

Förebyggande Brounderhåll

AbstractThe Swedish Road Administration in the region of Mälardalen has since 2004 worked to in¬crease the efficiency of the maintance of bridges based on limited functional requirements and time demanded action.The maintenance of the bridges is contracted in the county of Uppsala since 2004, and Örebro since 2007. The county of Nyköping and Västerås is contracted by the traditional system. The contractor will perform a regular maintenance on all bridges. The bridges are inspected by the contractor at least once every year.The contractor registers the result of the inspection in a database called BaTMan. BaTMan is a Bridge and Tunnel Management system and is a strictly web solution were the user logs in via the internet.The Swedish Road Administration also inspects the bridges to se that the demands on the bridges are followed.My work is to compare these different inspections and to see any development..

IPv6 : Övergångstekniker

Större krav på fler IP-adresser i framtiden har gjort IP(v6) till en tänkbar efterträdare till IP(v4). Sedan utvecklingen av IP(v6) runt 1994 står den fortfarande i skuggan av IP(v4). Detta beror troligen på att IP(v6) inte är bakåtkompatibelt med IP(v4), vilket leder till hög kostnad och energi att ersätta världens nätverk med IP(v6). Detta problem har gjort att ett flertal övergångstekniker har utvecklats. Detta kan vara genom att använda IP(v6) genom en dedikerad tunnel till att använda IP(v4) och IP(v6) parallellt.  Dessa övergångstekniker skiljer sig åt när det gäller funktion och användningsområde, vilket gör val av övergångsteknik svårt.Denna rapport handlar om dessa övergångstekniker.

Lyftkraftsberäkning för vingprofiler: Virvelpanelmetoden

The problem presented in this report is that of finding a method to calculate the lift force from a single-element airfoil of arbitrary shape. A number of restrictions are used in order to simplify calculations while retaining reasonable accuracy. The problem is solved for the two-dimensional case only and no finite-wing effects are taken into account. Furthermore, inviscid and incompressible flow is assumed. The method used to solve the problem is the vortex panel method, with vortex singularities distributed over simplified airfoil geometry.

Nyttan av LCC-analyser vid planering av underhållsarbete i SL:s spårtunnlar

Detta examensarbete syftar till att belysa hur LCC-analyser i dag används vid planeringen av underhållsarbeten i tunnelbanans bergtunnlar.SL är ett aktiebolag som ägs av Stockholms Läns Landsting och ansvarar för den landburna kollektivtrafiken i Stockholms län, vilken inbegriper tunnelbanan. Stockholms tunnelbana invigdes 1950 och har sedan dess byggts ut i etapper. Drygt hälften av sträckningen går i tunnlar.Ett ständigt pågående underhållsarbete av tunnlarna krävs för att säkerställa en god funktion. Ibland är även större underhållsåtgärder nödvändiga, vilka, genom exempelvis avstängning med ersättningstrafik, till större utsträckning påverkar omgivningen. Hur underhållet organiseras och planeras är av stor ekonomisk betydelse och hänger även direkt ihop med anläggningens standard.LCC-analyser resulterar i ett mått på en investerings sammanlagda ekonomiska konsekvenser under dess livstid, inkluderas gör med andra ord bland annat investerings-, drift-, och underhållskostnader.

Klimatförändringarnas inverkan på dimensionerande grundvattennivå

Helsingborg has the intention to build a train tunnel south of Knutpunkten. This report investigates the hydro geological aspects of the project. Questions at issue that will be answered: 1. Which parameters affect the groundwater level? 2. How will these parameters change within 100 years considering climate changes and what will be the consequences on the groundwater level. According to SMHI climate analysis the climate can change causing increasing precipitation, temperature, and a rising sea level.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->