
Sökresultat:
5168 Uppsatser om Temporal organisation - Sida 4 av 345
Bygglovsprocessen i två kommuner
Denna rapport beskriver bygglovsprocessen i en stor och en mindre kommun, samt bygglovsavgifter, sanktionsavgifter och respektive kommuns organisation..
Virtuella organisationers betydelse för integrering av affärsprocesser i B2B-företag
Med tanke på att kraven ställs allt högre på dagens företag och organisation, vill det till att företag är flexibla och konkurrenskraftiga. Kraven på effektivisering av affärsprocesser ökar markant för att ständigt förbättra arbetssituationen i organisationer. Detta examensarbete behandlar ämnet virtuell organisation och dess betydelse i integrering av affärsprocesser i B2B-företag.Undersökningen är gjord i form av intervjuer, där sju företag medverkade. Arbetet syftar till att klargöra i hur stor utsträckning det virtuella arbetssättet används i B2B-företag, gällande affärsprocesser. Syftet med detta arbeta är att undersöka ifall affärsprocesser i B2B-företag har inslag av egenskaper som kännetecknar en virtuell organisation.Resultatet visar att integrering av affärsprocesser i B2B-företag har stora inslag av egenskaper som kännetecknar en virtuell organisation..
Inkluderande organisation? : En intervjustudie kring hur rektorer organiserar undervisning för grundsärskoleelever samt hur de definierar och resonerar kring begreppet inkludering.
Syftet med denna studie är att få kunskap om rektorers syn på organisation av undervisning för grundsärskoleelever samt rektorernas definitioner av begreppet inkludering med hänseende på en skola för alla. Bakgrunden till undersökningen är att det i dag finns många olika sätt att organisera undervisning för grundsärskoleelever och att flertalet rektorer anger att deras organisation är inkluderande. Vad menar de då med att organisationen är inkluderande?Studien är genomförd som en intervjustudie. Urvalet baserades på jämnstora kommuner inom länet samt på kommunernas beskrivning av sin organisation av grundsärskolan på respektive kommuns hemsida.
Avståndets blå : En visuell gestaltning av avståndets betydelse i ett erfarenhetsperspektiv
In my degree project, I explore the importance of distance and how our perception of distance is affected by our experiences.During my investigatory work I studied the relation between distance and experiences. Among other things I concluded that distance can refer to several different kinds of distances (for example spatial, temporal or social distances) and that experiences are what you?ve learnt of these distances. The importance of distance can be illustrated by highlighting the effects of the distance, i.e. experiences.My degree project resulted in a pair of interactive binoculars which are used for looking at an virtual world of illustrations in 360°; a world of illustrations where distance and the importance of distance is shown..
Ledarskap på bibliotek En studie av tre högskole- och universitetsbibliotek
This essay is about leadership in libraries within the academic world, i.e. leadership in research libraries. To place our survey in a context we begin the theoretical review with a chapter about organisation theory. We dont think its possible to separate the leader from the organisation so we wanted to describe the organisation and its effect on the leadership. The next theoretical section is about leadership research.
Dialog och delaktighet : en studie om balanserad stryrning i praktiken och dess påverkan på verksamheters lärande och utveckling
Syftet med studien är att undersöka hur en balanserad styrning i praktiken påverkar verksamheters lärande och utveckling, samt hur en balanserad styrning i praktiken påverkar verksamheters förutsättningar att bli en lärande organisation. Balanserad styrning är en svensköversatt modell av balanced scorecard, en amerikansk styrform. Det teoretiska perspektivet i studien är miljöpedagogik och lärande organisation. Studien bygger på en hermeneutisk tolkande ansats, vilket syftar till att här skapa förståelse för hur en balanserad styrning fungerar i praktiken avseende lärande och utveckling samt hur den skapar förutsättningar för att bli en lärande organisation. Intervjuer har använts som datainsamlingsmetod, respondenter från två kommuner har intervjuats, och i varje kommun har en enhetschef och två medarbetare intervjuats.
Amnesty - Balanced Scorecard för en ideell organisation
Sedan introduktionen 1992 har Balanced Scorecard blivit ett alltmer använt ekonomiskt styrsystem i större vinstdrivande företag. Däremot har Balanced Scorecard mer sällan använts i icke-vinstdrivande företag. Få ideella verksamheter använder sig av detta styrmedel, trots att det skulle kunna passa deras organisation bättre, just på grund av att det fokuserar mindre på finansiella mått. När det gäller icke-vinstdrivande organisationer är budget som enda styrsystem oftast inte optimalt. Används endast budget föreligger en risk att alltför stor vikt läggs vid kortsiktiga istället för långsiktiga mål.Med detta i åtanke är det troligt att även en icke-vinstdrivande organisation kan ha nytta av ett Balanced Scorecard, men att det borde utformas på ett annat sätt..
Socialarbetaren i organisationen: Anpassning eller inflytande?
The aim of this paper was to examine how social workers' comprehension of the need of financial aid exists in, and is influated by, the organisation they work in. To investigate this, we asked ourself questions concerning how the social worker view the way that the finicial aid-system and work surrounding it is formed, whether the social worker's understanding of the need of financial aid co-exists with the percieved common understanding of the work place (do the understandings coincide, do the social worker adjust his or her understanding or is it possible to have a separate understanding), whether the social worker feel that he or she have discretion to influence the organisation and how possible conflicts between different views are handled. We felt that a qualitative method would best help us answer these questions. We therefore interviewed seven social workers working in the same organisation. We then looked at our material from an organisational theory perspective, focusing on the individual in the organisation.We found that the social workers were socialised into the organisation and adapted the norms and values that existed there.
Motstånd eller Medhåll - en studie om förändringsprocesser
Slutsats: Det finns ingen perfekt mall som ska användas vid förändringar. Detta
gäller i synnerhet förändringar som handlar om införande av en ny IT baserad
arbetsrutin i en traditionsbunden organisation. Reaktioner på en förändring och
på införande av ny teknik är olika från person till person, från organisation
till organisation. Vi har genom denna uppsats kommit fram till att det finns
ett antal nyckelord som borde tas i beaktande samt tillämpas om en förändring
ska accepteras av personalen.
· Information
· Kommunikation
· Väcka intresse och motivation
· Uppföljning av arbetets gång.
Rekonstruktion av mimesis : Ett försök att tänka begreppet mimesis utifrån Paul Ricoeur och inifrån Martin Heidegger
This essay tries to investigate the possibility to reconstruct the concept of mimesis in Martin Heidegger?s hermeneutical phenomenology in Sein und Zeit. Paul Ricoeur?s interpretation of the concept of mimesis in Aristotle?s Poetics, develops a new temporal understanding of the mimetic activity, which Ricoeur in his work Time and Narrative, claims to have the possibility to overcome the aporias in the phenomenology of time. With this criticism as the background context for the present study, seeks this essay to pick up Ricoeur?s new conception of mimesis, and use that in a comparative philosophical reflection on the basic concepts in Heidegger?s Sein und Zeit.
Virtuellt ledarskap i näringslivet: Hur affärssimulering kan skapa kompetens, samsyn, och ökad ekonomisk förståelse i en organisation
The purpose of this thesis has been to explore the topic of business simulation from a theoretical foundation in social constructivism and theories concerning leadership as the management of meaning. The most important findings are that business simulation can be used for strategical leadership by management to create a common vision in the organisation members, which affects their perception of the business and the decisions and actions they make, which in turn can lead to a more efficient organisation that becomes better at meeting set goals. This can be viewed in different ways from different theoretical viewpoints: as inducing targeted changes in mental models to create changes in decision making and actions; as a secondary socialization process where the vision of management is externalized as a business simulation that is in turn internalized by the organisation members that participate in the business simulation, or as a way to frame and define the reality of the organisational members which creates a shared reference point against which a feeling of organisation and direction can emerge. In the future, business simulations may become increasingly used by organizations to create a common vision or to communicate a new decision to the organization members..
Effektivitet - en studie mellan kommun och företag
Denna intervjubaserade uppsats undersöker skillnader och likheter av denpersonliga uppfattningen av begreppet effektivitet bland ett mindre antal personerinom en vinstdrivande organisation och en icke vinstdrivande organisation..
Skolan som en lärande organisation: En litteraturstudie om hur det kan uppnås
Trots att skolan har lärande som sitt gebit vet man inte särskilt mycket om förutsättningarna för dess organisatoriska lärande, vilket anses nödvändigt för en organisations utveckling. Jag har därför valt att undersöka och identifiera de faktorer som är rimliga att anta att man kan applicera på skolans verksamhet - trots att den som organisation skiljer sig från vinstdrivande företag genom exempelvis begränsade ekonomiska resurser och komplexa organisationsstruktur. Den metod jag har valt är en kvalitativ litteraturstudie och i min teorigenomgång beskriver och förklarar jag begreppen organisation, lärande på individ- och gruppnivå samt lärande organisation. Därefter redogör jag, utifrån ett systemteoretiskt perspektiv, hur en lärande organisation kan uppnås. I min analys diskuterar jag sedan hur dessa förutsättningar kan uppnås i skolan utifrån områdena kultur, organisatoriska förutsättningar såsom struktur, gruppsammansättningar och ledarskap, samt kommunikation och reflektion.
Analys av en svensk skolas organisation, arbetslagen
Syftet med studien är att dels beskriva den studerade partnerskolans organisation i allmänhet, inklusive arbetslagen i synnerhet, dels analysera densamma. Målsättningen är att studien ska leda till organisationsmässiga förbättringsförslag som i sin tur kan bidra positivt till skolutvecklingen.
I denna studie har intervjuer, enkäter och dagboksmetod använts. För att förstå hur främst lärarna och i viss mån ledningen och elever upplever och ser på organisationen, inkl arbetslagen, har relevant litteratur studerats för att kunna jämföra verkligheten med teorin och se om det går att hitta belägg/förklaringsorsaker för olika synsätt på organisationen.
Resultaten pekar på ett missnöje med hela organisationen och ledningen från lärarna. De anser att organisationen är alltför byråkratisk och att de känner sig ?överkörda? genom att inte ha fått möjlighet att få vara med och påverka beslut.
Dialog och delaktighet - en studie om balanserad stryrning i praktiken och dess påverkan på verksamheters lärande och utveckling
Syftet med studien är att undersöka hur en balanserad styrning i praktiken
påverkar verksamheters lärande och utveckling, samt hur en balanserad styrning
i praktiken påverkar verksamheters förutsättningar att bli en lärande
organisation. Balanserad styrning är en svensköversatt modell av balanced
scorecard, en amerikansk styrform. Det teoretiska perspektivet i studien är
miljöpedagogik och lärande organisation. Studien bygger på en hermeneutisk
tolkande ansats, vilket syftar till att här skapa förståelse för hur en
balanserad styrning fungerar i praktiken avseende lärande och utveckling samt
hur den skapar förutsättningar för att bli en lärande organisation. Intervjuer
har använts som datainsamlingsmetod, respondenter från två kommuner har
intervjuats, och i varje kommun har en enhetschef och två medarbetare
intervjuats.