Dialog och delaktighet - en studie om balanserad stryrning i praktiken och dess påverkan på verksamheters lärande och utveckling
SamhällsvetenskapSocial sciences - educationHumanioraThe humanities - pedagogyBalanserad styrningHermeneutikLärande organisationMiljöpedagogikStyrkort.
Syftet med studien är att undersöka hur en balanserad styrning i praktiken
påverkar verksamheters lärande och utveckling, samt hur en balanserad styrning
i praktiken påverkar verksamheters förutsättningar att bli en lärande
organisation. Balanserad styrning är en svensköversatt modell av balanced
scorecard, en amerikansk styrform. Det teoretiska perspektivet i studien är
miljöpedagogik och lärande organisation. Studien bygger på en hermeneutisk
tolkande ansats, vilket syftar till att här skapa förståelse för hur en
balanserad styrning fungerar i praktiken avseende lärande och utveckling samt
hur den skapar förutsättningar för att bli en lärande organisation. Intervjuer
har använts som datainsamlingsmetod, respondenter från två kommuner har
intervjuats, och i varje kommun har en enhetschef och två medarbetare
intervjuats. Resultatet visar att dialog och delaktighet i en balanserad
styrning påverkar såväl lärande och utveckling samt verksamheters förutsättning
att bli en lärande organisation. En balanserad styrning skapar struktur och
tydlighet i verksamheten, där chefen har en betydande roll.