Sökresultat:
792 Uppsatser om Ta tillvara på mat - Sida 49 av 53
Hur motverkas rasism och främlingsfientlighet? : En undersökning hur två skolor med olika förutsättningar väljer att arbeta med värdegrunden.
AbstractMarie Widerberg (2010). Portfolio i förskolan med perspektiv på specialpedagogik. (Portfolio in primary school with perspective on special education.) Sektionen för lärarutbildningen, specialpedagog utbildningen 90 hp.Examensarbetets syfte är att med perspektiv på specialpedagogik, undersöka hur portfolion används på förskolor i en mindre kommun samt belysa specialpedagogens roll. Undersökningen utgår från följande frågeställningar: På vilket sätt påverkar och utvecklar portfolion enligt pedagogerna, det enskilda barnet och förskolans verksamhet? På vilka sätt används portfolio som ett underlag till pedagogernas egen reflektion kring sin verksamhet och sitt förhållningssätt? Vilka möjligheter och hinder menar pedagogerna att det finns i arbetet med portfolio? samt Vilken roll kan specialpedagogen ha i arbetet med portfolio och hur kan portfolion användas som ett specialpedagogiskt redskap? Arbetet ger en översikt av tidigare forskning om portfolio, specialpedagogik samt specialpedagogens roll i förskolan.
Träkonstruktioner på mark
Detta arbete har skrivits för att undersöka hur trä kan vara ett hållbart och beständigt material i en markanläggning i offentligt såväl som privat miljö. I Sverige är trä en av våra största naturresurser, något som bör tas tillvara och användas väl. Det är också ett förnyelsebart material som ger förhållandevis liten påverkan på miljön. Trä är ett material som bryts ner av mikroorganismer vid exponering av fukt. I utemiljö utsätts materialet för stora påfrestningar så som sol, vind, vatten och brukarslitage.
Konfessionella friskolor - En undersökning av Sveriges sex gymnasieskolor med konfessionell inriktning
Frågan om de konfessionella friskolorna aktualiseras med jämna mellanrum i den svenska samhällsdebatten. Trots ämnets betydelse och aktualitet har forskningen ännu varit sporadisk och huvudsakligen inriktad på att skildra konfessionella friskolor som enskilda fenomen. Mot bakgrund av några teorier inom den allmänna religionspedagogiken studeras i den här uppsatsen de sex gymnasieskolor som idag (januari 2008) finns i Sverige och som har tillstånd från Skolverket att verka med en konfessionell inriktning. Metoden är kvalitativ och indelad i två mindre undersökningar. I den första beskrivs samtliga sex skolor med hjälp av ett källstudium.
Planering och styrning av byggprojekt genom datorstöd i mindre byggentreprenadföretag
Byggsektorn präglas idag av en rad problem och brister i utvecklingen jämfört andra branscher. Entreprenadverksamhet är en delbransch som traditionellt kännetecknas av en starkt konservativ kultur, där planeringsarbete ofta står tillbaka till förmån för den faktiska produktionen. Forskning kring utvecklingsmöjligheter bedrivs på många håll, men förankringen i branschens aktörer är långsam och hämmad. Krav på allt kortare genomförandetider medför att produktiviteten bör ökas. Studien tar sin utgångspunkt i mindre aktörer, som till antal klart dominerar byggbranschen.
Skydd för näringsidkare : inom avtalsrätten
I avtalsförhållanden mellan näringsidkare råder det inte alltid jämlikhet utan den ena parten kan på grund av olika omständigheter inta en underlägsen ställning. Även om näringsidkare ofta har möjlighet att själva ta tillvara på sina intressen, behöver de ett visst skydd. Vilka dessa skydd är och mot vilka missförhållanden näringsidkare skall skyddas ämnar denna uppsats utreda.Huvudprincipen i avtalsrätten är att avtal skall hållas och att parterna fritt får avtala vad det önskar. För att skydda part som intar en underlägsen ställning har dessa principer lättats upp och skyddsprinciper vuxit fram. Skyddsprinciperna har till syfte att skydda parts intressen när behov föreligger.
Effektivisering av arbetsplatslogistik: en fallstudie vid NCC Construction Stockholm/Mälardalen
I dagens högkonjunktur råder brist på utbildad personal inom speciella
kompetensområden som byggarbetare. Det har även blivit svårare att få tag
på material. Undersökningar visar även att byggindustrin halkat efter
produktivitetsmässigt jämfört med andra industrier.
Med detta som bakgrund är logistik idag ett hett ämnesområde i
byggbranschen. Genom att effektivisera logistiken kan en rad fördelar
uppnås. Syftet med detta projekt är att studera hur det går att
effektivisera logistiken på byggarbetsplatserna.
Effektivisering av arbetsplatslogistik: en fallstudie vid
NCC Construction Stockholm/Mälardalen
I dagens högkonjunktur råder brist på utbildad personal inom speciella kompetensområden som byggarbetare. Det har även blivit svårare att få tag på material. Undersökningar visar även att byggindustrin halkat efter produktivitetsmässigt jämfört med andra industrier. Med detta som bakgrund är logistik idag ett hett ämnesområde i byggbranschen. Genom att effektivisera logistiken kan en rad fördelar uppnås.
Kunskap: Den konkurrenskraftiga resursen : Hur får man anställda att tillämpa sina kunskapermot företagets strategiska mål?
De senaste åren har tekniken gått fort fram och det är svårt att konkurrera i teknologi och maskiner, på grund av att tekniken numera är mer lättillgänglig. Det är därför viktigt för företagen att satsa på rätt kompetens på rätt plats. Vid utbildning av personal, så att rätt avdelning får rätt kompetens, kan man använda sig av strategisk human resource management. De anställda får då kunskap i vilken kompetens och i vilket uppförande som krävs.Syftet med denna rapport är att belysa kunskap som en resurs, dess konkurrenskraft och hur den kan samordnas och tas tillvara på. Rapporten ger en överblick över olika metoder företag kan använda sig av, så att de anställda förstår företagets mål och använder sin kunskap för att nå dem.
Villkor för lärande i en kunskaps- och säkerhetsintensiv processindustri
I dagens arbetsliv framställs kunskap som en kritisk resurs för många företag och då blir det förstås viktigt att ta tillvara på denna resurs på ett effektivt och för företaget lönsamt sätt. Denna studie har genomförts vid en processindustri som karaktäriseras av att både vara kunskaps- och säkerhetsintensiv och där det är väsentligt att upprätthålla en hög kunskapsnivå för verksamhetens fortlevnad. Organisationen arbetar projektbaserat och det är nödvändigt för företaget att den kunskap som skapas i ett projekt också överförs till andra delar i organisationen.Studiens syfte är att undersöka överföring av kunskap mellan ett projekt och två organisatoriska enheter genom att ta reda på hur villkor för lärande har sett ut i det specifika fallet. Projektets uppgift har i huvudsak handlat om ta fram ny teknik och att implementera detta i delar av deras verksamhet. De två organisatoriska enheterna är i sin tur dem som berörs av projektets utfall och behöver lära sig den nya tekniken samt nya arbetssätt kopplade till denna.Utifrån tidigare forskning har vi uppmärksammat att begreppet kunskapsöverföring är svårdefinierat och inte med enkelhet kan beskrivas eller studeras.
Hur kan interna och externa marknadsföringsverktyg balanseras i syfte att lyckas med förbättringsprocesser?
Att ständigt förändra sig och förbättra sig är något företag bör arbeta med kontinuerligt för att kunna anpassa sig till markandens krav. Det handlar om att på så vis överleva det markandskrig som pågår där man antingen vinner eller försvinner. Förbättringsprocesser är allt arbete för företagets överlevnad. Kvalitet, kundorientering och verksamhetsutveckling är nyckelord som ständigt kräver uppmärksamhet. Intern marknadsföring är aktiviteter som motiverar de anställda att arbeta engagerat och effektivt.
Hur kan pedagoger stärka och stimulera barns språkutveckling i förskolan?
Abstract
Titel: Hur kan pedagoger stärka och stimulera barns språkutveckling i förskolan?
Författare: Malin Cronvall Weberg
Bakgrund:
Den pedagogiska verksamheten skall genomföras så att den stimulerar och utmanar barnets
utveckling och lärande. Miljön skall vara öppen, innehållsrik och inbjudande. Verksamheten
skall främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta tillvara på och stärka barnets
intresse för att erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter. (Lärarförbundet, 2002:30)
Genom denna undersökning ämnar jag skapa en bredare och djupare kunskap kring hur
pedagoger kan hjälpa barn i olika situationer att erövra språket på ett så enkelt och roligt
sätt som möjligt.
En utvärdering av IDAS-projektet vid Luleå tekniska universitet
IDAS–projektet är ett jämställdhetsprojekt som på uppdrag av regeringen år
2004 startades med syfte att få fler kvinnor till högre positioner inom
våra universitet. IDAS stod vid starten för, Identification, Development,
Advancement och Support. Projektet har pågått i tre år och har haft sin
officiella avslutning i mars 2007.
Uppsatsen syftar till att göra en utvärdering av projektet och ta reda på
om projektet har nått sitt mål. Detta görs genom att se till
implementeringen av projektets olika delar.
För att undersöka detta har åtta djupintervjuer genomförts.
En utvärdering av IDAS-projektet vid Luleå tekniska universitet
IDAS?projektet är ett jämställdhetsprojekt som på uppdrag av regeringen år 2004 startades med syfte att få fler kvinnor till högre positioner inom våra universitet. IDAS stod vid starten för, Identification, Development, Advancement och Support. Projektet har pågått i tre år och har haft sin officiella avslutning i mars 2007. Uppsatsen syftar till att göra en utvärdering av projektet och ta reda på om projektet har nått sitt mål.
Från central periferi till utvidgad stadskärna : stadsförnyelse av Västra centrum i Borås
Befolkningstillväxten i städerna har varit stor under 1900-talet. Det har inneburit att de gamla industriområden, som till en början låg utanför stadsgränsen nu har hamnat i stadens centrala delar. Dessa områden har på senare år tappat i attraktivitet som industriområde och söker nu nya användningar. Syftet i mitt examensarbete har dels varit att ta fram ett kunskapsunderlag kring tre viktiga frågor som är förknippade till denna typ av områden ? buller, barriärer och återanvändning av industrimiljöer.
Läsa, fråga, förstå : Läsförståelsestrategier gestaltade i boksamtal.
Denna studie är utförd inom lärarutbildningen och kursen Språk och språkutveckling. Syftet med arbetet har varit att undersöka hur elever i år 1 agerar under boksamtal och vilket lärande som gestaltas i dessa samtal. Sex elever i år 1 har deltagit i en serie boksamtal som planerats och genomförts med inspiration av den sokratiska samtalsmodellen (Lindström, 2000). Studiens resultat har belysts med tre teoretiska perspektiv; ett didaktiskt perspektiv, ett receptionsteoretiskt perspektiv samt ett läsförståelseteoretiskt perspektiv. Tre kategorier av läsförståelsestrategier identifierades; att fråga, att göra inferenser och att läsa.