Sökresultat:
792 Uppsatser om Ta tillvara pć mat - Sida 4 av 53
Dockrum - Att vara eller inte vara? En kvalitativ undersökning om den inre fysiska rumsmiljön i nybyggda förskolor
AbstractRapport om den inre fysiska miljön i nybyggda förskolor. Syftet med examensarbetet Ă€r att ta reda pĂ„ om kommunen och byggherrarna tar till vara pĂ„ pedagogernas erfarenheter om förskolan och dess verksamhet. Metoderna som valdes var observationer och intervjuer. Fyra förskolor byggda under 2000-talet observerades och pedagoger frĂ„n respektive förskola intervjuades. Ămnen som behandlades var: tanken bakom utformningen av rummen samt pĂ„ vilket sĂ€tt pedagogerna och barnen var delaktiga.
EnergiÄtervinning ur avloppsvatten
Med en större miljömedvetenhet och stigande energipriser frÄn olika kÀllor i Sverige och runt om i vÀrlden lÀggs allt större vikt pÄ att energieffektivisera befintliga och nya energisystem. Fokus i detta projekt har gjorts ur ett svenskt perspektiv, men Àven i övriga delar av vÀrlden kan en stor del av resonemanget vara av vikt. I Sverige ÄtgÄr en tredjedel av energianvÀndningen till bostÀder och lokaler, varav uppvÀrmning av dessa utrymmen tidigare har varit en mycket stor del av energiÄtgÄngen. Med en större energimedvetenhet har tjockare isolering, bÀttre fönster, vÀrmepannor med mera bidragit till en minskning av uppvÀrmningskostnaderna men uppvÀrmningsÄtgÄngen av varmvatten har det inte gjorts sÄ mycket Ät för att minska. Vid anvÀndande av varmvatten Àr det en vÀldigt liten del av energin som gÄtt Ät till att vÀrma upp vatten som faktiskt tas tillvara pÄ.
Ledarskap med ett coachande förhÄllningssÀtt inom offentlig kontra privat sektor
Titel: Ledarskap med ett coachande förhĂ„llningssĂ€tt inom offentlig kontra privat sektorFörfattare: Charlotta Nilsson och Lena JadekrantzHandledare: Feresteh AhmadiExaminator: Peter ĂbergTyp av arbete: Kvalitativ C-uppsats i SociologiPeriod: VT 2008Syfte och frĂ„gestĂ€llningar: Studiens syfte Ă€r att se om ett coachande förhĂ„llningssĂ€tt kan pĂ„verka den enskilde individens och arbetsgruppens motivation, effektivitet och produktivitet. Utöver detta syftar studien till att studera om ledaren Ă€r medveten om hur dennes val av beteende kan pĂ„verka nivĂ„n pĂ„ medarbetares motivation, effektivitet och produktivitet samt om det finns skillnader och likheter mellan offentlig och privat sektor.Metod och material: En kvalitativ studie med deduktiv ansats dĂ€r empirin framtagits via semistrukturerade intervjuer.Huvudresultat: Ledarna i studien ser att frihet under ansvar genom ett coachande ledarskap pĂ„verkar motivation, effektivitet samt produktivitet gynnsamt och resulterar i friskare och mer motiverade medarbetare.Ledarna Ă€r delvis medvetna om att val av beteende pĂ„verkar medarbetarnas motivation, effektivitet och produktivitet och detta vĂ€ljer ledarna att ta tillvara genom att lĂ„ta medarbetarna vara delaktiga i sin arbetsmiljö ibland annat samverkansprojekt.Det finns skillnad mellan privat och offentlig sektor vad gĂ€ller ledarskapssyn och mĂ€nniskosyn samt hur man vĂ€ljer att ta tillvara pĂ„ dem mĂ€nskliga resurserna. Det coachande förhĂ„llningssĂ€ttet som ledarskapsmetod Ă€r mer integrerat i det privata nĂ€ringslivet jĂ€mfört med den offentliga sektorn..
Barns inflytande i förskolansmusikverksamhet : FörskollÀrares syn pÄ barns egen musikkultur
Syftet med detta examensarbete var att undersöka nÄgra förskollÀrares instÀllning till barns inflytande i förskolans musikverksamhet. De frÄgestÀllningar som besvarades i arbetet var: Hur pÄverkar förskollÀrarnas barnsyn vilket inflytande barn fÄr i förskolansmusikverksamhet? Vilka möjligheter och hinder ser förskollÀrarna för barns inflytande över förskolans musikverksamhet? Vilket vÀrde sÀtter förskollÀrarna pÄ barns egen musikkultur, samt hur tar de tillvara denna i pedagogiskt syfte? Den metod som anvÀndes var kvalitativa intervjuer. Resultatet visade att alla förskollÀrarna har goda intentioner nÀr det kommer till barns inflytande, men i praktiken lever de inte alltid upp till dessa. De begrÀnsar istÀllet barnen genom vilka möjligheter de erbjuder i frÄga om handlingsutrymme och material.
"Sen om ingen vet sÄ sÀger hon det" : - en kvalitativ studie om hur gymnasieelever uppfattar att deras erfarenhet, tankar och intressen tillvaratas i religionsundervisningen.
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur gymnasieelever beskriver sin religionsundervisning. FrÄgestÀllningen rör huruvida eleverna sjÀlva uppfattar att deras tankar, erfarenheter och intressen tas tillvara i religionsundervisningen. I litteraturgenomgÄngen fokuseras pÄ de tvÄ omrÄdena lÀrande och dess förutsÀttningar samt religionskunskap och dess didaktik. Tidigare forskning som behandlar religionsundervisning, elever och livsfrÄgor samt elevers tÀnkande presenteras. Studien, som Àr inspirerad av Skolinspektionens kvalitetsgranskning av gymnasieskolans religionsundervisning, har sin teoretiska utgÄngspunkt i sociokulturell teori.
"-Hoppsan, hÀr fick jag en timme? Vad ska jag göra dÄ?" : En undersökning om hur pedagoger tar tillvara tiden med och utan barn.
SAMMANFATTNINGPia Carlsson & Carina Lindström"- Hoppsan, hÀr fick jag en timme, vad ska jag göra dÄ?"En undersökning om hur förskollÀrare tar tillvara tiden med och utan barn."- Oops, here I was given an hour, what should I do?"A study of how teachers in pre-school are taking advantage of the time with and without children.Antal sidor: 39Vi har bÄda varit verksamma inom barnomsorgen sedan cirka tjugo Är och i vÄr profession samt pÄ vÄra praktikplatser under utbildningen har vi ofta hört andra pedagoger uttrycka en tveksam-het, inför hur tiden ska rÀcka till. Tid anses vara en bristvara, arbetsuppgifterna nÄgot som stÀn-digt ökar och vi tycker oss ana en viss oro bland förskollÀrare för att kvaliteten för barnen ska bli lidande. De uttrycker Àven oro för uppdragets allt mer administrativa inslag, dÀr "kring"-uppgifter, som inte upplevs som relevanta för arbetet med barnen, betraktas som "tidstjuvar". DÀrför ville vi undersöka hur förskollÀrare förhÄller sig till tid och deras syn pÄ syftet med pla-neringstid och kvalitetsarbete.
Personcentrerad omvÄrdnad relaterat till personer med demenssjukdom
Syfte: Att beskriva personcentrerad vÄrd utifrÄn vÄrdpersonalens perspektiv i omvÄrdnaden av personer som lever med demens. Metod: Litteraturöversikt med 11 vetenskapliga artiklar varav 6 stycken kvantitativa och 5 stycken kvalitativa vilka sammanstÀlldes och ledde fram till resultatet. Resultat: Resultatet visar att i personcentrerad omvÄrdnad ska vÄrdpersonalen se mÀnniskan framför sjukdomen, se personens individuella behov, önskemÄl och intressen. VÄrdpersonalen Àr med och skapar meningsfulla aktiviteter efter förmÄga med hjÀlp av personernas delaktighet eller genom ta tillvara pÄ livshistorien. Personer som lever med demens Àr delaktiga i sin omvÄrdnad och vÄrdpersonalen stödjer deras sjÀlvstÀndighet.
Granatkastare i fredens tjÀnst  : studie av faktorer som har pÄverkat funktionen indirekt eld vid internationella operationer
Försvarsmakten deltar i allt större utstrÀckning i operationer utomlands. Hittills har dock inte artilleriförband deltagit men möjligheten att tungt understöd kan komma att behövas verkar inte minska. Syftet med min forskning Àr att försöka belysa och ta tillvara de slutsatser som dragits av svenska förband inom funktionen indirekt eld vid internationella operationer. PÄ detta vis hoppas jag kunna bidra till att begrÀnsa de problem som hittills har funnits och ta tillvara vad som har fungerat bra. Problemformuleringen lyder: Vilka faktorer samt hur har dessa pÄverkat anvÀndandet av funktionen indirekt eld vid svenska internationella insatser? Jag har genomfört en fallstudie pÄ det indirekta eldsystemets nyttjande i Kongo och Kosovo. För inhÀmtning av information har jag anvÀnt mig av tekniken enkÀtundersökning samt intervju.NÄgra av de viktigaste resultat jag erhÄllit Àr att personalen inom funktionen indirekt eld mÄste ha djup förstÄelse och en bred kunskapsbank inom artilleritjÀnsten för att kunna lösa problem som kan uppkomma vid internationell tjÀnst.
Sjuksköterskans roll vid urtrÀning av den respiratorbehandlade patienten pÄ IVA
Medicinsk och vÄrdvetenskaplig forskning som behandlar urtrÀning ur respirator syftar pÄ urtrÀningsmetoder och tekniker för att minska vÄrdtid, komplikationer och sÀnka vÄrdkostnader inom intensivvÄrden. Det finns vÄrdvetenskaplig litteratur som menar att sjuksköterskan kan spela en betydande roll i detta genom sin kunskap om och nÀrvaro till intensivvÄrdspatienten. Syftet med detta arbete var att belysa sjuksköterskans roll
avseende urtrÀning av patienter som respiratorvÄrdas pÄ IVA. Resultatet baseras pÄ en litteraturstudie av tio vetenskapliga artiklar. Sjuksköterskans roller kan sammanfattas i fem omrÄden: kommunikationen med patienten, att lÀra kÀnna patienten, samarbete i personalgruppen, erfarenhet och teknisk kunskap, kliniskt arbete och utveckling.
Kunskapsföretagets paradox - en empirisk studie om hur en kunskapsintensiv organisation förhÄller sig till vÀrdering, planering och effektmÀtning av kompetensutveckling
Kompetensutveckling Àr i mÄnga företag en lika sjÀlvklar förutsÀttning som arbetsuppgiften i sig för att organisationen ska hÄlla sig vid liv och vara framgÄngsrik. Arbetet med att utveckla en organisation gÄr inte att generalisera eftersom varje företag Àr en komplex organism. Uppsatsen fokuserar pÄ att utveckla mer kunskap om hur kompetensutveckling vÀrderas inom en organisation och om det inom ett och samma företag finns flera sÀtt att betrakta kompetensutveckling. Vi tar Àven upp hur effekterna av kompetensutveckling kan mÀtas och tas tillvara.Syftet med studien Àr dÀrmed: att analysera uppfattningar om vÀrdering av kompetensutveckling i ett kunskapsintensivt företag, med utgÄngspunkt frÄn intervjuer med HR- och linjechefer inom Sony Ericsson.För att undersöka ovanstÄende har vi genomfört en empirisk kvalitativ studie pÄ Sony Ericsson i form av fem intervjuer med individer i strategiskt ledande positioner. Vi utgÄr frÄn teoretiker som var och en besitter en spetskompetens inom sitt omrÄde.
Idag har vi "bara" lekt - all lek har en mening och bidrar till lÀrande
BAKGRUND:Leken har blivit ett intressant fenomen att studera för psykologer, pedagoger och forskare. Den tillÄts att ta störreplats och pÄ förskolor Àr den en central del i verksamheten och betonas i styrdokument. Att ta tillvara pÄ detlustfyllda lÀrandet och vara lyhörd för vad barn Àr intresserade av Àr viktiga komponenter. Barn i förskolan skallges möjlighet att tillÀgna sig en förstÄelse för sig sjÀlv och sin omvÀrld genom att lÀra och upptÀcka tillsammansmed inspirerande och trygga pedagoger.SYFTE:Studiens övergripande syfte Àr att undersöka, tolka, beskriva och analysera nÄgra pedagogers syn pÄ lekensbetydelse för barns lÀrande och utveckling. Samt undersöka hur dessa pedagoger beskriver att de anvÀnder sig avleken i lÀrandesituationer.METOD:En kvalitativ metod har anvÀnts med intervju som redskap.
Barns olikheter i ett inkluderande perspektiv? - En kvalitativ intervjustudie om pedagogers uppfattningar kring barns olikheter i förskolan
BakgrundI bakgrundsavsnittet definierar vi centrala begrepp i studien. Vi redogör Àven förstyrdokument och tidigare forskning. OmrÄden som tas upp i tidigare forskning Àr barnsolikheter i en inkluderande miljö, det individuella och det kollektiva, kommunikationens betydelse samt pedagogens roll i arbetet med barns perspektiv och intresse.SyfteSyftet med examensarbetet Àr att undersöka pedagogers uppfattningar kring hur barnsolikheter tas tillvara i förskolans dagliga verksamhet. De frÄgestÀllningar som ligger till grund för vÄr undersökning Àr följande:? PÄ vilket sÀtt resonerar pedagoger kring barns olikheter?? PÄ vilket sÀtt upplever pedagoger att de tar tillvara pÄ barns olikheter?MetodI undersökningen har vi anvÀnt oss av intervju som redskap.
Elevers förkunskaper och tidigare erfarenheter i relation till den tidiga lÀs- och skrivundervisningen
Sammanfattning/AbstractEtt viktigt uppdrag som skolan har Àr att lÀra barn att lÀsa och skriva och pÄ olika sÀtt hantera sprÄket i vÄrt skriftsprÄkliga samhÀlle. Ett annat viktigt uppdrag som lÀrare har Àr att utgÄ frÄn elevernas förkunskaper och tidigare erfarenheter.VÄrt syfte har dÀrför varit att belysa lÀrares förhÄllningssÀtt till elevers förkunskaper och tidigare erfarenheter i den tidiga lÀs- och skrivundervisningen. Tar lÀrarna tillvara pÄ dessa och i sÄ fall hur? Kan detta i sin tur ha att göra med den syn lÀrarna har pÄ lÀs- och skrivlÀrande; gÄr det att knyta till nÄgon av tvÄ traditioner inom detta omrÄde, Phonics eller Whole Language?För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor har vi genomfört en kvalitativ studie, dÀr vi intervjuat fyra lÀrare. Med hjÀlp av vÄrt arbetes bakgrund har sedan dessa intervjuer analyserats och diskuterats.Vi kan se att lÀrarna i vÄr studie i olika grad knyter an till elevers förkunskaper och tidigare erfarenheter.
BARNS ERFARENHETER OCH FĂRKUNSKAPER - TVĂ VIKTIGA PUSSELBITAR FĂR BARNS LĂRANDE
Uppsatsen handlar om hur förskollÀrare resonerar kring barns erfarenheter och förkunskaper som underlag för barns lÀrande i förskollan. Fem förskollÀrare blev intervjuade till studien. Denna studie Àr genomförd med en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Resultatet visade att förskollÀrarna anser att det Àr viktigt att ta tillvara till barns förkunskaper ,erfarenheter och intresser innam ett tema introduceras för barnsgrupp i förskolan..
LÀrande frÄn brandutredningar: En granskning av ÄtgÀrdsförslag i brandutredningar frÄn Storstockholms brandförsvar
De senaste Ären har det framförts kritik mot svensk rÀddningstjÀnst bÄde frÄn egen personal och forskare avseende brister i lÀrande och erfarenhetsÄterföring inom organisationerna. Bland annat har kritik riktats mot att den dokumentation som görs endast skapar mera papper eftersom det saknas ett system för att ta tillvara pÄ erfarenheterna. En forskare som studerat omrÄdet Àr Anna-Karin Lindberg som granskat lÀrande frÄn rÀddningstjÀnstens insatsrapporter. Hon konstaterar att spridning av kunskap och lÀrdomar frÄn insatsrapporterna inte fungerar sÀrskilt vÀl. Inom Storstockholms brandförsvar fanns misstankar om att den problematik som fanns avseende insatsrapporterna sannolikt ocksÄ gÀllde brandutredningarna.