Sökresultat:
792 Uppsatser om Ta tillvara pć mat - Sida 39 av 53
VÄrdarna som ingen ser: En litteraturstudie om förÀldrars upplevelse av att leva med ett barn med anorexia nervosa
Anorexia nervosa (AN) Àr en form av Àtstörning som innebÀr en medveten strÀvan efter viktförlust. Sjukdomen klassas som en allvarlig psykisk störning som ofta debuterar tidigt i tonÄren och innebÀr förÀndringar i personlighet och beteende hos barnet. AN drabbar frÀmst flickor och i Sverige berÀknas förekomsten vara 0,2-0,4 % av alla kvinnor i Äldern 12-25 Är. NÀr ett barn i en familj drabbas av psykisk ohÀlsa som AN innebÀr det ett lidande som pÄverkar hela familjen. FörÀldrarna tvingas att se sitt barn svÀlta sig sjÀlv vilket Àr traumatiskt för förÀldrarna och vÀcker mÄnga kÀnslor.
HÀlsopedagogers upplevda hinder och möjligheter i arbetet med fysisk aktivitet pÄ recept. : En kvalitativ intervjustudie
Syftet; var att undersöka hÀlsopedagogers upplevda hinder och möjligheter i sitt arbete med fysisk aktivitet pÄ recept, FaR. Metod: en kvalitativ ansats, med fyra halvstrukturerade intervjusamtal utfördes i omkring 60 minuter utifrÄn en intervjuguide. Urval: ett intensitetsurval genomfördes och bestÄr av informanter verksamma inom FaR en lÀngre tid. Dataanalys: intervjumaterialet bearbetades med tematisk analys, dÀr kodningsförfarande sÄ smÄningom ledde fram till identifierande av teman, dÀrefter framstÀlldes berÀttelser. Resultat: resultatet visade att hÀlsopedagoger fungerar som en hjÀlp till sjÀlvhjÀlp till personer som har fÄtt FaR.
Konflikthantering ? en studie av en privatÀgd psykiatrienhet och ett kommunalt Àldreboende i Markaryds kommun
VÄrt syfte med denna uppsats Àr att fÄ en ökad förstÄelse för hur konflikter hanteras i arbetslivet samt identifiera metoder som anvÀnds för att förebygga konflikter. Vi granskar hur konflikter hanteras inom ett kommunalt Àldreboende och en privatÀgd psykiatrienhet i Markaryds kommun. En kartlÀggning av ledares sÀtt att hantera konfliktsituationer Àr av intresse för bÄde medarbetare och ledare samt för vidare forskning. Det förefaller som att konflikter uppfattas som nÄgot negativt och obehagligt. Kan detta bero pÄ mÀnniskors oförmÄga att konstruktivt handskas med dem? Eller beror det pÄ att man tidigare har haft dÄliga erfarenheter och dÀrför vÀljer att förtrÀnga eller ignorera dem? Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metodansats och intervjuar sex personer.
KlagomÄlshantering i butik sett utifrÄn olika Àgarformer.
KlagomÄl Àr nÀr nÄgon Àr missnöjd med nÄgot eller att denne har förvÀntningar som inte har uppfyllts. Ett klagomÄl Àr för butikerna ett gyllene tillfÀlle att göra en missnöjd kund glad igen och Äsikten som kommer Àr ett gratis förbÀttringsarbete för butiken som bör se detta som en gÄva (Barlow 1997).Ett vanligt problem ute i butikerna idag att de inte ser pÄ klagomÄl som kommer in till dem som nÄgot positivt, ofta har det en negativ klang nÀr de pratar om det. Butikerna vill ha glada och nöjda kunder och dÄ mÄste de ha en bra klagomÄlshantering som gör att kunden fÄr den service och upprÀttelse som de förtjÀnar. Hanteras klagomÄl olika ute i butikerna och har Àgarformen nÄgon betydelse i hanteringen av dem? För att fÄ se hur det fungerar ute i butikerna idag har intervjuer genomförts med bÄde butikschefer och sÀljare i tre butiker med olika Àgarform.
Grönstruktur, funktioner och kopplingar till bebyggelsestruktur -utveckling av ett grönstrÄk i Mölndals Stad
Inflyttningen till stÀder idag Àr mycket stor och nybyggnationen av bostÀder anses vara ett mÄste i de större stÀderna. Tanken om den tÀta staden med smÄ förflyttningar och omrÄden som Àr multifunktionella tar större och större plats i staden och dÄ frÀmst i de centrala delarna. I dessa skeden Àr det oftast park och naturmark som tas i ansprÄk. Men har inte de gröna omrÄdena nÄgon funktion för staden och för dess invÄnare? Det Àr detta jag undersöker i denna uppsats.
Barns möjlighet till inflytande under ett utvecklingsarbete /Childrens possibility to influence in a developing work
"Demokrati Ă€r ingenting vi kan lĂ€ra barnen, demokrati Ă€r nĂ„got vi lever och bygger tillsammans i en stĂ€ndigt pĂ„gĂ„ende process"(Ă
berg & Lenz Taguchi, 2005, s,64). Mitt intresse för barns inflytande har vÀxt fram under de senare Ären dÄ jag arbetat pÄ förskola. Jag har valt barns inflytande för jag tycker barns tankar och ideér behöver synliggöras mer i förskolans verksamhet Àn vad som görs idag. Min erfarenhet Àr att det finns en stor vilja att ge barnen större delaktighet och inflytande men att det Àr svÄrt att genomföra det i praktiken. Detta arbetet handlar om hur jag och mina arbetskamrater, i ett utvecklingsarbete, provar en metod för att öka barnens inflytande över sin vardag.
Prediktion av lÀs- och skrivsvÄrigheter genom TRAS
Arnving, Martina & Ingelström-Nilsson, Annika (2014) Prediktion av lÀs- och skrivsvÄrigheter genom TRAS. (Early screening of language development as a tool for prediction of reading and writing skills) Magisterkurs, Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, LÀrande och samhÀlle, Malmö högskola
Syfte
Vi vill undersöka om det gÄr att förutsÀga lÀs- och skrivsvÄrigheter genom tidig kartlÀggning med stöd av TRAS, Tidig Registrering Av SprÄkutveckling. Vi vill Àven veta pÄ vilket sÀtt informationen anvÀnds vid övergÄngen mellan förskola och grundskola. Slutligen vill vi analysera specialpedagogens roll i det sprÄkutvecklande arbetet.
Teori
Vi har utgÄtt frÄn Vygotskijs teori om tÀnkande och sprÄk samt aktuell forskning kring tidig sprÄkstimulans.
Metod
Vi har valt att anvÀnda oss av metodtriangulering vilket innebÀr att vi bÄde har en kvalitativ del, intervjuer, och en kvantitativ del, testresultat frÄn elever.
Resultat
Vi har funnit att det Ă€r lika mĂ„nga elever som inte uppnĂ„r mĂ„len i TRAS men Ă€ndĂ„ klarar Ămnesproven i svenska Ă„k 3 som tvĂ€rtom dvs.
PopulÀrkultur i förskolan - Popular culture in preschool
Sammanfattning
Barn möter idag populÀrkultur bÄde i leksaksaffÀrerna och klÀdesaffÀrerna men Àven i TV-reklamen. PopulÀrkulturella leksaker blir nÄgot barnen har ett gemensamt fokus till och skapar gemenskap kring. Leksakerna kan dÀrför bidra till att barns tankar och kunskaper i förskolan blir till ett gemensamt intresse. Barns erfarenheter bildas till stor del i förskolan dÀr de tillbringar mycket tid. Förskolan blir dÀrför en social och kulturell mötesplats dÀr barns intressen kan tas tillvara.
Urban ÄteranvÀndning - JÀrnvÀgsverkstÀderna i Malmö
MÄnga Àldre industriomrÄden har genomgÄtt en omvandling för att möta dagens
behov, men samtidigt har platsernas sjÀl och historia bevarats genom
ÄteranvÀndning av byggnaderna. Malmö befinner sig idag i en övergÄng frÄn en
stad som varit beroende av industrier till att utvecklas mot en kunskapsstad,
vilket gör gamla industriomrÄden aktuella för nya anvÀndningsomrÄden. Eftersom
Malmös invÄnarantal stÀndigt ökar, krÀvs det att mark inom staden utnyttjas för
ny bebyggelse. JÀrnvÀgsverkstÀderna i nordöstra Malmö Àr ett Àldre
industriomrÄde frÄn förra sekelskiftet som haft en betydande roll för staden,
men med tiden har förutsÀttningarna Àndrats. Förr dominerades de stora ytorna
av jÀrnvÀgstrafik och industrier som utnyttjade tÄgförbindelsen, men med tidens
gÄng har platsens lokalisering blivit alltmer central och har idag goda
utvecklingsmöjligheter.
Genom att omrÄdet har dominerats av jÀrnvÀgstrafik för industrier kÀnnetecknas
omrÄdet fortfarande av stora byggnader och rÀlsdragningar.
Kampen om kompetensen - En studie av företags interna och externa arbetsprocesser i syfte att utreda vad som utmÀrker en attraktiv arbetsgivare
Sammanfattning Uppsatsens titel: Kampen om kompetensen ? En studie av företags interna och externa arbetsprocesser i syfte att utreda vad som utmĂ€rker en attraktiv arbetsgivare Seminariedatum: 2007-01-18 Ămne/Kurs: FEK 582 Kandidatuppsats, 10 poĂ€ng Författare: Jeanette MĂ„rtensson Ann Svensson Steinberger Johan Uldall-Jörgensen Handledare: Per Magnus Andersson Peter Jönsson Fem nyckelord: Attraktiv arbetsgivare, Belöningssystem, Employer Branding, Kompetens, Motivation Syfte: Studien syftar till att beskriva och analysera hur företag arbetar internt och externt med att upprĂ€tthĂ„lla sin status som attraktiv arbetsgivare i syfte att rekrytera och behĂ„lla medarbetare. Metod: Vi har valt att genomföra studien med en kvalitativ metod och samla in empiri genom en fallstudieansats i form av SmĂ„-N-studier. Teoretiska perspektiv: Studiens teoretiska bas bestĂ„r av relevanta teorier inom belöningssystem, motivation och branding, vilka ligger till grund för analysen av företagens interna och externa arbetsprocesser. Empiri: Empirin utgörs av kvalitativa intervjuer med respondenter pĂ„ sex av Sveriges tjugo attraktivaste arbetsgivare, enligt Universum Communications undersökning ?Attrack Professionals? 2006.
PopulÀrkulturens betydelse för lÀs- och skrivlÀrandet i förskolan : en intervjustudie med 9 pedagoger
Studiens syfte var att undersöka hur populÀrkultur kunde anvÀndas i lÀs ? och skrivlÀrande pÄ förskolan, dÄ populÀrkultur Àr en stor del av barnens vardag i dagens samhÀlle. Syftet var Àven att undersöka hur pedagogerna bemötte barnens intresse för populÀrkultur och pÄ vilket sÀtt det var möjligt att anvÀnda sig av populÀrkultur i en lÀrandesituation pÄ förskolan. Examensarbetets empiriska underlag baserades pÄ en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer. Sammanlagt genomfördes nio intervjuer, med 7 kvinnliga och 2 manliga pedagoger som alla arbetade eller har arbetat inom förskolan. Alla pedagoger hade högskoleutbildning men de skilde sig Ät i yrkesverksamma Är.
Kinestetisk lÀrstil och lÀrares undervisningsmetoder : En intervjustudie om möjligheter och hinder för att frÀmja lÀrandet
ResuméStudiens syfte var att se om det fanns möjligheter till att kunna anpassa undervisningen i ett klassrum för alla de individuella behov som ryms dÀr. För att finna ett lÀmpligt svar pÄ ovanstÄende fundering, beslutade författarna sig för att ta reda pÄ vilka olika undervisningsÀtt det finns för de elever som lÀr kinestetiskt, alltsÄ genom att fÄ röra pÄ sig i undervisningen. Detta gjordes genom att lÀrarna fick ett fiktivt case att utgÄ ifrÄn.Studien genomfördes med en kvalitativ inriktning mot ett fenomenografiskt angreppsÀtt. Författarna valde att göra kvalitativa intervjuer med lÀrare i skolan.Författarnas tolkningar av lÀrarnas svar Àr att de gÀrna skulle vilja arbeta mer i grupper inom klasserna för att kunna tillgodose alla elevers lÀrande. Detta gÀller inte enbart det kinestetiska lÀrandet.
Ekonomisk och miljömÀssig vÀrdering av en sÀnkt returtemperatur i ett fjÀrrvÀrmenÀt : En studie av ett fjÀrrvÀrmenÀt i BollnÀs
För fjÀrrvÀrmebolag Àr det oerhört viktigt att den vÀrme de producerar utnyttjas sÄ effektivt som möjligt av deras kunder. Det finns dock en mÀngd problem med kundernas undercentraler som skapar hinder för detta mÄl. Undercentralerna tenderar att skicka en viss mÀngd okylt vatten tillbaka till fjÀrrvÀrmeverket. Förutom undercentraler Àr rundgÄngar och avtappningsventiler problemomrÄden i fjÀrrvÀrmenÀt. BollnÀs Energi AB vill se över hur fjÀrrvÀrmenÀtet och produktionsanlÀggningen i BollnÀs skulle pÄverkas ekonomiskt och miljömÀssigt om returtemperaturen sjönk. Det som i första hand behandlas i rapporten Àr rökgaskondensering. Rökgaskondensering Àr nÀr den energimÀngd som har gÄtt Ät för att bilda Änga av fukten i brÀnslet vid förbrÀnningen Äterigen blir till vÀtska.
Brott mot barn. FrÄn förhör till rÀttegÄng
Denna uppsats handlar om det lilla barnet i den stora rÀttsapparaten. 1979 förbjöd Sverige, som första landet i vÀrlden, barnaga och vÀldigt mycket har hÀnt pÄ omrÄdet sedan dess. GÀllande barn görs undantag frÄn principen om allas likhet inför lagen ? barn skall sÀrbehandlas positivt och hÀnsyn skall tas till barnets bÀsta.De senaste trettio Ären har antalet inkomna anmÀlningar till polisen om misstÀnkt barnmisshandel fördubblats. Av dessa berÀknas 70 % vara familjerelaterade.
Doktrin - Prövad kunskap?
Doktrin utgör en del av grunden till en nations krigföringsförmĂ„ga och skall i detta avseende ses somen normativ styrning med riktlinjer för nuet och den omedelbara framtiden. Doktrin skall sĂ„ledesutgöra ett verktyg för militĂ€ra chefer att hantera situationer som annars hade upplevts som mycketpressade och omöjliga att genomföra. För att sĂ„ skall vara fallet mĂ„ste en doktrin bygga pĂ„ relevantunderlag baserad pĂ„ omvĂ€rldsanalys samt de erfarenheter de vĂ€pnade styrkorna vunnit genomdeltagande i skarpa insatser, men Ă€ven erfarenheter kopplade till övningsverksamhet och nationenshistoria och förutsĂ€ttningar. En doktrin borde sĂ„ledes ses som riktlinjer för handling baserat pĂ„kunskap. Ăr detta verkligen fallet? I doktriner hĂ€vdas att de baseras pĂ„ prövad kunskap.