Sök:

Kampen om kompetensen - En studie av företags interna och externa arbetsprocesser i syfte att utreda vad som utmärker en attraktiv arbetsgivare


Sammanfattning Uppsatsens titel: Kampen om kompetensen ? En studie av företags interna och externa arbetsprocesser i syfte att utreda vad som utmärker en attraktiv arbetsgivare Seminariedatum: 2007-01-18 Ämne/Kurs: FEK 582 Kandidatuppsats, 10 poäng Författare: Jeanette Mårtensson Ann Svensson Steinberger Johan Uldall-Jörgensen Handledare: Per Magnus Andersson Peter Jönsson Fem nyckelord: Attraktiv arbetsgivare, Belöningssystem, Employer Branding, Kompetens, Motivation Syfte: Studien syftar till att beskriva och analysera hur företag arbetar internt och externt med att upprätthålla sin status som attraktiv arbetsgivare i syfte att rekrytera och behålla medarbetare. Metod: Vi har valt att genomföra studien med en kvalitativ metod och samla in empiri genom en fallstudieansats i form av Små-N-studier. Teoretiska perspektiv: Studiens teoretiska bas består av relevanta teorier inom belöningssystem, motivation och branding, vilka ligger till grund för analysen av företagens interna och externa arbetsprocesser. Empiri: Empirin utgörs av kvalitativa intervjuer med respondenter på sex av Sveriges tjugo attraktivaste arbetsgivare, enligt Universum Communications undersökning ?Attrack Professionals? 2006. Respondenterna har olika befattningar och har valts ut av respektive företag, då de ansågs besitta tillräcklig kunskap inom ämnet för att kunna täcka vårt informationsbehov. Slutsatser: Vi har efter analys av insamlad empiri funnit fem signifikanta faktorer som är gemensamma för de undersökta företagen. Dessa faktorer är ett arbetsklimat som tar tillvara på medarbetarnas potential, goda utvecklingsmöjligheter för medarbetarna, lyhördhet för medarbetarnas önskemål, en stark image av företaget som en god arbetsgivare samt en företagskultur som medarbetarna kan identifiera sig med. Dessa faktorer ger en god bild av vilka aspekter företag som vill bli attraktiva arbetsgivare bör fokusera på.

Författare

Johan Jörgensen Jeanette Mårtensson Ann Svensson Steinberger

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..