Urban återanvändning - Järnvägsverkstäderna i Malmö
Fysisk planeringSpatial planning - local planningSpatial planning - communicationsMalmöStadsförnyelseFörtätningPlanförslagBevarandeGrönstrukturBostäderJärnväg
Många äldre industriområden har genomgått en omvandling för att möta dagens
behov, men samtidigt har platsernas själ och historia bevarats genom
återanvändning av byggnaderna. Malmö befinner sig idag i en övergång från en
stad som varit beroende av industrier till att utvecklas mot en kunskapsstad,
vilket gör gamla industriområden aktuella för nya användningsområden. Eftersom
Malmös invånarantal ständigt ökar, krävs det att mark inom staden utnyttjas för
ny bebyggelse. Järnvägsverkstäderna i nordöstra Malmö är ett äldre
industriområde från förra sekelskiftet som haft en betydande roll för staden,
men med tiden har förutsättningarna ändrats. Förr dominerades de stora ytorna
av järnvägstrafik och industrier som utnyttjade tågförbindelsen, men med tidens
gång har platsens lokalisering blivit alltmer central och har idag goda
utvecklingsmöjligheter.
Genom att området har dominerats av järnvägstrafik för industrier kännetecknas
området fortfarande av stora byggnader och rälsdragningar. Detta medför
problem, men även möjligheter, vid en framtida utveckling. Barriärer i form av
upphöjda järnvägsspår och ytkrävande industrier skapar begränsade
rörelsemöjligheter. Samtidigt visar området prov på potential då en oanvänd
järnvägsstation planeras att åter börja användas.
Arbetet har gått ut på att ta fram en vision för hur en framtida
bebyggelseutveckling skulle kunna ske i detta industriområde. En urban
återanvändning som arbetet utgår ifrån innebär att ta tillvara på och ge nytt
liv åt den historiska miljön. De befintliga tegelbyggnaderna ger området en
identitet som ska bevaras och i framtiden användas till nya funktioner.
Visionen som presenteras har tagits fram för att åtgärda områdets svagheter och
förstärka dess styrkor. Därefter har två individuella planförslag gjorts
utifrån visionens riktlinjer som illustrerar en möjlig framtida
bebyggelseutveckling.