Sökresultat:
792 Uppsatser om Ta tillvara pć mat - Sida 25 av 53
En litteraturstudie över effekten av neuromuskulÀr trÀning som preventionsÄtgÀrd mot frÀmre korsbandsskada
Detta examensarbete Àr den avslutande kursen i civilingenjörsprogrammet Teknisk design, med inriktning produktdesign, vid LuleÄ tekniska universitet. Arbetet har utförts av Mikael Vikström i samarbete mellan Permobil AB och LuleÄ tekniska universitet. Arbetet pÄbörjades i Januari 2013 och avslutades i Maj 2013. Det har utförts vid produktutvecklingsavdelningen (Research & Development) vid Permobils huvudkontor i TimrÄ.Arbetet innefattar utvecklingen av nya stödytor till ett standardnackstöd, samt utveckling av ett designmetodikkoncept för implementering i Permobil AB:s nuvarande produktutvecklingsmetodik. Syftet har varit att skapa ett nytt standardnackstöd och anvÀnda det utvecklingsprojektet som en plattform för att, i samband med studier av den nuvarande produktutvecklingsprocessen, utveckla en metodik för mer designmetvetenhet i konstruktörernas arbete.Utvecklingsprojektet med nackstödet har bland annat innefattat ergonomiska studier, konceptgenerering, utvÀrdering och framstÀllning av en funktionell prototyp.
Upplevesebaserad planering : en fallstudie pÄ Rönninge torg
Sammanfattning Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur medborgardeltagandet kan se ut i planeringsprocessen. Vi undrade hur den hÀr metoden kan pÄverka utformningen av ett planförslag. Kandidatarbetet belyser teorier om hur man tar tillvara pÄ brukarnas upplevelser. Samt hur man kan omvandla resultatet av upplevelser till ett planförslag vid omgestaltningen av ett omrÄde. Arbetet har resulterat i ett planförslag över Rönninge torg i Salems kommun.
BrÄkstakar och avbrutna matcher : En komparativ kritisk diskursanalys av hur svensk och brittisk tabloidpress beskriver huliganismrelaterade hÀndelser
Syftet med denna studie Àr att undersöka pedagogernas syn pÄ genusuppdraget i förskolan. Följande frÄgestÀllningar ligger till grund för studien: Vad anser pedagogerna att innebörden av arbeta med genusuppdraget i förskolan Àr? Vilken betydelse har genusuppdraget i förskolan enligt pedagogerna? För att undersöka dessa frÄgor anvÀndes kvalitativa intervjuer pÄ fyra pedagoger. Datamatrialet analyserades och kategoriserade arbetet utifrÄn informanternas upplevelser i dessa delar: arbetet med genus, genusuppdragets betydelse och andra pÄverkande faktorer.Resultatet visade att pedagogerna ansÄg att genusuppdraget var en viktig del i arbetet gÀllande att motverka de traditonella könsrollerna. Genom att visa barnen att de traditionella bilderna inte Àr de enda och att alla Àr lika mycket vÀrda oberoende av könstillhörighet och att du Àr du och att du duger som du Àr var ett genom gÄende tema i resultatet.
Konstruktion av pressfixtur : För sidoplÄtar till gripare G40HD
Det hÀr examensarbetet gjordes för Cranab i Vindeln. Cranab tillverkar gripare för det mekaniserade skogsbruket, som anvÀnds för att samla upp och förflytta avverkat timmer. En gripare bestÄr av tvÄ huvuddelar, gripklorna samt en vagga. Vaggan Àr uppbyggd av flertalet olika delar, varav tvÄ sidoplÄtar, en höger samt en vÀnsterplÄt. SidoplÄtarna skÀrs ut i en laserskÀrprocess och bockas i en pressmaskin, för att sedan svetsas samman.
Utvecklingsprocessen av ett företags produktionssystem : En kvalitativ intervjustudie om hur ett medelstort företag beaktar anvÀndarcentrerad systemdesign i utvecklingsprocessen av ett nytt produktionssystem
I denna studie har författaren undersökt hur ett medelstort företag gick tillvÀga vid framtagan-det av ett produktionssystem och jÀmfört processen med de teorier och riktlinjer som finns för anvÀndarcentrerad systemdesign.Studien har genomförts baserat pÄ litteraturstudier och semistrukturerade intervjuer.Intervjuobjekten har utsetts tillsammans med handledaren, tillika linjechef för utvecklings-gruppen, pÄ företaget för att redovisa olika perspektiv pÄ utvecklingsarbetet.I resultatavsnittet presenteras utvecklingsprocessen med en modell av flödet tillsammans med en beskrivande text. Genom interna instruktioner för utveckling av datoriserade system anslu-ter företaget bl.a. till olika teorier inom anvÀndarcentrerad systemdesign. I det studerade ut-vecklingsprojektet var olika anvÀndare inledningsvis med informellt och allteftersom systemet vÀxte sÄ fick de vara med och göra acceptanstester och utvÀrderingar innan nya uppdateringar skulle slÀppas.Slutsatsen av studien Àr att flera inslag av anvÀndarcentrerad systemdesign applicerats i ut-vecklingsarbetet i företaget vilket sammantaget gör att anvÀndarnas synpunkter tagits tillvara. Dock följer företaget inte nÄgon speciell metod inom omrÄdet vilket sannolikt skulle förbÀttra utvecklingsprocessen i framtida projekt..
"Det handlar om att ta tillvara pÄ elevernas frÄgor och funderingar" : pedagogers tankar om sex- och samlevnadsundervisning pÄ högstadiet
NÀr tonÄringar utvecklar sin syn pÄ sexualitet och samlevnad behöver de vuxenvÀrldens stöd och vÀgledning. Denna period av en mÀnniskas liv prÀglas av upptÀckande och utforskande vilket gör det betydelsefullt att ungdomar tillskansar sig kunskaper och utvecklar förstÄelse som bidrar till att de fattar hÀlsosamma beslut. Skolan fyller en viktig funktion i arbetet med att försöka ge alla ungdomar samma möjligheter till en god sexuell hÀlsa och Àr sÄledes en sjÀlvklar arena för hÀlsofrÀmjande arbete. Syftet med denna studie Àr att ta del av pedagogers upplevelser av att undervisa inom sex- och samlevnad. Datainsamlingen genomfördes i form av sex semistrukturerade intervjuer med pedagoger inom olika undervisningsÀmnen pÄ olika högstadieskolor i tvÄ kommuner.
Hur pÄverkas elevers texter av lÀromiljön i skolans tidigare Är?
Syftet med det sjÀlvstÀndiga arbetet Àr att bidra med nÄgra nya kunskaper kring hur lÀromiljöns utformning pÄverkar elevers texter. I föreliggande arbete vill vi pröva om och i sÄ fall hur lÀromiljöer pÄverkar elevtexter. Arbetet Àr framtaget i samband med ett intresse för lÀromiljöns utformning och pÄverkan. UtgÄngspunkten för arbetet Àr: Om och i sÄ fall hur en lÀromiljö med utgÄngspunkt i att lÀra genom samspel, kommunikation, sinnen och erfarenheter kan pÄverka elevers texter? I tidigare forskning framkommer det hur det sociala samspelet anvÀnds i undervisningen samt hur elevers individuella erfarenheter kan tas tillvara pÄ.
Utomhusmiljön - En del av matematiken? En studie i hur sex matematiklÀrare anser att de tar tillvara skolans utomhusmiljö i sin undervisning
Syftet med studien Àr att undersöka hur och varför sex lÀrare i förskoleklass och i grundskolans tidigare Är förlÀgger sin matematikundervisning utomhus i skolans nÀrmiljö. DÄ styrdokumenten Àr vÀgledande i undervisningen undersöks Àven hur lÀrare förverkligar dessa dokument nÀr de förlÀgger sin matematikundervisning utomhus i skolans nÀrmiljö. Denna undersökning har en deskriptiv ansats, dÄ den beskriver sex
lÀrares tankar kring matematikundervisning utomhus. Vi har genomfört kvalitativa
intervjuer för att bestyrka eller visa motsÀttningar pÄ de teorier som utforskas. Resultatet visar att nÀr utomhusmiljön nyttjas som ett lÀromedel i matematikundervisningen Àr
syftet att eleverna ska lÀra sig begrepp och metoder för att hantera och bruka bl.a.
?Det var bara en dröm? - Upplevelserna och konsekvenserna av repatriation
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka repatriaters upplevelser av repatriationsprocessen. Fokus ligger pÄ arbetsrelaterade aspekter i syfte att utvidga förstÄelsen för hur repatriaters upplevda relation till organisationen pÄverkar tankar om uppsÀgning bland repatriater. Teorin Àr uppdelad i fyra avsnitt. Repatriatens uppfattning om hemkomsten samt arbetsvillkoren efter hemkomsten. Som efterföljs av repatriaterna i hemorganisationen för slutligen redogöras för vad den normativa teorin har för goda rÄd till företag.
Big Brother : En kritisk diskursanalys av webbnyhetesmedias representation av övervakningssamhÀllet
Syftet med studien Àr att redogöra för hur nÄgra förskollÀrare arbetar med och resonerar kring den mÄngkulturella förskolan samt hur de tar tillvara pÄ mÄngfalden i verksamheten. Genom att genomföra fem kvalitativa intervjuer pÄ fem olika förskolor, en med en förskolechef samt fyra intervjuer med sex förskollÀrare, har förstÄelsen ökat för hur arbetet i förskolor kan ta sig uttryck. Respondenternas tankar om vad som kÀnnetecknar en mÄngkulturell förskola har ocksÄ bidraget till en ökad förstÄelse.Resultatet av studien visar pÄ att majoriteten av vÄra respondenter inte upplever sigarbeta pÄ en mÄngkulturell förskola trots att det finns barn med annan etnicitet Ànsvensk. MÄngfald kan ses ur ett etniskt perspektiv men kan Àven omfattas av kulturella, religiösa och sprÄkliga perspektiv. En tolkning kan dÄ vara att alla förskolor Àr mÄngkulturella.
"Hon Àr inte en i mÀngden". Personcentrerad vÄrd pÄ en intensivvÄrdsavdelning
Introduktion: IVA Àr en högteknologisk miljö med akut sjuka patienter. Patient- och familjecentrerad vÄrd Àr vÀlbeforskade omrÄden. Personcentrerad vÄrd Àr ett nyare begrepp inom omvÄrdnad som vi behöver förhÄlla oss till pÄ IVA. Person Àr ett komplext begrepp. En modell för att komma Ät kÀrnan i begreppet innebÀr att ta tillvara pÄ patientens berÀttelse, utveckla ett partnerskap och dokumentera detta.
Talent Management - praktik eller bara retorik?: En studie om vad som format revisionsbyrÄers arbete med Talent Management
Humankapital blir en allt viktigare resurs för företag dÄ utvecklingen gÄr mot en mer kunskapsorienterad ekonomi. Medarbetares kunskap, motivation och förmÄga kan dÀrför, i linje med utvecklingen, skapa konkurrensfördelar för organisationer. Talent Management har utvecklats för att möta förÀndrade krav pÄ arbetsmarknaden samt för att ta tillvara pÄ medarbetarnas förmÄgor. Syftet med denna studie var att belysa hur tre företag i en kunskapsintensiv bransch, revisionsbranschen, praktiserar Talent Management samt analysera och förklara vad som format dess praktik. För att uppfylla syftet har studien haft ett deduktivt angreppssÀtt dÀr tidigare teorier analyserats mot studiens empiriska information.
ProduktionsförbÀttringar pÄ Ätervinningssektionen vid LKAB Kiruna anrikningsverk 2
Detta examensarbete har genomförts för LKAB pÄ Kiruna anrikningsverk 2, dÀr Ätervinningssektionen (sektion 30) har studerats. Sektionens uppgift Àr att ta tillvara pÄ jÀrnmalmen som följt med i avfallet frÄn magnetseparatorerna i anrikningsverket. Sektionen bestÄr av en avfallsförtjockare och tvÄ magnetseparatorer. Problemet med sektion 30 Àr de stora flödesvariationerna. Examensarbetet gÄr ut pÄ att lÀmna förslag pÄ hur sektionen kan göras mindre flödeskÀnslig och dÀrigenom minska jÀrnförlusterna.
Ett nedslag i skolans vardag : Vad hÀnder nÀr skolans styrdokument möter vardaglig praxis? En studie kring lÀrares och elevers tal och handlanden med fokus pÄ genus, sexualitet och etnicitet
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vad som hÀnder nÀr officiella ideal om jÀmstÀlldhet och jÀmlikhet möter vardaglig praxis i den svenska skolan. Genom att intervjua elever och lÀrare har jag fÄtt deras syn pÄ frÄgor som rör jÀmstÀlldhet och jÀmlikhet i deras tanke och praktik. För att kunna fÄ en mer nyanserad bild utav informanternas berÀttelser har jag Àven varit pÄ den skolan dÀr studien bedrivits för att genomföra observationer samt lÄtit eleverna i klass 8 skriva en kort uppsats om deras tankar kring jÀmstÀlldhet och jÀmlikhet. Min undersökning visar att de styrdokument som skolan har betrÀffande dessa frÄgor inte tas tillvara pÄ gemensamt sÀtt för lÀrarkÄren. Konsekvensen av detta kan förstÄs av att mÄnga elever inte har sÄ stor kunskap om begreppen eller verktygen att se dess verkan i deras egen vardag.
Mode, medier och medskapande : En kvalitativ studie om fem modeföretags instÀllning till sociala medier och den medskapande processen
Syftet med denna studie Àr att undersöka pedagogernas syn pÄ genusuppdraget i förskolan. Följande frÄgestÀllningar ligger till grund för studien: Vad anser pedagogerna att innebörden av arbeta med genusuppdraget i förskolan Àr? Vilken betydelse har genusuppdraget i förskolan enligt pedagogerna? För att undersöka dessa frÄgor anvÀndes kvalitativa intervjuer pÄ fyra pedagoger. Datamatrialet analyserades och kategoriserade arbetet utifrÄn informanternas upplevelser i dessa delar: arbetet med genus, genusuppdragets betydelse och andra pÄverkande faktorer.Resultatet visade att pedagogerna ansÄg att genusuppdraget var en viktig del i arbetet gÀllande att motverka de traditonella könsrollerna. Genom att visa barnen att de traditionella bilderna inte Àr de enda och att alla Àr lika mycket vÀrda oberoende av könstillhörighet och att du Àr du och att du duger som du Àr var ett genom gÄende tema i resultatet.