Förskolan som en interkulturell arena - en intervjustudie med förskolepedagoger
Vår studie handlar om hur pedagoger på två utvalda förskolor arbetar och förhåller sig till ett
interkulturellt förhållningssätt. Ett interkulturellt förhållningssätt innebär att man accepterar och
värderar alla kulturer på samma sätt och under samma omständigheter.
Syftet med denna studie var att synliggöra vad ett interkulturellt förhållningsätt kunde innebära och
det undersökte vi genom att intervjua sex olika pedagoger om hur de ser på integration,
kulturmöten och hur de tar del av barnens kulturella olikheter i förskolan. Frågeställningen som vi
valde att undersöka var: Hur ser pedagoger på två mångkulturella förskolor på kulturmöten och de
kulturella olikheter de möter i verksamheten?
För att kunna få vår frågeställning besvarad intervjuade vi sex pedagoger som arbetar på två olika
mångkulturella förskolor. Resultatet vi fick visade att de två olika förskolorna arbetade utifrån ett
likartat förhållningssätt när det gällde att ta del av barns olika kulturella bakgrunder men
pedagogerna hade olika synsätt på vad en integration var. Pedagogerna på de två utvalda
förskolorna säger att de tar tillvara på alla barns kulturella olikheter i vardagen. Man kunde även se
att pedagogerna lade fokus på barnens olikheter och pedagogerna lyfte även upp hur viktigt det var
för dem att barnen skulle förstå att alla barn inte har det likadant och att det finns kulturella
olikheter hos varje barn.